Recenzje

Naj… naj… naj… 44. Warszawskich Spotkań Teatralnych

Wiesław Kowalski – jak co roku – wybiera najlepsze, jego zdaniem, spektakle 44. Warszawskich Spotkań Teatralnych.

NAJLEPSZY REŻYSER:

Luk Perceval – “Pewnego długiego dnia” – Narodowy Stary Teatr w Krakowie

***

NAJLEPSZY SPEKTAKL:

“Pewnego długiego dnia” – reż. Luk Perceval – Narodowy Stary Teatr w Krakowie

– za inscenizacyjną skromność, skupienie na aktorach i wydobywanie z nich tak niepokojąco ekstremalnych stanów obecności scenicznej, które są dla widza silnie dotkliwe i od początku mocno niepokojące, za umiejętność budowania emocji i nastrojów nie tylko z samego słowa, ale również z tego, co da się wyzyskać spoza nich

 „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” – reż. Mateusz Pakuła – Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie

– za umiejętność operowania bardzo różnymi środkami i efektami w sytuacji mówienia o śmierci i odchodzeniu najbliższych, za przełamywanie momentów rozpaczy i cierpienia śmiechem jeszcze silniej oddziałującym na emocje i pojawiające się wzruszenie, za podjęcie próby zmierzenia się z chorobą swojego ojca, z jego umieraniem i odejściem oraz z tym jak radzić sobie z pustką i żałobą, za podjęcie polemiki z bezdusznością prawa, z ludzkim deficytem empatii, z brakiem zgody na eutanazję, a także społecznymi uwarunkowaniami i funkcjonowaniem instytucji, które chcą wpływać na nasze wybory i decydować o wartościach, którym powinniśmy hołdować

***

NAJCIEKAWSZE WYDARZENIE SPOZA NURTU GŁÓWNEGO

„Prawdziwe Rosenthale” – reż. Tadeusz Pyrczak – AST Kraków

 „Pies” – reż. Barbara Bendyk – AST Kraków

***

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA:

Wojciech Faruga – „Ostatnie dni Eleny i Nicolae Ceaușescu” – reż. Wojciech Faruga – Teatr Polski w Bydgoszczy

***

NAJLEPSZA MUZYKA/OPRACOWANIE MUZYCZNE:

Wacław Zimpel – „Genialna przyjaciółka” – reż. Ewelina Marciniak – Narodowy Teatr Stary w Krakowie

Tomasz Man/Cezary Reinert – „Mała piętnastka – legendy pomorskie” – Nowy Teatr w Słupsku

***

NAJLEPSZY ZESPÓŁ AKTORSKI:

Narodowy Stary Teatr w Krakowie – „Pewnego długiego dnia” – reż. Luk Perceval

***

NAJLEPSZA AKTORKA:

Małgorzata Zawadzka – „Pewnego długiego dnia” – reż. Luk Perceval – Narodowy Stary Teatr w Krakowie

Małgorzata Witkowska – „Ostatnie dni Eleny i Nicolae Ceaușescu” – reż. Wojciech Faruga – Teatr Polski w Bydgoszczy

***

NAJLEPSZY AKTOR:

Roman Gancarczyk – „Pewnego długiego dnia” – reż. Luk Perceval – Narodowy Stary Teatr w Krakowie

Andrzej Plata, Jan Jurkowski – „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” – reż. Mateusz Pakuła – Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie

***

NAJLEPSZA MĘSKA ROLA DRUGOPLANOWA:

Szymon Mysłakowski –„Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” – reż. Mateusz Pakuła – Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie

Łukasz Stawarczyk – „Genialna przyjaciółka” – reż. Ewelina Marciniak – Narodowy Stary Teatr w Krakowie

***

NAJLEPSZA ŻEŃSKA ROLA DRUGOPLANOWA:

Agnieszka Dziewa – „Niepokój przychodzi o zmierzchu” – reż. Małgorzata Wdowik – Wrocławski Teatr Pantomimy

***

NAJLEPSZE KOSTIUMY:

Wojciech Faruga –„Ostatnie dni Eleny i Nicolae Ceaușescu” – reż. Wojciech Faruga – Teatr Polski w Bydgoszczy

***

NAJLEPSZA DRAMATURGIA/ADAPTACJA/SCENARIUSZ

Jolanta Janiczak – „Dobrze ułożony młodzieniec” – reż. Wiktor Rubin – Teatr Nowy w Łodzi

Mateusz Pakuła  – „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” – reż. Mateusz Pakuła – Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie

Tomasz Man – „Mała piętnastka – legendy pomorskie” – Nowy Teatr w Słupsku

***

NAJLEPSZA CHOREOGRAFIA/RUCH SCENICZNY:

Małgorzata Wdowik – „Niepokój przychodzi o zmierzchu” – reż. Małgorzata Wdowik – Wrocławski Teatr Pantomimy

***

NAJLEPSZE ŚWIATŁO:

Wojciech Faruga – „Ostatnie dni Eleny i Nicolae Ceaușescu” – reż. Wojciech Faruga – Teatr Polski w Bydgoszczy

Rafał Paradowski – „Opowieści babć szeptane córkom przez matki” – reż. Gianina Cărbunariu – Teatr Współczesny  w Szczecinie

***

NAJWIĘKSZA NADZIEJA:

Tadeusz Pyrczak – „Prawdziwe Rosenthale” – AST Kraków

Barbara Bendyk – „Pies” – AST Kraków

Bartosz Cwaliński – „Prawdziwe Rosenthale” – reż. Tadeusz Pyrczak – AST Kraków

Joanna Karcz – „Pies” – reż. Barbara Bendyk – AST Kraków

Wiktoria Krążek – „Prawdziwe Rosenthale” – reż. Tadeusz Pyrczak

***

NAJWIĘKSZE ROZCZAROWANIE:

„Nocny portier. Doświadczenie” – reż. Seb Majewski – Teatr Dramatyczny  w Wałbrzychu

***

NAJWIĘKSZY ZNAK ZAPYTANIA:

„Very funny” – reż. Patrycja Kowańska i Dominika Knapik – produkcja Festiwal Szekspirowski, wsparcie produkcyjne Schauspielhaus Bochun

WIELKI NIEOBECNY:

„Piękna Zośka” – reż. Marcin Wierzchowski – Teatr Wybrzeże w Gdańsku

fot. Magda Hueckel

Komentarze
Udostepnij
Tags: , , , , , , , , , ,