Zapowiedzi

Jakub Skrzywanek nowym dyrektorem artystycznym szczecińskiego Teatru Współczesnego

Teatr Współczesny w Szczecinie rozpoczyna nowy etap. Po trzydziestu latach dyrekcji artystycznej, trzynastego grudnia, w trzydziestą rocznicę swojej pierwszej premiery przy Wałach Chrobrego – „Klątwy” Stanisława Wyspiańskiego – Anna Augustynowicz wyreżyseruje „Odlot” Zenona Fajfera, którym żegna się ze stanowiskiem dyrektora artystycznego, powierzając tę funkcję Jakubowi Skrzywankowi, który dotychczas był kuratorem programowym naszego teatru oraz zaprogramował dziejący się już od września sezon „Bezpowrotnie utraconej nadziei na społeczną zmianę?”.

W nowym roku będziemy kontynuować nasze rozważania i przypatrywać się temu, co wydarzyło się w ostatnich miesiącach i dzieje się teraz. Wciąż będziemy pytać, jak nie utracić nadziei. Gdzie szukać siły, aby spierać się o wszystko to, co jeszcze wciąż wydaje się nam najistotniejsze? Jak nie stać się obojętnym w świecie, który coraz częściej wydaje się zmierzać w kierunku przepaści?

W tym celu przygotujemy dla Państwa jeszcze sześć premier. W nadchodzącym roku debiutująca reżyserka, Maria Magdalena Kozłowska, będzie się przyglądać szczecińskim fokom, które nieoczekiwanie rozpoczynają próby do detektywistycznego musicalu inspirowanego „Grażyną” Adama Mickiewicza. Równocześnie młodzież i dorosłych zaprosimy na „Edukację seksualną” autorstwa Michała Buszewicza, spektakl, w którym postaramy się „odwstydzić” temat seksualności i pokazać, że edukacja seksualna to naprawdę istotna społecznie kwestia, a zarazem dobra zabawa. Bohaterem końca sezonu będzie ten, który był gotów umrzeć na krzyżu za wolność i równość wszystkich nas – Spartakus. Opierając się na nagrodzonym European Press Prize reportażu Janusza Schwertnera – „Miłość w czasach zarazy”, pragniemy zabrać stanowczy głos wobec braku systemowego wsparcia psychiatrycznego dla tysięcy wykluczonych nastolatków w Polsce. Z końcem sezonu przedstawimy także pierwsze efekty nowego programu rezydencji dla młodych artystów „Scena Nowe Sytuacje”. Pierwsza premiera – „Wiarołomna” Hany Umedy, jeszcze w tym sezonie! Teatr Współczesny w Szczecinie będzie wspierał nowe artystki i artystów rozpoczynających pracę w teatrze, dlatego w przyszłym sezonie zobaczymy kolejne po debiutach z tego sezonu (Szczypek, Kozłowskiej i Umedy) prace rezydencyjne – będą to „Grunwald rekonstrukcja” Jana Kantego Zienki i Eweliny Węgiel oraz „Dotyk za dotyk. Potańcówka” Katarzyny Sikory i Oskara Malinowskiego.

Jednak dla nas ten nowy czas to także przede wszystkim kolejna okazja do spotkania z Wami – naszymi widzami! Rozpoczynamy realizację projektów przygotowywanych przez nowo powołany dział pedagogiki teatralnej. Już teraz wspólnie z teatrem w Schwedt prowadzimy międzynarodowy klub teatralny (Cyfrowe Forum Teatralne.pl), w ramach którego szukamy alternatywnych, teatralno-pedagogicznych strategii na znoszenie granic, które na skutek pandemii nieoczekiwanie próbują nas od siebie oddalić. Kwestię sąsiedztwa będziemy badać zarówno w wymiarze międzynarodowym, jak i lokalnym, stwarzając okazję mieszkańcom Szczecina do współtworzenia tych projektów. Podczas wszystkich działań będziemy starali się być jak najbliżej Was! I nawet jeśli to, co chcemy opowiedzieć, wzbudzi lęk czy zwątpienie, robimy to tylko dlatego, żeby wspólnie uwierzyć w lepsze jutro.

Do zobaczenia w Teatrze Współczesnym!

akub Skrzywanek – reżyser, autor, twórca instalacji performatywnych, od sezonu 2021/22 kurator programowy Teatru Współczesnego w Szczecinie.

Urodzony 25.02.1992 roku we Wrocławiu, absolwent Wydziału Reżyserii Dramatu w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim, oraz kursu DOKPRO w Mistrzowskiej Szkole Wajdy.

 Od czasu debiutu spektaklem „Cynkowi Chłopcy” w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu, nagrodzonego Grand Prix na Festiwalu Pierwszy Kontakt w Toruniu i M-Teatr w Koszalinie, kolejne jego spektakle stale goszczą na najważniejszych polskich festiwalach i zajmują czołowe miejsca w rankingach przygotowywanych przez najważniejszych polskich krytyków. Stale współpracuje m.in. Teatrem Powszechnym w Warszawie, Teatrem Polskim w Poznaniu oraz Teatrem Współczesnym w Szczecinie.

W głośnym „Kordianie” (Teatr Polski w Poznaniu) opowiadał m.in. o przemocy wobec kobiet. W spektaklu w rolę Kordianki wcieliła się Alex Freihait (zna z duetu Siksa). W ramach obchodów Roku Antyfaszystowskiego zapoczątkował „Tryptyku o przemocy”, który otwierał przygotowany w Teatrze Powszechnym spektakl „Mein Kampf”, w którym po raz pierwszy w historii na scenie teatralnej podjęto bezpośrednią polemikę z manifestem nazistowskim Adolfa Hitlera, co odbiło się szerokim echem nie tylko w Polsce, ale też poza jej granicami, gdzie spektakl Skrzywanka był bardzo pozytywnie odbierany m.in. przez Financial Times, New York Times, Der Freitag, Jerusalem Post czy L’Espresso. Dziś spektakl prezentowany jest na prestiżowych festiwalach międzynarodowych.

W jego pracy, poza działaniem artystycznym, bardzo istotne są działania społeczne oraz edukacyjne i pedagogiczne. Jest autorem spektakli dla dzieci i młodzieży, często prowadzi warsztaty skupiające się na pracy z grupami, o których teatr często zapomina. To tak powstał przygotowany z Teraz Poliż! pierwszy w Polsce serial podcastowy o lasach nieheteronormatywnej rodziny „Famila”, a także nagrodzony na międzynarodowym festiwalu Korczak spektakl dokumentalny stworzony z młodzieżą „To my jesteśmy przyszłością!”.

Skrzywanek jest autorem dramatów „Pogrom alfonsów, Warszawa 1905”, oraz „To my jesteśmy przyszłością!”. Oba teksty docenione zostały w konkursie – Gdyńska Nagroda Dramaturgiczna, znajdując się w gronie tekstów zakwalifikowanych do półfinałów. Dwukrotnie był stypendystą Prezydenta Miasta Wrocławia oraz „Laboratorium Nowego Teatru” Teatru Nowego w Krakowie.

Fot. Magda Hueckel

Komentarze
Udostepnij