Zapowiedzi

„DRACULA” – MUSICAL, JAKIEGO JESZCZE NIE BYŁO. PREMIERA W TEATRZE MUZYCZNYM W ŁODZI JUŻ W SOBOTĘ

Widowiskowa scenografia, bogactwo kostiumów, inscenizacyjny rozmach, szerokie orkiestrowe brzmienia i znakomici wykonawcy – wszystko po to, by na nowo opowiedzieć historię o pragnieniu nieśmiertelności i walce dobra ze złem, w której nic nie jest tak oczywiste, jak się wydaje. Już w sobotę na deskach Teatru Muzycznego w Łodzi zagości „Dracula” – musical skomponowany przez Jakuba Lubowicza, z librettem i w reżyserii Jakuba Szydłowskiego.

Jakub Szydłowski sięgnął po powieść Brama Stokera i postać wampira-arystokraty, by przedstawić ją inaczej niż w najbardziej znanych kinowych adaptacjach. Skoncentrował się na odwiecznym ludzkim pragnieniu nieśmiertelności, samotności, ale też na niejednoznaczności bohaterów uwikłanych w odwieczną walkę dobra ze złem.

– Literacki pierwowzór ma formę listów, wycinków prasowych czy fragmentów dzienników, dzięki czemu buduje złożoność uczuć i emocji. To daje wiele możliwości interpretacji. Nasza realizacja wymyka się znanym filmowym ujęciom – nie ma tu jednoznacznie złych czy dobrych postaci, co daje wykonawcom ogromne pole do popisu. Tu wszyscy są w jakimś stopniu ofiarami tego, co ich spotyka – mówi o swojej wizji Jakub Szydłowski, reżyser i autor libretta, którego konsultacją dramaturgiczną wsparła pisarka Ałbena Grabowska.

Mroczna opowieść, rozgrywająca się na przestrzeni wieków, toczyć się będzie w rytm muzyki autorstwa Jakuba Lubowicza. Spektakl rozpisany został na orkiestrę symfoniczną, a klasyczne musicalowe brzmienie, wzbogacone zostało o nowoczesną harmonię czy środki operowe. Chwilami monumentalnie i dramatycznie, czasem lirycznie – kompozytor w pełni wykorzystuje możliwości Orkiestry Teatru Muzycznego w Łodzi.

Na potrzeby musicalu powstało ponad 400 kostiumów, nad którymi przez 3 miesiące pracowało 12 krawcowych i krawców. Stworzono 20 peruk i 50 rekwizytów wykonanych specjalnie na potrzeby spektaklu, w tym tak skomplikowane jak płonący krzyż i świecące oczy do masek wilków. Do produkcji scenografii, zbudowanej dzięki zaangażowaniu 6 rzeźbiarzy i dekoratorów użyto 6,5 tony stali. Do jej przywiezienia potrzebne były aż 4 tiry.

Zarówno Grzegorz Policiński, odpowiedzialny za scenografię, jak i kostiumografka Anna Chadaj zadbali, by wizualna strona musicalu budowała atmosferę gotyckiej historii mocno osadzonej w epoce. W mroku świata wampirów szczególną rolę odgrywa też światło wyreżyserowane przez Grzegorza Policińskiego i Artura Wytrykusa.

 „Dracula” to także wymagające wyzwanie dla wykonawców – aktorskie i wokalne, ale i taneczne, o co zadbał duet choreografów – Jarosław Staniek i Katarzyna Zielonka

Z rolą tytułową zmierzą sięnaprzemiennie Paweł Erdman – solista Teatru Muzycznego w Łodzi (m.in. Kajfasz w „Jesus Christ Superstar” i Javert w „Les Misérables”) oraz Janusz Kruciński – prawdziwa legenda polskich scen musicalowych (m.in. Jean Valjean w „Les Misérables” w TM ROMA i Teatrze Muzycznym w Łodzi, Quasimodo w „Notre Dame de Paris” w Teatrze Muzycznym im. D. Baduszkowej, Jekyll/Hyde w „Jekyll/Hyde” w Teatrze Muzycznym w Poznaniu).

Dzięki umiejętnościom Piotra Płuski – solisty łódzkiej sceny iWojciecha Dmochowskiego, doskonale znanego widzom TM ROMA i Studia Buffo, kreujących postać profesora Van Helsinga znakomicie zapowiada się również sceniczny pojedynek hrabiego z pogromcą wampirów.

W tej opowieści nie zabraknie wyrazistych postaci kobiecych. W roli Lucy Westenry, pierwszej ofiary hrabiego-wampira zobaczyć będzie można Agnieszkę Przekupień, znaną łódzkiej publiczności między innymi z kreacji Ellen w „Miss Saigon” i Marii Magdaleny w „Jesus Christ Superstar” oraz debiutującą w Łodzi Oliwię Drożdżyk, związaną z Teatrem Muzycznym im. D. Baduszkowej w Gdyni. 

Z kolei Joanna Gorzała, której drzwi do musicalowej kariery otworzyła łódzka inscenizacja „Miss Saigon” wcieli się w rolę Miny Murray. Tak jak, Anna Federowicz zbierająca fenomenalne recenzje za rolę Brandy w „Złap mnie, jeśli potrafisz”. O uwolnienie bohaterki spod wpływu wampira walczyć będzie narzeczony Miny, Jonathan Harker. W tej roli wystąpią: święcący tryumfy na polskich scenach musicalowych Marcin Franc oraz – po raz pierwszy w Łodzi – Filip Bieliński.

Do zespołu Teatru Muzycznego w Łodzi należy również Marek Prusisz, na zmianę z Damianem Aleksandrem kreujący postać Renfielda – urzędnika, który podróż do Transylwanii przypłaca szaleństwem.

W najnowszej produkcji Teatru Muzycznego w Łodzi występują również: Jeremiasz Gzyl i Kamil Olczyk (Doktor Jack Seward), Wojciech Daniel Kamil Kowalski (Quincey P. Morris), Łukasz Lenart i Michał Słomka (Arthur Holmwood). Ważną rolę w tej historii odegrają też oblubienice Draculi: Agata Bieńkowska, Justyna Cichomska, Martyna Henke, Emilia Klimczak, Natalia Kłodnicka i Justyna Kopiszka.

W pozostałych rolach można zobaczyć cały zespół Teatru Muzycznego w Łodzi oraz jego tancerzy.

Oficjalna premiera musicalu odbędzie się 18 maja 2024 roku. Do końca sezonu tytuł zostanie wystawiony 10 razy i powróci w kolejnym sezonie.

REALIZATORZY:

reżyseria – Jakub Szydłowski

kierownictwo muzyczne – Jakub Lubowicz

scenografia – Grzegorz Policiński

kostiumy – Anna Chadaj

choreografia – Jarosław Staniek, Katarzyna Zielonka

reżyseria światła – Grzegorz Policiński, Artur Wytrykus

animacje – Veranika Siamionava, Zachariasz Jędrzejczyk

reżyseria dźwięku – Łukasz Zachwieja, Robert Pawlak

konsultacja dramaturgiczna – Ałbena Grabowska

orkiestracja – Wojciech Hartman, Dawid Lubowicz, Jakub Lubowicz

przygotowanie wokalne – Marcin Wortmann

asystenci kierownika muzycznego – Elżbieta Tomala-Nocuń, Krzysztof Brzeziński

asystent reżysera, kierownik castingu – Krzysztof Wawrzyniak

asystentki kostiumografki – Ewa Posmyk, Aleksandra Ślązak

asystentka choreografów – Karolina Rejnus-Mroczek

pianiści akompaniatorzy – Magdalena Brzezińska, Krzysztof Brzeziński, Nikodem Sikorski, Szymon Szyszka

skład komputerowy i edycja nut – Wojciech Hartman 

koordynacja pracy artystycznej – Mieczysława Andrzejak

opieka techniczna – Tadeusz Koszalski

kierownik produkcji – Sebastian Wojtysiak

realizacja światła – Wojciech Pietrzyk, Marek Czajkowski, Adam Kiełbik, Remigiusz Ristok, Adam Trautz

realizacja dźwięku – Łukasz Zachwieja, Robert Pawlak, Krzysztof Olejniczak, Paweł Siąkała

inspicjentki – Elżbieta Lechańska, Grażyna Linke

suflerka – Elżbieta Literacka

OBSADA:

Hrabia Dracula

Paweł Erdman, Janusz Kruciński

Profesor Abraham Van Helsing

Wojciech Dmochowski, Piotr Płuska

Lucy Westenra

Oliwia Drożdżyk, Agnieszka Przekupień

Mina Murray (Harker) / Elisabeta

Anna Federowicz, Joanna Gorzała

Jonathan Harker 

Filip Bieliński, Marcin Franc

Doktor Jack Seward 

Jeremiasz Gzyl, Kamil Olczyk

Renfield

Damian Aleksander, Marek Prusisz

Quincey P. Morris

Wojciech Daniel, Kamil Kowalski 

Arthur Holmwood / Sułtan

Łukasz Lenart, Michał Słomka

Wampirzyce 

Krucza – Agata Bieńkowska, Justyna Cichomska 

Ryża – Martyna Henke, Emilia Klimczak 

Jasna – Natalia Kłodnicka, Justyna Kopiszka

Zaginiona dziewczynka

Livia Ernest, Maria Wójcikowska

Chłopiec okrętowy

Bartosz Albrecht, Gustaw Włastowski

Zespół wokalno-aktorski

Anna Borzyszkowska, Dominika Czarnecka, Anna Drechsler, Aleksandra Drzewicka, Aleksandra Janiszewska, Patrycja Lenarczyk-Onasz, Ewa Pietras, Katarzyna Smoleń, Bartłomiej Dąbrowski, Czesław Drechsler, Szymon Jędruch, Daniel Kulczyński Maciej Markowski, Andrzej Orechwo, Szymon Sztukowski

Tancerze 

Anna Głowacka, Valeria Kolochko, Aleksandra Pawlak, Karolina Rejnus-Mroczek, Magdalena Tonn, Paulina Wasilewska, Justyna Ziemiańska, Kostyantyn Popov, Maciej Szymczak, Bartłomiej Zając, Tomasz Ziółek

Premiera 18 maja 2024 roku

fot. Michał Matuszak (Photo Ballet)

Komentarze
Udostepnij