Zapowiedzi

Polska Opera Królewska zaprasza na prawykonanie „Ars Moriendi – Requiem Giocoso” Tomasza J. Opałki

17 marca 2022 r., godz. 19.00 Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59 w Warszawie. Utwór zamówiony przez Polską Operę Królewską. Wydarzenie organizowane pod mecenatem Grupy PZU.

Rożnych Stanow piękne grono
Gęstą Smiercią przepleciono
Zyiąc wszystko tańcuiemy
Aże obok Smierc niewiemy

Znajdująca się w centralnej części obrazu Taniec śmierci inskrypcja stanowi główną sentencję tego słynnego malowidła z kościoła oo. Bernardynów w Krakowie. Najstarsze polskie barokowe przedstawienie średniowiecznego motywu stało się punktem wyjścia dla koncepcji nowego utworu Tomasza J. Opałki, jednego z najciekawszych polskich kompozytorów młodego pokolenia. Uniwersalizm podjętego tematu znajduje odzwierciedlenie w muzyce – zakorzenionej pospołu w bogactwie tradycji i nieprzebranych możliwościach współczesnych technik kompozytorskich. Zarówno dla samego twórcy, jak i dla artystów oraz przyjaciół Polskiej Opery Królewskiej jest to kompozycja o szczególnym znaczeniu. Opera powstała bowiem z inicjatywy śp. Ryszarda Peryta, którego życie aż do samego końca nierozerwanie łączyło się ze sztuką w jej namacalnym, ale i transcendentnym wymiarze.

Marta Dziewanowska-Pachowska

Ars Moriendi. Requiem Giocoso to opera o śmierci oparta na trzech płaszczyznach: „symboliczno-antropologicznej”, ludycznej wizji śmierci, mocno zakorzenionej w polskiej i europejskiej kulturze; „ontologicznej” warstwie poetyckiej, traktującej w sposób filozoficzny o odejściu, stracie oraz różnych obliczach śmierci oraz „biologicznej” warstwie pozbawionej emocji, odnoszącej nas do pytań, które pozostawiają człowieka w poczuciu szczególnego niepokoju poznawczego. Wszystkie te trzy warstwy łączy wspólny mianownik – nieuniknioność ostatecznego końca. […]

W warstwie muzycznej zderzam ze sobą język współczesny z pewnymi elementami tradycyjnymi. Obok siebie występują inspiracje barokowe i folklorystyczne oraz muzyka elektroniczna i nowoczesna faktura orkiestrowa. […]

Tomasz J. Opałka
WYKONAWCY
ŚMIERĆ JOANNA FRESZEL
KOBIETA I / KRÓLOWA / CHŁOPKA KATARZYNA KRZYŻANOWSKA
KOBIETA II / SENATORKA ANNA RADZIEJEWSKA
PAPIEŻ / KARDYNAŁ RAFAŁ ŻUREK
MĘŻCZYZNA / BISKUP / MIESZCZANIN WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ
CESARZ / SZLACHCIC PAWEŁ MICHALCZUK
KSIĄŻĘ / POETA MARCIN GADALIŃSKI
NARRATOR KRZYSZTOF ŁAZICKI
PERKUSJA SOLO LESZEK LORENT
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
CHÓR KAMERALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
RENATA SZCZYPIOR PRZYGOTOWANIE CHÓRU
DAWID RUNTZ KIEROWNICTWO MUZYCZNE, DYRYGENT

Więcej informacji na www.operakrolewska.pl

Komentarze
Udostepnij