Zapowiedzi

„Bona Sforza” – premiera w Operze Krakowskiej

„Bona Sforza” to muzyczna opowieść o życiu Bony d’Aragona, Królowej Polski oraz Wielkiej Księżnej Litewskiej. Współczesna, dwuaktowa opera jest efektem międzynarodowej współpracy kulturalnej pomiędzy regionami Małopolska i Apulia. Twórcy spektaklu pokażą trzy różne etapy życia polsko-włoskiej władczyni.

Wpierw – jako młodej, pełnej życia dziewczyny, która odkrywając świat kultury i sztuki, przygotowuje się do roli królowej. Następnie Bona jest już dojrzałą kobietą – żoną Zygmunta I Starego oraz matką następcy tronu Zygmunta II Augusta. Pomimo uzyskania bardzo silnej pozycji politycznej oraz zgromadzenia sporego majątku jest niepewna i zagubiona w zetknięciu z zupełnie inną, obcą jej kulturą. Na końcu odbiorcy są świadkami schyłku życia królowej: wzgardzona, zniszczona i zdradzona kobieta wraca do Bari, gdzie prawdopodobnie została otruta. Tragiczny koniec Bony bez wątpienia pokazuje, jak skomplikowaną i kontrowersyjną postacią była: przez zwolenników ceniona za mądrość i zaradność, wrogowie zaś zarzucali jej zuchwałość, żądzę władzy i despotyzm. 

Opera z muzyką Zygmunta Krauze oraz słowami Vincenzo de Vivo jest próbą przedstawienia niejednoznaczności postaci Bony – zarówno jako kobiety przepełnionej troskami dnia codziennego, jak i królowej, która swoje plany i marzenia poświęca w imię wyższych celów. 

Spektakl „Bona Sforza” w reżyserii Michała Znanieckiego jest międzynarodową koprodukcją Opery Krakowskiej oraz Teatro Petruzzelli w Bari. Premiera spektaklu odbędzie się w siedzibie Opery Krakowskiej 9 listopada 2024 roku o godz. 18:30. Produkcja została dofinansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

TWÓRCY I REALIZATORZY SPEKTAKLU
muzyka | Zygmunt Krauze libretto | Vincenzo de Vivo
kierownictwo muzyczne | Piotr Sułkowski
reżyseria (dramaturgia i inscenizacja) | Michał Znaniecki
scenografia | Luigi Scoglio kostiumy | Małgorzata Słoniowska
choreografia | Inga Pilchowska
projekcje | Karolina Jacewicz
reżyseria światła | Dawid Karolak
przygotowanie chóru | Andrzej Korzeniowski, Joanna Wójtowicz
asystent reżysera | Mateusz Makselon, Anna Popiel, Przemysław Ostrowski
asystent kierownika muzycznego | Szymon Naściszewski
inspicjent | Agnieszka Sztencel, Justyna Jarocka-Lejzak
autor plakatu | Katarzyna Zapart
fotografie | Andrii Kotelnikov

OBSADA
Bona, Królowa Wdowa | Magdalena Barylak/Karin Wiktor-Kałucka
Bona, Królowa | Agnieszka Kuk/Edyta Piasecka
Bona, Księżniczka | Zuzanna Caban/Paula Maciołek
Izabela | Wanda Franek/Olga Maroszek Zygmunt I | Wołodymyr Pańkiw/Adam Szerszeń
Ettore Pignatelli | Sebastian Marszałowicz/Wołodymyr Pańkiw
Zygmunt II August | Jarosław Bielecki/Adam Sobierajski
Gian Lorenzo Pappacoda | Janusz Dębowski/Adam Sobierajski
Crisostomo Colonna | Jakub Borowczyk/Jakub Foltak
przedstawiciel Sejmu | Jakub Borowczyk/Jakub Foltak
Marina d’Arcamone | Martyna Dwojak/Maryana Berezyak
mały Zygmunt August | Gabriel Golik, Adam Chudzio
Orkiestra, Chór i Balet Opery Krakowskiej
Dyrygent | Piotr Sułkowski Dyrygent-rezydent | Szymon Naściszewski

fot. Andrii Kotelnikov

Komentarze
Udostepnij