Zapowiedzi

Krakowski Teatr KTO zaprasza na ostatnie w sezonie czytanie „Weseliska”

18 marca o godz. 19:00 po raz ostatni w tym sezonie na scenie Teatru KTO przy ul. Zamoyskiego 50 zagości legendarne już „Weselisko. Od nowa.”.

Tekst Bronisława Maja w inscenizacji Jerzego Zonia od września 2023 święcił triumfy wśród krakowskiej publiczności. Tej wiosny ustąpi miejsca cyklowi performatywnych czytań poetyckich pt. „Świat między wierszami” (29.04, 27.05). To wyjątkowa okazja, aby w gorącym okresie przedwyborczym skonfrontować się z największym z narodowych dramatów.

Bilety dostępne są w kasie teatru przy ul. Zamoyskiego 50, pod nr 12 633 89 47, mailowo: kasa@teatrkto.pl oraz Online >>> https://tiny.pl/dmpz3

Poeta Bronisław Maj przygląda się obrazowi całego kraju, w tym także jego serca – Krakowa, z należytą precyzją, faktograficzną uczciwością i odpowiednią dozą czułości. W artystyczny sposób, bez zbędnej publicystyki autor boleśnie portretuje Polaka i krakowianina. W dowcipny sposób komentuje ogólnopolskie i lokalne wydarzenia ostatnich lat. Na kanwie dramatu z ponad 120-letnią tradycją dostrzega wszystko to co w nas wciąż żywe i aktualne. „Weselisko” Maja to głośna spowiedź ze wszystkiego, co nam nadal w duszy gra. I skarga na przewlekłą serc chorobę, która nas dręczy – od zawsze do dziś

„Weselisko. Od nowa” wzbogacone zostało o zuchwałą „Wielką Improwizację” w wykonaniu kipiącego nienawiścią Gnoma. Zapowiada się iście inteligencka uczta przy dźwiękach disco polo. Jeszcze nikt tak bezlitośnie nie zdiagnozował kondycji polskiego społeczeństwa. Jak przystało na prawdziwe wesele – to narodowe czytanie świętować będziemy w towarzystwie muzyki, tańców, zakąsek i napitków. 

Zatańczcie z nami po raz ostatni na tym krakowskim „Weselisku”!

Niezależnie od dziejowego momentu, w którym się znajdujemy – po jednych i przed kolejnymi wyborami – nasz narodowy dramat trwa w najlepsze. Na wskroś podzielone społeczeństwo zastygło w być może ostatnim tańcu. Jedni bezpowrotnie utracili zdolność do zabawy, inni tylko w niej upatrują sensu. O jakimkolwiek dialogu nie może być mowy – dwie wrogie sobie narracje wykluczają możliwość przemówienia jednym głosem. Bal trwa, muzyka najniższych lotów rozbrzmiewa, a chwiejny krok zbiera coraz szersze żniwo. Czy już na zawsze pozostaniemy skazani na mariaż inteligencji z głupotą i zaangażowania z totalną biernością?

Cóz tam, panie, w polityce?

To co zawsze: kłamstwa, brednie.

Kłamstwa w nocy, brednie we dnie,

W święta brednie, w dni powszednie…

W spektaklu wykorzystano także – w przytoczeniach lub parafrazach – fragmenty dzieł: Ignacego Krasickiego, Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Cypriana Kamila Norwida, Aleksandra Fredry, Kazimierza Przerwy-Tetmajera, Juliana Tuwima, Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, Stanisława Ignacego Witkiewicza, Czesława Miłosza, Witolda Gombrowicza, Zbigniewa Herberta, Janusza Szpotańskiego, Wojciecha Młynarskiego.

Scenariusz: Bronisław Maj

Inscenizacja i reżyseria: Jerzy Zoń 

Scenografia i kostiumy: Joanna Jaśko-Sroka

Asystentki reżysera, producentki: Agnieszka Skowronek, Urszula Swałtek

W obsadzie:

Urszula Grabowska – Gospodyni

Agnieszka Kijewska – Rachela

Katarzyna Zawiślak-Dolny – Panna Młoda

Ewa Mitoń – Widmo

Beata Malczewska – Radczyni

Marta Zoń – Czepcowa

Paulina Lasyk – Isia

Radosław Krzyżowski – Gospodarz

Łukasz Szczepanowski – Pan Młody

Witold Bereś – Wernyhora

Krzysztof Materna – Dziennikarz

Juliusz Chrząstowski – Ksiądz

Rafał Dziwisz – Chochoł

Grzegorz Łukawski – Stańczyk

Bronisław Maj – Poeta

Marcel Wiercichowski – Nos

Sławomir Bendykowski – Rycerz

Franciszek Muła – Czepiec

Krzysztof Cybulski – Jasiek

Dariusz Starczewski – Hetman

fot. Robert Siwek

Komentarze
Udostepnij