Zapowiedzi

Elizabeth Costello patronką placu przy warszawskim Nowym Teatrze

Elizabeth Costello ma swój plac przy Nowym Teatrze. Uroczystość nadania imienia oraz odsłonięcia tablicy towarzyszy premierze najnowszego spektaklu Krzysztofa Warlikowskiego – „Elizabeth Costello. Siedem wykładów i pięć bajek z morałem”. Premiera już 11 kwietnia.

Postać pisarki Elizabeth Costello pojawiła się po raz pierwszy w 1999 roku, kiedy Johna Maxwella Coetzeego zaproszono do wygłoszenia dwóch wykładów na uczelniach w Stanach Zjednoczonych, których tematem była pisarka Elizabeth Costello, zaproszona do wygłoszenia dwóch wykładów na uczelniach w Stanach Zjednoczonych. Odtąd autor napisał jeszcze kilka utworów, w których pojawiała się ta postać, a jej biografia stopniowo zaczęła się rozrastać. W 2003 roku pisarz poświęcił jej odrębną powieść, którą zatytułował „Elizabeth Costello”. 

Bohaterka ta nie jest wyłącznie fikcyjnym, literackim bytem. Można powiedzieć, że stała się artystycznym i życiowym alter ego Coetzeego, wypowiadającym się w jego imieniu, zastępującym go, kiedy zaczął ukrywać się za jej plecami, czy używać jej jako tarczy, jakby chciał zrzucić na nią odium krytyki, niezgody i złości odbiorców i uczestników akademickich dyskusji i sporów. Jak sam twierdzi, Costello wdziera się nie tylko do jego wyobraźni i pisarskich planów, zabiera też głos – jego głos – w kwestiach filozoficznych, ekologicznych, społecznych i egzystencjalnych, przemawia i apeluje do sumień w sprawie losu zwierząt, nierówności społecznych i wykluczenia osób starszych czy kalekich. Sama też wdziera się do jego utworów, w których autor nie planował jej umieścić. Można ją zatem uznać za rodzaj upiora, wołającego głosu lub dybuka czy innej zbłąkanej duszy. Lub po prostu za ulubioną figurę, która maniakalnie powraca do swojego twórcy. 

Jest wreszcie Costello ulubioną i często także nieplanowaną postacią teatru Krzysztofa Warlikowskiego. Pojawiała się dotąd w jego pięciu spektaklach: w jednych pod swoim nazwiskiem, w innych głosu użyczały jej inne postaci. Ale jeszcze nigdy reżyser nie poświęcił jej całego spektaklu, choć – jak pokazuje jego dotychczasowy dorobek – domaga się ona jego uwagi i nawiedza go chyba równie często, jak swojego pierwotnego twórcę.

W swoim najnowszym przedstawieniu Warlikowski realizuje w końcu plan, o którego istnieniu może dotąd nie wiedział, który jednak wydaje się bardzo logiczny, biorąc pod uwagę, ile razy zapraszał Elizabeth do ukazania się w świecie jego teatru.

Reżyseria: Krzysztof Warlikowski

Scenografia, kostiumy: Małgorzata Szczęśniak

Scenariusz na podstawie utworów J.M. Coetzeego: ​„Elizabeth Costello”, „Powolny człowiek”, „Moral Tales”: Krzysztof Warlikowski, Piotr Gruszczyński 

Współpraca: Łukasz Chotkowski, Mateusz Górniak, Anna Lewandowska

Dramaturgia: Piotr Gruszczyński  

Współpraca artystyczna: Claude Bardouil

Muzyka: Paweł Mykietyn

Reżyseria świateł: Felice Ross

Wideo i animacja: Kamil Polak

Charakteryzacja: Monika Kaleta 

Obsada: Mariusz Bonaszewski, Magdalena Cielecka, Andrzej Chyra, Ewa Dałkowska, Bartosz Gelner, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Maja Komorowska, Hiroaki Murakami, Maja Ostaszewska, Ewelina Pankowska, Jacek Poniedziałek, Magdalena Popławska

Premiera: 11 kwietnia 2024

Produkcja: Nowy Teatr, Warszawa

Koprodukcja: Schauspiel Stuttgart, Festival d’Avignon, Théâtre de Liège, La Colline – théâtre national, Paryż, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Athens Epidaurus Festival, Ateny, Malta Festival Poznań 2024

Partnerzy: Kinoteka, IAM, Culture.pl, Instytut Francuski w Polsce, Arctic Paper

Instytut Adama Mickiewicza jest głównym partnerem europejskiej trasy spektaklu 2024/2025

Więcej informacji oraz bilety: nowyteatr.org

fot. Igor Sekuła

Komentarze
Udostepnij