Zapowiedzi

Opera otwarta na widza – edukacja i dostępność w Operze Krakowskiej

Muzykoterapia dla kobiet w ciąży, warsztaty tematyczne dla dzieci, spektakle z audiodeskrypcją i wirtualny spacer po gmachu przy Lubicz 48 – Opera Krakowska zaprasza do uczestnictwa w projektach edukacyjnych i ułatwia osobom
z niepełnosprawnością wzroku korzystanie z jej oferty repertuarowej.

Po drugiej stronie kurtyny – warsztaty „Alicja w krainie Opery”

W niedzielne poranki Opera Krakowska zaprasza dzieci w wieku 6-9 lat na nowy cykl warsztatów edukacyjnych „Alicja w krainie Opery”. Każde ze spotkań wprowadza uczestników w inny obszar pełnego magii świata teatru operowego. Z pomocą Artystów i Pracowników Opery, a także baśniowych przewodników – Operowego Kapelusznika, Muzycznego Królika oraz głosu tytułowej Alicji – dzieci poznają instrumenty muzyczne, zatańczą na zaczarowanej pięciolinii, odkryją też tajniki teatralnej charakteryzacji czy powstawania scenografii, rekwizytów oraz kostiumów. Podczas najbliższego spotkania – zaplanowanego na 17 października – młodzi operomani dowiedzą się, czym jest akustyka, jak to się dzieje, że śpiewacy są słyszalni na końcu widowni bez pomocy mikrofonów i w jaki sposób specjaliści od efektów dźwiękowych wywołują w Operze burzę. Gościem specjalnym będzie Jędrzej Rusin, doświadczony realizator dźwięku
na scenach operowych i koncertowych.

Spotkania prowadzi Anna Adamus – z wykształcenia menadżer kultury, z zamiłowania pedagog, od wielu lat związana z Operą Krakowską; pomysłodawczyni i organizatorka  projektów edukacyjnych i społecznych, która podczas warsztatów wciela się w Operowego Kapelusznika. Pomysłodawczyni, twórczyni oraz prowadząca cyklu spotkań dla dzieci „Poranki”, nagrodzonego w plebiscycie „Słoneczniki 2015” w kategorii „Muzyka” oraz w 2018 roku Nagrodą Rodziców w kategorii „Ruch”, jako najbardziej rozwojowa krakowska inicjatywa dla dzieci.

Dostępność dla osób z niepełnosprawnością wzroku – projekt „(nie)Widzialna Opera”

W trosce o umożliwienie osobom z uszkodzeniem lub niepełnosprawnością wzroku udziału w spektaklach repertuarowych i zaspokojeniu tym samym ich potrzeby obcowania z kulturą wysoką, Opera Krakowska wprowadza przystosowane do ich potrzeb udogodnienia w dwóch kluczowych obszarach. Pierwszy to ułatwienie korzystania z przestrzeni gmachu przy Lubicz 48 i tym samym zmniejszenie lęku przed nieznanym. W tym celu na stronie internetowej Opery pojawi się wirtualny spacer, opatrzony w opisy audiodeskrypcyjne; to samo zadanie będą pełnić makiety tyflograficzne umieszczone w budynku i nawigacje dźwiękowe ułatwiające przemieszczanie się po obiekcie. Drugi obszar to ułatwienie aktywnego korzystania z oferty repertuarowej. W sezonie 2021/2022 Opera wprowadza do repertuaru 4 spektakle z audiodeskrypcją, z możliwością nieodpłatnego w nich udziału przez osoby z uszkodzeniem lub niepełnosprawnością wzroku oraz ich opiekunów (liczba miejsc ograniczona). Pierwszy spektakl – „Norma” V. Belliniego – odbył się we wrześniu; kolejne to „Tosca” G. Pucciniego (7 listopada), „Straszny dwór” S. Moniuszki (14 listopada) i „Don Pasquale” G. Donizettiego (5 grudnia). Przygotowanie oraz nadzór nad przebiegiem audiodeskrypcji powierzone zostały Fundacji Siódmy Zmysł, współpracującej już w przeszłości z Operą Krakowską przy realizacji produkcji operowych dla dzieci „Pan Tralaliński” i „Ongaku trzy kamienie”. Uzupełnieniem audiodeskrypcji akustycznej będzie audiodeskrypcja manualna, na którą składać się będą modele z elementami scenograficznymi do spektaklu wykonane w formie makiet dotykowych, opatrzonych opisami umiejscowienia poszczególnych elementów inscenizacyjnych w alfabecie Braille’a.

Terapeutyczny wpływ muzyki – warsztaty „Z muzyką od poczęcia”

„Z muzyką od poczęcia” to dedykowane dla kobiet w ciąży warsztaty muzykoterapeutyczne, które już od kilku lat są z powodzeniem realizowane przez Operę Krakowską; w 2017 roku projekt został wyróżniony w plebiscycie „Słoneczniki” organizowanym przez portal CzasDzieci.pl w kategorii Muzyka. Głównym celem zajęć jest kształtowanie świadomości muzycznej wśród przyszłych mam, zwiększenie ich wiedzy na temat ciąży, porodu i połogu, a także wzmocnienie więzi z dzieckiem. Uczestniczki poznają techniki muzykoterapeutyczne, relaksacyjne i oddechowe; dzięki odpowiednim ćwiczeniom i specjalnie dobranej muzyce mogą także wpływać na rozwój swoich dzieci już od pierwszych tygodni ciąży. Podczas spotkań poruszane są takie tematy jak wpływ muzyki na stan psychofizyczny matki i dziecka, stymulacja prenatalna, emocje w ciąży, sztuka efektywnego relaksu, a także godny poród i połóg z pomocą muzykoterapii. Nie brakuje też wspólnej nauki śpiewania kołysanek.

Warsztaty prowadzi Karolina Gwardzik – muzykolożka i muzykoterapeutka – wraz z zaproszonymi gośćmi. „W tych trudnych czasach staramy się dać kobietom szanse na spotkanie i otwarcie się na terapeutyczny wpływ muzyki. Pomimo pandemii, czas nie stanął w miejscu i wiele kobiet w ciąży potrzebuje wsparcia tu i teraz. Ułatwi nam to praca z oddechem, śpiew oraz techniki wyobrażeniowe i relaksacyjne”, mówi autorka warsztatów.

Więcej informacji o projektach na stronie Opery Krakowskiej: www.opera.krakow.pl.

Informacji na temat projektu „(nie)Widzialna Opera” udziela Biuro Organizacji Widowni: +48 12 296 62 62 (od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-15:00).

Projekt „Alicja w krainie Opery” dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultur.

Projekt „(nie)Widzialna Opera” dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Komentarze
Udostepnij