Zapowiedzi

„Beata” Stanisława Moniuszki – nowe wydawnictwo fonograficzne Opery Krakowskiej

Opera komiczna „Beata”, ostatnie dzieło sceniczne Stanisława Moniuszki, długo pozostawała zagadką. Mówiło się, że nikt go nie widział, a mało kto słyszał, bo nie wystawiano jej aż do 1972 roku. Dzisiaj usłyszeć je będzie mógł każdy, na dodatek w nowym, zbliżonym do oryginału brzmieniu, a to za sprawą płyty z jej semi-scenicznym wykonaniem. „Beata” już niebawem ukaże się nakładem wydawnictwa DUX.

Najnowsze wydawnictwo fonograficzne Opery Krakowskiej będzie miało swoją premierę 7 maja o godzinie 18:30 i będzie połączone z koncertowym wykonaniem „Beaty”. Na scenie wystąpią soliści, którzy wzięli udział w nagraniu. Gośćmi specjalnymi wieczoru będą prof. Krzysztof Baculewski, który dokonał rekonstrukcji orkiestrowej partytury z wyciągu fortepianowego (oryginał spłonął we wrześniu 1939 roku) oraz dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, która wprowadzi publiczność w historyczne i teoretyczne aspekty dzieła. Po spektaklu artyści oraz realizatorzy spotkają się z publicznością na Antresoli teatru.

Z kolei 13 maja o godzinie 18:00 w Saloniku Moniuszkowskim w Warszawie, specjalnej przestrzeni przygotowanej z myślą o obchodach Roku Moniuszki i promowaniu jego dorobku artystycznego, odbędzie się spotkanie promocyjne z solistami, realizatorami i komentatorami dzieła. Pośród zaproszonych gości znajdą się prof. Krzysztof Baculewski, Janusz Kukuła – Dyrektor Teatru Polskiego Radia odpowiadający za reżyserię scen dramatycznych (a tych w „Beacie” nie brakuje), Tomasz Tokarczyk – kierownik muzyczny nagrania oraz solistki: Katarzyna Oleś-Blacha (Beata), Monika Korybalska (Agata) oraz Wanda Franek (Urszula). Słowo o „Beacie” wygłosi redaktor Adam Czopek, jeden z najwybitniejszych znawców opery w Polsce, a całość poprowadzi producent, dziennikarz i wieloletni szef redakcji muzycznej TVP Kultura, Robert Kamyk.

„Rok 2019, «moniuszkowski», dla uczczenia 200-lecia uro­dzin kompozytora, przynosi pewną innowację: niniejszy album z fonograficzną premierą jego ostatniego i nieznanego dzieła – opery «Beata»” – pisze prof. Krzysztof Baculewski w książeczce dołączonej do płyty. „Jej prapremiera odbyła się na kilka miesięcy przed śmiercią kompozytora. Samo dzieło nie miało szczę­ścia ani do publiczności, ani do wystawień. Za życia kompozytora było ich dwanaście, w dwudziestą rocznicę śmierci – trzy. I to wszystko. Na dodatek zginęła party­tura. Niniejszy album stanowi szczęśliwe wypełnienie jednej z wielu «białych plam», których historia nie szczę­dziła kulturze polskiej.” – dodaje.

Adam Czopek na łamach portalu Maestro zauważa: „Dyrekcja Opery Krakowskiej, jak to ma w zwyczaju, starannie dobrała obsadę, zapewniając swoim widzom i słuchaczom maksimum satysfakcji. (…) Sama «Beata» okazała się miłym pełnym uroku dziełem, którego słucha się z prawdziwą przyjemnością, tym większą, że w dobrym wykonaniu”.

Opera Krakowska gorąco zaprasza na krakowską i warszawską premierę płyty „Beata”.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Stanisław Moniuszko „Beata” (DUX 2019)

 Premiera:

7.05.2019, godz. 18:30 (Kraków, Opera Krakowska)

– premiera płyty połączona z koncertowym wykonaniem, szczegóły:

https://www.opera.krakow.pl/pl/repertuar/spektakl/533/beata

 13.05.2019, godz. 18:00 (Warszawa, Teatr Wielki – Opera Narodowa, Salonik Moniuszkowski)

– spotkanie z realizatorami: Krzysztof Baculewski, Adam Czopek, Janusz Kukuła, Tomasz Tokarczyk Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Wanda Franek, prowadzenie: Robert Kamyk

REALIZATORZY:

Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Opracowanie muzyczne: Krzysztof Baculewski
Reżyseria scen dramatycznych: Janusz Kukuła
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel

OBSADA:

BEATA | Katarzyna Oleś-Blacha

MAX | Łukasz Załęski

HANS | Janusz Ratajczak

DOROTA | Paula Maciołek

URSZULA | Wanda Franek

AGATA | Monika Korybalska

HENRYK VOLSEY | Mariusz Godlewski

SIR ARTUR PEPPERTON | Wojtek Śmiłek

MAURYCY | Adam Szerszeń

CHÓR i ORKIESTRA OPERY KRAKOWSKIEJ

dyrygent: Tomasz Tokarczyk

fot. Łukasz Łuszczek

Komentarze
Udostepnij