Zapowiedzi

Opera Janáčka i balet z Monte Carlo na finał XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego

To już ostatnia opera na tegorocznym, XXX Bydgoskim Festiwalu Operowym: w środę, 1 maja Opera Nova zaprasza na „Wyprawy Pana Broučka” Teatru Wielkiego z Poznania, o godz. 19. A na finał Festiwalu – 4 i 5 maja wystąpi Les Ballets de Monte Carlo, który wykona dwukrotnie „Romea i Julię” w choreografii Jeana-Christiophe’a Maillota.

Pan Brouček (po polsku Żuczek), smakosz i zjadacz kiełbas, osobnik  na permanentnym rauszu, acz niezwykle trzeźwo podchodzącym do życia, odbywa fantastyczne wypraw. Pierwszą – na Księżyc zamieszkały przez uduchowionych poetów. W drugiej cofa się w czasie, trafia do świata okrutnych wojen husyckich.
Polska prapremiera „Wypraw Pana Broučka”, jedynej opery komicznej Leoša Janáčka odbyła się przed miesiącem w  poznańskim Teatrze Wielkim.

Wyreżyserował ją „specjalista od Janáčka”, Sir David Pountney, którego zasługi dla popularyzacji na  świecie dzieł czeskiego kompozytora są niezaprzeczalne.

Kierownictwo muzyczne polskiej realizacji sprawuje Katarzyna Tomala-Jedynak (m.in. laureatka Nagrody im. Kiepury w kategorii „najlepszy dyrygent” w 2012 r.),która tak mówi o muzyce tej opery:  „To niesamowicie ilustracyjna muzyka, która może funkcjonować w oderwaniu od tego, co się dzieje na scenie. Myślę, że David Pountney świetnie odczytał intencje Janáčka”.

Najwyższy poziom wykonawczy niezwykle trudnych partii wokalnych ( w potrójnych rolach!), bogactwo instrumentalne muzyki, barwne i spójnie przekazujące libretto przedstawienia, pełne także aktorskich kreacji.

„Romeo i Julia” – historia kochanków wszech czasów opowiedziana na nowo z oryginalnej perspektywy w choreografii Jeana-Christophe’a Maillota i w wykonaniu znakomitego zespołu Baletu Monte Carlo 4 i 5 V zwieńczy XXX BFO.

Wychodząc z założenia, że ​​Romea i Julię znają wszyscy, Jean-Christophe Maillot w swej choreografii unika parafrazowania literackiego arcydzieła Szekspira. Zamiast odtwarzać rozłam między Capuletami i Montekimi aż do jego tragicznego rozwiązania, choreograf pisze sztukę na nowo z oryginalnej perspektywy. Balet zanurza nas w głąb duszy brata Laurentego, którego dobre intencje ostatecznie prowadzą do śmierci dwojga kochanków.

Historia Romea i Julii Jeana-Christophe’a Maillota opowiedziana jest poprzez retrospekcje, jakich doświadcza zrozpaczony duchowny, gdy zastanawia się, jak doszło do tragicznego końca. Choreograf interpretuje Romea i Julię nie jako konflikt społeczny czy wojnę klanów rządzoną kodeksem honoru, ale jako opowieść o przypadkowej tragedii, która prowadzi do śmierci dzieci bardziej zainteresowanych drogą miłości niż nienawiści.

Romeo to młody, nieodpowiedzialny i zdezorientowany chłopak, gdy spotyka nową ukochaną, ta sprawia, że ​​zapomina o swoich przeszłych podbojach. Julia zakochuje się po raz pierwszy. Uczucia, których doświadcza, są na tyle potężne, że wynoszą Romea do rangi ucieleśnienia Miłości, a nie tylko kochanka. Miłość absolutna, w porównaniu z którą wszystko inne blednie.

***

Imprezy towarzyszące w sali kameralnej:

3 maja o godz. 18.koncert uczestników Kursu Wokalnego prowadzonego przez Mariusza Kwietnia.

4 maja o godz. 16.30 – „Strefa Ruchu: Czy opera może i czy powinna być nowoczesna?”

Ewa Chałat

Komentarze
Udostepnij