Już od wydania powieści Niebezpieczne związki w 1782 roku towarzyszyła jej aura skandalu. Pierre Choderlos de Laclos, biorąc za tło wydarzeń obraz arystokracji osiemnastowiecznej Francji, obnażał podłości ludzkiej duszy, opowiadając o zemście, pożądaniu i manipulacji. To historia, w której mężczyźni są cyniczni i impertynenccy, kobiety okrutne i wyrachowane, zaś dla miłości, czułości i niewinności brak miejsca.
Ciekawa jest historia kinowych ekranizacji tego tytułu. Największą popularność zdobył film Stephena Frearsa z roku 1988, z Glenn Close, Johnem Malkovichem i Michelle Pfeiffer.
Czołowy polski choreograf Krzysztof Pastor i łotewski kompozytor Arturs Maskats spotkali się w Rydze. Z rozmów i spotkań narodził się pomysł baletu Niebezpieczne związki, inspirowany powieścią i filmem. Kompozytor nie krył, że temat jest niezwykle fascynujący. – Cieszę się, że udało mi się wprowadzić do muzyki baletowej wokal. Skomponowałem arię dla kontratenora i krótką wstawkę dla zespołu wokalnego. Nie próbuję imitować muzyki z epoki, w której Choderlos de Laclos napisał powieść – mówił Arturs Maskats. – Ale nie ukrywam, że formy barokowe i klasyczne, zwłaszcza tańców, były dla mnie inspiracją.
Prapremiera odbyła się w Rydze, potem choreografię tę realizowały Teatr Wielki w Poznaniu, Teatry Narodowe w Brnie i Ostrawie oraz 11 listopada 2023 r. Opera Nova w Bydgoszczy.
Warszawski spektaklbaletu Niebezpieczne związki w wykonaniu zespołu baletu Opery Nova (wraz z premierowym spektaklem Peer Gynt w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego oraz Juwenalii 3 w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego Junior) odbywa się w ramach XV Dni Sztuki Tańca.
W Bydgoszczy surowa scenografia (ożywiana przez projekcje Ewy Krasuckiej i światła Macieja Igielskiego) i piękne, stylizowane kostiumy Anny Kontek stanowiły doskonałe tło dla skomplikowanej, ale klarownej choreografii. Pastor nie skupia się na opowiedzeniu każdej sytuacji i intrygi, kreśli raczej tytułowe związki między postaciami, ukazuje rozwój zależności, uczuć, namiętności. Obok erotyzmu równie ważne są duma, wiara, rozczarowanie, chęć zemsty. Znajdują one odzwierciedlenie w solówkach, a zwłaszcza w duetach (często podwojonych, gdy tańczą jednocześnie Valmont z Madame de Tourvel, a Markiza de Merteuil z Dancenym) – czytamy w recenzji spektaklu autorstwa Katarzyny Gardziny zamieszczonej w dwutygodniku Ruch Muzyczny.
Choreografia: Krzysztof Pastor
Kierownictwo muzyczne: Agnieszka Nagórka
Scenografia i kostiumy: Anna Kontek
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Projekcje: Ewa Krasucka
Niebezpieczne związki
Balet Opery Nova w Bydgoszczy
3/11/2024, godz. 18.00
Sala Moniuszki