Zapowiedzi

“Hulajgęba” i “Komediantka” on-line w krakowskiej Bagateli

Od 1 kwietnia codziennie o 12.00 Teatr Bagatela zaprasza do słuchania powieści w odcinkach, “Komediantki” Reymonta. Wszystkie odcinki są dostępne bez ograniczeń czasowych na FB, premiery w samo południe: https://www.facebook.com/TeatrBagatela/

Aktualność na naszej stronie: https://www.bagatela.pl/aktualnosc/kwiecien-z-powiescia-w-odcinkach

Wydarzenie na FB (tu łatwo znaleźć wszystkie zaległe odcinki): https://www.facebook.com/events/143664607081063/

Natomiast w sobotę, 4 kwietnia, o 20.00 Teatr Bagatela zaprasza na premierę rejestracji “Hulajgęby” wg “Ferdydurke” i “Dzienników” Gombrowicza na bagatelowym You Tube: https://www.youtube.com/user/TeatrBagatela. Spektakl będzie dostępny dla widzów przez cały miesiąc.

Program spektaklu: http://www.e-teatr.pl/pl/programy/2013_11/50812/hulajgeba_teatr_bagatela_krakow_2003.pdf

Aktualność na naszej stronie: https://www.bagatela.pl/aktualnosc/pierwsza-premiera-kwietnia

Wydarzenie na FB: https://www.facebook.com/events/675767203256855/

Witold Gombrowicz Hulajgęba (wg Ferdydurke i Dzienników)

premiera: 21 grudnia 2003, Duża Scena; premiera on-line 4 kwietnia 2020, You Tube

Adaptacja/ reżyseria:  Waldemar Śmigasiewicz

Scenografia:  Maciej Preyer

Muzyka:  Krzesimir Dębski

Asystent reżysera:  Przemysław Branny

Inspicjent:  Sylwia Domin

Sufler:  Joanna Jaworska                                                                                               Realizacja telewizyjna: TVP Kraków

Występują: BOHATER: Dariusz Starczewski, PIMKO: Piotr Różański, DYREKTOR PIÓRKOWSKI/ WUJ KONSTANTY: Bogdan Grzybowicz, BLADACZKA/ MŁODZIAK/ FRANCISZEK: Sławomir Sośnierz, MIĘTALSKI: Wojciech Leonowicz, SYFON/ CHŁOP: Jakub Bohosiewicz, GAŁKIEWICZ/ ŻEBRAK/ CHŁOP: Krzysztof Bochenek, KOŁEK/ CHŁOP: Marcin Kobierski, MYZDRAL/ ZYGMUNT: Łukasz Żurek, KOPYRDA/ CHŁOP; Przemysław Branny, PYZO/ WALEK: Adrian Ochalik, MŁODZIAKOWA/ CHŁOPKA: Alina Kamińska, ZUTA/ CHŁOPKA: Ewelina Starejki, CIOTKA HURLECKA: Alicja Kobielska, ZOSIA: Urszula Grabowska, MARCYSIA: Aleksandra Godlewska

Pierwsza premiera kwietnia – HULAJGĘBA

Teatr Bagatela zaprasza na już drugi sobotni wieczór z archiwalnymi przedstawieniami.

Tym razem zaproponuje publiczności „Hulajgębę” wg „Ferdydurke” i „Dzienników” Witolda Gombrowicza w opracowaniu i reżyserii Waldemara Śmigasiewicza. Premiera sceniczna spektaklu odbyła się 21 grudnia 2003 na Dużej Scenie. Nagranie udostępnione zostanie 4 kwietnia o 20.00 na teatralnym kanale YouTube: https://www.youtube.com/user/TeatrBagatela i będzie do zobaczenia przez miesiąc.

Ale nie zapominajmy także, że człowiek nie lubi dojrzałości – ponieważ woli młodość swoją. Dlatego też Ferdydurke zawiera w sobie oba te dążenia – jest ona, jak już zaznaczyłem w tym dzienniku, „obrazem walki o własną dojrzałość kogoś zakochanego w swej niedojrzałości”. Tu więc znowu forma staje się degradująca. Od siebie dodam: kto nie wyłowi, nie odczuje tej „degradacji” w Ferdydurke, w Ślubie, w innych moich rzeczach, ten nie dotarł do najistotniejszej we mnie sprawy. /Witold Gombrowicz, Dziennik 1957-1961/

Przedstawienie zdobyło Grand Prix Międzynarodowego Festiwalu w Sankt-Petersburgu w 2004, uznane zostało za najlepszy spektakl według krytyków festiwalu Biała Wieża i entuzjastycznie przyjęte przez budapeszteńską i polską widownię. Anonsowano je jako „dorosłą adaptacją szkolnej lektury”, ale pamiętajmy, że „szkolna lektura” to kolejna przylepiona temu dziełu gęba. Waldemar Śmigasiewicz inteligentnie pożenił w swojej adaptacji lekkość i komizmu z metafizyczną głębią.

Wciąż do obejrzenia:

do 27 kwietnia: Othello Williama Shakespeare’a w reżyserii Macieja Sobocińskiego (premiera: 5 kwietnia 2007)

Kolejna projekcja:

11 kwietnia, 20.00: I będzie wesele…j Piotra Waligórskiego w autorskiej reżyserii (premiera: 27 marca 2009)

Kwiecień z „Komediantką”

Teatr Bagatela od 1 kwietnia 2020 zaprasza codziennie o 12.00 na aktorskie czytanie „Komediantki” (1896) Władysława Stanisława Reymonta na teatralnym Facebooku: www.facebook.com/TeatrBagatela . Przez cały miesiąc – a może i dłużej – aktorzy dają publiczności zasmakować zapomnianej przyjemności śledzenia powieści w odcinkach. Czy panna Janka zostanie drugą Modrzejewską? „Komediantka” jest dostępna bez ograniczeń czasowych.

Najczęściej ze wszystkich polskich scen utwory Reymonta gościły w Teatrze Polskiego Radia. Bagatela kontynuuje poniekąd tę tradycję, zapraszając do słuchania opowieści z życia teatru – historii córki zawiadowcy stacji Janki Orłowskiej, która uciekła z domu,  żeby zostać aktorką. Reymont był nie tylko doskonałym obserwatorem rzeczywistości, ale też doświadczał jej na własnej skórze: jako osiemnastolatek wstąpił do wędrownej trupy aktorskiej, którą porzucił po czterech latach, żeby dzięki protekcji ojca objąć skromną posadę na Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Nie był wprawdzie panną marzącą o graniu Shakespeare’a, lecz poznał takich wiele. „Komediantka”, choć jest powieścią obyczajową, niejednokrotnie ociera się o literaturę faktu. Jeżeli chcecie dowiedzieć się, jak wyglądało polskie życie teatralne pod koniec XIX wieku, nie znajdziecie lepszego przewodnika niż Reymont. Niewiele aktorek robiło karierę porównywalną z sukcesami Heleny Modrzejewskiej czy Antoniny Hoffman. Czy uda się to pannie Jance?

Pierwszy raz w powojennej historii scena przy Karmelickiej wystawiła – jeszcze jako Teatr Rozmaitości – adaptację Reymonta w 1971. Byli to „Chłopi” w reżyserii Wandy Wróblewskiej. Po niemal czterech dekadach noblista powraca do Bagateli w zgoła odmiennych okolicznościach. Powieść czytają m.in. Urszula Grabowska, Kamila Klimczak, Kaja Walden, Anna i Przemysław Branni, Marek Bogucki, Marcin Kobierski, Maurycy Popiel, Piotr Urbaniak i Marcel Wiercichowski.

Komentarze
Udostepnij