Zapowiedzi

Nowy sezon artystyczny w TW-ON 2020/21 rozpoczęty

Z radością informujemy, po 185 dniach przerwy Teatr Wielki – Opera Narodowa rozpoczął nowy sezon artystyczny 2020/21.

Z ogromną niecierpliwością oczekiwaliśmy powrotu naszych widzów. Teatr to nieustanny przepływ energii pomiędzy sceną a widzem. Bez tej syntezy pozbawiony jest swego fundamentalnego znaczenia.
Czas rozłąki nie był jednak czasem całkowicie straconym. Dołożyliśmy wszelkich starań, by w tym trudnym czasie, dzięki nowym technologiom, umożliwić naszym widzom kontakt ze sztuką operową i baletową. Nieustannie staraliśmy się bowiem być obecni w ich domach za pośrednictwem mediów, nie tylko społecznościowych, ale także poprzez naszą platformę vod. Sztuka jest dopełnieniem ludzkiej egzystencji i nie wyobrażamy sobie świata, w którym zabrakłoby tego ważnego elementu, kształtującego nas jako społeczeństwo. Jednocześnie nieustannie pracowaliśmy nad repertuarem w sezonie 2020/21, do którego zaprosiliśmy wybitne osobowości sceny operowej i baletowej świata.

Za nami już dwa ważne wydarzenia:

inauguracja nowego sezonu artystycznego – koncert znakomitego kontratenora Jakuba Józefa Orlińskiego, jednego z najbardziej ekscytujących głosów, jakie pojawiły się na scenie operowej ostatnich lat. Orliński jest laureatem szeregu konkursów wokalnych, w tym m.in. Oratorio Society of New York’s, Lyndon Woodside Oratorio-Solo Competition oraz Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Muzyki Dawnej. Tylko w 2019 roku nominowany był do Paszportów Polityki (nagrodę otrzymał w styczniu 2020 w kategorii Muzyka poważna), wyróżniony został przez The Telegraph jako jeden z „10 najbardziej czarujących artystów operowych świata” i przez brytyjski magazyn Gramophone w kategorii Młody Artysta Roku 2019 roku oraz otrzymał nagrodę Opus Klassik.
W pierwszej części z towarzyszącym mu na fortepianie Michałem Bielem (obaj poznali się w Akademii Operowej TW-ON) wykonali pieśni Henry’ego Purcella, Tadeusza Bairda oraz Jesień Pawła Łukaszewskiego do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej. W drugiej – wraz z Zespołem Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona pod kierunkiem Krzysztofa Garstki – zaprezentował arie ze swojej drugiej płyty Facce d’amore

oraz

koncert Głosy gór, prezentujący muzykę trzech wybitnych polskich kompozytorów: Karola Szymanowskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara. Utwory zaprezentowane zostały w nowoczesnej aranżacji przez wybitnych instrumentalistów z różnych muzycznych światów – od Janusza Olejniczaka i Jana Smoczyńskiego, poprzez Atom String Quartet, Neo Quartet po Kwartet góralski Sebastiana Karpiela-Bułecki, Jana Młynarskiego i Andrzeja Święsa. Głosy gór dotarły również za ocean. W listopadzie 2018 roku widowisko po raz pierwszy zaprezentowano w Carnegie Hall w Nowym Jorku.

W nadchodzącym sezonie przygotowaliśmy dla naszych widzów ponad 200 wydarzeń, w tym sześć tytułów premierowych i 15 repertuarowych. Publiczność Opery Narodowej będzie mogła usłyszeć gwiazdy światowej sceny operowej: Piotra Beczałę w tytułowej partii Werthera, Tomasza Koniecznego w trzech różnych rolach; w tym w partii Janusza w Halce Mariusza Trelińskiego oraz Aleksandrę Kurzak, która zaśpiewa rolę Ciociosan w Madame Butterfly. Na deskach TW-ON wystąpią także zagraniczne gwiazdy, m.in. Ann Petersen czy Torsten Kerl (w Fideliu), znani również m.in. ze znakomitych interpretacji partii Wagnerowskich.

Pierwszą premierą nowego sezonu będzie przeniesiony z marca tego roku spektakl baletowy Korsarz. Niezwykle malownicze dzieło oparte na poemacie George’a Byrona, w choreografii słynnego Manuela Legris, obfitujące w genialne kompozycje taneczne, zaprezentujemy na scenie 17 września tego roku.

Na sezon 2020/21 przeniesiony został także Werther Jules’a Masseneta (8 października 2020), spektakl w inscenizacji Willy’ego Deckera, w którym partię tytułową podczas premiery zaśpiewa Piotr Beczała.

Kierownictwo muzyczne w spektaklu obejmie Patrick Fournillier, który dołączył w tym sezonie do zespołu Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, obejmując stanowisko Dyrektora Muzycznego. Maestro poprowadzi orkiestrę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej również w innych spektaklach premierowych i repertuarowych, zaplanowanych w sezonie 2020/21.

Wydarzeniem sezonu z pewnością będzie Cardillac Paula Hindemitha w reżyserii Mariusza Trelińskiego ze scenografią Borisa Kudlički. Premierowy spektakl zaplanowany jest na 15 stycznia 2021.
To jedna z najciekawszych pozycji operowych XX wieku, nawiązująca do poetyki kina noir, oparta na utworze E.T.A. Hoffmanna Panna de Scudéry. Partię tytułową wykona wybitny bas-baryton Tomasz Konieczny. Spektakl powstał w koprodukcji z Oper Köln oraz Teatro Real w Madrycie i będzie to pierwsze od 1962 roku wystawienie dzieła Hindemitha i zarazem pierwsza inscenizacja Cardillaca na warszawskiej scenie operowej. Partię tytułową wykona wybitny bas-baryton Tomasz Konieczny. Będzie można go również usłyszeć w inscenizacji Halki w reż. Mariusza Trelińskiego, która była premierą sezonu 2019/20.

Mariusz Treliński został laureatem Nagrody im. Konrada Swinarskiego miesięcznika Teatr dla najlepszego reżysera w sezonie 2019/20 za reżyserię Halki Stanisława Moniuszki w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Kolejną premierą, którą zrealizujemy na naszej scenie, 26 marca 2021, będzie Fidelio Ludwiga van Beethovena, jedyna opera tego wielkiego kompozytora. Jest to druga, po Diabłach z Loudun Krzysztofa Pendereckiego, koprodukcja Teatru Wielkiego – Opery Narodowej z The Royal Danish Theatre w Kopenhadze. Dyrektor artystyczny Royal Danish Opera – John Fulljames – reżyser spektaklu, postrzega dzieło jako manifest wolności, wierności i sprawiedliwości. Ukazuje triumf tych wartości nad despotyzmem i okrucieństwem losu. W tym spektaklu usłyszymy Ann Petersen w partii Leonory i Torstena Kerla jako Florestana.

Drugą premierową propozycję baletową w tym sezonie stanowi należący do klasyki XX wieku Mayerling, dzieło oparte na wydarzeniach historycznych. Ukazuje tragedię księcia Rudolfa, jedynego syna Sissi i cesarza Austro-Węgier Franciszka Józefa. Miłośnicy Polskiego Baletu Narodowego po raz pierwszy na polskiej scenie będą mieli okazję zobaczyć dzieło Kennetha MacMillana, jednego z najznamienitszych choreografów XX-wiecznej światowej sceny baletowej.

Po sukcesie Toski Giacomo Pucciniego w inscenizacji Barbary Wysockiej wśród realizatorów premierowego repertuaru nie mogło zabraknąć nazwiska reżyserki. Tym razem będzie to znana i chętnie wystawiana na scenach operowych świata Cyganeria, której premiera zaplanowana jest na 17 czerwca. To niezwykle klimatyczny obraz społeczności artystów w pejzażu wielkiego miasta, podejmujący temat choroby jako „nocnej strony życia” i historia miłości, która nie zawsze zwycięża. Scenografię spektaklu zaprojektuje Barbara Hanicka.

Tradycyjnie już, każda premiera operowa poprzedzona zostanie wydarzeniem, które wprowadzi widza w arkana muzyki każdego z kompozytorów. Znany i sprawdzony cykl Preludiów premierowych to okazja do wysłuchania znakomitych koncertów kameralnych w Salach Redutowych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Wielbiciele cenionego na całym świecie talentu Piotra Beczały będą również mieli okazję podziwiać tenora podczas zaplanowanego na 10 lutego 2021 roku koncertu, w którym wystąpi z towarzyszeniem Orkiestry i Chóru Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Łukasza Borowicza.

Artysta wykona utwory ze swych najnowszych płyt. Nie zabraknie popisowych arii Wagnerowskiego Lohengrina oraz znakomitego Nessun dorma z opery Turandot Giacoma Pucciniego.

W nowym Sezonie pragniemy uczcić pamięć wielkiego kompozytora i przyjaciela naszego teatru, Krzysztofa Pendereckiego podczas koncertu In memoriam w dniu 23 listopada 2020 r. Wspomnieć gigantyczny dorobek Mistrza nie sposób w jeden wieczór. Pozostawił po sobie bowiem bogaty dorobek muzyczny. Jego najsłynniejsze dzieła: III symfonia, Pasja według św. Łukasza, Polskie Requiem i Ofiarom Hiroszimy – Tren – rozbrzmiewają w salach koncertowych całego świata. Penderecki stał się dobrem narodowym naszej kultury, najbardziej znanym i poważanym polskim kompozytorem XX wieku.

Poza spektaklami premierowymi przygotowaliśmy wiele tytułów, które pojawiły się w repertuarze Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w ubiegłych sezonach. Będą to:
Halka S. Moniuszki, reżyseria: Mariusz Treliński,
Dama kameliowa, choreografia: John Neumeier, muzyka: Fryderyk Chopin,
Tosca G. Pucciniego, reżyseria: Barbara Wysocka,
Czarodziejski flet W. A. Mozarta, reżyseria: Suzanne Andrade i Barrie Kosky,
Śpiąca królewna, choreografia: Jurij Grigorowicz, muzyka: Piotr Czajkowski,
Madame Butterfly G. Pucciniego, reżyseria: Mariusz Treliński,
Dziadek do orzechów i król myszy, choreografia: Toer van Schayk, Wayne Eagling, muzyka: Piotr Czajkowski,
Burza, choreografia: Krzysztof Pastor, muzyka: Henry Purcell, Thomas Tallis, Robert Johnson, Matthew Locke, Michel van der Aa oraz irańska muzyka tradycyjna,
Straszny dwór S. Moniuszki, reżyseria: David Pountney,
Carmen G. Bizeta, reżyseria: Andrzej Chyra,
Carmina Burana (Mgnienie Oka) C. Orffa, opracowanie wizualne: Boris Kudlička. Projekt zrealizowany wspólnie z BMW w ramach BMW Art Club Przyszłość to sztuka,
Romeo i Julia, choreografia: Krzysztof Pastor, muzyka: Siergiej Prokofiew,
Aida G. Verdiego, reżyseria: Roberto Lagana Manoli,
Zagubione dusze, choreografia: Bronisława Niżyńska, Krzysztof Pastor, Wayne McGregor, muzyka: Igor Strawiński, Max Richter,
Rigoletto G. Verdiego, reżyseria Gilberto Deflo,
Traviata G. Verdiego, reżyseria: Mariusz Treliński.

W przestrzeni Galerii Opera w nowym sezonie zaprezentujemy wystawę malarstwa Jana Cybisa oraz rzeźby prof. Adama Myjaka – autora kwadrygi na frontonie Teatru oraz współzałożyciela Galerii. Na przykładach prac wykonanych dla naszego Teatru przez takich twórców, jak m.in: Jan Lenica, Tadeusz Gronowski, Rafał Olbiński i Andrzej Pągowski przypomnimy też genialną polską szkołę plakatu. Obecnie w Galerii można zobaczyć wystawę prezentującą dzieła Barbary Falender.

Cieszymy się, że po ponad półrocznej przerwie znów możemy zaprosić widzów do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Wykorzystaliśmy ten czas, by jak najlepiej przygotować się do nowych warunków funkcjonowania oraz sprawić, by czuli się u nas bezpiecznie. Na stronie teatrwielki.pl w zakładce INFORMACJE O BEZPIECZEŃSTWIE zebraliśmy szereg przydatnych informacji, które przybliżą nasz sposób działania w warunkach obostrzeń. Tych kilka zasad pozwoli nam wspólnie zadbać o bezpieczne i komfortowe uczestnictwo w wydarzeniach nowego sezonu 2020/21.

ZASADY DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA ZNAJDUJĄ SIĘ NA NASZEJ STRONIE INTERNETOWEJ TEATRWIELKI.PL W ZAKŁADCE INFORMACJE O BEZPIECZEŃSTWIE.

Do przestrzeni widowni, foyer oraz kuluarów teatru non-stop dostarczane jest w 100 procentach zewnętrzne, świeże, oczyszczone powietrze. Czystość filtrów powietrza jest stale kontrolowana. Wyłączyliśmy ze sprzedaży połowę miejsc na widowni, wprowadzając układ szachownicy. Miejsca wyłączone zabezpieczyliśmy specjalnymi taśmami.

Dla widzów spektakli i koncertów uruchomiliśmy możliwość złożenia online oświadczenia o stanie zdrowia nie wcześniej niż na 48 godzin przed rozpoczęciem wydarzenia. Oświadczenie można również złożyć w wersji papierowej, po czym wrzucić do specjalnie przygotowanych urn w miejscu sprawdzania biletów. Warunkiem uczestnictwa w wydarzeniu jest złożenie oświadczenia online lub w budynku Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

W przypadku m.in. projektów edukacyjnych, warsztatów przy wystawach czy wystaw oświadczenie można złożyć wyłącznie w wersji papierowej, po czym wrzucić do specjalnie przygotowanych skrzynek w miejscu sprawdzania biletów.

Zwiększyliśmy częstotliwość dezynfekcji przestrzeni wspólnej i sanitarnej. Regularnie płynami dezynfekującymi o działaniu wirusobójczym przecierane są również klamki i poręcze.

W holu kas biletowych ustawiliśmy higienomat, w którym można zakupić maseczki jedno- i wielorazowego użytku, rękawiczki oraz żele do dezynfekcji. Poza podstawowymi środkami higieny, toalety wyposażyliśmy w podajniki łokciowe z płynem do dezynfekcji rąk.

NASZYCH WIDZÓW PROSIMY O:
– wcześniejsze przybycie do teatru, najlepiej 45 minut przed wydarzeniem,
– zabranie ze sobą maseczki lub przyłbicy; po wejściu do budynku, podczas całego pobytu w teatrze, obowiązuje zakrywanie nosa i ust,
– zdezynfekowanie rąk po wejściu do budynku teatru – bezdotykowa stacja do dezynfekcji rąk znajduje się w holu kas biletowych,
– zachowanie bezpiecznych odstępów – przynajmniej 1,5 metra – od innych gości,
– zajmowanie wskazanych na bilecie miejsc,
– przestrzeganie Regulaminu dotyczącego szczególnych warunków uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych organizowanych w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie związanych z przeciwdziałaniem SARS-CoV-2.

INFORMACJE DOTYCZĄCE BILETÓW:
Poprzez stronę teatrwielki.pl można kupić bilety na wydarzenia, które odbędą się do końca 2020 roku. Bilety na wydarzenia od stycznia 2021 roku do końca sezonu dostępne będą od 19 października 2020 r. Czas wykupu zarezerwowanych biletów skróciliśmy do 14 dni.

Kasy biletowe w holu głównym czynne są w dniach:
poniedziałek–piątek w godz. 11.00–19.00
sobota–niedziela wyłącznie w dniach spektakli, w godz. 11.00–19.00

Butik i kasa biletowa w lewym skrzydle teatru:
poniedziałek–piątek w godz. 11.00–18.00
sobota–niedziela w godz. 11.00–18.00 wyłącznie w dniach spektakli (dla widzów spektaklu posiadających bilet, Butik czynny jest do rozpoczęcia wydarzenia)

Biuro Organizacji Widowni czynne jest w dni powszednie w godz. 11.00–19.00
Prosimy o kontakt telefoniczny na numery telefonów: 22 826 50 19, 22 692 02 08, 22 692 02 10 lub o kontakt mailowy: bow@teatrwielki.pl.
Rezerwacje biletów przyjmowane są wyłącznie telefonicznie w godzinach pracy biura.

Galeria Opera czynna jest w dniach:
poniedziałek–piątek w godz. 11.00–18.00 oraz dla widzów spektakli przed ich rozpoczęciem oraz w antraktach
Rekomendujemy zakup biletów online – poprzez stronę butik.teatrwielki.pl.

 

Komentarze
Udostepnij