27 września na scenie Teatru Lalek odbędzie się premiera spektaklu Michała Telegi „Norwegia 2.0 Poza siecią”, zwycięzcy konkursu na scenariusz i realizację spektaklu dla młodzieży programu „Przestrzenie Sztuki Teatr”.
Tytuł nawiązuje do popularnego dramatu Igora Bauersimy „norway. today”. Wówczas opowieść o Julii i Auguście mierzyła się z problemem samobójstwa, depresji i kontaktu internetowego w kontekście początku lat dwutysięcznych. „Norwegia 2.0” to historia dwóch osób, które już kiedyś się spotkały aby zredefiniować swoje postawy sprzed lat mierząc się z problemami doczesności. Telega – pisząc tekst scenariusza – nie tworzy sequelu znanej historii, ale podejmuje z nią dialog, nie bojąc się krytycznego spojrzenia.
„Norwegia 2.0 Poza Siecią” to cykl scen układający się w kolaż współczesnego eskapizmu młodych ludzi. To historia potrzeby resetu i mierzenia się z problemami, do których klucze posiada współczesna młodzież przyzwyczajona do przebywania w internecie jako w swoim „second life”. Tematami stają się depresja, seksualność, mobbing i próba podjęcia swojej pierwszej zarobkowej pracy, hejt w internecie oraz znieczulica, którą spowodował pęd po sukces w sieci. W czasach upadku autorytetów i masowej produkcji treści (w tym popularnych fake newsów) Julia i August czują się zagubieni i niepewni.
Sztuka o samotności jednostki staje się dramatem zadającym fundamentalne pytania o więzi społeczne i związkowe, które w ciągu ostatnich lat przeszły znaczącą transformację, choćby przez czynniki takie jak pandemia COVID-19 i wymuszona izolacja oraz kontakty zdalne ze światem. Tematyka „nowego nazewnictwa” – nomenklatury i terminologii niewykluczającej i włączającej (antyprzemocowej) zostaje podjęta na równych prawach w zderzeniu z tematami kondycji ludzkiej i ontologicznych pytań o ludzki los. Julia i August zadają pytania nie tylko o ryzyko związane „ze skokiem z fiordu” – czyli odcięciem się od internetu i zagrożeniem „śmierci za życia” w swoich społecznościach, ale również o sens politycznej poprawności, sens wiary w esencjonalne pojmowanie prawdy o świecie (religia i wychowanie), o edukację i poziom, jaki wykształcają i utrzymują dzisiejsze wspólnoty młodych ludzi.
W jaki sposób w dzisiejszej Polsce – „pośród rodzimych fiordów” – funkcjonuje system pomocy, terapii i wsparcia opiekuńczego w stosunku do młodych ludzi? Z jakimi problemami, nie tylko wewnętrznym konfliktem poczucia bezradności i strachu przed przyszłością – muszą mierzyć się Julie i Augustowie?
Spektakl powstał z osobistych doświadczeń „samotności w sieci” jako dorastania i dojrzewania w świecie zdominowanym przez internetowe znajomości, które stwarzają zupełnie inne relacje społeczno-polityczne we współczesnym społeczeństwie.
Twórcy:
Reżyseria, scenariusz, scenografia, kostiumy: Michał Telega
Muzyka: Daniel Grupa
Montażysta: Jakub Wisz
Zdjęcia, kamera: KADR Kamil Derda
Inspicjent: Beata Sobicka-Kupczyk
Obsada:
Julia: Małgorzata Polak
August: Paweł Wydrzyński
***
Reżyser – Michał Telega
Zwycięzca Konkursu na scenariusz i realizację spektaklu dla młodzieży programu „Przestrzenie Sztuki Teatr”. Rocznik 1996, reżyser teatralny i dramaturg, absolwent Wydziału Reżyserii i Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych imienia Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Pedagog współpracujący z Akademią Muzyczną imienia Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
W dorobku artystycznym warto wyróżnić „Powrót Odysa” Stanisława Wyspiańskiego (Teatr Nowy w Poznaniu), „Księcia Niezłomnego” Juliusza Słowackiego (Teatr Współczesny w Szczecinie), „Anioły w Ameryce czyli demony w Polsce” (autorski tekst i spektakl na motywach dramatu Tonego Kushnera, Teatr Barakah w Krakowie), „Marzyciele” (autorski tekst i spektakl inspirowany filmem Bernardo Bertolucciego pod tym samym tytułem oraz powieścią Gilberta Adair’ a „The Holy Innocents”, Teatr Barakah w Krakowie), „Kuszenie Świętego Antoniego” Włodzimierza Szturca (Teatr AST w Krakowie), „Aktorki, czyli przepraszam, że dotykam” (autorski tekst i spektakl publikacja w: Polish Theatre Journal, spektakl dyplomowy w Szkole Filmowej AMA na podstawie tekstu wyreżyserowała Magdalena Łazarkiewicz, film został wyemitowany w TVN Fabuła w maju 2021; tekst znalazł się w antologii dramatu polskiego „Revolutii. Antologie de teatru contemporan polonez” pod red. Katarzyny Niedurny; scenariusz wyreżyserował Mihai Păcurar w Goethe Institut w Bukareszcie; tekst „Aktorki…”, oddający głos kobietom w AST, znalazł się w półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej w 2020 roku oraz przyczynił się do szeregu zmian instytucjonalnych w polityce antyprzemocowej w AST). Twórca dramaturgii i scenariuszy takich spektakli jak: „Grupa Warszawska” reż. Eglė Švedkauskaitė (w Nowym Teatrze w Warszawie, wrzesień 2020), „Buntownik, czyli rzecz o narodzie” (w Lubuskim Teatrze w Zielonej Górze), King the Spirit: 2022” (Theater im Pumpenhaus w Münster). Twórca czytań performatywnch i performance’ ów: „Wykład Profesora MMAA” Stefana Themersona (w Mazowieckim Instytucie Kultury w Warszawie), „Polowanie” Ishbel Szatrawskiej (w Teatrze Nowym w Poznaniu), „pieśni piekarzy polskich” Mariusza Gołosza (w Teatrze Miejskim w Gdyni), „Siedem Wierszy” na podstawie poezji Samuela Becketta (Międzynarodowe Laboratorium Teatralne „Beckett and The Virtual” w Nowym Jorku). Uczestnik ważnych polskich i zagranicznych festiwali teatralnych, m.in: Boska Komedia w Krakowie, Interpretacje w Katowicach, Forum Młodej Reżyserii, Nowe Epifanie, Nová Komedie w Pradze, MFT w Teatral’ nyy Tsentr „Na Strastnom” w Moskwie, Drama Queer w Bratysławie.