Zapowiedzi

Białoruś: stan wyjątkowy! Zapraszamy na przegląd współczesnej dramaturgii białoruskiej w TD w Warszawie

W październiku zapraszamy na cykl czytań „Białoruś: stan wyjątkowy! Przegląd współczesnej dramaturgii białoruskiej”. Obecna sytuacja na Białorusi, protesty uliczne skierowane przeciwko dyktaturze prezydenta Aleksandra Łukaszenki, masowe aresztowania oraz niepodejmowanie dialogu przez władze, to niepokojące wydarzenia, wobec których nie potrafimy być obojętni. Przegląd białoruskich dramatów to gest solidarności, który, mamy nadzieje, przyniesie refleksję nad stanem wolności w Europie w XXI wieku. To także przegląd wyjątkowo wnikliwych i interesujących dramatów współczesnych. Są to zarówno teksty dotyczące obecnych wydarzeń jak „Skrzywdzeni. Białoruś” Andrieja Kuriejczyka, a także relacji rodzinnych, różnic pokoleniowych, problemów społecznych. Czytania zostaną wyreżyserowane przez Aldonę Figurę, Marcina Libera, Artura Tyszkiewicza i Agnieszkę Glińską.

To także okazja by wrócić do czytań na żywo. Zapraszamy w poniedziałki o godz. 19.00 do Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy (w PKiN). Chcąc jednak umożliwić dostęp do tych wydarzeń szerszej publiczności czytania będą dostępne również w streamingu, który będzie można odtworzyć przez 24 h.
Po wszystkich czytaniach zapraszamy na dyskusje, które poprowadzi Wojciech Majcherek. Wezmą w nich udział autorzy, tłumacze oraz goście specjalni.

Informacje dotyczące udziału gości będą pojawiać się w wydarzeniu na Facebooku teatru,  znajdą tam także Państwo szczegółowe informacje, biogramy autorów oraz opisy dramatów: LINK

WSTĘP NA CZYTANIA JEST WOLNY. W CELU REZERWACJI MIEJSC PROSIMY O KONTAKT Z KASAMI TEATRU DRAMATYCZNEGO LUB BIUREM OBSŁUGI WIDZA: tel. 721 223 372; bilety@teatrdramatyczny.pl

Plan czytań:

5.10, godz. 19:00 „Kruk z Tower” Andriej Iwanow, tłum. Bożena Majorczyk, reż. Aldona Figura

„Jesteśmy samotni. Nikogo nie kochamy. No i życie mamy przechlapane.” Nastoletni Kostia, po śmierci ojca żyje w konflikcie z matką. Wolny czas spędza przed komputerem, pała nienawiścią do świata i rodziny, jest zdołowany i przygnębiony. Jest zimny, nie ma w nim uczuć, powie matka, która zaniepokojona stanem syna postanawia przeprowadzić niecodzienny pedagogiczny eksperyment. Tworząc fałszywe konto na Facebooku, postanawia nawiązać z synem kontakt, którego nie doświadcza w rzeczywistości. Wirtualna relacja pomiędzy Toffi a Krukiem z Tower przeradza się w do bólu szczerą rozmowę samotnych osób, którzy tęsknią za normalnością. Andriej Iwanow w swoim wstrząsającym i dramacie opowiada o rozpaczy, która staje się towarzyszem codzienności oraz o ryzykownej walce, jaką podejmie każda matka, aby odzyskać ukochanego syna.

12.10, godz. 19.00 „Skrzywdzeni. Białoruś” Andriej Kuriejczyk, tłum. Jakub Adamowicz, reż. Marcin Liber

„Skrzywdzeni. Białoruś” Andrieja Kuriejczyka to sztuka poświęcona aktualnym protestom i powyborczym wydarzeniom, mających miejsce w Mińsku i reszcie kraju. Takie bitwy jak ta – pomiędzy społeczeństwem a władzą, zdarzają się raz na sto lat… bitwy dobra ze złem – mówi jeden z bohaterów sztuki. Stara Białoruś, którą symbolizuje nieugięty Aleksander Łukaszenko, zderza się z Nową Białorusią, której twarzą jest Swietłana Cichanowska i młodzi obywatele. W kraju znajdującym się na granicy wojny domowej, ludzie zadają pytanie, do czego człowiek może się posunąć w imię nienawiści. Kuriejczyk jest bezwzględny w ukazywaniu prawdy o tym, jak system, który wydaje się monolitem, powoli rozpada się od środka.

19.10, godz. 19.00 „Penaty” Timofiej Iljewski, tłum. Jakub Adamowicz, reż. Artur Tyszkiewicz

Zamiast rozmawiać ze sobą, sięgają po telefony, towarzyszem codzienności staje się wiecznie włączony telewizor, krzyk zastępuje słowa, a słuchawki na uszach pomagają w ucieczce przed codziennością. Timofiej Iljewski w swoim komediodramacie portretuje trzypokoleniową, białoruską rodzinę zamkniętą w jednym mieszkaniu, skazaną na swoją obecność. Babcia – przez trzydzieści lat była sekretarzem organizacji partyjnej i ciężko rozstać się jej z przeszłością, ojciec – to sfrustrowany wykładowca, zmęczony tłumaczeniem studentom podstaw wiedzy o kulturze i sztuce, matka – zamknięta w kuchni z garnkiem ziemniaków nie ma siły na wychowywanie dzieci, córka – typowa nastolatka przeżywa emocjonalne kryzysy związane z chłopcami, syn – młody buntownik wlepiony w ekran komputera, chce uciec z kraju w którym władza odbiera ludziom wolność. Jest i dziadek – były dziennikarz, milczący obserwator zwariowanego, rodzinnego życia, którego głównym zajęciem jest odczytywanie przy obiedzie zapisków i wspomnień z czasów wojny. Co musi się wydarzyć aby rodzina znów zaczęła ze sobą rozmawiać? Czy kryzys komunikacji i brak porozumienia to nieodłączne elementy naszej codzienności?

26.10, godz. 19.00 „Dożyć do premiery. Komedia w dwóch aktach” Nikołaj Rudkowski, tłum. Bożena Majorczyk

Czy aby być wiarygodnym na teatralnej scenie, trzeba doświadczyć w rzeczywistości tego, czego doświadcza bohater sztuki? Dla Wiery i Katii, młodych aktorek, które przygotowują się spektaklu o wojennej tematyce, wczuwanie się w rolę staje się tożsame z utratą poczucia rzeczywistości. Ich ambicja podpowiada, że aby stworzyć autentyczne postaci partyzantek – muszą tak jak one „przesiąknąć zapachem wojny”. Głód, bieda, lęk, trudne warunki, ucieczki, tortury, ból – aktorki coraz silniej próbują na własnej skórze poczuć niebezpieczeństwo i ryzyko związane z konspiracją i konfliktem. Ich próby szybko zamieniają się w wariackie i absurdalne działania, na które z politowaniem patrzy mąż jednej z nich. To on głośno oświadcza, że we współczesnym świecie, istnieją rzeczy gorsze niż wojna, a podstawowym pytaniem na dziś jest pytanie o to, jak zwykły człowiek ma wyżyć w czasach wszechobecnej redukcji, kryzysu i bezrobocia? Surrealistyczna komedia Mikołaja Rudkowskiego to przewrotna opowieść o teatrze, który próbuje zbliżyć się do życia, i życiu, które przypomina zwykłą farsę.

Wszystkie dramaty pochodzą z serii antologii dramaturgii białoruskiej pod redakcją dr hab. Andrieja Moskwina. Przegląd odbywa się we współpracy z Pracownią Badań nad Teatrem i Dramatem w Europie Środkowo-Wschodniej KSI UW.

Komentarze
Udostepnij