Zapowiedzi

Jakub Skrzywanek o nowym sezonie szczecińskiego Teatru Współczesnego

Teatr Współczesny w Szczecinie 2021/22

Sezon bezpowrotnie utraconej nadziei na społeczną zmianę?

Koniec świata nie nadszedł. Wszystko, co znaliśmy dotychczas, wróciło ze zdwojoną siłą, a jedyna zmienna, do której już trochę się przyzwyczailiśmy, to ciągły niepokój o przyszłość.

Na szczęście, teatr przetrwał i my wciąż jesteśmy z Wami i dla Was – naszych widzów, i pełni nadziei rozpoczynamy kolejny sezon Teatru Współczesnego. 

Przypatrując się temu, co wydarzyło się w ostatnich miesiącach, pragniemy zadać sobie kilka pytań. Jak nie utracić nadziei, kiedy tak wiele wydaje się przegrane? Gdzie szukać siły, aby spierać się o wszystko to, co jeszcze wciąż wydaje się nam najistotniejsze? Jak nie stać się  obojętnym w świecie, który coraz częściej wydaje się zmierzać w kierunku przepaści?

Próbując znaleźć odpowiedź na te pytania, po raz kolejny zrobimy wszystko, żeby w nierównej walce z otaczającą nas rzeczywistością opowiedzieć o tym, co ważne, o tych, którzy potrzebują, żeby zabrać głos w ich imieniu. Powołamy do życia bohaterki i bohaterów, którzy znów zainspirują nas i pokażą, że zmiana na lepsze zawsze jest możliwa. Będziemy przeciwstawiać się nudzie i wszelkim brakom poczucia humoru, bo być może właśnie tego potrzebujemy teraz najbardziej! 

W tym celu przygotujemy dla Państwa sześć premier. W pierwszej z nich przedstawimy  nagrodzony dramat Antoniny Grzegorzewskiej „La Pasionaria” w reżyserii debiutującej w teatrze repertuarowym Karoliny Szczypek. „La Pasionaria” to opowieść o Dolores Ibarruri, autorce słynnego: „No pasaran!”. W grudniu o jednym z najważniejszych „końców” ostatnich lat opowie dyrektor artystyczna Teatru Współczesnego, Anna Augustynowicz, pracując nad poematem dramatycznym „Odlot” Zenona Fajfera, wprost odwołującym się do katastrofy smoleńskiej i próbującym opisać narodowe mity i demony, które w związku z nią powstały. W kolejnym roku (również debiutująca) reżyserka Maria Magdalena Kozłowska będzie się przyglądać szczecińskim fokom, które nieoczekiwanie rozpoczynają próby do detektywistycznego musicalu inspirowanego „Grażyną” Adama Mickiewicza. Równocześnie młodzież i dorosłych zaprosimy na „Edukację seksualną” autorstwa Michała Buszewicza, spektakl, w którym postaramy się „odwstydzić” temat seksualności i pokazać, że edukacja seksualna to naprawdę istotna społecznie kwestia, a zarazem dobra zabawa. Bohaterem końca sezonu będzie ten, który był gotów umrzeć na krzyżu za wolność i równość wszystkich nas – Spartakus! Opierając się na nagrodzonym European Press Prize reportażu Janusza Schwertnera „Miłość w czasach zarazy”, pragniemy zabrać stanowczy głos wobec braku systemowego wsparcia psychiatrycznego dla tysięcy wykluczonych nastolatków w Polsce. Z końcem sezonu przedstawimy także efekty nowego programu „Scena Nowe Sytuacje”. Teatr Współczesny w Szczecinie będzie wspierał nowe artystki i artystów rozpoczynających pracę w teatrze, dlatego w najbliższych sezonach, oprócz premier Szczypek i Kozłowskiej, zaprezentujemy spektakle dwójki debiutantów Rezydencji.

Nowy sezon to przede wszystkim spotkanie z Wami – naszymi widzami! Inaugurując nowy dział pedagogiki teatralnej, wspólnie z teatrem w Schwedt powołamy międzynarodowy klub teatralny (Cyfrowe Forum Teatralne.pl), w ramach którego będziemy szukać alternatywnych, teatralno-pedagogicznych strategii na znoszenie granic, które na skutek pandemii nieoczekiwanie próbują nas od siebie oddalić. Kwestię sąsiedztwa będziemy badać zarówno w wymiarze międzynarodowym, jak i lokalnym, stwarzając okazję mieszkańcom Szczecina do współtworzenia projektów. Podczas wszystkich działań będziemy starali się być jak najbliżej Was! 

I nawet jeśli to, co chcemy opowiedzieć, wzbudzi lęk czy zwątpienie, robimy to tylko dlatego, żeby wspólnie uwierzyć w lepsze jutro.

Do zobaczenia w Teatrze Współczesnym! 

Jakub Skrzywanek 

Kurator programowy Teatru Współczesnego w Szczecinie 

1.

Sara Stridsberg

„Beckomberga”


przekład: Dominika Górecka
reżyseria: Anna Augustynowicz
scenografia: Marek Braun
kostiumy: Tomasz Armada
muzyka: Jacek Wierzchowski
reżyseria światła: Krzysztof Sendke
asystenci reżyserki: Barbara Lewandowska, Adam Kuzycz-Berezowski oraz Ewa Galica (studentka III roku Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie)
asystentka scenografa: Karolina Babińska
asystentka kostiumografa: Julia Kremplewska
premiera: 25 września 2021, Duża Scena

Sztuka Sary Stridsberg, najczęściej obecnie granej szwedzkiej dramatopisarki, opiera się na historii rodzinnej samej autorki. Głównym bohaterem dramatu jest tytułowa Beckomberga – opustoszały szpital psychiatryczny nieopodal Sztokholmu, do którego pacjenci powracają po latach. Przyciągani niezwykłą siłą tego miejsca bohaterowie wędrują w przeszłość – jak pisze autorka – “przez świetlne korytarze, które prowadzą do dawnych sal szpitalnych, resztek marzeń, skrawków wspomnień z życia w szpitalu. […]
Czas płynie wstecz, szpital znów wypełniony jest ludźmi i ich głosami. […] To czas snu, czas wieczności, gdzie wszystko, co było, co zostało, to oczekiwanie, koła, fragmenty ludzkich losów i wspomnień”. Dokąd zaprowadzi nas ta wędrówka? Za czym tęsknimy w izolacji i co czeka na nas na zewnątrz…? 4


2.
Antonina Grzegorzewska

„La Pasionaria”

reżyseria: Karolina Szczypek
dramaturgia: Paweł Sablik
scenografia i kostiumy: Paula Grocholska
światło i wideo: Miguel Nieto
muzyka: Bartosz Prosuł
choreografia: Tobiasz Berg
współpraca merytoryczna: Paulina Eryka Masa
prapremiera: 30 września 2021, Malarnia

Autentyczna historia Dolores Ibárruri Gómez, słynnej hiszpańskiej działaczki politycznej, autorki antyfaszystowskiego zwrotu „No pasaran!” budzi duże emocje. Czy Dolores – córka górników, żona socjalisty, żarliwa katoliczka, matka sześciorga dzieci, niedoszła nauczycielka – nazwałaby dziś siebie aktywistką? Co dzieje się, kiedy kiełkujące od dzieciństwa poczucie nierówności przeradza się w gniew, którego nie mamy już siły tłumić? Jakie działania napędza i do czego doprowadza? W tym horrorze społecznym wspólnie przyjrzymy się postaci charyzmatycznej Dolores i zaskakującym zwrotom, które wpłynęły na jej tożsamość.

Realizacja projektu pn. DRAMATOPISANIE. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.


3.

Zenon Fajfer

„Odlot”

reżyseria: Anna Augustynowicz

prapremiera: grudzień 2021, Duża Scena

Pasażerki i pasażerowie Sławnych Linii Lotniczych Dawne Bohatery wznoszą się w niebo. Tytułowy Odlot nie jest jednak tylko relacją z podniebnej podróży, ale przede wszystkim opowieścią o narodowym stanie ducha – po katastrofie smoleńskiej i zbiorowych koszmarach z ostatnich lat. W tle – echa twórczości Mrożka, Kantora i Gombrowicza.

„Autor Odlotu miesza style i poetyki, komponując utwór jednocześnie ironiczny i przenikliwy, w którym wulgarną mięsistość codzienności łagodzi poetycką czułością […].”
(teatralia.com.pl) 6


4.

Michał Buszewicz

„Edukacja seksualna”

Scenariusz i reżyseria: Michał Buszewicz


prapremiera: luty 2022, Duża Scena


Spektakl będzie okazją do rozmowy o seksualności jako podstawowej potrzebie człowieka, realizującej się na rozmaite sposoby, a jednocześnie podlegającej częstym ocenom i budzącej liczne emocje, od ekscytacji po wstyd. Wraz z aktorami i realizatorami przyjrzymy się temu, co wpływa na kształtowanie myślenia o seksualności, ze szczególnym naciskiem na poczucie wstydu – co go wzbudza, co podtrzymuje, jak wpływa on na ekspresję tej aktywności człowieka, która wiąże się przecież także z tym, co najbardziej spontaniczne. Spektakl adresowany będzie do szerokiego grona odbiorców, z uwzględnieniem nastoletnich widzów.

5.

Maria Magdalena Kozłowska, Paweł Soszyński

„Foki”

reżyseria: Maria Magdalena Kozłowska

prapremiera: marzec/kwiecień 2022

Polskę obiega niecodzienna nowina – oto podopieczne słynnego fokarium w Szczecinie rozpoczęły próby do spektaklu teatralnego. Obecny tam przypadkowo aktor rozpoznaje w ich ruchach „Grażynę” Mickiewicza, do której trwają właśnie próby w szczecińskim Teatrze Współczesnym… Czy wygrana w konkurencji z fokami jest w ogóle możliwa? Jak przygotować spektakl, by olśnić publiczność i zabezpieczyć własną pozycję? Czy focza „Grażyna” to zakodowana wiadomość od zwierząt do człowieka, a może metafora polskiej skłonności do tłumnego, nierzadko bezmyślnego zrywu? A może po prostu – zmowa, dowcip, fake news, propaganda? I kto za tym wszystkim stoi?

6.

„Spartakus”

Na podstawie reportażu „Miłość w czasach zarazy” Janusza Schwertnera i zgromadzonych przez niego materiałów dziennikarskich

reżyseria: Jakub Skrzywanek

dramaturgia: Weronika Murek

współpraca dramaturgiczna: Janusz Schwertner

prapremiera: kwiecień 2022

Spartakus jest z pewnością największym w historii bohaterem symbolizującym walkę o wolność. Jeśli dziś myślimy o historii ludzkości, która prowadziła nas drogą ku wolności, równość i powszechnemu poszanowaniu praw wszystkich, którzy żyją we współczesnych społeczeństwach, nie można pomijać tego trackiego niewolnika, który stawił czoło całemu Imperium Rzymskiemu. To postać, która stała się ikoną popkultury, ale też symbolem wielu rewolucyjnych ruchów, m.in. Związku Spartakusa, którego członkinią była choćby Róża Luksemburg.

Spartakus to jednak nie tylko historia o wybitnej jednostce, ale przede wszystkim o walce uciskanej zbiorowości z niesprawiedliwym i morderczym systemem. Kiedy na początku 2019 ówczesny rzecznik praw obywatelskich Adam Bodnar mówił: „trzeba krzyczeć o stanie polskiej psychiatrii dziecięcej”, jego głos nie przebił się w debacie publicznej. Miesiąc później Polskę obiegła wiadomość o tragicznej śmierci niespełna 15-letniego Wiktora, który rzucił się pod pociąg w warszawskim metrze. Rok później Janusz Schwertner opublikował reportaż „Miłość w czasach zarazy”, w którym opisał historię Wiktora i Kacpra, którzy poznali się na dziecięcym oddziale psychiatrycznym. To wszystko w czasie bezustannie uprawianej homofobicznej propagandy, za którą odpowiedzialność ponoszą czołowi polscy politycy i część mediów, w wyniku której, jak pokazują badania, blisko 70% nastolatków LGBT myśli w Polsce o samobójstwie.


Twórcy spektaklu we współpracy z autorem reportażu chcą zabrać stanowczy głos w sprawie systemowej przemocy wobec tysięcy polskich obywateli i obywatelek, pokazać jakie są realne konsekwencje politycznych działań wymierzonych w mniejszości i wskazać, gdzie dziś w Polsce lokuje się prawdziwe bohaterstwo w walce o wolność i prawa do samostanowienia oraz że każda kolejna śmierć w tym kontekście jest wynikiem realnych działań lub naszej bierności.

Pierwsze wydarzenie w ramach Rezydencji Teatralnej Scena Nowe Sytuacje

premiera: czerwiec 2022

Rezydencje Artystyczne staną się w przyszłym sezonie fundamentem nowej przestrzeni, którą otworzymy w przyszłym sezonie w Teatrze Współczesnym w Szczecinie – Sceny Nowe Sytuacje.

Wychodząc naprzeciw bardzo dynamicznie zmieniającemu się językowi teatru, chcemy powołać zupełnie nową, bezpieczną przestrzeń, w której będziemy pomagać artystom sztuk performatywnych w poszukiwaniu własnych dróg, a zarazem dawać możliwość zdobywania doświadczenia współpracy z instytucją.

Rezydencja artystyczna Scena Nowe Sytuacje, dedykowana artystkom/artystom (m.in. reżyserom, dramaturgom, choreografom, scenografom, artystom sztuk wizualnych,) daje możliwość stworzenia debiutanckich prac w teatrze instytucjonalnym. Kierowana jest do artystów i artystek, którzy wyreżyserowali dotychczas maksymalnie 2 spektakle w teatrze instytucjonalnym. Wybór ten jest podyktowany bardzo trudną sytuacją osób, które przez czas pandemii i lockdownu nie dostały szansy na podjęcie pracy w teatrach instytucjonalnych. Mamy poczucie, że w momencie odmrożenia teatrów, naszą odpowiedzialnością jako instytucji publicznej jest zadbanie o te właśnie twórczynie i twórców. Chcemy także wprowadzać nowe standardy, dając możliwość dalszego rozwoju artystycznego poprzez współpracę z tutorami i tutorkami.

termin realizowania projektów:


I projekt: kwiecień – czerwiec 2022


II projekt: wrzesień – listopad 2022


oferujemy:


– zrealizowanie spektaklu lub cyklicznego wydarzenia performatywnego, którego budżet całościowy wynosi 70 tys. brutto (w tym honorarium dla beneficjenta projektu w wysokości 12 tys. brutto, wypłacane w formie umowy o dzieło lub umowy o pracę na czas określony);

– co najmniej 3 warsztaty mistrzowskie rozwijające pracę nad projektem;

– wsparcie wybranego przez siebie tutora zewnętrznego;


– promowanie spektaklu i beneficjentów projektu w Polsce i za granicą;


– instytucjonalne wspieranie twórców i twórczyń i przygotowywanie ich do dalszej pracy w obszarze pracy w publicznych instytucjach. Szczegóły, regulamin Rezydencji i wszystkie dokumenty potrzebne do zgłoszenia projektu można pobrać na naszej stronie w zakładce PROJEKTY.

Cyfrowe Forum Teatralne.pl


polsko-niemieckie internetowe warsztaty teatralne Digitales Theaterforum.pl – deutsch-polnische Online-Theaterworkshops

Teatr Współczesny w Szczecinie we współpracy z Teatrem Uckermärkische Bühnen w Schwedt zaprasza na wyjątkowe, międzynarodowe spotkanie.

W ramach Cyfrowego Forum Teatralnego.pl zaproponujemy uczniom z Polski i Niemiec dostęp do spektakli zekranizowanych w jakości kinowej oraz udział w warsztatach wokół jednego z dwóch przedstawień: „Lepszych lasów” w reżyserii Tomasza Kaczorowskiego lub „Krótkiej historii mojej triumfalnej porażki” w reżyserii Freda Apke.

Celem Cyfrowego Forum Teatralnego.pl jest twórcze spotkanie na styku dwóch państw – tak by oddać głos młodzieży, dla której tak ważne w nastoletnim wieku bycie w relacjach rówieśniczych, a co za tym idzie, wspólne przeżywanie emocji, zostały mocno ograniczone w pandemicznym czasie. Wierząc w moc kształtowania postaw w kontakcie ze sztuką i siłę edukacji opartej na dialogu, poruszane w spektaklach tematy – takie jak poszukiwanie swojego miejsca w świecie, poczucie wyobcowania i izolacji – staną się punktem wyjścia do międzynarodowego spotkania warsztatowego.

Zajęcia dotyczące spektaklu „Lepsze lasy” poprowadzą grający w nim główną rolę aktor, Mikołaj Bańdo wraz z reżyserem Tomaszem Kaczorowskim, którzy zaproszą do „wnętrza” świata teatru, ujawniając kulisy praktycznej pracy nad przedstawieniem oraz odpowiedzą na nurtujące uczniów pytania. W przypadku spektaklu Teatru Uckermärkische Bühnen w Schwedt warsztat poprowadzi pedagog teatralna Waltraud Bartsch.

W wybranym przez szkoły październikowym terminie, specjaliści poprowadzą warsztaty poprzedzone bezpłatnym pokazem ekranizacji spektaklu (osobno „Lepszych lasów” i „Krótkiej historii mojej triumfalnej porażki”) emitowanym na platformie VOD.

Zajęcia będą miały formę dwujęzyczną – będą moderowane w języku polskim lub niemieckim wraz z symultanicznym tłumaczeniem. Realizacjom spektakli będą również towarzyszyć napisy.

Grupa uczniów może bezpłatnie zobaczyć jeden lub dwa spektakle oraz wziąć udział w jednym bądź obu warsztatach – decyzję pozostawiamy dyrekcji i nauczycielom.

Projekt adresowany jest do uczniów polskich i niemieckich szkół średnich (w wieku 15-19 lat) oraz nauczycielek i nauczycieli.

Projekt Cyfrowe forum teatralne.pl – polsko-niemieckie internetowe warsztaty teatralne jest dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa (Fundusz Małych Projektów w ramach Programu Współpracy Interreg V A Meklemburgia-Pomorze Przednie/Brandenburgia/Polska w Euroregionie Pomerania).

Projekt realizowany we współpracy z teatrem Uckermärkische Bühnen w Schwedt.

Komentarze
Udostepnij