Zapowiedzi

Najbliższe propozycje Nowego Teatru w Warszawie

W najbliższych tygodniach odbędzie się aż sześć premier rejestracji naszych spektakli. Wśród prezentowanych zapisów znajdują się This Is The Real Thing Anny Nowickiej, Francuzi Krzysztofa Warlikowskiego, Indianie Joanny Sobczyk i Teatru 21, Piotruś Pan Łukasza Kosa (we współpracy z Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN), Maskara Pawła Sakowicza oraz Zew Cthulhu Michała Borczucha. Tym samym kończymy prezentacje online rejestracji. Od drugiej połowy czerwca ruszą z nowe formy aktywności teatru i sztuki w sieci.

W najbliższy poniedziałek serdecznie zapraszamy na rozmowę live z twórcami spektaklu Francuzi. Transmisja będzie miała miejsce o godzinie 19:00 na naszym profilu Facebookowym.

Przed nami także wydarzenia z okazji Dnia Dziecka: dwie prezentacje spektakli dla młodego widza, Andrzej Chyra przeczyta Marvina Marty Guśniowskiej, a Piotr Polak pokaże film o tym, co dzieje się w teatrze w nocy, odbędą także warsztaty z tworzenia plakatu.

#ramówkaNowegoTeatru
Zostań w domu, nie wychodź z teatru

This is the real thing | premiera rejestracji

20-24 maja 2020

Rejestracja będzie dostępna do 24 maja do północy na profilu Vimeo Nowego Teatru.

 this is the real thing, czyli to jest to / to jest prawdziwa rzecz to spektakl, w którego centrum znajduje się ciało. Pojedyncza tancerka tworzy i dekonstruuje swoje środowisko, bawiąc się krajobrazem wizualnych znaczeń i możliwych odniesień. Jej własne ciało migocze i przemienia się, pozostając w procesie ciągłego stawania się. Ucieleśnione zostają różnorodne jakości, faktury, fragmenty emocji, skojarzeń, sytuacji, intencji, postaci, działań, lecz żadna z nich nie osadza się w formie wizualnego obiektu. Fizyczne ciało funkcjonuje raczej jako nieskończony hipertekst, odsyłający widza do coraz to nowych skojarzeń. Z dialogu realnego ciała z jego wizualnymi reprezentacjami wyłania się pytanie o to, czym faktycznie jest ciało, jak je postrzegamy oraz na ile możemy je świadomie konstruować.

W ramach programu Poszerzanie pola. Kuratorka Joanna Leśnierowska

Anna Nowicka – absolwentka szkoły tańca SEAD w Salzburgu, Ernst-Busch/HZT w Berlinie oraz magister psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jej poszukiwania skupiają się na relacji między śniącym ciałem a ciałem tańczącym i na zagadnieniach choreografii wyobrażonego. Zgłębia w praktyce wielorakie perspektywy patrzenia oraz możliwości wykorzystania różnych punktów widzenia jako narzędzi do odkrywania i ujawniania możliwych, z pozoru oku niedostępnych obrazów. Choreografowanie postrzega jako nieustanne badanie związku i napięcia między procesem twórczym a jego rezultatem. Praktykuje śnienie w The School of Images pod kierunkiem dr Catherine Shainberg i rozwija pracę ze snami u Bonnie Buckner, dzieląc swoje życie między Berlinem a Polską.

Pomysł i realizacja: Anna Nowicka

Dramaturgia: Mateusz Szymanówka

Reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński

Muzyka: Adam Świtała

Kostiumy: Tanja Padan / Kiss the future

Zdjęcia: Katarzyna Szugajew

Francuzi | premiera rejestracji

23-25 maja 2020

Rejestracja zostanie udostępniona w sobotę 23 maja o godzinie 20:00 na profilu YouTube Nowego Teatru. Zapis będzie dostępny do 25 maja do godziny 8:00..

Teatralna wyprawa Krzysztofa Warlikowskiego w poszukiwaniu źródeł dzisiejszej europejskiej świadomości i tożsamości.

Początkiem jest monumentalna powieść Marcela Prousta W poszukiwaniu straconego czasu, która portretuje społeczeństwo w trakcie fundamentalnej zmiany związanej z utratą znaczenia dawnej hierarchii, eksplozją jawnego antysemityzmu, a przede wszystkim wybuchem pierwszej europejskiej wielkiej wojny. Nawiązując do stwierdzenia Gilles’a Deleuze’a, że powracają jedynie ci zmarli, których nazbyt szybko i nazbyt głęboko zakopano, Warlikowski wzywa Prousta by toczyć dzisiejszą debatę o Europie.

Reżyseria: Krzysztof Warlikowski

Adaptacja: Krzysztof Warlikowski, Piotr Gruszczyński

Współpraca: Szczepan Orłowski

Scenografia i kostiumy: Małgorzata Szczęśniak

Muzyka: Jan Duszyński

Reżyseria świateł: Felice Ross

Ruch: Claude Bardouil

Wideo: Denis Gueguin

Animacje: Kamil Polak

Dramaturgia: Piotr Gruszczyński

Współpraca dramaturgiczna: Adam Radecki

Charakteryzacja i fryzury: Monika Kaleta

Inspicjent i operator kamery: Łukasz Jóźków

Maski: Zofia Remiszewska

Rzeźba: Dominik Dlouhy, Piotr Grzegorek

Występują: Claude Bardouil, Mariusz Bonaszewski, Magdalena Cielecka, Andrzej Chyra, Ewa Dałkowska, Bartosz Gelner, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Wojciech Kalarus, Marek Kalita, Maria Łozińska, Zygmunt Malanowicz, Maja Ostaszewska, Piotr Polak, Jacek Poniedziałek, Magdalena Popławska.

Wiolonczela: Michał Pepol

Dzień Dziecka w Nowym Teatrze

Indianie

30 maja – 1 czerwca 2020

Rejestracja zostanie udostępniona w sobotę 30 maja o godzinie 12:00 na profilu Vimeo Nowego Teatru, będzie dostępna do północy 1.06. Spektakl dla dzieci wieku od 7 lat.

Spektakl o odwadze. Podróż do źródeł odwagi ukrytych w tajemniczej historii Czarnego Węża. Czym jest dzisiaj odwaga? Jak być odważnym? Jak żyć odważnie? Jak zachęcać do odwagi? A może wcale jej nie potrzebujemy?

Jeśli pomyśleć o odwadze jako o ciekawości i pragnieniu poznania świata, to w dzieciństwie wszyscy jesteśmy odważni. Jednak proces edukowania bardzo często tłumi ciekawość i ujarzmia temperament. Dlatego nie każdy dorosły jest nadal odważny.

Niech więc nawiedzą nas indiańscy bohaterowie. A wraz z nimi zwierzęta, żywioły, słońce i księżyc. Każdy z nas chowa w pamięci odważnych bohaterów. Być może znajdzie się w niej trochę miejsca dla Indian?

Aktorzy Teatru 21 przywołają ducha wojowniczek i wojowników. Nie bójcie się! Usiądźmy w kole, Słyszycie dźwięk bębna? Zatańczmy razem taniec pow-pow! Tak, Indianie powracają!!! My potrzebujemy ich, a oni nas.

Czas się spotkać!

Reżyseria: Justyna Sobczyk

Dramaturgia: Justyna Lipko-Konieczna

Scenariusz: Justyna Lipko-Konieczna, Justyna Sobczyk

Teksty: aktorzy Teatru 21

Ruch: Justyna Wielgus

Scenografia i światło: Justyna Łagowska

Kostiumy, rekwizyty: Wisła Nicieja

Muzyka: Paweł Andryszczyk

Wideo: Tomasz Michalczewski

Asystent reżysera: Jakub Drzewiecki, Justyna Wielgus

Produkcja: Agnieszka Delman, Marceli Sulecki

Występują: Grzegorz Brandt, Magdalena Czerwińska, Anna Drózd, Teresa Foks, Daniel Krajewski, Maja Kowalczyk, Jan Adam Kowalewski, Barbara Lityńska, Anna Łuczak, Aleksander Orliński, Martyna Peszko, Michał Pęszyński, Emilia Rajca, Piotr Sakowski, Aleksandra Skotarek, Cecylia Sobolewska, Marta Stańczyk, Piotr Swend, Magdalena Świątkowska, Justyna Wielgus

Teatr 21 działa w Warszawie od 2005 roku. Aktorami teatru są przede wszystkim osoby z zespołem Downa i autyzmem. Grupa działała początkowo przy Zespole Społecznych Szkół Specjalnych „Dać Szansę” w Warszawie. Z czasem zabawa w teatr zmieniła się w pracę, za którą dziś aktorzy teatru otrzymują wynagrodzenie. Teatr 21 jest dzisiaj organizacją pozarządową, która oprócz działalności artystycznej, tworzenia spektakli dla dzieci, młodzieży i dorosłych zajmuje się również edukacją, pedagogiką teatru, działalnością wydawniczą, organizuje konferencje, wykłady i pracuje w międzynarodowych sieciach.

Dzień Dziecka w Nowym Teatrze

Piotruś Pan | premiera rejestracji

31 maja – 1 czerwca 2020

Prezentacja we współpracy z Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

Rejestracja zostanie udostępniona w niedzielę 31 maja o godzinie 15:00 na profilu Vimeo Nowego Teatru, będzie dostępna przez 24h. Spektakl dla dzieci w wieku od 8 lat.

Na podstawie „Piotrusia Pana” Jamesa Matthew Barrie’ego w tłumaczeniu Aleksandra Brzózki i Macieja Słomczyńskiego.

Ta opowieść może rozpocząć się w każdym dziecięcym pokoju. Jeżeli pomyślicie, że rozpoczęła się właśnie w waszym domu, nie pomylicie się. To historia mam, które wśród pocałunków przechowywanych w szkatułkach, mają takie, których nie podarują nigdy nikomu, nawet wam. I zaciekłych piratów, których myśli uciekają i spacerują po murawie dawno minionych boisk. Ale przede wszystkim to wasza historia. Podróży do Nigdylandii. Mieszkają tam zgubione dzieci. Takie, które wypadły z wózków albo o których istnieniu dorośli zapomnieli w natłoku codziennych obowiązków. Dzieci nie potrzebują mapy, by tu trafić. Co innego rodzice. Oni zawsze muszą mieć wszystko uporządkowane. Zaznaczają więc zdumiewające barwy i pirackie okręty, odludne legowiska zwierząt, czarownice, statki kosmiczne, potwory i dinozaury…Nie byłaby to trudna mapa, gdyby to było już wszystko. Ale jest jeszcze: pierwszy dzień w szkole, religia, ojcowie, nieregularne czasowniki, tort czekoladowy, wiązanie sznurowadeł, powiedz: „Chrząszcz brzmi w trzcinie.”, dziesięć złotych za to, że sam wyrwiesz sobie ząb… W tej historii to nie Piotruś Pan jest głównym bohaterem. Są nimi dzieci. Zgubione dzieci, w pewnym sensie pozostawione same sobie. Rodzice są gdzieś za drzwiami swojego pokoju, pochłonięci swoimi sprawami, swoją pracą, zanurzeni w swoich iPhonach i tabletach. Współczesny sposób bycia ze sobą, a jednocześnie nie bycia. Podróż do Nigdylandii odbywa się tu i teraz, w mieszkaniu, w którym wszystko jest poukładane i ma swoją funkcję. By znaleźć się w Nigdylandii nie trzeba wiele, potrzebny jest Piotruś Pan. Można go przywołać, stworzyć i polecieć za nim w drugą ulicę na prawo, a potem prosto aż do rana. Dużo trudniejsza jest droga powrotna. Nigdylandia czerpie energię z dziecięcych zabaw. I, tak jak te zabawy, bywa beztroska, ma sobie tylko znaną logikę, swobodnie zmieniają się w niej krajobrazy i odgrywane role, można próbować wciąż nowe i nowe, kończyć w dowolnym momencie jednym okrzykiem: stop zabawa! Bywa też okrutna.

Reżyseria: Łukasz Kos

Dramaturgia: Patrycja Dołowy

Współpraca dramaturgiczna: Łukasz Kos

Scenografia: Olga Mokrzycka-Grospierre, Mikołaj Grospierre

Muzyka: Adam Świtała

Animacje, wideo, efekty wizualne : Aleksander Janas – kolektyw kilku.com

Choreografia: Anna Nowicka

Kostiumy: Paula Grocholska

Światło: Katarzyna Łuszczyk

Występują: Joanna Niemirska, Michał Bieliński, Piotr Polak, Piotr Trojan, Radomir Rospondek, Aleksandra Osowicz / Anna Nowicka, Łukasz Kos

Masakra | premiera rejestracji

7-8 czerwca 2020

Rejestracja zostanie udostępniona w niedzielę 7 czerwca o godzinie 12:00 na profilu Vimeo Nowego Teatru, będzie dostępna przez 36h.

W 1937 roku polski rząd wysłał na Madagaskar ekspedycję, mającą zbadać możliwość kolonizacji wyspy. Uczestniczyli w niej major Mieczysław Lepecki, współpracownik Józefa Piłsudskiego, oraz pisarz i podróżnik Arkady Fiedler. Wyprawę wspierała Liga Morska i Kolonialna, popularyzująca hasło: „jak każdemu wolnemu narodowi, Polsce należą się kolonie”. Polską kolonią Madagaskar nigdy jednak nie został.

W 1920 roku w Londynie nieformalna konferencja nauczycieli tańca powołała nowy styl: modern ballroom dance. Tańce zniewolonych społeczności z obszarów Brazylii, Haiti i Kuby zostały skodyfikowane i stały się popularną rozrywką dla wyższej klasy średniej. Z czasem samba, cha-cha, rumba, paso doble i jive stworzyły grupę latynoamerykańskich tańców towarzyskich, do dziś wykonywanych na turniejach tańca sportowego.

Koncepcja, choreografia: Paweł Sakowicz

Kreacja, taniec: Karolina Kraczkowska, Agnieszka Kryst, Ramona Nagabczyńska, Iza Szostak

Dramaturgia: Anka Herbut

Muzyka: Lubomir Grzelak

Scenografia: Anna Met

Reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski

Kreacja, taniec: Karolina Kraczkowska , Agnieszka Kryst , Ramona Nagabczyńska, Iza Szostak

Poszerzanie pola – choreograficzny program Nowego Teatru i Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, kuratorka: Joanna Leśnierowska

Paweł Sakowicz – choreograf i tancerz. Absolwent politologii na Uniwersytecie Warszawskim oraz choreografii i performansu w London Contemporary Dance School. Pracuje z choreografami, reżyserami i artystami wizualnymi, tworzy choreografie do spektakli teatralnych. Autor prac: Bernhard, TOTAL, Jumpcore i Thriller (ostatni wspólnie z Anną Smolar). Otrzymał wyróżnienie w 22. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2015/2016) oraz nominację do Paszportów Polityki 2016 w kategorii „Teatr”. Swoje spektakle pokazywał m. in. podczas dwóch edycji Polskiej Platformy Tańca, w NYU Skirball czy CAC New Orleans. W 2019 roku artysta wspierany przez europejską sieć Aerowaves Twenty19.

Zew Cthulhu | premiera rejestracji

13-14 czerwca

Rejestracja zostanie udostępniona w niedzielę 13 czerwca o godzinie 12:00 na profily Vimeo Nowego Teatru, będzie dostępna przez 36h.

H.P. Lovecraft, którego teksty Houellebecq nazwał literaturą marzeń, którą gardzi krytyka, dokonał rzeczy równie trudnej co założenie nowej religii – zbudował w swoich opowieściach integralny mit o Cthulhu – odwiecznych starych bogach, których cywilizacja poprzedzała pojawienie się człowieka na Ziemi. Teraz, ku przerażeniu bohaterów-narratorów opowieści, dawni bogowie wracają, by siać terror i grozę. Jej źródła tkwią nie tylko w mitologii, lecz w skazie i pęknięciach w samych bohaterach, którzy na nasze podobieństwo tworzą portret współczesnego społeczeństwa. Wciąż zadajemy sobie pytanie, co nas czeka? Co będzie dalej?

Przedstawienie Michała Borczucha inspirowane horrorem wyłaniającym się z konkretnej wizji rzeczywistości odpowiada na to pytanie. Czeka nas to, co musi się wydarzyć w horrorze. Nie możemy o tym pisać. Musicie tego doświadczyć sami.

Przedstawienie inspirowane najoryginalniejszymi opowiadaniami H. P. Lovecrafta – “Bestia w Jaskini”, ‘Kolor z innego wszechświata”, “Muzyka Ericha Zanna”, “Szepczący w ciemności”, “Cień spoza czasu”, “Zew Cthulhu”.

Reżyseria: Michał Borczuch

Scenariusz, dramaturgia: Tomasz Śpiewak

Scenariusz oparty częściowo na improwizacjach aktorskich

Scenografia, kostiumy: Dorota Nawrot

Muzyka: Bartosz Dziadosz Pleq

Reżyseria świateł: Jacqueline Sobiszewski

Obsada: Dominika Biernat, Bartosz Gelner, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Zygmunt Malanowicz, Monika Niemczyk, Piotr Polak, Jacek Poniedziałek, Krzysztof Zarzecki, Ewelina Żak

Komentarze
Udostepnij