Zapowiedzi

„Coppélia” Léo Delibesa – premiera baletowa w gdańskiej Operze Bałtyckiej

Coppélia Léo Delibesa to kolejna klasyczna propozycja baletowa Opery Bałtyckiej. Do współpracy przy tej produkcji zaproszony został Johan Kobborg, doceniany i nagradzany na całym świecie duński choreograf. Orkiestrę Opery Bałtyckiej poprowadzi Luis Gorelik, a scenografię i kostiumy przygotowuje Hanna Wójcikowska-Szymczak. Premiera odbędzie się w sobotę 6 kwietnia.

Dzieło Delibesa powstało w XIX wieku i od samego początku cieszyło się dużą popularnością. Ówczesna publiczność doceniła nie tylko warstwy muzyczną  i choreograficzną, ale również samo libretto, oparte  na opowiadaniach E. T. A. Hoffmanna. Za literackim pierwowzorem Coppélia oddawała ówczesną fascynację techniką, ale też spirytyzmem  i magnetyzmem.

Współczesna wiedza o świecie pozwala nam te wątki traktować z większym dystansem, jednak sama fabuła baletu Delibesa pozostała interesująca.

Akcja Coppélii rozgrywa się w małym miasteczku, które w przygotowywanej przez Operę Bałtycką inscenizacji w warstwie wizualnej przywołuje na myśl obrazy Chagalla. Trudno dokładnie określić miejsce i czas opowieści.

Choreograf podąża za klasyką, mając jednak na uwadze współczesnego widza.

Jako choreograf nie czuję potrzeby ani umieszczania akcji Coppélii w fabryce robotów lub domu wariatów, ani też zmieniania klasycznej muzyki baletowej czy ruchu – mówi w wywiadzie do programu Johan Kobborg. – Mam natomiast poczucie konieczności dostosowanie spektaklu do współczesnego widza, mocno jednocześnie wierząc w siłę baletu klasycznego (…) Wybrałem te utwory muzyczne, które coś we mnie poruszały, ułożyłem do nich choreografię i wkomponowałem je w spektakl, być może czasami nawet w innych miejscach niż było to pierwotnie zamierzone.

Spektakl przygotowywany jest dla widzów w różnym wieku. Dla młodszych będzie to zabawna historia, i jednocześnie spotkanie z baletem klasycznym, starsi natomiast z pewnością dostrzegą w nim coś więcej.

Jeśli potraktujemy to jako czystą rozrywkę, to Coppélia jest idealnym, kolorowym i zabawnym spektaklem baletowym dla młodego widza – mówi Johan Kobborg. – Moim celem jest jednak przeniesienie tej opowieści na inny poziom emocjonalny, który pozwoli pokazać coś więcej. Kluczem  do odczytania libretta stał się dla mnie doktor Coppelius – dorosły mężczyzna, siedzący w domu i tworzący lalki, których nie sprzedaje, ale zatrzymuje dla siebie. Zastanawiając się nad tą postacią, myślałem o osobie, która straciła w życiu coś cennego.

Coppélia na scenie Opery Bałtyckiej dotychczas doczekała się tylko jednej inscenizacji, w 1987 roku, w choreografii Vitałtasa Brazdylisa, pod kierownictwem muzycznym Jerzego Michalak, ze scenografią Władysława Wigury.

Léo Delibes

COPPÉLIA

kierownictwo muzyczne Luis Gorelik
choreografia Johan Kobborg
scenografia i kostiumy Hanna Wójcikowska-Szymczak

premiera w Operze Bałtyckiej 6 kwietnia 2024

kolejne spektakle: 7, 12, 13, 14 oraz 27 i 28 kwietnie 2024

Bilety w kasie Opery i na www.operabaltycka.pl

Partnerem wydarzeń artystycznych Opery Bałtyckiej w Gdańsku w 2024 roku jest „Ruch Muzyczny”.

Komentarze
Udostepnij