Zapowiedzi

POKOLENIA tworzą operę – sezon 24/25 w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Pięć spektakli premierowych, w tym jeden prapremierowy, dwa festiwale, koncerty specjalne i jubileusze, wyjątkowi artyści oraz kolejne wznowienia – nowy sezon w poznańskiej operze rozpocznie się z końcem września.

W nadchodzącym sezonie publiczność będzie miała okazję zobaczyć kolejne wznowienia, m.in. długo wyczekiwaną Aidę z odnowioną spektakularną scenografią Jeana Antoine’a Hierro, Czarodziejski flet i Cyrulika sewilskiego.Dodatkowo Cyrulik przyniesie poznańskim melomanom obsadową niespodziankę. Partię Figara wykona Andrzej Filończyk, którego do Poznania w 2014 roku zaprosił ówczesny dyrektor artystyczny teatru, Gabriel Chmura. Debiutujący wówczas w Cyruliku, a następnie wykonując partię Tonia w Pajacach Leoncavalla śpiewak rozpoczął podbój międzynarodowych scen operowych. Obecnie artysta jest jedynym z najbardziej uznanych solistów młodego pokolenia, co potwierdza prestiżowa nagroda International Opera Award, którą otrzymał w 2023 roku. Poznańskim Cyrulikiem Andrzej Filończyk będzie świętował jubileusz dziesięciolecia pracy scenicznej. Artyście partnerować będą inni uznani soliści, występujący w ostatnich latach w Poznaniu: Randal Bills i Krzysztof Bączyk.
Oprócz dobrze znanych tytułów pod Pegazem zostaną pokazane spektakle wyprodukowane podczas remontu, które premierę miały w halach Międzynarodowych Targów Poznańskich. Czy uda się odtworzyć plażę, na której rozgrywała się akcja Rusałki w inscenizacji Karoliny Sofulak i pod batutą Martina Leginusa? Jak na scenie Teatru wypadanie nagradzana Jawnuta? Przekonamy się w sezonie 24/25, ale nie byłoby to możliwe…

…gdyby nie ludzie
Po celebrowaniu powrotu na scenę nadszedł czas, aby pokazać tych, dzięki którym ona istnieje. Sezon 24/25 upłynie pod hasłem POKOLENIA podkreślającym ciągłość operowej tradycji w Poznaniu. W 2025 upłynie 115 lat istnienia Teatru, a jego historia – niezależnie od dziejowych zawirowań oraz zmian nazwy ulic i instytucji – trwa, odgrywając w życiu kolejnych artystów i widzów ważną rolę.
Od momentu powstania (1910) scena operowa w Poznaniu była miejscem, gdzie rodziły się i rozwijały talenty, a także gdzie tradycje operowe były pielęgnowane i przekazywane kolejnym pokoleniom. Hasło sezonu POKOLENIA to hołd dla tych, którzy przez dziesięciolecia tworzyli historię – zarówno na scenie, jak i za jej kulisami.

Odnaleziony Moniuszko, operowy Gombrowicz i Puccini
O trzy spektakle operowe i dwa baletowe wzbogaci się repertuar Teatru w sezonie 24/25. Już z końcem września planowana jest premierowa realizacja Flisa Stanisława Moniuszki (28.09.2024) w reżyserii Barbary Poll i pod kierownictwem muzycznym Rafała Kłoczko. Wystawienie będzie o tyle ciekawe, że zostanie wykonane kameralne opracowanie opery, które odnalazł Jakub Lis, muzykolog-detektyw, jak sam siebie nazywa, specjalizujący się w muzyce Moniuszki i Karola Kurpińskiego.
Po „ojcu” opery polskiej przyjedzie czas na twórcę, który najlepiej znał tajemnice polskiej duszy. Listopad przyniesie nową operę Zygmunta Krauzego zainspirowaną Ślubem Witolda Gombrowicza (22.11.2024). Za reżyserię i libretto odpowiada Krzysztof Cicheński, za pulpitem dyrygenckim stanie natomiast Katarzyna Tomala-Jedynak. Ślub zostanie zaprezentowany w roku 120-lecia urodzin i 55. rocznicy śmierci autora Ferdydurke. Nowa kompozycja Zygmunta Krauzego powstała w ramach programu zamówień kompozytorskich prowadzonego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Będzie to nie tylko prapremierowa prezentacja opery, ale też pierwsza w historii Teatru Wielkiego współpraca znakomitego kompozytora z poznańskim zespołem. W głównych partiach usłyszymy Jana Jakuba Monowida oraz Michała Partykę.
Trzecia operowa premiera odbędzie się w czerwcu (7.06.2025). Jacek Kaspszyk, dyrektor muzyczny Teatru Wielkiego, poprowadzi Turandot Pucciniego, za reżyserię odpowiadał będzie znany z nieokiełzanej scenicznej wyobraźni Ran Arthur Braun. Możemy zatem być pewni, że kunsztowi muzycznemu i wokalnemu towarzyszyć będzie barwna inscenizacja, jak to u Rana Brauna – co najmniej wybuchowa.
Jacek Kaspszyk będzie również odpowiadał za wznowienie Czarodziejskiego fletu, a także poprowadzi koncerty z okazji Dnia Niepodległości oraz Otella Verdiego. Szczególnym wydarzeniem będzie wykonanie pod jego batutą Requiem Gabriela Fauré (17.04.2025), jednego z najpiękniejszych utworów tego gatunku, nazywanego „kołysanką śmierci”.

O miłości i kobiecej perspektywie
Balet Teatru Wielkiego przygotuje w sezonie 24/25 dwa premierowe spektakle. W grudniu (6.12.2024) sceną zawładną trzy choreografki: Marguerite Donlon, Anne Jung i Katarzyna Kozielska. Donlon zaprezentuje choreografię To the moon and back, dla której inspiracją były bohaterki zdjęć Helmuta Newtona – wysokie, smukłe, jednocześnie silne i pewne siebie. Dwie pozostałe choreografki przygotują nowe prace. Czy poznamy kobiecą perspektywę tańca, czy raczej poznańska publiczność będzie miała okazję poznać kolejne wiodące nazwiska tanecznego świata – przekonamy się w grudniu.
Swoją nową premierę zapowiada także Robert Bondara (27.06.2025). Choreograf tym razem sięgnie po temat mający wiele realizacji, również baletowych. Będzie to współczesna opowieść o miłości Romea i Julii w świecie pogrążonym w konfliktach wojennych i społecznych. Inspiracją dla Bondary jest historia Mahmuda Darwisha i Tamar Ben-Avi – Palestyńczyka i Izraelki.

Liczby sezonu
26 tytułów operowych i baletowych będzie wystawionych na scenie Teatru. Przedstawienia poprowadzi
11 dyrygentów. Wśród gościnnych solistów oprócz Andrzeja Filończyka, Randalla Billsa, Jana Jakuba Monowida, Michała Partyki i Krzysztofa Bączyka usłyszymy Andrzeja Dobbera (Rigoletto, Traviata), Monikę Ledzion (Aida), Wojtka Gierlacha (Wesele Figara) i Szymona Mechlińskiego.
Poza stałym repertuarem operowym i baletowym, planowanymi wznowieniami i przeniesieniami nie zabraknie oczywiście wydarzeń specjalnych. Wraz z premierą Flisa rozpocznie się druga edycja „Festiwalu Moniuszki” (28.09.-13.10.2024), który – zgodnie z zapowiedziami – „ma kontynuować tradycję i pielęgnować dorobek kompozytora oraz wydobyć z Moniuszki na nowo iskrę, która sprawiła, że jego twórczość spajała i dodawała otuchy w trudnych chwilach, jak i była okazją do celebrowania radości ze zwycięstwa i wolności”. W ramach Festiwalu oprócz spektakli planowane są koncerty. Wystąpi m.in. MoniuszkoStringQuartet. Swoje wydarzenie otrzymają także najmłodsi, a właściwie najnajmłodsi melomani. najnajMONIUSZKO to inspirowane Moniuszkowską „Złotą rybką” muzyczne spotkanie dla maluchów i ich opiekunów. Drugą edycję festiwalu „Przedwiośnie baletowe” (20-29.03.2025) rozpocznie spektakl Spectrum w realizacji tancerzy i tancerek Baletu Teatru Wielkiego. Oprócz debiutujących twórców w ramach festiwalu wystąpi m.in. Akram Khan Company ze spektaklem Jungle book reimagined.

Patrząc na repertuar sezonu 24/25 jesteśmy przekonani, że każde pokolenie znajdzie w nim swoją inspirację.

Wrzesień/październik 2024 w Teatrze Wielkim w Poznaniu

II FESTIWAL MONIUSZKI

Festiwal Moniuszki, zainicjowany w 2023 roku, to propozycja, która nawiązuje do bogatej historii poznańskiej sceny. Teatr Wielki przez lata działalności był organizatorem wielu wydarzeń festiwalowych, m.in. znanych w całej Polsce „Poznańskich Dni Verdiego” czy eksponującego polsko-niemieckie związki muzyczne Festiwalu Hoffmannowskiego.

Od 28 września do 13 października Poznań rozbrzmiewać będzie kompozycjami patrona Teatru Wielkiego. To jedyna taka szansa, by odkryć Moniuszkę, jakiego jeszcze Państwo nie znają oraz przekonać się, że jego twórczość zaskakuje, wzrusza i zachwyca. Podczas Festiwalu artyści poznańskiej sceny wraz z zaproszonymi gośćmi zaprezentują bogaty, różnorodny program, który spełni oczekiwania zarówno widzów stęsknionych tradycyjnych interpretacji dzieł Moniuszki, jak i czekających na wydarzenia, które w nietuzinkowy sposób ukażą uniwersalizm jego muzyki.

Drugą edycję Festiwalu otworzy premiera jednoaktowej opery „Flis” Stanisława Moniuszki, która – po trzech wcześniejszych realizacjach w Teatrze Wielkim w Poznaniu – tym razem zostanie przedstawiona w kameralnym opracowaniu Jakuba Lisa, muzykologa-detektywa, jak sam siebie nazywa, specjalizującego się w muzyce Moniuszki i Karola Kurpińskiego. Inscenizację przygotuje Barbara Poll, a kierownikiem muzycznym będzie Rafał Kłoczko. Na spotkanie z „Flisem” zapraszamy do… Teatru Polskiego, którego wnętrze podkreśli kameralność dzieła (28-29.09.2024).

Mocnym akcentem Festiwalu będzie prezentacja „Jawnuty”. Poruszającą inscenizację Ilarii Lanzino z udziałem romskich artystów widzowie zobaczą na scenie pod Pegazem po raz pierwszy. Premiera na Międzynarodowych Targach Poznańskich (16.12.2022) zachwyciła publiczność i została doceniona przez międzynarodowe jury International Opera Awards statuetką w kategorii „dzieło odkryte na nowo” (listopad 2023). Czy historia trudnej miłości, która obnaża dręczące współczesność uprzedzenia i stereotypy da nowe spojrzenie na twórczość Stanisława Moniuszki? Przekonamy się na początku października (3-6.10.2024).  

Festiwal będzie również okazją do rozsmakowania się w pieśniach Mistrza Stanisława, które zabrzmią podczas dwóch wieczorów: w Bazarze Poznańskim (1.10.2024) i w operowym foyer (13.10.2024). Artyści Teatru wystąpią pod Andreia Yakushaua. Piękno kameralistyki wokalnej w pigułce. Warto posłuchać!        

Podczas naszego Festiwalu nie zabraknie także propozycji dla najmłodszych melomanów. „najnajMONIUSZKO”to krótka muzyczna opowieść inspirowana muzyką Moniuszki, w której głos ludzki, brzmienie fortepianu i instrumentów perkusyjnych pobudzą wyobraźnię i ukażą różnorodność świata dźwięków. Propozycja dla maluszków w wieku 0-3 z opiekunami (13.10.2024).  

Będzie nowatorsko, będzie klasycznie, i dla najnajmłodszych, i dla tych, którzy operę znają i kochają nie od dziś. Z pewnością nie zabraknie emocji i wzruszeń, zatem już dziś rezerwujcie Państwo czas na wydarzenia festiwalowe i planujcie wieczory z Moniuszką! 

Dyrektor Festiwalu: Renata Borowska-Juszczyńska
Dyrektor artystyczny: Szymon Mechliński
Przewodniczący Rady Programowej: John Allison
Rada Programowa: Jacek Kaspszyk, Olena Skrok


FLIS
piątek, 28.09.2024, Teatr Polski w Poznaniu, godz. 19:00 PREMIERA
sobota, 29.09.2024, Teatr Polski w Poznaniu, godz. 18:00

„Flis”, jednoaktowa opera Stanisława Moniuszki do libretta Stanisława Bogusławskiego, powstała dla warszawskiej sceny w czasie wyjazdu kompozytora do Paryża. Historia miłości Zosi i flisaka Franka, której scenerią jest nadwiślańska wioska nieopodal Warszawy. Na marzeniu byciu małżeństwem kładzie się cieniem decyzja ojca Zosi, który obiecał jej rękę miejskiemu fryzjerowi o imieniu Jakub. Konflikt między młodymi mężczyznami ostatecznie zostaje zażegnany, ponieważ Franek odkrywa, że rywal jest jego zaginionym w dzieciństwie bratem. Wobec tego faktu Jakub rezygnuje z wcześniejszej umowy z ojcem Zosi i ustępuje bratu miejsca.
Teatr Wielki w Poznaniu przygotował premiery „Flisa” w 1930, 1949 i 1997 roku. Wracamy do tytułu patrona Sceny pod Pegazem niemal po trzech dekadach i… będzie to inny „Flis”, bo w kameralnym opracowaniu Jakuba Mateusza Lisa, który nie potrafi przejść obojętnie obok najmniejszej kartki z podpisem Moniuszki. Kierownictwo muzyczne sprawować będzie Rafał Kłoczko, doskonale znany poznańskiej publiczności m.in. z brawurowego przygotowania „Jawnuty”, natomiast reżyserię powierzyliśmy Barbarze Poll – polskiej artystce ze Stanów Zjednoczonych. Siłą kameralnej odsłony „Flisa” będą również młodzi wykonawcy – soliści i muzycy orkiestry, których zaprosiliśmy w ramach pracy projektowej do realizacji tego wydarzenia. Jesteśmy przekonani, że nowy „Flis” wypłynie – nomen omen – na szerokie wody. Zapraszamy na wspólny rejs!

Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Rafał Kłoczko
reżyseria: Barbara Poll
opracowanie muzyczne: Rafał Kłoczko, Jakub Lis
scenografia i kostiumy: Karolina Grzeszczuk
ruch sceniczny: Viktor Davydiuk
kierownictwo Chóru: Dominika Nakielna

Obsada
Zosia: Magdalena Stefaniak
Franek: Albert Memeti  
Jakub: Paweł Trojak
Szóstak: Michał Romanowski
Antoni: Sebastian Rutkowski
Chór Przyoperowy i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu

PIEŚNI MONIUSZKI KAMERALNIE
Międzynarodowy Dzień Muzyki
wtorek, 1.10.2024, Bazar Poznański, godz. 19:00

dyrygent: Andrei Yakushau

Na początek parę liczb. TRZYSTA! Ponad trzysta pieśni skomponował Stanisław Moniuszko w ciągu swojego życia. Pierwszy cykl zatytułowany „Trzy pieśni” do słów Adama Mickiewicza ukazał się w 1838 roku. Kompozytor liczył wtedy zaledwie 19 lat i był pilnym studentem – jak chcą biografowie – berlińskiej Singakademie. A teraz konkretne wskazówki. Daty: 1 października 2024. Gdzie: Bazar Poznański. Kogo usłyszymy? Artystów Teatru Wielkiego w Poznaniu pod dyrekcją Andreia Yakushaua. Prawdziwa gratka dla miłośników repertuar Moniuszkowskiego i nie tylko.

JAWNUTA ALBO ROMSKIE HISTORIE na motywach opery Stanisława Moniuszki
PO RAZ PIERWSZY NA NASZEJ SCENIE!
czwartek, 3.10.2024, godz. 19:00
piątek, 4.10.2024, godz. 19:00
sobota, 5.10.2024, godz. 19:00
niedziela, 6.10.2024, godz. 18:00

Ponadczasowe piękno muzyki, aktualny przekaz i poruszająca inscenizacja – to najkrótsza recenzja spektaklu wyróżnionego „operowym Oscarem” w konkursie International Opera Awards 2023.
„Jawnuta” Stanisława Moniuszki w reżyserskiej interpretacji Ilarii Lanzino zachwyciła nie tylko publiczność, ale również została doceniona przez międzynarodowe jury International Opera Awards, zwyciężając w kategorii „dzieło odkryte na nowo”. To drugi „operowy Oscar” – jak powszechnie nazywane są International Opera Awards – dla Teatru Wielkiego w Poznaniu. Pierwszą statuetkę, również w kategorii „dzieło odkryte na nowo”, Teatr otrzymał w 2021 roku za inscenizację „Parii”. Oba wyróżnienia doceniają realizowanie tytułów Moniuszki – patrona poznańskiej Opery.
Wielka miłość, która musi zmierzyć się z uprzedzeniami. On, Stach, wywodzi się z zamożnej rodziny, ona, Chicha jest Cyganką. Na drodze ich szczęścia stają odwieczne zasady, nietolerancja i upór. Czy Stach i Chicha będą mogli być razem? Czy rodzinne tajemnice wyjdą na jaw? Czy happy end zawsze jest happy endem?
Premiera „Jawnuty” miała miejsce w czasie generalnego remontu sceny Teatru, dlatego inscenizacja została zaprezentowana w jednej z hal Międzynarodowych Targów Poznańskich. Nieoczywista przestrzeń spektaklu stała się jednym z kluczowych elementów nakreślonej przez Lanzino opowieści o tragicznej historii Romów. Reżyserka zaprosiła do współtworzenia spektaklu artystów romskich ze słynnej muzycznej dynastii Czurejów – ich twórczość dopełniła muzykę Moniuszki, dzięki czemu spektakl w zaskakujący sposób przedstawił nie tylko historię trudnej miłości i obnażył tkwiące w nas uprzedzenia, ale też był niezwykłą lekcją tolerancji oraz pamięci o zagładzie Romów.
„Jawnuta” w poznańskiej wersji robi niesamowite wrażenie.
Kamil Zofiński, kultura.poznan.pl
Niezwykły wieczór operowy, który zdecydowanie warto zobaczyć. Karin Coper, „Orpheus”

Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Rafał Kłoczko
reżyseria i choreografia: Ilaria Lanzino
dekoracje: Dorota Karolczak
kostiumy: Ilona Binarsch
światła: Wiktor Kuźma
projekcje: Leszek Stryła
opracowanie muzyczne: Rafał Kłoczko, Jakub Lis
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto

Obsada
Chicha: Małgorzata Olejniczak-Worobiej
Stach: Piotr Kalina
Jawnuta: Galina Kuklina
Jewa: Magdalena Wilczyńska-Goś
Bartosz: Jaromir Trafankowski
Dżęga: Tomasz Mazur
Morygo: Damian Konieczek
Szymon: Rafał Korpik
Stara Jewa: Mariola Hendrykowska
Stary Szymon: Ryszard Dłużewicz
Matka Stacha: Anita Furgol-Kownacka
Siostra Stacha: Lucyna Białas
oraz
Giselle Czureja (śpiew, taniec, choreografia)
Mirosław Dymitrak (gitara, śpiew)
Sara Czureja-Łakatosz (cymbały węgierskie, śpiew)
Karolina Sydorowicz (skrzypce)
Miklosz Marek Czureja (fortepian)
i
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu

***

RUSAŁKA | Dvořák 
PO RAZ PIERWSZY NA NASZEJ SCENIE!
środa, 16.10.2024, godz. 19:00
piątek, 18.10.2024, godz. 19:00
niedziela, 20.10.2024, godz. 18:00

baśń muzyczna w 3 aktach

oryginalna czeska wersja językowa

Zakochana w Księciu Rusałka bez żalu opuszcza wodny świat. Niestraszna jest jej strata głosu, ani przepowiednia wiedźmy Ježibaby zwiastująca koniec miłości. Czy przepowiednia się spełni? Czy przekraczania granicy dwóch światów – realnego i baśniowego – jest możliwe? Na ile szczera i głęboka miłość wszystko zwycięża?
Ta baśń muzyczna w mistrzowski sposób eksponuje bliskie XIX wiekowi zainteresowanie światem duchów i wodnych stworów, które nękają zwykłych śmiertelników. Kompozytor nasycił partyturę „Rusałki” dramatyzmem i przejmującą nostalgią. To wspaniała romantyczna opowieść niosąca pytanie o siłę ludzkich namiętności.

Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Martin Leginus
reżyseria: Karolina Sofulak
dekoracje: Dorota Karolczak
kostiumy: Risk made in Warsaw
światła: Giuseppe di Iorio
dramaturg: Eugene Lavrenchuk
projekcje: Leszek Stryła
tłumaczenie libretta na język polski: Jakub Pacześniak
kierownictwo Chóru: Mariusz Otto
współpraca muzyczna: Mieczysław Unger
asystent reżysera: Bartłomiej Szczeszek

Obsada
Rusałka: Iwona Sobotka
Książę: Dominik Sutowicz
Ježibaba: Gosha Kowalinska
Wodnik: Rafał Korpik
Obca Księżniczka: Magdalena Wilczyńska-Goś 
Leśne Boginki: Iryna Ushanova-Rudko, Monika Mych-Nowicka, Dominika Stefańska
Leśniczy: Jaromir Trafankowski
Myśliwy: Tomasz Mazur
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu

Iryna Ushanova-Rudko uczestniczy w programie Opera helps U, współorganizowanym przez Stowarzyszenie Kulturalne Pegaz i Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki Poznaniu / Iryna Ushanova-Rudko is a participant in the Opera helps U program, co-organized by the “Pegaz” Cultural Association and the Poznań Opera House.



DON JUAN | BACH / MARCELLO / SCHNITTKE / BONDARA
Zdobywca 5 Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury 2021
piątek, 25.10.2024, godz. 19:00
sobota, 26.10.2024, godz. 19:00
niedziela, 27.10.2024, godz. 18:00

Jedna z najbardziej zniewalających postaci kultury zachodniej – Don Juan – nadal inspiruje twórców.
O przyczynę donżuanizmu pytają pisarze, twórcy filmowi i choreografowie. Czy w naszej zseksualizowanej rzeczywistość i przy wszechobecnej pornografii zachowania w typie uwodziciela z Sewilli jeszcze szokują? Gdzie ukrywa się miłość, czułość i zrozumienie? Opowieść o Don Juanie – inspirująca powstanie wielu dzieł sztuki – nadal potrafi zaskakiwać.
Don Juan w ujęciu choreografa Roberta Bondary to nie namiętny kochanek, niestrudzony w podbojach amant, a raczej człowiek pozbawiony ciepła i współczucia, odrzucony przez ojca, wychowany w przeświadczeniu, że wrażliwość jednoznacznie kojarzona jest ze słabością. Tę różnorodność i nieoczywistość tytułowego bohatera najlepiej odzwierciedla choreografia duetów, która jest ciągłym poszukiwaniem balansu między liryzmem a brutalnością, łagodnością i zdecydowaniem. Poprzez kolejne sceny Bondara wytrwale rekonstruuje życiorys tytułowego bohatera, szukając odpowiedzi na pytanie, jakie wydarzenia ukształtowały Don Juana, co wpłynęło na jego nieokiełznaną naturę oraz czy ma on szansę stworzyć bliską relację z drugą osobą. Muzyczną ramę spektaklu stanowią kompozycje Bacha, Marcella i Glucka oraz wyraziście spinający klamrą losy Don Juana przejmujący Concerto grosso nr 1 Alfreda Schnittkego.

Realizatorzy
kierownictwo muzyczne: Marta Kluczyńska
choreografia i reżyseria: Robert Bondara
dekoracje i kostiumy: Julia Skrzynecka
reżyseria świateł: Maciej Igielski
projekcje: Karolina fender Noińska www.jajkofilm.com  
asystenci choreografa: Agnieszka Wolna-Bartosik, Elvis Val, Arkadiusz Gumny

Wykonawcy
Balet i Orkiestra Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu

Szczegóły repertuaru:
https://opera.poznan.pl/pl/

DYREKCJA TEATRU ZASTRZEGA MOŻLIWOŚĆ ZMIAN W REPERTUARZE, OBSADACH, TERMINACH I FORMIE WYDARZENIA.
 


Komentarze
Udostepnij