Zapowiedzi

Laur Konrada Festiwalu Interpretacje dla Katarzyny Szyngiery

Główną nagrodę zakończonego w sobotę XX Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach zdobyła Katarzyna Szyngiera za poruszający temat stosunków polsko-ukraińskich spektakl „Lwów nie oddamy” wystawiony w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie. 

Jubileuszowa edycja festiwalu odbyła się w całości w internecie. Od 23 do 28 listopada publiczność obejrzała 5 spektakli zakwalifikowanych do konkursu na stronie internetowej festiwalu. Tam też mogła oglądać m.in. spektakle teatru telewizji, filmy dokumentalne i krótkie fabuły reżyserów związanych z Katowicką Szkołą Filmową czy słuchać wybranych słuchowisk radiowych. Reżyserzy tych ostatnich, wraz ze spektaklami telewizyjnymi, walczyli o osobne nagrody. Tylko spektakle konkursowe śledziło na żywo w sumie ok. 5 000 widzów. Największą oglądalność miał spektakl „Gracjan Pan”, którego obejrzało ponad 1 500 osób.

Najważniejszy był jednak pojedynek o Laur Konrada, główną nagrodę Interpretacji. Selekcjonerzy festiwalu zakwalifikować do niego mogli spektakle z ostatnich dwóch sezonów autorstwa reżyserów, od których debiutu nie minęło więcej niż 10 lat. W tym roku na Laur Konrada i Nagrodę Publiczności szansę mieli: Małgorzata Warsicka ze spektaklem “Mistrz i Małgorzata” z Teatru Polskiego w Bielsku-Białej, Katarzyna Szyngiera ze spektaklem “Lwów nie oddamy” zrealizowanym w Teatrze im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie, Cezary Tomaszewski ze spektaklem “Gracjan Pan” z Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, Piotr Łukaszczyk ze spektaklem “Jutro przypłynie królowa” z Wrocławskiego Teatru Współczesnego i Jędrzej Piaskowski ze spektaklem “Jezus” z Nowego Teatru w Warszawie.

Każdy z jurorów Intepretacji tradycyjnie dysponował jednym głosem i nagrodą 10 000 zł dla wybranego reżysera. Podczas wirtualnej gali finałowej organizatorzy zdalnie łączyli się z każdym z jurorów. Jako pierwsza swoją nagrodę przyznała scenografka i kostiumolożka Katarzyna Sobańska, wskazując na na Katarzynę Szyngierę. – Za pełną pasji i twórczą postawę, nadanie formy teatralnej istotnym problemom współczesności. Za okiełznanie demonów przeszłości w sposób wartki i czuły – wyjaśniła Sobańska.

Aktorowi Jackowi Poniedziałkowi bardziej podobał się jednak spektakl „Gracjan Pan” i to na niego oddał głos. – Za bezkompromisowość w docieraniu do pozornie prostych spraw. Za odnalezienie szczególnego tonu – tłumaczył.

Także pisarz i histuryk literatury Stanisławowi Rośkowi wybrał inny spektakl – „Mistrza i Małgorzatę”. – Przyznaję mu swoją nagrodę  za odwagę sięgnięcia po klasyczny tekst o rozległych tradycjach teatralnych – mówił.

Szalę na rzecz Katarzyny Szyngiery za jej „Lwów nie oddamy” przechyliło dwóch ostatnich jurorów: scenograf Marcel Sławiński i reżyser Grzegorz Jarzyna, który przewodził również pracom jury. Proporcją 3:2 głosów Katarzyna Szyngiera została laureatką XX Interpretacji.

Katarzyna Szyngiera (rocznik 1986) jest absolwentką Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie oraz Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Współpracowała przy spektaklach w reżyserii Pawła Miśkiewicza, Anny Augystynowcz i Michała Borczucha.

Jest laureatką konkursu na inscenizację dawnych dzieł literatury polskiej „Klasyka żywa”, w ramach którego zrealizowała dramat Tadeusza Różewicza „Świadkowie albo Nasza mała stabilizacja” w Teatrze Współczesnym w Szczecinie oraz laureatką głównej nagrody VI Koszalińskich Konfrontacji Młodych m-teatr 2015 za ten sam spektakl.

Współpracowała z Teatrem Współczesnym we Wrocławiu („Tajemniczy ogród”, „Jak to dobrze, że pod dostatkiem”), Teatrem Polskim w Bielsku-Białej (spektakl dyplomowy „Sferia” Magdy Kupryjanowicz w 2013 roku), Malta Festivalem („Autobus jedzie”), Muzeum Powstania Warszawskiego („Przypisy do Powstania”), Teatrem Polskim w Bydgoszczy („Swarka”, „Bóg w dom”), Bałtyckim Teatrem Dramatycznym („Pożar Reichstagu”).

Jej najnowsze projekty to realizacja czytania aktorskiego autorskiego scenariusza „Granica” podczas festiwalu Sopot Non Fiction w sierpniu 2020 roku. Tekst analizuje problem granic w dzisiejszej Europie: tych które dzielą kraje i tych, które oddzielają od siebie ludzi, który to problem uwidocznił się podczas pandemii. Jego premiera jest planowana w Teatrze im. Siemaszkowej w Rzeszowie, gdzie powstał spektakl „Lwów nie oddamy”.

Pozostali laureaci:

Nagrodę w wysokości 7 000 zł za konkurs na reżysera najlepszego słuchowiska Teatru Polskiego Radia wygrała Aleksandra Głogowska za słuchowisko “Przed sklepem jubilera” autorstwa Karola Wojtyły

Nagrodę w wysokości 70 00 zł za konkurs na reżysera najlepszego Teatru Telewizji realizowanego przez WFDiF w ramach cyklu Teatroteka wygrał Filip Gieldon za spektakl “Kasie” autorstwa Wojciecha Tremiszewskiego

Nagroda publiczności w wysokości 10.000 zł ufundowana przez Marszałka Województwa Śląskiego za najlepszą reżyserię została przyznana Małgorzacie Warsickiej za spektakl “Mistrz i Małgorzata” z Teatru Polskiego z Bielska-Białej

Nagroda Dziennika Teatralnego w postaci drzeworytu „Imogen und Jachimo in Shakespeare’s Cymbeline” została przyznana pani Marcie Gzowskiej-Sawickiej za rolę Wolanda w spektaklu “Mistrz i Małgorzata” w reżyserii Małgorzaty Warsickiej z Teatru Polskiego z Bielska-Białej.

Festiwal zorganizowało Miasto Katowice, a dofinansowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Patronat honorowy objął Prezydent Miasta Katowice Marcin Krupa. Patronami medialnymi był tygodnik „Polityka”, Gazeta Wyborcza, Polskie Radio Katowice oraz portal Dziennik Teatralny.

Komentarze
Udostepnij