Recenzje

Fotografie teatralne w Ostrowieckim Browarze Kultury

O wystawie finalistów i laureatów VII i VIII edycji Konkursu Fotografii Teatralnej w Ostrowcu Świętokrzyskim pisze Krzysztof Krzak.

Od 17 marca do 15 kwietnia 2023 roku w Ostrowcu Świętokrzyskim można oglądać wystawy finalistów i laureatów VII i VIII edycji Konkursu Fotografii Teatralnej organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

Prezentację podzielono na dwie części: pierwsza, obejmująca sezon 2020/2021, prezentowana jest w Galerii Fotografii Miejskiego Centrum kultury w Ostrowcu Świętokrzyskim, natomiast drugą, ze zdjęciami z sezonu 2021/2022, można podziwiać na dziedzińcu Ostrowieckiego Browaru Kultury. Jury konkursu obradujące w składzie: Marta Leśniakowska, Karolina Puchała – Rojek, Magdalena Raszewska, BartekWarzecha, Elżbieta Wrotnowska – Gmyz wybrało najlepsze prace w trzech konkursowych kategoriach: teatralne zdjęcie sezonu (kategoria A), zestaw dokumentacyjny z przedstawienia powstałego w danym sezonie (kategoria B) i architektura teatralna (kategoria C). – Powołaliśmy ten konkurs w Instytucie Teatralnym w 2015 roku z poczucia, że fotografowie teatralni są traktowani po macoszemu i wszyscy o nich zapominają – mówiła podczas wernisażu Joanna Biernacka – Płoska, koordynator konkursu z ramienia IT. – A tak naprawdę to dzięki nim pamiętamy o spektaklach. To oni tworzą historię polskiego teatru i polskiej kultury. Postanowiliśmy wydobyć ich z tego niebytu i po tych kilku latach mogę stwierdzić, że udało nam się podnieść ich do rangi artystów.

W VII edycji Konkursu Fotografii Teatralnej jurorzy za najlepsze w pierwszej kategorii uznali ex-aequo prace Jeremiego Astaszowa „Wytrych do teatru” z Teatru Miejskiego w Gliwicach i Bartłomieja Barczyka „Grawitacja” z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Drugą nagrodę otrzymał Sebastian Góra za zdjęcie „Scalenie” ze spektaklu „Billy’s Violence” Needcompany prezentowanego podczas Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Jury przyznało także dwa wyróżnienia: Natalii Giedryś za zdjęcie „Jestem (Cicha ekstaza istnienia)” z Akademickiego Ośrodka Inicjatyw Artystycznych w Łodzi i Markowi Zakrzewskiemu za zdjęcie „Nadzieja” z Teatru Animacji w Poznaniu. W kategorii „zestaw dokumentujący przedstawienie” pierwsza nagroda trafiła do Maurycego Stankiewicza za zestaw ze spektaklu „Expiria”  w Teatrze im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Zdobywcami dwóch równorzędnych III nagród (drugiej nie przyznano) zostali Przemysław Jendroska za zestaw ze spektaklu „Pokora” w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach oraz Wojtek Szabelski za zestaw ze spektaklu „Biblia. Próba” Teatru im. Wilama Horzycy w Toruniu.

W edycji VIII KFT w kategorii A jednomyślnie zwyciężyło zdjęcie Dawida Stube „Mama” z  Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie, które też trafiło na plakat ostrowieckiej ekspozycji. Dwie równorzędne drugie nagrody otrzymali: Witold Orski za zdjęcie „Taniec Matisse’a” z Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach i Maurycy Stankiewicz za pracę „Codzienność A.D. 2022” z Nowego Teatru w Warszawie. Trzecia nagroda trafiła do rąk Karoliny Jóźwiak za fotografię „Fotel koadiutora” z Teatru Polskiego w Warszawie. W tej kategorii jury przyznało także jedno wyróżnienie – otrzymał je Marek Zakrzewski za zdjęcie „Fotografowałem śmierć Jana Pawła II” z Teatru Polskiego w Poznaniu. W kategorii „zestaw dokumentacyjny z przedstawienia”, którego premiera odbyła się w sezonie 2021/2022 jury przyznało dwie równorzędne pierwsze nagrody: Bartłomiejowi Barczykowi za zestaw ze spektaklu „Danton” z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i Adriannie Gołębiewskiej za zestaw ze spektaklu „Zamek” z Teatru Dramatycznego w Warszawie. W kategorii C wyróżniono tylko jedno zdjęcie – Kamili Wiśniewskiej – Kopciary zatytułowane „Gdański Teatr Szekspirowski, dziedziniec”.

Wszystkie te nagrodzone i wyróżnione prace, a także wiele innych (m.in. Grzegorza Habryna, Grzegorza Krzysztofika, Marcina Libera, Artura Wacławka, Anety Wawrzoły, Martina Raphaëla Martiqa, Marianny Kuleszy, Marcina Mazieja, Klaudyny Schubert, Waldemara Szymczaka, Ireny Wypych, Marka Zawadki), które dotarły do finałowych zmagań można podziwiać na wystawie w Ostrowcu Świętokrzyskim. Ich prezentacja w mieście nie posiadającym stacjonarnego teatru zawodowego jest o tyle istotna, iż jej dogłębne obejrzenie pozwala sobie zdać sprawę z niezwykłości sztuki, jaką jest teatr, a także uświadomić sobie trudy pracy, które muszą ponieść ludzie teatru za każdym razem tworząc magię przedstawienia teatralnego. Daje też unikatową możliwość zajrzenia wraz z fotografikiem za kulisy profesjonalnego teatru.

Do 30 września można nadsyłać prace, które wezmą udział w IX edycji Konkursu Fotografii Teatralnej (kategorie A i C są otwarte dla wszystkich).

Fot. Krzysztof Krzak

Komentarze
Udostepnij