Zapowiedzi

Instytut Teatralny ogłasza finalistów VII Konkursu „Klasyka Żywa”

Sześć spektakli z teatrów w Gdańsku, Gnieźnie, Krakowie, Opolu i Poznaniu nominowano do finału VII Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”. Wśród przedstawień wybranych do udziału w 46. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych znalazły się trzy wystawienia wielkich dramatów romantycznych, inscenizacja najwybitniejszego dzieła Wojciecha Bogusławskiego, sceniczna interpretacja powieści Bolesława Prusa oraz oryginalne, taneczne odczytanie dzieł Witkacego.


„Balladyna” z Opolskiego Teatru Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu (reż. Konrad Dworakowski), dwa spektakle z Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie: „Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale” (reż. Cezary Tomaszewski) oraz „Dziady” (reż. Maja Kleczewska), „Kurka wodna albo urojenie” z Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu (reż. Igor Gorzkowski), „Lalka” z Teatru im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie (reż. Radosław Rychcik) i „Lilla Weneda” z Teatru Wybrzeże w Gdańsku (reż. Grzegorz Wiśniewski) – to najlepsze spektakle polskiej klasyki z 2021 roku, które zostaną zaproszone do udziału w finale ogólnopolskiego konkursu „Klasyka Żywa”, czyli tegorocznych, 46. Opolskich Konfrontacji Teatralnych.

Wyboru, spośród 35 zgłoszonych do Konkursu przedstawień, dokonała Komisja Artystyczna w składzie: Patryk Kencki (przewodniczący), Ewa Konstancja Bułhak, Zenon Butkiewicz, Tadeusz Kornaś, Beata Popczyk-Szczęsna, Karol Suszczyński, Maryla Zielińska.

Komisja zdecydowała również o przyznaniu nagród dodatkowych twórcom przedstawień niezakwalifikowanych
do finału Konkursu. Wyróżniono aktorki i aktorów Teatru Polskiego w Bielsku-Białej za kreację zbiorową w spektaklu „Zły” w reżyserii Piotra Ratajczaka oraz Beatę Schimscheiner za rolę Iwony i Annę Pijanowską za rolę Izy w przedstawieniu „Iwona, księżniczka Burgunda” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego z Teatru Ludowego w Krakowie. Nie przyznano natomiast Nagrody Specjalnej im. Stanisława Hebanowskiego za odkrycie repertuarowe. Jak czytamy w uzasadnieniu: „spośród zgłoszonych spektakli żaden nie stanowił istotnego odkrycia, wzbogacającego repertuar dzisiejszego polskiego teatru”. Z uwagi na brak zgłoszeń spektakli przygotowanych na podstawie utworów Cypriana Kamila Norwida nie przyznano również nagrody specjalnej z okazji dwusetnej rocznicy urodzin poety. Kwoty przewidziane na obie nagrody (łącznie 40 000 zł) dołączone zostaną do puli nagród 46. Opolskich Konfrontacji Teatralnych / Klasyka Żywa.

W tym roku festiwal planowany jest na przełomie maja i czerwca. Podczas przeglądu finaliści powalczą o główne nagrody konkursu, m.in. za reżyserię, scenografię czy muzykę, oraz o Nagrodę Główną im. Wojciecha Bogusławskiego. Laureatów wyłoni Jury, w którego skład – jak co roku – wejdą znawcy teatru i dramatu, teoretycy i praktycy.

Do kolejnego, VIII Konkursu na Wystawienie Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” teatry będą mogły zgłaszać spektakle od 1 lutego 2022 roku.

Organizatorzy Konkursu liczą, że mimo rozmaitych utrudnień spowodowanych przez pandemię bieżący rok przyniesie wiele interesujących inscenizacji polskiej literatury i repertuarowych odkryć dowodzących, że klasyka naprawdę potrafi być żywa.

Celem Konkursu „Klasyka Żywa” jest wzmocnienie zainteresowania współczesnych twórców polskiego teatru dawną literaturą posiadającą potencjał sceniczny i mogącą stać się przedmiotem twórczej reinterpretacji i dialogu z dzisiejszymi odbiorcami. Konkurs wyrasta z przekonania, że polska literatura dramatyczna to prawdziwa skarbnica czekająca na kolejną falę odkryć, którą chcemy wzbudzić, przez zachęcanie do repertuarowych odkryć i sięgania po teksty rzadko, lub wręcz nigdy niewystawiane. Organizatorom Konkursu zależy na zainicjowaniu dialogu z klasyką prowadzonego z pozycji dzisiejszych, ale z uwagą wsłuchującego się w głosy brzmiące w dawnym dramacie. Klasyka żywa to dawny tekst znajdujący oddźwięk we współczesności, rezonujący tak w twórcach, jak i w zapraszanych na przedstawienia partnerach teatralnej rozmowy. Wzbudzenie tego rezonansu nie jest łatwe, ale tym bardziej wartościowe są nakierowane na ten cel dążenia.

Komentarze
Udostepnij