ŚLUB | Krauze
niedziela, 1.12.2024, godz. 18:00, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszaw
Krauze spotyka Gombrowicza – absurd życia wyśpiewany
Muzyczna realizacja jednego z najważniejszych polskich dramatów w reżyserii Krzysztofa Cicheńskiego
Wydarzenie pod patronatem honorowym Rity Gombrowicz
Pierwsza w Polsce operowa inscenizacja Ślubu została przygotowana dla Teatru Wielkiego w Poznaniu w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Warstwę muzyczną dzieła stworzył Zygmunt Krauze, uznany polski kompozytor przełomu wieków. Artysta, wśród trojga głównych realizatorów jest tym, który po raz pierwszy współpracuje z poznańską sceną. Za libretto i reżyserię odpowiada Krzysztof Cicheński, od lat eksplorujący przestrzenie leżące na styku teatru dramatycznego i operowego. Kierownictwo muzyczne powierzono Katarzynie Tomali-Jedynak, posiadającej w repertuarze wiele współczesnych realizacji. Wystąpią: Michał Partyka, Jan Jakub Monowid, Piotr Kalina, Łukasz Konieczny, Gosha Kowalinska i Monika Mych-Nowicka. Solistom towarzyszyć będzie Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu.
Ślub to Gombrowicz w czystej postaci: ironia, deformacja i absurd. Przejmująca muzyka Zygmunta Krauzego doskonale dopełnia dramat rozgrywający się na scenie. Wejście w oniryczny, tajemniczy świat spektaklu uzmysławia, że megalomania, władza i chęć kontroli to grzechy nie tylko czasów przeszłych, to również skaza współczesności. Mocny przekaz, obnażenie niedoskonałej natury człowieka, zdeformowanej poprzez pragnienia. Obraz ludzkiej psychiki bez filtrów, inscenizacja na miarę obecnych czasów. Czy ku przestrodze?
Tuż po prapremierze Ślub pojawi się na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. To kolejna wizyta Teatru Wielkiego w Poznaniu w Warszawie. W ostatnich latach koncertowe wykonanie Parii Stanisława Moniuszki oraz tryptyk baletowy BER spotkały się z zainteresowaniem tamtejszych odbiorców, jak i krytyki. Prezentacja najnowszej poznańskiej produkcji w stolicy to element współpracy między instytucjami kultury oraz inspirująca konfrontacja z nową publicznością.
Opera Ślub wpisuje się w hasło POKOLENIA, towarzyszące Teatrowi Wielkiemu w Poznaniu w sezonie 24/25: realizacja premiery łączy artystów różnych generacji, scala ich wrażliwość i wiąże w nieuchwytnym ciągu wzajemnych oddziaływań. Spektakl uświetnia 120-lecie urodzin oraz 55. rocznicę śmierci Witolda Gombrowicza.
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Katarzyna Tomala-Jedynak
reżyseria: Krzysztof Cicheński
scenografia: Krzysztof Cicheński, Julia Kosek
kostiumy: Julia Kosek
reżyseria światła: Wiktor Kuźma
projekcje: Leszek Stryła
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
Obsada
Henryk: Michał Partyka
Władzio: Piotr Kalina
Mania: Gosha Kowalinska
Ojciec: Łukasz Konieczny
Matka: Monika Mych-Nowicka
Pijak: Jan Jakub Monowid
Kanclerz: Michał Korzeniowski
Kardynał: Artur Rugieł
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”.
Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu realizuje przedsięwzięcie pn. „Realizacja rejestracji i transmisji – streaming spektaklu operowego Ślub do muzyki Zygmunta Krauze”, w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, sfinansowanego przez Unię Europejską NextGenerationUE.
Prezentację w TWON dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wydawcą nut Zygmunta Krauze jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
KONCERT OPERETKOWY
niedziela, 1.12.2024, foyer I piętra, godz. 18:00
Młodsza siostra opery, operetka, ma wiele do zaoferowania. Co prawda niektórzy mówią, że jest nadto frywolna, a na dodatek stroszy piórka. Inni zaś podkreślają kompletny brak powagi i zbyt lekkie podejście do każdego tematu. My wiemy jedno – nikt inny nie gwarantuje tak dobrej zabawy! Wiemy też, że między nutami często ukrywa się niejedno trafne spostrzeżenie, a celne ostrze krytyki społecznej wcale nie zostało stępione dowcipem. W repertuarze znajdą się muzyczne perełki – zapraszamy na wieczór, który z pewnością zapadnie Państwu w pamięć!
NIE UPILNUJE NAS NIKT
piątek, 6.12.2024, godz. 19:00 PREMIERA BALETOWA
sobota, 7.12.2024, godz. 19:00
niedziela, 8.12.2024, godz. 18:00
choreografia: Marguerite Donlon
choreografia: Katarzyna Kozielska
choreografia: Anne Jung
Unikalna, kobieca perspektywa tańca na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu. Do współtworzenia wieczoru triple bills zaprosiliśmy znaną irlandzką choreografkę, Marguerite Donlon, która przez 12 lat była dyrektorką baletu w Saarländisches Staatstheater, Anne Jung z Niemiec, laureatkę Dysart Prize 2021 – nagrody dla obiecujących choreografów oraz Katarzynę Kozielską, polską artystkę, która od ponad dekady z powodzeniem tworzy choreografie dla uznanych scen baletowych na całym świecie.
Donlon zaprezentuje choreografię To the Moon and Back, dla której inspiracją były bohaterki zdjęć Helmuta Newtona – wysokie, smukłe, pewne siebie. Dwie pozostałe choreografki przygotują nowe prace specjalnie dla Baletu Teatru Wielkiego w Poznaniu.
nie upilnuje nas nikt to spojrzenie na kobiecość, w którą wpisane są: siła i wolność, odwaga i emocje, subtelność i dynamika, a tytuł spektaklu, będący parafrazą cytatu zaczerpniętego z wiersza Zuzanny Ginczanki (1917-1944), w intuicyjny sposób łączy różnorodność choreograficznych kreacji Donlon, Jung i Kozielskiej, a widzów inspiruje do szukania jak najszerszych kontekstów.
To the Moon and Back
choreografia: Marguerite Donlon
asystent choreografa: Paul Calderone
kostiumy: Thomas Lempertz
scenografia: Jűrgen Kirner
reżyseria świateł: Mariella von Vequel-Westernach
Self
choreografia: Katarzyna Kozielska
kostiumy i scenografia: Diana Marszałek
reżyseria świateł: Wiktor Kuźma
Ashes
choreografia: Anne Jung
kostiumy i scenografia: Diana Marszałek
reżyseria świateł: Wiktor Kuźma
BALET DLA DZIECI
warsztaty
sobota, 14.12.2024, godz. 14:30
Malarnia
Zajęcia baletowe dla dzieci prowadzone w przyjaznej atmosferze przez wieloletnią solistkę poznańskiego baletu – Natalię Trafankowską. Proponowane warsztaty z tańca klasycznego są nie tylko okazją do rozwijania pasji, ale też doskonalą poczucie rytmu, wrażliwość na muzykę czy pozytywnie wpływają na prawidłową postawę ciała. A poza tym – są też świetną zabawą i okazją do tego, by trochę się poruszać i poskakać.
Wiek uczestników: 4-7 lat
Czas trwania: około 45 minut
BALET DLA DOROSŁYCH
warsztaty
sobota, 14.11.2024, godz. 15:45
Malarnia
Zajęcia baletowe, które z powodzeniem zastąpią fitness czy jogę, a dodatkowo mają moc spełniania marzeń z dzieciństwa. Warsztaty prowadzone przez wieloletnią solistkę poznańskiego baletu – Natalię Trafankowską – odbywają się w profesjonalnej sali baletowej. Są okazją do rozciągnięcia mięśni, zdrowego ruchu, ale również do relaksu przy dźwiękach muzyki. Jeśli kiedykolwiek zastanawiałaś się/zastanawiałeś się jak wyglądają codzienne ćwiczenia tancerki lub tancerza lub jak to jest stanąć przy drążku na czubkach palców – nie zastanawiaj się dłużej, spróbuj!
Wiek uczestników: 18-108 lat
Czas trwania: około 60 minut
KRÓLOWA ŚNIEGU | Zych
sobota, 14.12.2024, godz. 18:00
niedziela, 15.12.2024, godz. 18:00
czwartek, 19.12.2024, godz. 11:00 i godz. 18:00
piątek, 20.12.2024, godz. 11:00 i godz. 18:00
sobota, 21.12.2024, godz. 11:00 i godz. 18:00
niedziela, 22.12.2024, godz. 11:00 i godz. 18:00
Z wielu baśniowych opowieści Hansa Christiana Andersena Królowa Śniegu jest tą, którą doskonale można przełożyć na język tańca. Lustrzane odbicia, lodowe przestrzenie, skrzące się płatki śniegu sprawiają, że kroki bohaterów są niepewne, a każdy z nich szuka swojego ruchu i rytmu. Stąpa lekko, niepewnie, bądź doskonale wie, jak się poruszać w migotliwym świecie. Wśród nieoczywistych, mamiących nasze zmysły przestrzeni, zobaczymy historię o zagubieniu i odwadze, o poszukiwaniu i rezygnacji, o dorastaniu i stracie, o różnorodności.
Spektakl skierowany do szerokiego grona odbiorców, niezależnie od ich wieku. Poznajmy dwoje bliskich sobie młodych ludzi: Kaja i Gerdę, których los rozdzieli, dając nam okazję by się przekonać, jak wielka siłą może być przyjaźń.
Roberta Bondara o spektaklu: „Moje baśnie są w takim stopniu dla dorosłych, jak dla dzieci (…) dzieci rozumieją tylko anegdotę, a dopiero jako dorośli dostrzegają i pojmują resztę” – tak Hans Christian Andersen odnosił się do swojej twórczości w „Dziennikach”, co wyraźnie przeczy powszechnym przekonaniom, że jego twórczość jest przeznaczona wyłącznie dla dzieci. Można przecież odkryć w niej wiele prawd o nas samych i naszym życiu. Ten punkt odniesienia stał się dla mnie niezwykle ważny w pracy nad spektaklem „Królowa Śniegu”. Owszem, jest on skierowany również do młodszego widza, ale niezwykle ważne jest dla mnie stworzenie baletu, który pozwoli nam zajrzeć w głąb naszych serc. Jednocześnie chciałbym, by oferował wiele, jeśli chodzi o oprawę wizualną i kunszt tańca, zaspokajając potrzeby widzów ceniących sobie jakości artystyczną na najwyższym poziomie.
Wykonawcy:
Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Realizatorzy:
kierownictwo muzyczne: Aleksander Gref
choreografia, reżyseria i libretto: Robert Bondara
dekoracje i kostiumy: Martyna Kander
projekcje: Jagoda Chalcińska
reżyseria świateł: Wiktor Kuźma
ROBIMY OPERĘ!
warsztaty familijne
niedziela, 15.12.2024, godz. 10:00 i godz. 12:00
Robimy też zamieszanie, trochę hałasu i nieco bałaganu. Ale to nic! – najważniejsze, że to sprawia nam dziką frajdę i że robimy to razem – dzieci i opiekunowie (nie pytajcie nas, kto lepiej się bawi, włączając w to osoby prowadzące warsztaty). Zajęcia inspirowane są jednym ze spektakli z repertuaru poznańskiej opery. Przy okazji poznajemy więc tytuł operowy lub baletowy, na który wrócimy jutro, za pięć, za dziesięć czy za dwadzieścia lat. I też będziemy się dobrze bawić albo wzruszać. A po powrocie do domu wyjmiemy zza szafy własnoręcznie wykonaną scenę obrotową, zagramy w dźwiękowe memory albo spróbujemy zmieścić się w kostium wiewiórki. Nie przetrwał próby czasu? Nic prostszego, na pewno znajdzie się ktoś, z kim znowu będzie można zrobić operę.
Czas trwania: 1h 30 minut
Wiek uczestników: dzieci w wieku od 5 do 9 lat z opiekunami
KONCERT KOLĘD
środa, 18.12.2024, godz. 18:00
Koncert kolęd w wykonaniu chóru poznańskiej Opery to na świątecznej liście przyjemności – pozycja obowiązkowa, równie wyczekiwana jak piernik, prezenty i choinka. To muzyczna uczta składająca się z najlepszych bożonarodzeniowych dań – kolęd i pastorałek, tych znanych bardziej i mniej. To także chwila wytchnienia po przedświątecznej bieganinie i spotkanie z najbliższymi (w ich towarzystwie najlepiej zjawić się na koncercie) oraz… nieoceniania powtórka z repertuaru kolędowego. Niech zatem tradycji stanie się zadość: kolędujmy z chórem poznańskiej Opery!
KONCERT NA KONIEC ROKU
niedziela, 29.12.2024, godz. 19:00
Jeśli ktoś jest przekonany, że rok nie był dla niego zbyt łaskawy, mamy świetne remedium na rozwiązanie tego problemu. Przedostatni dzień roku spędź w operze. Organizację tego wydarzenia bierzemy na siebie. Piękne okoliczności przyrody – proszę bardzo. Lubisz kolor czerwony czy złoty? Szampan czy wino? Opera czy operetka? Coś znanego coś starego, coś zaskakującego – repertuar gotowy. Wystarczy wybrać miejsce. Parter czy balkon? Czekamy na Ciebie!
KONCERT SYLWESTROWY
wtorek, 31.12.2024, godz. 18:00
Wśród wielu obiegowych przekonań jest i takie, że jaki ostatni dzień starego roku, taki nadchodzący cały rok. Jeśli zatem ma on być udany, pełen emocji, wzruszeń i uśmiechu – zapraszamy do Gmachu po Pegazem. Gwarantujemy fajerwerki muzyki nie aż tak poważnej, jak mogłoby się wydawać, mistrzowskie wykonanie gwiazd poznańskiej sceny i dobry nastrój. Wyjątkowy czas, miejsce i muzyczne niespodzianki sprawią, że tegoroczny koncert sylwestrowy z pewnością przyniesie niezapomniane wrażenia, doskonałą zabawę i mnóstwo wspomnień.
Szczegóły repertuaru:
https://opera.poznan.pl/pl/repertuar
DYREKCJA TEATRU ZASTRZEGA MOŻLIWOŚĆ ZMIAN W REPERTUARZE, OBSADACH, TERMINACH I FORMIE WYDARZENIA.