Zapowiedzi

Czytania performatywne dramatów zakwalifikowanych do finału konkursu „Nigdy nie będziesz szła sama” w TR Warszawa

Performatywne czytania w TR…

7, 13, 20, 27, 28, 29 maja  na scenie TR Warszawa/Marszałkowska 8 odbędą się czytania performatywne trzech dramatów zakwalifikowanych do finału konkursu dramaturgicznego TR Warszawa pod hasłem „Nigdy nie będziesz szła sama”.

Konkurs został zorganizowany w ramach cyklu wydarzeń TR Warszawa „Porozmawiajmy o….„, który ma na celu pobudzenie refleksji na temat problematyki praw kobiet i aborcji wśród twórców i twórczyń, odbiorców i odbiorczyń teatru oraz stworzenie impulsu do tworzenia tekstów dramatycznych poświęconych tematyce praw kobiet. W ramach konkursu wyłonione zostały najbardziej wartościowe i ciekawe pod względem artystycznym i merytorycznym sztuki, które zaprezentowane zostaną w maju br. w formie czytań performatywnych. Czytania reżyserować będzie: Olga Ciężkowska, Tomasz Fryzeł Karolina Szczypek, wyróżnieni przez zespół programowy TR Warszawa w ramach konkursu Debiutu TR 2021, przyznawanej przez zespół programowy teatru na Forum Młodej Reżyserii w Krakowie.

FINAŁ KONKURSU DRAMATURGICZNEGO

26 listopada 2021 roku na posiedzeniu Komisji Artystycznej konkursu dramaturgicznego TR Warszawa pod hasłem „Nigdy nie będziesz szła sama” zostały wybrane trzy prace finałowe laureatek i laureatów konkursu. Spośród utworów zakwalifikowanych do II etapu konkursu, w III etapie konkursu Komisja Artystyczna w składzie: Sylwia Chutnik – pisarka, aktywistka, kuratorka cyklu Nigdy nie będziesz szła sama. Porozmawiajmy o aborcji; Natalia Kalita – aktorka TR Warszawa; Roman Pawłowski – dramaturg, pełnomocnik do spraw programowych TR Warszawa; Klementyna Suchanow – pisarka, aktywistka; Weronika Szczawińska – reżyserka; Aleksandra Szklarczyk – sekretarz Konkursu, po przeczytaniu 9 tekstów zgłoszonych w II etapie Konkursu zdecydowało o zakwalifikowaniu do III etapu – finału konkursu następujących utworów dramatycznych: „WYPARTE” Darii Kubisiak (za znalezienie szczerej formy teatralnej dla intymnego doświadczenia, związanego z przemocą seksualną),”WIELKI WYBUCH” Agnieszki Nasierowskiej (za radykalny językowo i groteskowy obraz polskiej rzeczywistości w kontekście walki o prawo do aborcji) oraz „GRUPA WSPARCIA IM. BOYA-ŻELEŃSKIEGO” Marcina Miętusa (za autoironiczną próbę odnalezienia męskiej perspektywy na współczesne problemy kobiet).

PROGRAM CZYTAŃ

7 i 29 maja br. o godzinie 19.00 odbędzie się czytanie performatywne pierwszego tekstu finałowego „WIELKI WYBUCH” autorstwa Agnieszki Nasierowskiej w reżyserii Karoliny Szczypek z dramaturgią Zofii Krawiec. Autorem wideo jest Jana Moroz, inspicjentką – Patrycja Węglarz, a producentką Magda Igielska. Czytanie będą współtworzyć aktorki i aktorzy: Magda Dębicka, Jakub Gola, Lech Łotocki, Karolina Staniec oraz Maria Wójtowicz.

Od twórców i twórczyń: Co wybucha w naszych myślach i ciałach, kiedy słyszymy, że aborcja jest nielegalna? Nielegalne jest podejmowanie przez nas decyzji o naszych życiach? Że nielegalne jest być człowiekiem? Jak surrealizm świata zewnętrznego mieli nam wnętrzności i zapładnia głowę obsesyjnymi wizjami? Języki i słowa dostają się pod naszą skórę.Co urodzi się z tego zapłodnienia?

13 i 28 maja br. o godzinie 19.00 zaprosimy na czytanie performatywne drugiego tekstu finałowego autorstwa i z dramaturgią Marcina Miętusa

GRUPA WSPARCIA IM. BOYA-ŻELEŃSKIEGO w reżyserii Tomasza Fryzła. Producentką wydarzenia jest Magda Igielska; czytanie współtworzą aktorki i aktorzy:

Kinga Bobkowska, Adam Borysowicz, Jan Dravnel, Łukasz Gawroński oraz Mirosław Zbrojewicz.

Od twórców i twórczyń: W świetlicy domu kultury na Bielanach regularnie spotyka się grupa mężczyzn. Ich głównym celem jest wspieranie kobiet. Debatują, dyskutują i czytają „Piekło kobiet” Tadeusza Boya Żeleńskiego. Z czasem okazuje się, że ich pobudki nie są tak szlachetne jak twierdzą, a wypowiedzi pełne feministycznych frazesów nie przekładają się na działanie. Marazm pogłębia się, następuje lawina wzajemnych oskarżeń, a utopijny w swoim zamierzeniu projekt zamienia się w okrutną walkę o dominację. Sytuacji nie polepsza nawet pojawienie się ducha samego Boya-Żeleńskiego…„Grupa wsparcia im. Boya-Żeleńskiego” Marcina Miętusa to komedia rozprawiająca się z hipokryzją i biernością mężczyzn. To opowieść o próbie generalnej do działania, którego nie będzie. Autor nie tylko tworzy wiarygodne, sprzyjające weryfikacji własnych postaw postaci, lecz także poddaje krytycznemu oglądowi ich kondycje, racje, uwikłania oraz dyskursy, którymi się posługują. Ujawnia wpisane w ich postawy sprzeczności, a przede wszystkim prowokuje widza do zajęcia stanowiska, zachęca do sprawczości i aktywizmu opartego na samoświadomości, realnej wspólnocie i krytycznym myśleniu.

20 i 27 maja br. o godzinie 19.00 zaprosimy na czytanie performatywne trzeciego tekstu finałowego autorstwa i z dramaturgią Darii Kubisiak „WYPARTE” w reżyserii Olgi Ciężkowskiej. Autorką choreografii jest Katarzyna Gorczyca, przestrzeń dźwiękową tworzy Edka Jarząb, zaś producentką wydarzenia jest Magda Igielska. Czytanie współtworzą: Mateusz Górski, Edka Jarząb, Maja Luxenberg oraz Weronika Łukaszewska.

Od twórców i twórczyń: Proponowane dzieło sceniczne opowiada wypartą z pamięci opowieść o tym, jak dziewczynka spodobała się starszemu koledze swojego brata. A on jej. Proponowane dzieło sceniczne to tekst o amnezji dysocjacyjnej, która nastąpiła na skutek przemocy seksualnej, albo jak wolisz traumatycznych doświadczeń, albo jak wolisz przestępstwa na tle seksualnym popełnionym wobec dziewczynki, albo jak wolisz przemocy seksualnej popełnionej wobec dziewczynki, albo jak wolisz gwałtu, albo jak wolisz molestowania, albo jak wolisz to może też być tekst o tym, jak pewien starszy chłopak bardzo lubił młodszą siostrę jego kolegi, lubił ją tak bardzo, że aż nie mógł się powstrzymać i robił coś, czego ta mała dziewczynka nie chciała, robił tonie tylko jej, ale również jej kuzynce. Ale może to być też tekst o tym, jak starszy chłopak zakochał się w młodszej siostrze swojego kolegi i chciał ją dotykać, całować, pieścić i uwielbiać. Proponowane dzieło sceniczne może być o przemocy seksualnej, ale może też być o opowiadaniu sobie o tym, co nam się przytrafiło, czy pamiętamy, czy nie to opowiadamy, bo może coś nam się przypomni, a może po prostu lubimy opowiadać. Proponowane dzieło sceniczne może być też prośbą, którą ktoś kiedyś do Ciebie skieruje: Zabierz mnie na Paradę Równości albo Paradę z okazji Święta Odzyskania Niepodległości albo na jakiś czarny protest niech będzie albo jakiś inny strajk czy protest: „Powiedz mi tylko gdzie, a będę szła u twojego boku w okularach przeciwsłonecznych, dyskretnie ocierając łzy z twarzy”.

Bilety w cenie 10 zł (na każdy pokaz) dostępne są na stronie: https://bilety.trwarszawa.pl/.

TR WARSZAWA | CZYTANIE PERFORMATYWNE

DRAMATU LENY LAGUSZONKOWEJ

„MÓJ SZTANDAR ZASIKAŁ KOTEK” / „Моё знамя обосцала кошечка”

W REŻYSERII ALEKSANDRY POPŁAWSKIEJ

8 maja (niedziela) o godzinie 19.00 zapraszamy na czytanie performatywne sztuki autorstwa Leny Laguszonkowej „MÓJ SZTANDAR ZASIKAŁ KOTEK” („Моё знамя обосцала кошечка„) w reżyserii aktorki TR Warszawa, Aleksandry Popławskiej. Tekst przetłumaczyła na język polski Agnieszka Sowińska.

W czytaniu wezmą udział aktorki i aktor TR Warszawa, Sebastian Pawlak, Justyna Wasilewska oraz Aleksandra Popławska.

Czytanie odbędzie się na scenie TR Warszawa/Marszałkowska 8. Po jego zakończeniu zapraszam serdecznie na spotkanie z autorką tekstu, Leną Laguszonkową oraz Sebastianem Pawlakiem, Justyną Wasilewską oraz Aleksandrą Popławską. Rozmowę poprowadzi Roman Pawłowski,kurator, dramaturg, pełnomocnik dyr. TR Warszawa ds. programowych.

MÓJ SZTANDAR ZASIKAŁ KOTEK

„Trauma Holocaustu i dżinsy z bazaru” – ukraińska dramatopisarka, Lena Laguszonkowa odmalowuje historię dorastania na prowincji. To osobista opowieść nastolatki z wielką polityką w tle. Opowieść, której ostatnie strony dopisane zostały nocą podczas bombardowania w kijowskim schronie. W sztuce ukraińskiej artystki krzyżują się dwie historie: osobista opowieść nastolatki i historia kraju, w którym przyszło jej dorastać.

Lena Laguszonkowa urodziła się w miejscowości Stanica Ługańska w Ukrainie. Skończyła wydział historii Ługańskiego Państwowego Uniwersytetu im. Tarasa Szewczenki, a w 2018 roku zadebiutowała jako dramatopisarka. Jej sztuka „Baza” opowiadająca o kobietach i prostytucji była prezentowana podczas festiwalu „Tydzień sztuki aktualnej” w Kijowie. W 2021 roku artystka wzięła udział w organizowanym przez Teatr Polski im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy konkursie Aurora – Nagroda Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy. Jej sztuka „Matka Gorkiego” o kobietach pochodzących spod Ługańska znalazła się w finale bydgoskiego konkursu.

MÓJ SZTANDAR ZASIKAŁ KOTEK” to poruszająca opowieść o dorastaniu w postsowieckim wielonarodowym Donbasie. W życiu bohaterki – dziewczyny z małej miejscowości splatają się dwie historie: polityczna z Pomarańczową Rewolucją, Majdanem i wojną 2014 roku oraz osobista historia dojrzewania. Propagandowe filmy w szkole i desperackie próby rozpoczęcia życia erotycznego. Marzenia o zostaniu snajperem i pierwsza guma do żucia. Trauma Holocaustu i dżinsy z bazaru.

Lena Laguszonkowa z językową wirtuozerią, humorem i nostalgią opisuje świat ukraińskiej prowincji przełomu XX i XXI wieku. Patrzy w przeszłość z perspektywy roku 2022 i rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Swoją sztukę kończyła pisać w schronie w bombardowanym Kijowie, nie wiedząc, czy przeżyje noc.

Szczegółowe informacje o czytaniu znajdują się na stronie internetowej naszego teatru (link jest TU).

Komentarze
Udostepnij