Zapowiedzi

Festiwal Teatru Scena Kamienica: POprostu-poPOLSKU na Dolnym Śląsku

Scena Kamienica: POprostu-poPOLSKU to nowa inicjatywa kulturalna Teatru Scena Kamienica we Wrocławiu, obejmująca swoim zasięgiem trzy województwa południowo-zachodniej Polski: dolnośląskie, lubuskie i opolskie. Głównym jej celem jest udostępnienie projektów muzycznych naszego teatru społecznościom lokalnym oraz turystom w okresie letnim, poprzez organizację wydarzeń w miejscach zupełnie nieoczywistych, a zasługujących na szczególną uwagę. Wszystkie wybrane lokalizacje to obiekty o bogatej historii i stanowiące narodowe dziedzictwo. Są to zamki, skanseny kultury ludowej oraz zabytkowe kościoły.

Festiwal odbędzie się w dniach 10 – 18 lipca 2021r.          

Nieprzypadkowo także programy artystyczne zostały pomyślane o miejscach historycznych. W zamkowych salach balowych oraz dziedzińcach artyści zaprezentują projekt „Chopin i jego muzy”, na terenie skansenów „Przebojowe lata 20., lata 30., natomiast w świątyniach zbudowanych w okresie baroku wykonany będzie koncert arii i pieśni sakralnych pochodzących z tego okresu. Wykonywana będzie wyłącznie muzyka polskich kompozytorów z okresu XVII, XIX i XX wieku. Każdy koncert potrwa ok. 50 minut. Wszystkie wydarzenia poprowadzi Maciej Michałkowski, który ciekawie opowie o prezentowanych utworach wplatając w konferansjerkę liczne anegdoty i ciekawostki.

W ramach realizacji zadania powstaną także pamiątkowe pocztówki, które merytorycznie opracuje historyk dr hab. Małgorzata Kowalczyk. Oprócz informacji o wydarzeniach w ramach tego projektu znajdą się liczne ciekawostki związane z historią miejsc, w których odbywać się będą koncerty. Staną się nie tylko miłą pamiątkę z uczestnictwa w koncercie, ale także ważnym edukacyjnym materiałem, pozwalającym na zdobycie wiedzy historycznej dla każdej grupy wiekowej odbiorców.

Wszystkie wydarzenia dostosowane będą do stanu związanego ze stanem epidemii w Polsce. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny, ale limitowany w oparciu o aktualnie obowiązujące ograniczenia. Koncerty plenerowe odbywać się będą także w przypadku opadów deszczu.

Autorem koncepcji programowej jest Maciej Michałkowski – dyrektor artystyczny Teatru Scena Kamienica we Wrocławiu.

PROGRAM FESTIWALU

Opolszczyzna:
10.07.2021 – Skansen Wsi Opolskiej w Bierkowicach (plener)
godz. 1500PRZEBOJOWE LATA 20., LATA 30.
10.07.2021 – Zamek Książęcy w Niemodlinie
godz. 1900CHOPIN I JEGO MUZY
11.07.2021 – Kościół Podwyższenia Krzyża Świętego w Brzegu
godz. 1700
MUZYKA POLSKIEGO BAROKU

Lubuskie:
15.07.2021 – Skansen w Ochli (plener)
godz. 1500PRZEBOJOWE LATA 20., LATA 30.
15.07.2021 – Zamek Piastowski w Międzyrzeczu
godz. 1900CHOPIN I JEGO MUZY
16.07.2021 – Kościół Św. Michała Archanioła w Nowej Soli
godz. 1900MUZYKA POLSKIEGO BAROKU

Dolny Śląsk:
17.07.2021 – Muzeum Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej (plener) godz. 1500PRZEBOJOWE LATA 20., LATA 30.
17.07.2021 – Muzeum Zamek Bolków w Bolkowie (plener)
godz. 1900CHOPIN I JEGO MUZY
18.07.2021 – Kościół Św. Rodziny w Chełmsku Śląskim
godz. 1700MUZYKA POLSKIEGO BAROKU

ARTYŚCI I REALIZATORZY

Mariola Augustyn – wokalistka

 Aktorka, śpiewaczka, muzykoterapeuta, arteterapeuta ,wykładowca akademicki, logopeda..W każdej ze swoich specjalności jest czynna zawodowo. W 2007 roku została nagrodzona medalem „Zasłużony dla Kultury Polskiej” przez Ministerstwo Kultury i Sztuki oraz specjalnym podziękowaniem od Prezydenta Wrocławia .W 2017 roku Ministerstwo Kultury i Sztuki przyznało jej brązowy medal Gloria Artis za całokształt działalności artystycznej. W swoim repertuarze ma ponad 200 polskich i zagranicznych pieśni, 3 partie operowe oraz 5 operetkowych. Stale związana z wrocławskim teatrem Scena Kamienica oraz zespołem wokalnym Cantores Maiores Wratislavienses.

Katarzyna Haras – śpiewaczka mezzosopran

 Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie Alicji Słowakiewicz-Wolańskiej. Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Mikulasa Schnaidera-Trnavskiego (2008) oraz półfinalistką przesłuchań do JPYAP przy Royal Opera House w Covent Garden (2008). W 2008 roku debiutowała partią Rozyny w spektaklu Cyrulik sewilski G. Rossiniego na Festiwalu Operowym w Amarante w Portugalii, pod batutą Jose Ferreira-Lobo (Orquestra de Norte). Obecnie jest solistką Opery Wrocławskiej i Opery Śląskiej, gdzie wykonuje partie: Cherubina w op. Wesele Figara, Drugiej Damy w op. Czarodziejski flet, Donny Elwiry w op. Don Giovanni W.A. Mozarta, Jadwigi w operze Straszny dwór St. Moniuszki, partię Carmen w operze Carmen G. Bizeta. Kreuje postać cyganki Azy w operze Manru J. I. Paderewskiego w reżyserii Laco Adamíka. Brała udział w międzynarodowej premierze opery La liberta chiama la liberta E. Knapika w Operze Wrocławskiej pod batutą J. Kasprzyk. Bierze czynny udział w życiu artystycznym województwa śląskiego uczestnicząc w festiwalach i koncertach takich jak np. Festiwal im. G. G. Gorczyckiego – edycje: 2006, 2010 (G. F. Haendel – Rinaldo, partia Rinaldo). Współpracuje również z Instytucją Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia. Bierze czynny udział w wielu koncertach w Polsce jak i za granicą (Czechy, Litwa, Finlandia, Portugalia, Niemcy).

Liza Wesołowska – śpiewaczka sopran


Absolwentka Uniwersytetu Opolskiego oraz Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Współpracowała z Operą Wrocławską. Nagrała 2 płyty, które zdobyły uznanie krytyki. Stale związana z Mazowieckim Teatrem Muzycznym oraz Filharmonią Narodową w Warszawie. Laureatka Teatralnej Nagrody Muzycznej im. J. Kiepury – Najlepszy Debiut. Swój warsztat wokalny doskonaliła na kursach mistrzowskich u Ryszarda Karczykowskiego i Marcina Habeli.W swoim repertuarze ma 12 operetkowych ról, partie operowe oraz liczne pieśni polskich kompozytorów. Laureatka europejskich konkursów wokalnych. Stworzyła autorski cykl edukacyjny, prezentowany w Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz na terenie województwa mazowieckiego. Jest solistką Teatru Scena Kamienica we Wrocławiu.


Damian Domalewski – wokalista

Absolwent Politechniki Wrocławskiej oraz Prywatnej Szkoły Wokalistyki Magdy Bigoś. Scenograf, kostiumolog, scenarzysta, grafik, wokalista oraz reżyser. Jest także autorem i projektantem kostiumów, dekoracji i plakatów teatralnych. Wyreżyserował wiele spotów promocyjnych do produkcji operowych i operetkowych. W świecie teatru muzycznego zadebiutował w 2015 roku, jako scenograf i inscenizator spektaklu operetkowego „Księżniczka Czardasza” I. Kalmana,
a w maju tego samego roku przygotował inscenizację do „Wesołej Wdówki” F. Lehara. Stworzył autorską scenografię
i kostiumy do kilkunastu wydarzeń, odbywających się w polskich instytucjach muzycznych. Autor spektakli komediowych
i muzycznych.

Tomasz Maleszewski – śpiewak tenor

Z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną im. K. Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Wokalnym oraz Edukacji Muzycznej. Aktywny na arenie międzynarodowej. Solista Cantores Minores Wratislavienses. Wielokrotny laureat polskich
i międzynarodowych konkursów wokalnych. W swoim repertuarze posiada ponad 20 operowych i operetkowych ról, a także liczne pieśni i repertuar oratoryjno-kantatowy. Warsztat wokalny doskonalił na kursach mistrzowskich u Teresy Żylis-Gara, Kaludiego Kaludova oraz Carl Richardson Smith. Stypendysta Marszałka Województwa Podlaskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest założycielem Teatru Scena Kamienica we Wrocławiu oraz Prezesem Stowarzyszenia Operetka Wrocławska.

Natalia Gaponenko – fortepian, organy, klawesyn

 
W 2005 r. uzyskała z wyróżnieniem dyplom magistra w Kijowskiej Narodowej Akademii Muzycznej w klasie fortepianu prof. N. Gridniewoj oraz w klasie korepetycji prof. R. Golubiewoj. W latach 2005-2015 pracowała jako korepetytor w katedrze śpiewu w klasach prowadzonych przez znakomitych ukraińskich śpiewaków, takich jak profesor M. Stefiuk (sopran koloraturowy), profesor I. Ponomarenko (baryton) i w klasie kameralnego śpiewu u docenta V. Bujmistera (baryton, kameralista), oraz jako akompaniatorka w Studio Operowym przy Kijowskiej Narodowej Akademii Muzycznej. Od sezonu 2015-2016 pracuje jako korepetytor solistów w Operze Wrocławskiej. Od września 2018 r. zawodowo związana z Warszawską Operą Kameralną. W trakcie swojej pracy zawodowej brała udział w licznych koncertach, festiwalach i warsztatach wokalnych. Była słuchaczem w Young Singers Project na festiwalu w Salzburgu (2010), oraz Lindemann Young Artist Development Program przy Metropolitan Opera (2012-2013).

Ivan Zhukov – fortepian, organy, klawesyn

Absolwent Białoruskiej Państwowej Akademii Muzycznej w Mińsku w klasie fortepianu solowego, kameralistyki oraz akompaniamentu. Laureat Stypendium Prezydenta Republiki Białoruś dla uzdolnionych artystycznie. W swoim dossier ma występy solistyczne z orkiestrą symfoniczną oraz kameralna Białoruskiej Filharmonii Państwowej w Mińsku oraz nagrody na konkursach międzynarodowych, jako solista oraz akompaniator w Białorusi, Polsce, Kazachstanie, Ukrainie, Mołdawie. Od roku 2011 jest korepetytorem oraz artystą orkiestry Opery Wrocławskiej. Jednocześnie ma okazję współpracować z NFM, Filharmonią Dolnośląską, Filharmonią Opolską, Teatrem Scena Kamienica – gdzie pracuje, jako korepetytor wokalny
i kierownik muzyczny oraz licznymi solistami oraz instrumentalistami w Polsce.

Małgorzata Kowalczyk – konsultantka historii sztuki

W 2003 roku uzyskała stopień naukowy doktora nauk humanistycznych w zakresie historii o specjalności historia nowożytna na podstawie pracy pt. Obraz Włoch w polskim piśmiennictwie geograficznym i podróżni czyn osiemnastego wieku, którą napisała pod kierunkiem prof. Bogdana Roka. Od 2004 roku pracuje, jako adiunkt w Zakładzie Historii Polski i Powszechnej od XVI do XVIII wieku w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Wrocławskiego. W 2006 roku ponownie przebywała na stypendium naukowym, tym razem z ramienia Fundacji Lanckorońskich w Rzymie. W 2008 roku odbyła staż dydaktyczny w ramach LLP Erasmus Programme na Facolta di Lingue e Letterature Straniere dell’ Universita degli Studi di Catania na Sycylii we Włoszech. W latach 2009, 2010, 2012 i 2013 miała staż naukowy na Lwowskim Państwowym Uniwersytecie im. Iwana Franki na Ukrainie. Z kolei w 2010 i 2011 przebywała na stażu naukowym na Wileńskim Uniwersytecie Pedagogicznym na Litwie, zaś w 2011 roku na Państwowym Uniwersytecie w Sankt Petersburgu w Rosji.

Maciej Michałkowski – dyrektor artystyczny, prelegent koncertów

Dziennikarz, krytyk muzyczny, producent, animator kultury, konferansjer. Ukończył PSM im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu, Muzykologię Uniwersytetu Wrocławskiego oraz PRCI na SWPS. Stworzył koncepcję artystyczną i reżyserię do blisko 200 wydarzeń. Pisał do najważniejszych periodyków muzycznych w Polsce “Ruch Muzyczny”, “Twoja Muza”, “Muzyka 21”. Akredytowany w mediolańskiej La Scali, Wiener Staatsoper, Deutsche Oper Berlin oraz SemperOper w Dreźnie. Laureat wyróżnień związanych z pracą społeczną oraz wśród społeczności senioralnych. W 2019 roku został ogłoszony “Osobowością Roku” w ramach plebiscytu Gazety Wrocławskiej za dokonania na rzecz reaktywacji operetki i pracę społeczną dla Seniorów. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Komentarze
Udostepnij