Zapowiedzi

Pierwsze spektakle na żywo w siedzibie Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu

Polski Teatr Tańca zaprasza na pierwsze w swojej historii spektakle „na żywo” we własnej siedzibie przy ul. Stanisława Taczaka 8 w Poznaniu!

Otwieramy się, prezentując spektakle „Kurka Wodna albo urojenie” w reżyserii Igora Gorzkowskiego i choreografii Iwony Pasińskiej, „Trucizna” w reżyserii i choreografii Marty Ziółek oraz „45” w choreografii Jacka Przybyłowicza, a 20 i 21 czerwca, w ramach Malta Festival Poznan 2021 – premiera koprodukcji Polskiego Teatru Tańca i kolektywu bodytalk z Münster pt. „Romeos & Julias unplagued // Traumstadt”.

Na Widzów czeka Duże Studio, częściowo zabytkowa, częściowo industrialna przestrzeń, niezwykły mariaż XIX – wiecznej i nowoczesnej architektury, klimatyczne foyer, przestronne schody oraz zielony dziedziniec, nawiązujący do działających na Luisenstrasse (tak brzmiała nazwa ulicy im. Stanisława Taczaka w czasach zaborów) ogródków podwórzowych, pozwalający się spotkać na świeżym powietrzu.

Rozpoczynamy 29 maja o godz. 20.00 premierą sceniczną spektaklu „Kurka Wodna albo urojenie”, której premiera online odbyła się 28 grudnia 2020 roku. To balansująca na krawędzi fabuły i manifestacji Czystej Formy opowieść o młodym artyście, który w swoim dążeniu do artystycznego i osobistego spełnienia zderza się z nieprzyjaznym światem i niemożnością odnalezienia sensu istnienia. Ironia, czarny humor, błyskotliwość skojarzeń, gier słownych i dialogów, zaczerpniętych z dramatów Witkacego „”Kurka Wodna”, „Matka” , „Tumor Mózgowicz” i „Bellatrix”, łączy się z formalną wyrazistością gestów i gęstą emocjonalnością ruchów tancerzy Polskiego Teatru Tańca, migotliwą feerią świateł i bogactwem kostiumów, przyciągających wzrok kształtem, zwiewnością, wzorami i barwą materii. Warstwę muzyczną spektaklu tworzą kompozycje Zbigniewa Kozuba oraz Sarabande Georga Friedricha Händla.

Naturalną scenografią są przestrzenie nowej siedziby Polskiego Teatru Tańca przy ul. Taczaka 8 w Poznaniu.

W spektaklu występuje wybitny aktor teatralny i filmowy Adam Ferency, który z Iwoną Pasińską spotkał się już wcześniej, podczas pracy nad projektem „Noce i dnie” w reżyserii Mikołaja Mikołajczyka, przygotowanym we współpracy z zespołem śpiewaczym „Wrzos” z Zakrzewa.

Z radością zapraszamy też na „Truciznę”, którą od momentu premiery 25 lutego 2020 roku poznańscy widzowie mieli okazję oglądać na żywo zaledwie dwukrotnie. Spektakl powstał we współpracy z Martą Ziółek, jedną z najciekawszych polskich choreografek, która w swoich pracach łączy taniec i ruch z praktykami życia codziennego, modą i popkulturą. W stworzonym w żywej współpracy z artystami Polskiego Teatru Tańca spektaklu choreomania – jak nazywano średniowieczne epidemie taneczne – stanie się impulsem do refleksji nad tańcem jako doświadczeniem mogącym ciało uzdrowić lub zatruć. Czerpiąc z różnych technik ruchowych – barokowych tańców dworskich, house’u, krumpu oraz voguingu, choreografka Marta Ziółek, łącząca taniec i ruch z praktykami życia codziennego, modą i popkulturą, stawia pytania o przyjemność tańca i jego moc tworzenia wspólnoty. Przewijają się tu więc nawiązania do „Climaxu” Gaspara Noé czy do rewjowych szaleństw, o których lider zespołu Prodigy, Keith Flint, śpiewał w piosence „Poison”.Temat epidemii, rozumianej nie tylko jako „taneczna zaraza” nabiera aktualnego wymiaru społecznego. Przypomnijmy, że „Trucizna” znalazła się w podsumowanie sezonu teatralnego 2019 / 2020 „Najlepszy, najlepsza, najlepsi”, przygotowanym przez miesięcznik „Teatr” , w którym została nominowana do tytułu „najlepszy spektakl taneczny”.

W czerwcu w Polskim Teatrze Tańca zobaczymy także „45” spektakl w choreografii Jacka Przybyłowicza, twórcy wywodzącego się z jednego z najlepszych zespołów tańca współczesnego w Izraelu – Kibbutz Contemporary Dance Company. Jego międzynarodową renomę potwierdzają zaproszenia do współpracy z zespołami i festiwalami we Włoszech, Chinach, Tunezji, Szwecji, USA czy Rosji. Wypracował charakterystyczny styl, łączący fizykalność, siłę i dynamikę współczesnego tańca izraelskiego, elegancję i precyzję ruchu oraz formalne piękno, przywodzące na myśl technikę klasyczną i nieograniczoną ruchową wyobraźnię, charakterystyczną dla różnych technik contemporary dance. Spektakle Przybyłowicza uderzają wizualnym bogactwem, które współtworzą pozy tancerzy, detali i drobnych gestów, kostiumy zaprojektowane przez wizjonerów mody ( w przypadku „45” przez Joannę Klimas) oraz finezyjnie wyreżyserowane światło (autorem jest Carsten Wank)tworzące atmosferę tajemniczości i niezwykłości. Efektowności, energii i spontaniczności dodaje „45” muzyka autorstwa Andrzeja Koniecznego i Kacpra Krupy. Wyestetyzowaną stylizację scenicznego świata uzupełnia w „45” Przybyłowicz refleksją filozoficzno – egzystencjalną – jego spektakl to nie tylko opowiedziana ruchem obecnych tancerzy PTT i językiem liczb 45 – letnia historia Polskiego Teatru Tańca, ale też nielinearna opowieści o przemijaniu, o zbyt szybko upływającym czasiei o tancerzach, adeptach ulotnej sztuki tańca, którzy w swoich twórczych poszukiwaniach szukają balansu pomiędzy indywidualną ekspresją a rolą w teatralnej zbiorowości.

Kliknij, aby poczytać o premierze Polskiego Teatru Tańca i kolektywu bodytalk!

Bilety na spektakle można kupować za pośrednictwem serwisu internetowego www.bilety24.pl oraz na stronie Polskiego Teatru Tańca w zakładce KALENDARIUM.

To będą wyjątkowe spotkania, pełne radości z powrotu do grania na żywo i w pięknym otoczeniu!

Koniecznie bądźcie Państwo z nami!

Komentarze
Udostepnij