Zapowiedzi

Maj w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

nieBŁĘKITNA RAPSODIA
Sobota, 7.05.2022, godz. 19:00
Niedziela, 8.05.2022, godz. 18:00
Teatr Wielki w Poznaniu – Sala Drabowicza

Sława i fortuna pukają do jego drzwi, gdy ma zaledwie 22 lata, a nagranie jednej z jego piosenek sprzedaje się w milionach egzemplarzy (Swanee). Później jest tylko lepiej. Sukcesy na Broadwayu (Lady, Be Good z ponad 300 przedstawieniami w ciągu roku), prestiżowa Nagroda Pulitzera (Of Thee I Sing), 20-tysięczna widownia wypełniona po brzegi (premiera Rumby w Lewisohn Stadium 16 sierpnia 1932 roku), podbój Hollywood (Shall we dance?)…

O kim mowa? Tak, to o nim, o George’u Gershwinie! Jeśli chcecie poczuć się jak Fred Astaire czy Ginger Rogers i sprawdzić, jak odnajdujecie się w klimacie Ameryki lat 20. i 30., to dobrze trafiliście. W podróż zabiera Was prawdziwy czarodziej, który w wirtuozowski sposób łączy muzykę klasyczną i jazz.

Program:
Piosenki George’a Gershwina
But Not for Me (słowa: Ira Gershwin)
He Loves and She Loves (słowa: Ira Gershwin)
Blah, Blah, Blah (słowa: Ira Gershwin)
Fascinating Rhythm (słowa: Ira Gershwin)
Embraceable You (słowa: Ira Gershwin)
Clap Yo’ Hands (słowa: Ira Gershwin)
Somebody Loves Me (słowa: B.G. De Sylva i Ballard Mac Donald)
Maybe (słowa: Ira Gershwin)
Let’s Call the Whole Thing Off (słowa: Ira Gershwin)
Someone to Watch Over Me (słowa: Ira Gershwin)
Do It Again (słowa: B.G. De Sylva)
I Got Rhythm (słowa: Ira Gershwin)
Isn’t It a Pity? (słowa: Ira Gershwin)
Summertime z opery Porgy and Bess (słowa: Du Bose i Dorothy Heyward i Ira Gershwin)
S’Wonderful (słowa: Ira Gershwin)
That Certain Feeling (słowa: Ira Gershwin)
Oh, Lady Be Good (słowa: Ira Gershwin)
The Man I Love (słowa: Ira Gershwin)
I’ll Build a Stairway to Paradise (słowa: B.G. De Sylva i Ira Gershwin)
Choreografia: John Svensson
Wykonawcy:
Monika Mych-Nowicka – sopran
Galina Kuklina – sopran
Olga Lemko – fortepian
tancerze: Beatrice Rancani i John Svensson
Jaromir Trafankowski – prowadzenie koncertu

ŚLADY: Drzewiecki, Wesołowski, Przybyłowicz, Bondara
Piątek, 13.05.2022, godz. 19:00
Sobota, 14.05.2022, godz. 19:00
Niedziela, 15.05.2022, godz. 18:00
Aula Artis, ul. Kutrzeby 10, 61-719 Poznań

Cztery wybitne osobowości związane z poznańskim zespołem baletowym, cztery różnorodne prace choreograficzne powstałe w odmiennych czasach, jedna postać: Conrad Drzewiecki, bez którego współczesny taniec polski by nie istniał.
Wymienionych twórców łączy nić subtelnych powiązań. Drzewiecki stworzył silny poznański zespół, oryginalny i rozpoznawalny nie tylko w kraju, który dał podwaliny pod Polski Teatr Tańca. Emil Wesołowski, uczeń i następca Drzewieckiego, był nie tylko szefem poznańskiego baletu, ale i na początku XXI wieku dyrektorem artystycznym poznańskiej Opery, schedę po nim przejął Jacek Przybyłowicz, z każdym rokiem ugruntowujący swoją pozycję we światowej choreografii i refleksji nad sztuką tańca i na koniec najmłodszy z nich – Robert Bondara, obecny kierownik poznańskiego zespołu, który swe pierwsze istotne taneczne doświadczenia zdobywał w choreografiach autorstwa Drzewieckiego i Wesołowskiego, a sam jest teraz jednym z najbardziej liczących się choreografów młodego pokolenia.
Cztery utwory, cztery nazwiska, cztery choreograficzne języki – podróż przez historię poznańskiego zespołu baletowego.
Tomaso Albinoni
Adagio na smyczki i organy
choreografia: Conrad Drzewiecki
Nagranie zostało dokonane 25 i 26 lutego 2021 roku przez orkiestrę Teatru Wielkiego w Poznaniu pod batutą Jerzego Wołosiuka.
Mieczysław Karłowicz
Powracające fale
choreografia: Emil Wesołowski
Nagranie zostało dokonane 25 i 26 lutego 2021 roku przez orkiestrę Teatru Wielkiego w Poznaniu pod batutą Jerzego Wołosiuka.
Kilka krótkich sekwencji
(A Few Short Sequences)
choreografia: Jacek Przybyłowicz
Marin Marais „Sonnerie de Sainte Geneviève du Mont-de Paris”, z albumu „Tous les matins du monde”, w wykonaniu Fabio Biondi, Jordi Savall, Pierre Hantaï i Rolf Lislevand wypożyczony przez Alia Vox records.
8m68
choreografia / kostiumy / reżyseria świateł Robert Bondara
muzyka: Amon Tobin
Utwory Goto 10, Lost&Found, Journeyman pochodzą z albumu Amona Tobina ISAM (Isound Labels, 2011).
Wykonawcy:
Balet Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
Filmy na yt:
Mariola Hendrykowska o Conradzie Drzewieckim: https://youtu.be/k5zkDZ_LagM
Emil Wesołowski: https://youtu.be/KE8q_VVoli8
Jacek Przybyłowicz: https://youtu.be/lEQ3szeA93U
Robert Bondara: https://youtu.be/nlNBPQqhaOc

Olga PASIECZNIK / Janusz OLEJNICZAK
RECITAL
Gabriel Chmura in memoriam
Poniedziałek, 23.05.2022, godz. 19:00
Aula Uniwersytecka, Wieniawskiego 1, 60-702 Poznań
Olga Pasiecznik 19 grudnia 2020 podczas koncertu poświęconego Gabrielowi Chmurze tak wspominała Maestra:
 „Był jednym z tych dyrygentów, o których można powiedzieć, że nie tylko zaszczytem Go znać, ale też miało się szczęście w ogóle takiego człowieka spotkać w życiu. Chyba w 2004 roku spotkaliśmy się w La Monnaie po spektaklu i od tego momentu upłynęło 16 lat fantastycznej muzycznej i ludzkiej przyjaźni.”
Ze względu na te słowa i wspólną artystyczną wrażliwość nie mogło zabraknąć specjalnego recitalu Olgi Pasiecznik. Wspaniała sopranistka wystąpi razem z Januszem Olejniczakiem, wybitnym pianistą, laureatem wielu nagród, znakomitym interpretatorem utworów Fryderyka Chopina, koncertującym na całym świecie.
Wykonawcy:
Olga Pasiecznik – sopran
Janusz Olejniczak – fortepian
Jerzy Kisielewski – prowadzenie koncertu
W programie:
utwory J. Haydna,  Sz. Laksa, G. Chmury, M. Ravela, C. Debussy’ego, H. Duparca i F. Chopina
Olga Pasiecznik – sopran
Olga Pasiecznik (Pasichnyk) urodziła się na Ukrainie. Studia wokalne odbyła w Kijowskim Konserwatorium.
W czasie studiów podyplomowych w Warszawskiej Akademii Muzycznej im. F. Chopina w 1992 roku zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej, a cztery lata później na scenie Thęatre des Champs-Élysées w Paryżu jako Pamina w „Czarodziejskim flecie” Mozarta.
Ma na koncie ponad pięćdziesiąt partii, m.in. w operach Monteverdiego, Glucka, Händla, Mozarta, Webera, Bizeta. Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Debussy’ego, Czajkowskiego oraz kompozytorów współczesnych, zrealizowanych na najbardziej znanych i prestiżowych scenach świata oraz na nagraniach płytowych i radiowo-telewizyjnych. Role te przyniosły jej wielkie uznanie krytyki i publiczności. Występowała m. in. w Opéra National
de Paris – Opéra Bastille, Palais Garnier, Théâtre des Champs-Élysées, Théâtre Châtelet, Salle Pleyel (Paryż), Concertgebouw (Amsterdam), Komische Oper Berlin, Berliner Konzerthaus, Berliner Philharmonic, Elbphilharmonie Hamburg, Teatro Real, Auditorio Nacional de Música (Madryt), Bayerische Staatsoper, Münchner Philharmonie, Palais des Beaux-Arts, Théâtre Royal de la Monnaie (Bruksela), Theater an der Wien, Bregenzer Festspiele, Grand Théâtre de Genève, Finnish National Opera, Flemish Opera, Tokyo Suntory Hall, Teatr Wielki – Opera Narodowa. Wykonuje rozległy repertuar kameralny oraz recitale z siostrą pianistką Natalią Pasiecznik.
Uczestniczyła w licznych koncertach oratoryjnych i symfonicznych w słynnych salach koncertowych we wszystkich niemal krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Izraelu, Chinach, Japonii i Australii. Wielokrotnie współpracowała z najwybitniejszymi orkiestrami, wśród których Boston Symphony Orchestra (USA), Narodowa Orkiestra Symfoniczna Belgii, Orquestra Nacional de España i Orquesta Sinfónica de RTVE (Hiszpania), English Concert, Wiener Symphoniker, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre National de France,
Les Musiciens du Louvre-Grenoble (Francja), Akademie für Alte Musik Berlin, Freiburger Barockorchester, Orkiestrą XVIII wieku, Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin, NDR Bigband pod batutą takich mistrzów, jak m.in. Ivor Bolton, Andrzej Boreyko, Frans Brüggen, Jean-Claude Casadesus, Marcus Creed, René Jacobs, Dmitri Jurowski, Roy Goodman, Christopher Hogwood, Heinz Holliger, Philippe Herreweghe, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Jean-Claude Malgoire, Marc Minkowski, Kazushi Ono, Andrew Parrott, Krzysztof Penderecki, Trevor Pinnock, Marcello Viotti, Antoni Wit, Massimo Zanetti.
Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych w s’Hertogenbosch w Holandii, Mirjam Helin w Helsinkach oraz im. Królowej Elżbiety w Brukseli. Została wyróżniona także w Polsce – Paszportem tygodnika „Polityka” (1997), nagrodami polskiego przemysłu fonograficznego „Fryderyk” (1997, 2004, 2018), nagrodą „Orfeusz” festiwalu Warszawska Jesień (1999), Złotym Krzyżem Zasługi (2001) oraz Nagrodą im. A. Hiolskiego (2004) za najlepszą kobiecą rolę operową. W 2005 i 2010 roku została nominowana przez międzynarodowy magazyn operowy „Opernwelt” do tytułu „Najlepsza śpiewaczka sezonu artystycznego”. W 2011 artystka otrzymała doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2012 została odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej. W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 60 CD i DVD. które nagrała m.in. dla firm CD Accord, Dabringhaus und Grimm, Harmonia Mundi, Naxos i Opus 111.
Janusz Olejniczak – fortepian
Urodzony we Wrocławiu. Był najmłodszym laureatem 8. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w 1970 roku. Został także nagrodzony na Międzynarodowym Konkursie im. Alfreda Caselli
w Neapolu.
Janusz Olejniczak koncertuje w Europie, Ameryce Północnej i Południowej, Azji i Australii w najsłynniejszych salach koncertowych, jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Filharmonia Berlińska, Teatro Colón w Buenos Aires, Salle Pleyel w Paryżu, Suntory Hall w Tokio, Lincoln Center w Waszyngtonie, Tonhalle w Düsseldorfie, Concertgebouw w Amsterdamie, Konserwatorium w Moskwie. Wielokrotnie zasiadał w jury konkursów pianistycznych i dawał lekcje mistrzowskie poza granicami kraju – Europie, Kanadzie, Japonii, Kolumbii.
Poza żelaznym repertuarem klasycznym – zwłaszcza chopinowskim – wykonuje także polską muzykę współczesną (m.in. kompozycje Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara).
Chętnie bierze także udział w wykonaniach muzyki kameralnej. Występował z orkiestrami pod dyrekcją Witolda Rowickiego, Stanisława Wisłockiego, Kazimierza Korda, Antoniego Wita, Jerzego Maksymiuka, Wojciecha Michniewskiego, Tadeusza Strugały, Charles’a Dutoit, Andrzeja Borejki, Grzegorza Nowaka, Jacka Kaspszyka i in. Od wielu lat współpracuje także z Markiem Mosiem i Orkiestrą Aukso. Był jednym z pierwszych wykonawców muzyki Chopina na instrumentach historycznych (Érard i Pleyel). Pianista jest stałym gościem festiwalu „Chopin i jego Europa” w Warszawie, na którym zagrał m.in. u boku Marthy Argerich i Marii João Pires. Wielokrotnie wystąpił również z Orkiestrą XVIII Wieku Fransa Brüggena oraz Orchestre des Champs-Élysées pod dyrekcją Philippe’a Herreweghe.
Jego dorobek artystyczny obejmuje ponad 40 nagrań płytowych dokonanych dla takich wytwórni, jak Polskie Nagrania, Tonpress, Muza, Wifon, Opus 111, Camerata, Sony Classical, Selene, CD Accord, Bearton.
W dowód uznania dla swych interpretacji muzycznych ośmiokrotnie otrzymał nagrodę „Fryderyk”, a za całość dorobku artystycznego odznaczony został Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (2000) oraz Złotym Medalem Gloria Artis (2005).
Janusz Olejniczak nagrał również ścieżki dźwiękowe do dwóch słynnych filmów: Pianisty Romana Polańskiego oraz Błękitnej nuty Andrzeja Żuławskiego, w tym ostatnim wcielając się także aktorsko w postać Fryderyka Chopina.
Podobnie jak w roku 2015, tak i w przyszłym zasiądzie w jury Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego
im. Fryderyka Chopina. Prowadzi klasę fortepianu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.


Stanisław Moniuszko STRASZNY DWÓR
Środa, 25.05.2022, godz. 19:00
Czwartek, 26.05.2022, godz. 19:00
Piątek, 27.05.2022, godz. 19:00
Międzynarodowe Targi Poznańskie, Hala nr 2
opera w czterech aktach
libretto: Jan Chęciński
Dla widzów od 16. roku życia

Jak opowiedzieć historię XIX-wiecznych amorów w czasach Tindera i mediów społecznościowych? Czy można pogodzić przywiązanie do tradycji z potrzebą nowoczesności? Czy w imię miłości jesteśmy w stanie zmienić nasze przekonania? Straszny dwór Stanisława Moniuszki, najważniejszy utwór polskiego repertuaru operowego, w nowatorskiej i niezwykle aktualnej interpretacji Ilarii Lanzino. Entuzjastycznie przyjęte przez recenzentów i publiczność przedstawienie Strasznego dworu w wykonaniu artystów Teatru Wielkiego w Poznaniu powraca – tym razem do Hali MTP. Inscenizacja spektaklu podbiła najpierw serca jury międzynarodowego konkursu dla reżyserów operowych, potem honorowy patronat nad przedstawieniem objął Nicholas Payne, dyrektor Stowarzyszenia Opera Europa. Recenzenci zgodnie pisali: „Rewelacja! Nie waham się użyć tego słowa. (…) Oby tak dalej w operowym teatrze i także w teatrze naszego życia” [Piotr Nędzyński]. „Reżyserka uświadomiła nam, że narodowa świętość sprzed ponad 150 lat może nabrać współczesnych znaczeń. Zamiast więc chronić narodowe skarby przed ingerencją świata, powinniśmy się uczyć od tych, którzy nie boją się powierzać najcenniejszych dzieł cudzoziemcom” [Jacek Marczyński „Rzeczpospolita].
Ilaria Lanzino pełnymi garściami czerpie z polskiej kultury, pokazując to, co najlepsze. Śmiało odwołuje się do dzieł plastycznych: w scenograficznej oprawie spektaklu zobaczymy inspiracje pracami Katarzyny Kobro, Natalii LL i Ewy Partum. O swoim Strasznym dworze reżyserka mówi, że to opowieść o deradykalizacji poglądów i destrukcyjnym wpływie wojny na dalsze życie osób przez nią dotkniętych. Główni bohaterowie opery Moniuszki – Zbigniew i Stefan, poturbowani przez wojenne doświadczenia, postanawiają nigdy nie zakładać rodziny. Reżyserka uważa, że przysięga, którą składają bracia, maskuje ich bezradność i wrażliwość. Lanzino przekonuje, że dzieło Moniuszki to nie zbiór efektowych pamiątek przeszłości, a utwór wspaniale wpisujący się w obecne czasy, dający pole twórczej interpretacji, z wyraziście zarysowaniami postaciami i aktualną wymową.
W spektaklu biorą udział wiodący śpiewacy związaniu z poznańską sceną, m.in: Ruslana Koval, Małgorzata Olejniczak-Worobiej, Magdalena Wilczyńska-Goś, Stanislav Kuflyuk, Piotr Kalina, Rafał Korpik i in.
Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Marco Guidarini reżyseria: Ilaria Lanzino scenografia: Leif-Erik Heine
reżyseria świateł: Wiktor Kuźma
projekcje: Leszek Stryła
choreografia: Viktor Davydiuk
przygotowanie chóru: Mariusz Otto
współpraca muzyczna: Katarzyna Tomala-Jedynak Rafał Kłoczko
asystent reżysera: Bartłomiej Szczeszek Andrzej Ogórkiewicz Marta Dorożalska
asystent choreografa: Evgeniia Meissner
Obsada
Hanna: Ruslana Koval, Małgorzata Olejniczak-Worobiej Jadwiga: Magdalena Wilczyńska-Goś Stefan: Piotr Friebe, Piotr Kalina Zbigniew: Rafał Korpik, Damian Konieczek Miecznik: Stanislav Kuflyuk Skołuba / Wieśniak: Rafał Korpik, Damian Konieczek Cześnikowa: Anna Lubańska, Galina Kuklina Maciej: Jaromir Trafankowski, Maciej Ogórkiewicz Damazy / Grześ: Bartłomiej Szczeszek Stara niewiasta: Marcelina Górska
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu balet Teatru Wielkiego w Poznaniu
Teaser:
https://youtu.be/hiZu-b-U71Q
Sir David Pountney – światowej sławy reżyser teatralny i operowy – rozmawia o „Strasznym dworze” z jego twórcami: reżyserką Ilarią Lanzino i scenografem Leifem-Erikiem Heine:
https://youtu.be/oGCqyKD14A4
Po przedstawieniach na MTP, 31.05.2022, artyści Teatru Wielkiego w Poznaniu zaprezentują STRASZNY DWÓR w Wiesbaden – p
rojekt dofinansowany z dotacji Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.



UWAGA! WAŻNE INFORMACJE ORGANIZACYJNE!

DYREKCJA TEATRU ZASTRZEGA MOŻLIWOŚĆ ZMIAN W REPERTUARZE, OBSADACH,
TERMINACH I FORMIE WYDARZENIA.
 

Prosimy o zapoznanie się z załączonymi zasadami RODO oraz wydrukowanie i wypełnienie oświadczenia uczestnika wydarzenia.

Regulamin uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Teatr Wielki
w Poznaniu
:
https://drive.google.com/file/d/1lFjVOJdkduLOxoJXJG4raQhuOp-FAG7h/view  

Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych – COVID:
https://drive.google.com/file/d/1OhJzLhWqfwut-yvNw50MCfhniI-Jzq8u/view

Oświadczenie widza:
https://drive.google.com/file/d/1N3QDzPDTzojNkXKNbKasbL4fMXUGPgG6/view

W tym szczególnym czasie chcemy, by nasze spotkanie z Wami odbywało się w atmosferze jak najbardziej zbliżonej do normalności. Prosimy Was o wyrozumiałość i dostosowanie się do ograniczeń, jakie na nas nałożono. Zapraszamy do zapoznania się z zasadami uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez Teatr Wielki w Poznaniu:
1. Jeśli nie czujesz się dobrze, jesteś chory, miałeś styczność z osobą zainfekowaną – zostań w domu.
2. Zabierz ze sobą maseczkę. Po wejściu do budynku obowiązuje Cię noszenie maseczki zakrywającej usta i nos.
3. Po wejściu do budynku zdezynfekuj dłonie.
4. Zapoznaj się z regulaminem uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnychklauzulą informacyjną o przetwarzaniu danych osobowych oraz jeśli masz taką możliwość, przynieś wydrukowane i podpisane
(w dniu odbywania się wydarzenia) oświadczenie uczestnika wydarzenia, jeśli nie – wypełnij je w budynku,
w miejscu wskazanym przez obsługę.
5. Prosimy o wcześniejsze przybycie na wydarzenie – osoby spóźnione nie zostaną wpuszczone na widownię.

Dbamy o bezpieczeństwo naszych Widzów!

fot. Andrzej Świetlik

Komentarze
Udostepnij