Zapowiedzi

Jubileuszowy koncert w krakowskim Teatrze Mumerus

Teatr Mumerus zaprasza na jubileusz XXV-lecia istnienia.

Muzyka to suma ciszy przerywanej dźwiękami – na ogół uporządkowanymi – na kształt układu planet. Cisza wyraża się w przestrzeni.

Przestrzeń to teatr – dźwięków, zachowań, relacji międzyludzkich. Przestrzeń ma wartość muzyczną, a muzyka – wartość dramatyczną, czyli teatralną. W takiej przestrzeni każdy najdrobniejszy dźwięk jest aktorem pracującym na zespołowy sukces. I żaden nie może przejść przez ucho bezkarnie.

Przestrzeń gry między muzykami tworzy układ o zarysie trójkąta. Decyzja o takim właśnie układzie rzutuje na całą sytuację teatralną. Tak, teatralną, bo punkt ciężkości przesuwa się tu z wykonania swojej części na nieprzerwaną komunikację z partnerem i partnerką. To tu pojawiają się dramatyczne lub komiczne napięcia, którymi żywi się teatr. Dźwięki i ciszę słyszymy selektywnie – raz jakby głębiej, intensywniej, a innym razem mniej. Lub wcale. Przerwa w odbieraniu bodźców dźwiękowych, choćby trwała ułamek sekundy, to błogosławieństwo. To czas, żeby ciało wchłonęło wcześniej posłyszane dźwięki.

Na przecięciu gry i obecności (kiedy się akurat nie gra) jest najciekawiej, najbardziej inspirująco. To tutaj wykonawcy mówią do siebie ciszą i milczą dźwiękami. Przywołują lub oddalają niewypowiedzianymi słowami.

Z okazji jubileuszu XXV- lecia Teatr Mumerus, korzystając z gościnności Teatru KTO zaprezentuje teatr muzyki albo muzykę teatru – co w sumie znaczy to samo.

„MUMERUS. KONCERT JUBILEUSZOWY”
środa, 6 listopada 2024, godz. 19:00, Teatr KTO, ul. Zamoyskiego 50

Program: wariacje i improwizacje na temat następujących utworów:

– J. S. Bach, Preludium z 2 Suity wiolonczelowej

– F. Chopin, Preludium e-moll

– L. van Beethoven, Sonata księżycowa

– A. Vivaldi, La Follia

– J. S. Bach, Preludium c-moll z Das Wohltemperierte Klavier

– F. Chopin, Etiuda f-moll

– F. Chopin, Mazurek a-moll

– B. Bartok, Tańce rumuńskie

– E. Grieg, W grocie Króla Gór

– F. Chopin, Walc cis-moll

– i inne

Wykonawcy: Susanna Jara (skrzypce, wiolonczela, cymbały, lira korbowa, głos), Alicja Margolin (fortepian, pianino kapitańskie, elektryczne instrumenty klawiszowe), Michał Braszak (kontrabas, sampling).

Reżyseria: Wiesław Hołdys

Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

Opis: Agnieszka Dziedzic i Wiesław Hołdys

Komentarze
Udostepnij