Zapowiedzi

“Norma” Vincenza Belliniego online w Operze Krakowskiej

Uznawana za szczytowy punkt romantycznego bel canta opera Vincenza Belliniego – „Norma” w reżyserii Laco Adamika i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka będzie emitowana online już 18 kwietnia o 18.30 na Play Kraków. Spektakl zarejestrowano w 2018 roku w Operze Krakowskiej.

Norma to dwuaktowa opera tragiczna Vincenza Belliniego, napisana do libretta Felice Romaniego inspirowanego sztuką Norma czyli Dzieciobójczyni Alexandre Soumeta. Światowa premiera dzieła odbyła się 26 grudnia 1831 roku w Mediolanie na deskach La Scali. Główną bohaterką opery jest arcykapłanka galijskich druidów, która poprzez miłość rzymskiego prokonsula Polliona zdradza nie tylko religię, ale i swój lud – gnębiony przez rzymską okupację. To opowieść o trudnej miłości dwóch nieprzystających do siebie światów z konfliktem cywilizacyjnym w tle – jak podaje reżyser, Laco Adamik. 

Libretto autorstwa Felice Romaniego czerpie inspiracje z mitologii starogermańskiej, która przeniesiona zostaje na grunt galicyjski. Osią dramaturgiczną jest konflikt pryncypium porządku i władzy, reprezentowanego przez najeźdźców i pryncypium miłości i życia, uosabianego przez Normę. 

Muzyka w dziele podąża za dramaturgią. Wypełniają je rozłożyste, pełne ekstatycznych emocji i koloratur arie, na czele z najbardziej znaną błagalną pieśnią o pokój – „Casta Diva” z pierwszego aktu. Orkiestra pełni tutaj drugoplanową rolę. Dominują recytawy accompagnato, pełne niespodziewanych i wyszukanych modulacji. Richard Wagner upatrywał w Normie związków z kreacjami Christopha Willibalda Glucka i Gaspara Spontiniego. Zdaniem niemieckiego kompozytora w sztuce pieśni Belliniego sportretowane zostały klarownie wszystkie fazy namiętności. W toku historii po dzieło sięgali wybitni twórcy. Fragmenty opery wykorzystał m.in. Giuseppe Verdi w Traviacie. Na podstawie dzieła Henryk Ibsen napisał swoją sztukę Norma czyli miłość polityka, będącą parodią pierwowzoru. 

Odsłona reżyserska Laco Adamika akcentuje uniwersalizm i aktualność opowieści. Twórca hołduje klasycznym wzorcom i skupia się na historii prywatnej bohaterów: “(…)Próbuję kontynuować mój eksperyment formalny. Opowiadam klasycznie. Nachylam się do dzieła. Ascetycznie go traktuje, z pietyzmem. To dialog artystyczny między mną a publicznością dzisiaj”. W interpretacji Laco Adamika problemy władzy i zniewolenia narodu są tłem dla wielkiego dramatu namiętności bohaterów. Miłość i zdrada, zazdrość i żądza zemsty w połączeniu z dumą i szlachetnością, determinującą postępowanie postaci, ukazują głębię ich człowieczeństwa. Z drugiej strony są siłami niszczącymi, prowadzącymi do katastrofy. „To czysta tragedia, w której emocje są tak mocne, że kres może im przynieść tylko śmierć” – podaje reżyser. 

Premiera spektaklu w reż. Laco Adamika odbyła się w 2017 roku w Operze Krakowskiej. 

„Norma” Vincenza Belliniego w reż. Laco Admika 
18.04.2021, g. 18.30 na platformie Play Kraków 

Bilety w cenie 10 zł dostępne online

Realizatorzy

Reżyseria: Laco Adamik 
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk 
Scenografia: Barbara Kędzierska 
Kostiumy: Maria Balcerek
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel 
Reżyseria światła: Bogumił Palewicz

Obsada

NORMA | Katarzyna Oleś-Blacha 

POLLIONE | Arnold Rutkowski

OROVESO | Wołodymyr Pańkiw 

ADALGISA | Monika Korybalska 

CLOTILDE | Daria Proszek

FLAVIO | Krzysztof Kozarek 

ORKIESTRA, BALET i CHÓR OPERY KRAKOWSKIEJ

dyrygent: Tomasz Tokarczyk 

Fot. Łukasz Łuszczek

Komentarze
Udostepnij