Zapowiedzi

MIASTOFONIE – TANIEC I NOWE MEDIA w Mazowieckim Instytucie Kultury

Taniec i nowe media –projekt, w którym taniec łączy się z nowymi mediami, a tancerze poprzez ruch wpływają na przestrzeń dźwiękową lub wizualną w czasie rzeczywistym będzie tematem drugiego wieczoru III edycji Centralnej Sceny Tańca. Już 28 kwietnia o godz. 19.00 w Mazowieckim Instytucie Kultury będzie można zobaczyć interaktywną instalację dźwiękową MIASTOFONIE.

Instalacja Miastofonie jest próbą realizacji idei świadomego kształtowania przestrzeni dźwiękowej, wpisująca się w nurt eco-art. Niewidzialny instrument, który stanowi punkt centralny instalacji, poruszany jest improwizowanym tańcem. Materiał dźwiękowy stanowią odgłosy miasta Warszawy, brzmienia analogowych instrumentów klawiszowych oraz szpinetu. Projekt zakłada  eksperymentalną współpracę tańca oraz współczesnych rozwiązań technologicznych. W instalacji wykorzystano autorskie oprogramowanie oraz czujnik ruchu. Performerki poruszając się w zasięgu czujnika, grają na niewidzialnym instrumencie, swoim ruchem przywołując i transformując dźwięki. Wszystkie działania sceniczne oraz transformacje dźwięków są generowane na żywo w ramach wcześniej zaplanowanej struktury.
           

Punktem wyjścia projektu jest manifest futurystyczny L’arte dei rumori (Sztuka hałasów 1913) autorstwa Luigiego Russolo, postulujący koniec muzyki przeszłości, a w konsekwencji narodziny nowej jakości zainspirowanej przemysłowym pejzażem dźwiękowym wielkich miast. Kolejną ważną inspirację stanowią kompozycje eksplorującego granice ciszy i dźwięku Johna Cage’a oraz słynna uchwała UNESCO z 1969 roku, potępiająca nieposzanowanie prawa każdego człowieka do ciszy.

Miastofonie wpisują się w nurt sztuki ekologicznej podejmując wprowadzone przez R. Murraya Schafera w eseju The Music of the Environment (1973) zagadnienie ekologii akustycznej oraz ciszy, jako warunku duchowego i umysłowego spokoju. Podejmując temat dźwięku zwracają uwagę na kształt otaczającej nas przestrzeni akustycznej, jej transformacje, zanieczyszczenie  oraz wpływ na wrażliwe ucho i psychikę człowieka. 

Koncepcja, scenariusz, choreografia, dźwięk – Katarzyna Stefanowicz

Współpraca artystyczna – Dorota Błaszczak, Dominika Jarosz, Nicolas de la Vega

Performans – Dominika Jarosz, Katarzyna Stefanowicz
Szpinet – Michał Marecki

Dźwięki – Katarzyna Stefanowicz, Nicolas de la Vega, Dominika Jarosz, Michał Marecki

Programowanie – Dorota Błaszczak, Nicolas de la Vega, Katarzyna Stefanowicz

Kostiumy – Katarzyna Stefanowicz, Janina Marecka

W performansie wykorzystano fragmenty tekstów L’arte dei rumori (Sztuka hałasów) autorstwa Luigiego Russolo oraz fragmenty eseju The Music of the Environment autorstwa R. Murraya Schafera. (Kultura dźwięku teksty o muzyce nowoczesnej  wybór i redakcja Christoph Cox, Daniel Warner, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria).

Projekt został zrealizowany w ramach stypendium artystycznego Biura Kultury Miasta Stołecznego Warszawy 2019

Twórczynie i twórcy:

Katarzyna Stefanowicz – performerka, choreografka, producentka. Absolwentka Choreografii i Międzyuczelnianej Specjalności Multimedialnej na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie oraz Akademii Praktyk Teatralnych Gardzienice.  Stypendystka Biura Kultury miasta st. Warszawy w dziedzinie taniec w 2019 roku. Realizuje projekty z pogranicza teatru tańca, performansu oraz instalacji, oparte na improwizacji, z wykorzystaniem wideo oraz interaktywnego dźwięku (realizacje m.in. w CSW, Instytucie Teatralnym, Teatrze Praga, OPT Gardzienice, Mazowieckim Instytucie Kultury, Centrum Rzeźby Polskiej). Jako aktorka współpracowała między innymi z Teatrem Gardzienice, Teatrem Makata, Muffmi Teatrem Tańca, Teatrem Akt, Teatrem A3, Instant Acts w Berlinie. Jako producentka i choreografka angażuje się w realizację projektów artystycznym o wymiarze edukacyjnym, międzykulturowym i społecznym współpracując między innymi ze Strefą WolnoSłowa w Warszawie, Instant Acts w Berlinie, Festiwalem Młodzieży Bez Granic w Różanymstoku na Podlasiu. Od 2022 roku koordynatorka CST oraz kuratorka Sceny CST we współpracy z Fundacją Artystyczną Perform.

Dominika Jarosz – performerka, wokalistka, tancerka, kompozytorka, freelancerka. Absolwentka wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej. Ukończyła podstawową szkołę muzyczną w klasie fletu poprzecznego. Współpracowała ze Studium Teatralnym (2005-2007), Stowarzyszeniem Sztuka Nowa (2009-2011), Teatrem Chorea (2007-2018), chórem eksperymentalnym Gre Badanie (2010-2015), Bloco Central, Moon Fool, Verity Standen (Bristol, UK). Interesuje się tańcem jako formą komunikacji z publicznością, dlatego niezmiennie uczestniczy w różnych warsztatach tańca, od Kontakt Improwizacji przez Lindy Hop po sztukę Flamenco. Jest stypendystką miasta st. Warszawy w dziedzinie taniec (2020).

Michał Marecki – muzyk, kompozytor, producent, wirtuoz brzmień, kolekcjoner instrumentów klawiszowych z duszą. W latach 2005-2017 członek zespołu T.Love. Jako klawiszowiec, akordeonista oraz kompozytor wziął udział w płytach: T.Love (2016); All is Gold (2012); Polskie Mięso (2011); I Hate Rack’n’Roll (2006). Współpracuje między innymi z Leszkiem Biolikiem (Ikony Muzyki – Poeci Rocka, Cohen i Kobiety, realizacja oprawy muzycznej Radia Pin i Radia Łódź), z Włodzimierzem Kiniorskim (recital Violi Arlak), Michałem Górczyńskim – muzyka do spektaklu „Zwierzoczłekoupiory” w reż. Michała Walczaka (premiera Teatr Studio, 2018). Współproducent, muzyk i kompozytor zespołów: Mamadou & Sama Yoon (polska scena etniczna, Mamadou Diouf, Wytwórnia ForTune, od 2015 roku); Strojnowy (reggae, Piotr Strojnowski, wytwórnia Karrot Kommando, 2016-2020); Leepeck (indie pop, Wydawnictwo Agora, od 2015 roku). W latach 2013 – 2016 założyciel, kompozytor, muzyk oraz producent zespołu MoMo (alternatywny pop, Warner Music Poland 2013, Superpremiery Opole 2013).

Organizatorzy Centralnej Sceny Tańca:

Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM

Kuratorka Sceny CST: Katarzyna Stefanowicz

Projekt jest współfinansowany ze środków m. st. Warszawa

Komentarze
Udostepnij