Zapowiedzi

Nowy sezon w w Centrum Sztuki Włączającej /Teatrze 21 w Warszawie

Sezon 2023/2024 w Centrum Sztuki Włączającej /Teatrze 21 to druga odsłona międzynarodowego programu interdyscyplinarnego POKAŻ JĘZYK, w której głównymi tematami będą przede wszystkim języki alternatywnej motoryki i neuroróżnorodności. Organizatorzy zabiorą publiczność w artystyczną podróż przez kolejne po języku Głuchych i języku nie-ludzkim sposoby porozumiewania się, które pozwalają myśleć o języku i komunikacji w sposób wielowymiarowy, odkrywczy, zabawny, awangardowy, zaskakujący!

Alternatywna motoryka
Już 11 września o 19.30 w Instytucie Teatralnym spektaklem “The Journey Between” oraz 12 września o 18.00 pokazem “Echos” w Parku Praskim, nurt alternatywnej motoryki zainaugurują pokazy aż dwóch spektakli w choreografii Chrisa Pavii – brytyjskiego tancerza i choreografa z niepełnosprawnością intelektualną, związanego z jedną z czołowych inkluzywnych grup tanecznych w Wielkiej Brytanii Stopgap Dance Company. Pokazom towarzyszyć będą również warsztaty adresowane do praktyków, praktyczek, nauczycieli, nauczycielek tańca, którzy i które myślą o otwarciu swojej praktyki na osoby z niepełnosprawnościami.

Kolektywny performans, oparty na rozmowach z współpracowniczkami i współpracownikami Rafała Urbackiego, już w grudniu stworzy Filip Pawlak. „Jesteśmy żywym archiwum Alternatywnej Motoryki i Sensoryki, pojęcia-techniki, które oświetliło nas na scenie” – zapowiada twórca i dodaje: „Jego odcisk [Rafała Urbackiego] u każdego odciśnięty jest inaczej; zapamiętaliśmy inny głos oraz gesty. Większość pamięta, że niesiemy wielki ciężar, konkurowaliśmy kto większy. Jak po latach zmieniło się jego odczuwanie? Czy dalej chcemy go nieść? A może chcemy razem zatańczyć, w końcu nie poznaliśmy się nigdy?”.

Grupa Nowolipie, zespół osób ze stwardnieniem rozsianym, które wraz z Pawłem Althamerem tworzą pracownię ceramiki, rzeźby, performansu, przeprowadzą rzeźbiarskie działania plenerowe, podczas których będą szukać nowych reprezentacji niepełnosprawności w sztuce. Warsztaty poprowadzą Józef Gałązka i Natan Kryszk, artyści od lat związani z grupą. Pierwsze zajęcia odbędą się już 29 września na Złotej Wyspie w Parku Praskim.

Centrum Sztuki Włączającej pokaże w listopadzie spektakl w reżyserii i wykonaniu Diany Niepce – jednej z najważniejszych portugalskich artystek i aktywistek z niepełnosprawnością motoryczną. Przed wypadkiem, w którym doznała urazu rdzenia kręgowego, Niepce była primabaleriną. W O Outro Lado da Dança (Drugiej stronie tańca) niepełnosprawność, choć obecna, nie czyni z Niepce ofiary systemu. Raczej to niestandardowe ciało jest pozycjonowane jako rewolucyjne.

Świętujemy!
Wrzesień to miesiąc dumy kultury Głuchych. Z tej okazji w Centrum Sztuki Włączającej wystąpi francuski artysta sztuki visual vernaculer Erwan Cifra ze spektaklem „2080. Kto zabił język migowy”. Artysta poprowadzi również warsztaty pozwalające poznać poezję migową i zasady jej tworzenia. Wydarzenia odbędą się 29 i 30 września.

W październiku osiemnaste urodziny Teatr 21 będzie świętować performansem Kamuflaż. Nie mów o mnie szeptem w reżyserii Justyny Wielgus, wydarzeniem z pogranicza modowego show i aktywizmu, w którym aktorzy i aktorki Teatru 21 zawalczą o bycie królem i królową publiczności. Modowe kreacje zaprojektują dla nich pochodząca ze Sri Lanki i mieszkająca na co dzień w Oslo Ishara Jayathilake, norweski designer Magnus Opsahl Hofseth oraz współpracująca z nami od wielu lat kostiumografka Wisła Nicieja.

Neuroróżnorodność
Na początku 2024 roku Centrum Sztuki Włączającej rozpoczyna blok nurtu sztuki neuroróżnorodnej, który otworzy artystka wizualna i performerka Karolina Wiktor. Wiktor przygotuje performans oraz warsztaty przybliżące widzom doświadczenia będące udziałem osób z doświadczeniem afazji. Performans i warsztaty będą miały prowadzić do rozbrojenia sieci stereotypów, które funkcjonują w myśleniu osobach po udarach.

Warsztaty poprowadzi również Krzysztof Globisz, wybitny polski aktor, który po przebytym udarze nie tylko powrócił do grania w teatrze, ale do prowadzenia zajęć ze studentami aktorstwa. Globisz rozwija metodę alternatywnej ekspresji pozawerbalnej, pokazując, że o afazji można myśleć także w kontekście nowych możliwości tworzenia środków artystycznych.

O tym, jakie możliwości nowej ekspresji muzycznej daje neuroatypowość, w Centrum Sztuki Włączającej przekonamy się podczas koncertu Mai Luxenberg, aktorki, performerki, piosenkarki związanej z Fundacją Dziewczyny w Spektrum.

Warsztaty literackie eksplorujące neuroróżnorodną wrażliwość poprowadzi Dorota Kotas, której powieść “Cukry” została wyreżyserowana w Centrum Sztuki Włączającej przez Pamelę Leończyk. Ponadto we współpracy z Ośrodkiem Badawczo-Naukowo-Dydaktycznego Chorób Otępiennych w Ścinawie pod Wrocławiem i Centrum Sztuki Włączającej/T21 powstanie instalacja multimedialna, na podstawie wywiadów przeprowadzonych z pacjentami z zaburzeniami poznawczymi. Instalację przygotują Justyna Sobczyk, Jan Domicz, Dominik Strycharski we współpracy z neuropsycholożką Agnieszką Żelwetro już w grudniu.


Premiery 2024
Premiera Siedmiu historii okrucieństwa według książki Bydlęce brzemię Sunaury Taylor w reżyserii Justyny Wielgus zaplanowana została na 29 marca przyszłego roku. Taylor jest osobą z niepełnosprawnością, ekolożką walczącą o prawa zwierząt. Bada ona bliskość ucisku doświadczaną przez osoby z niepełnosprawnościami i podlegającymi na masową skalę wyzyskowi zwierzętami. Pyta, jak niepełnosprawność, jako inny sposób przeżywania świata, inna dyspozycja, pomagająca postawić na nowo kwestie takie jak sprawiedliwość, czy siostrzeństwo i braterstwo międzygatunkowe, może pomóc nam w palących dziś rozważaniach o tym, w jakiej kulturze chcemy żyć. Książka ta wprost odnosi się do idei sprawiedliwości i bioróżnorodności, szacunku międzygatunkowego i stanie się materiałem performatywnym dla aktorów i aktorek Teatru 21 oraz gościnnych artystów i artystki.

18 kwietnia 2024 na Dużej Scenie Teatru Dramatycznego odbędzie się premiera Iwony w reżyserii Anny Smolar – stworzona na motywach Iwony. Księżniczki Burgunda Witolda Gombrowicza opowieść o świecie dzieci widzianym oczami dorosłych. Na neuroatypową, niedopasowaną do dworu i jego normatywnych zasad bohaterkę spojrzymy oczami postaci nieobecnych u Gombrowicza, jej rodziców. Spektakl powstanie we współpracy z Centrum Sztuki Włączającej / Teatrem 21.

Premiery wydawnicze
Jesienią Centrum Sztuki Włączającej zaprasza na promocję Estetyki niepełnosprawności Tobina Siebersa, książki która dokonała rewolucji w historii sztuki. Siebers pokazuje, że niepełnosprawność to nie tylko podstawowe zagadnienie sztuki, ale także koncepcja krytyczna, która w pomocny sposób stawia pytania o piękno i odpowiednią treść sztuki – innymi słowy, pytania o „czym jest sztuka”? Estetyka niepełnosprawności traktuje o rzeźbie, sztuce performansu, stronach internetowych i projektowaniu graficznym, malarstwie, fotografii popularnej i medycznej, filmie, prasie, środowisku zabudowanym i teorii architektury, studiach o traumie, teorii kultury, sztuce „outsiderów” i wandalizmie artystycznym. Lektura tej książki sprawi, że historia sztuki i estetyki odsłoni się jako nowa, nieodkryta dyscyplina.

Na początku przyszłego roku CSzW wyda również Wspaniałą niedoskonałość Eli Clare’a, książkę, w której amerykański aktor, poeta, aktywista, badacz wykorzystuje wspomnienia, historię i krytyczne analizy, aby zbadać ideologię kuracji/uzdrowienia – głęboko zakorzenionego przekonania, że ciała-umysły uważane za zepsute wymagają naprawy. Leczenie służy wielu celom, zauważa Clare. Ratuje życie, ale i manipuluje życiem, a także przedkłada życie niektórych nad inne. Historie, które autor opowiada, są bardzo zróżnicowane, począwszy od stereotypów dotyczących niepełnosprawności, poprzez operacje odchudzające, tranzycję, aż po kremy rozjaśniające skórę. Na każdym kroku Clare splata ze sobą rasę, niepełnosprawność, seksualność, klasę i płeć, kładąc nacisk na niepodważalną wartość różnicy. Ostatecznie Wspaniała niedoskonałość ujawnia, że lekarstwo jest ideologią opartą na bliźniaczych pojęciach: normalność i naturalność, słabość i siła, konieczne i szkodliwe jednocześnie.

Program POKAŻ JĘZYK zaplanowany został od lutego 2023 do kwietnia 2024. Aktualne informacje o programie: www.teatr21.pl.

Komentarze
Udostepnij