Zapowiedzi

„Hobbit” – grudniowa premiera w łódzkim Jaraczu

„Hobbit” J.R.R. Tolkiena w adaptacji i reżyserii Grzegorza Suskiego to najnowsza propozycja Teatru Jaracza. Premiera 10 grudnia.

„Hobbit” J. R. R. Tolkiena to klasyka literatury fantasy rozpowszechniona na całym świecie, również za sprawą głośnej ekranizacji w reż. Petera Jacksona. Opowieść rozgrywająca się w wymyślonej rzeczywistości, ale w oczywisty sposób odnosi się do nas samych i naszego świata.

Hobbit Bilbo wraz z drużyną krasnoludów na czele z Thorinem oraz czarodziejem Gandalfem wyruszają do Samotnej Góry. Miejsca, które swoim leżem uczynił smok Smaug, pilnując wielkiego skarbu i wzbudzając strach w pobliskim mieście Esgaroth. Na jakie trudności trafią nasi bohaterowie w swojej podróży? Kto przyjdzie im z pomocą w walce ze smokiem i armią goblinów?

W baśni Teatru Jaracza w Łodzi, w opracowaniu i reżyserii Grzegorza Suskiego, odnajdą się zarówno najmłodsi, jak i starsi widzowie. Wypełnione piosenkami, kostiumami ze świata Hobbita, rekwizytami elfów czy krasnoludów przedstawienie jest przygodą i podróżą, w której pojawiające się fantastyczne stwory zachęcą do uczestnictwa każdego.

John Ronald Reuel Tolkien
HOBBIT
przekład Maria Skibniewska

Adaptacja, reżyseria, muzyka – Grzegorz SUSKI
Asystent reżysera – Łukasz STAWOWCZYK
Scenografia – Anna CZYŻ, Sławomir CZYŻ
Kostiumy – Anna CZYŻ
Inspicjentka, suflerka – Marta BARASZKIEWICZ

OBSADA
Mariusz Siudziński – Bilbo
Marek Nędza – Thorin
Radosław Osypiuk – Gandalf
Mikołaj Chroboczek – Beorn
Antonina Jarnuszkiewicz/Natalia Klepacka – Elf
Agnieszka Skrzypczak – Gollum
Anna Sarna – Troll Tom
Iwona Dróżdż – Troll Will
Łukasz Stawowczyk – Troll Bert
Gobliny, Wargowie, Pająki, Ludzie – Piotr Aleksandrowicz, Piotr Barczyński, Kacper Barucha

Premiera sceniczna w Teatrze Jaracza w Łodzi: 10 grudnia 2022 r. Duża Scena
Czas trwania: 90 minut

Licencjodawca: Middle-earth Enterprises
Autorka plakatu: Aneta Kosin

John Ronald Reuel Tolkien
(1892-1973 ) – brytyjski pisarz, poeta oraz profesor filologii klasycznej i literatury staroangielskiej. Uznawany jest za klasyka literatury fantasy. Urodził się w Wolnym Państwie Oranii (dzisiejsze RPA) w rodzinie brytyjskich notabli. W wieku 3 lat, wraz z matką i bratem, przeniósł się do Birmingham w Anglii. Od wczesnej młodości przejawiał zainteresowania filologiczne, fascynowały go najstarsze zabytki języka angielskiego, historie mitologiczne i legendy. Studiował w Oksfordzie, pisywał wówczas wiersze, zaczął również tworzyć mitologię krainy Śródziemia. Po ukończeniu studiów podjął pracę w charakterze wykładowcy uniwersyteckiego, którą kontynuował niemal do końca swego życia. Równocześnie coraz intensywniej pracował nad własnymi utworami rozgrywającymi się w świecie Śródziemia. Były to m.in. powieści Hobbit, czyli tam i z  powrotem, Władca Pierścieni, Silmarillion oraz kilka krótkich form, opowiadań niezwiązanych lub luźno związanych z wielką mitologią, tzw. Legendarium Śródziemia, zawartej w 12-tomowej History of the Middle-earth, opracowanej i wydanej przez jego syna Christophera Tolkiena. Opublikował ponad 100 prac z dziedziny filologii i literatury dawnej. Współpracował przy powstaniu największego słownika języka angielskiego, wydanego po I wojnie światowej, Oxford English Dictionary. Znał (w różnym stopniu) ponad 30 języków m.in. łacinę, nordycki, staroislandzki, anglosaski czy staroirlandzki.

Grzegorz Suski

Absolwent Akademii Teatralnej w Warszawie. Reżyser, aktor, kompozytor. W jego reżyserskim dorobku znajdują się, między innymi: Romeo i Julia z Teatru Polskiego w Szczecinie, Makbet z Teatru Polskiego w Bielsku-Białej, Hobbit, Makbet, Tren z Teatru Dramatycznego w Białymstoku. Jako aktor grał, między innymi, w Hamlecie i Królu Learze w Teatrze STU w Krakowie, Metrze w Teatrze Dramatycznym w Warszawie, Kotach w Teatrze Roma w Warszawie czy w Kogucie w rosole w Teatrze Dramatycznym  w Białymstoku. Jego pasją jest muzyka, którą uparcie próbuje podsuwać do reżyserowanych przez siebie spektakli. Jednak reżyser nie zawsze ochoczo z niej korzysta… Jest dyplomowanym instruktorem akrobatyki. Jego pomysł na spektakl Hobbit (adaptacja, muzyka, inscenizacja) został jako jedyny w Europie zaakceptowany przez właścicieli praw autorskich do książki Tolkiena.

fot. proj. Aneta Kosin

Komentarze
Udostepnij