Przed nami Gwangju Biennale, jedna z wiodących międzynarodowych wystaw sztuki współczesnej odbywająca się od 1995 roku w Korei Południowej. To wydarzenie ma wymiar globalny i jest prezentacją sztuki wręcz w planetarnej optyce. Jubileuszowej 15. edycji Gwangju Biennale będzie towarzyszyć hasło przewodnie „Pansori – pejzaż dźwiękowy XXI wieku”. Otwarcie Polskiej wystawy „ Przyjemności katastematyczne” odbędzie się 5 września 2024 r. o g. 17.00.
„Zaczęło się wielkie odliczanie do Gwangju Biennale – wydarzenia, które przyciąga uwagę mieszkańców i mieszkanek Korei Południowej, ale także całego świata sztuki. Tegoroczna edycja jest szczególna! Organizatorzy świętują 30-lecie Gwangju Biennale Foundation i 15. edycję festiwalu. To doskonały moment, aby zastanowić się nad tym, jak Biennale wpłynęło na promocję sztuki współczesnej i jaką rolę może odegrać w nadchodzących latach. IAM już po raz drugi ma zaszczyt współtworzyć tę wyjątkową historię, wspierając obecność wspaniałych artystek i artystów w Pawilonie Polskim na tym prestiżowym wydarzeniu” podkreśla Olga Wysocka, dyrektorka Instytutu Adama Mickiewicza.
W Polskim Pawilonie na Gwangju Biennale otwarta zostanie wystawa „Przyjemności katastematyczne” przez Instytut Adama Mickiewicza. Przemysław Jasielski, Alicja Klich, Madina Mahomedova, IP Group (Dominika Kluszczyk, Bogumił Misala, Jakub Lech) i Maciej Markowski, pod kuratelą Pawła Janickiego z Centrum Sztuki WRO, zapraszają do wspólnego zastanowienia się nad sztuką mediów, która stanie się przestrzenią do wyrażania emocji i wspólnego istnienia, dialogu kultur, miksem przeszłości i przyszłości. Generalnym założeniem jest takie skomponowanie wystawy i wydarzeń towarzyszących, by nie tworzyły mechanizmu mającego zaprogramować odbiorców. Prace są pełnowymiarowymi uniwersami i wspólnie wytwarzają przestrzeń odbudowującą zasoby uwagi i agendy odbiorców. Formuła Pawilonu Polskiego jest związana z budowaniem przestrzeni dla odnowy agendy i autonomii, samo rozlokowanie prac i ich audialna charakterystyka mają stworzyć otwartą przestrzeń akustyczną, w której prace się nawzajem nie zagłuszają, ale wzmacniają, prowadzą odbiorców pomiędzy sobą.
Na wystawie głównej od 7 września 2024 r. prezentowana będzie instalacja „Dream House” Agaty Ingarden. Polska artystka została zaproszona do udziału w Biennale przez dyrektora artystycznego Nicolasa Bourriaud. Absolwentka paryskiej École des Beaux-Arts w Paryżu, studiowała również w Cooper Union School of Art w Nowym Jorku. Rzeźbiarka, autorka instalacji i filmów tworzy obiekty, w których łączy ze sobą materiały pozornie do siebie nie pasujące: metale i silikony, rodem z przemysłu, z naturalnymi surowcami: drewnem, woskiem, cukrem, muszlami ostryg czy nawet zakonserwowanymi w soli motylami! Wizję często wzbogaca dźwiękiem lub nagraniami wideo. W projekcie „Dream House” zbada życie i historie pięciu postaci, ich doświadczeń, marzeń i oczekiwań, wokół których rozwinie świat multimedialnych rzeźb i instalacji dźwiękowych. To ważne, że Ingarden „czuje” dźwięk w swoich pracach, tym bardziej, że tegoroczny temat przewodni Biennale to „pansori” czyli dźwięki świata zewnętrznego.
Po raz pierwszy Polski Pawilon pojawił się w ramach Gwangju Biennale w 2023 r. Instytut Adama Mickiewicza przygotował prezentację, która obejmowała trzydniowy program performatywny pod nazwą „Postartistic Assembly”.
W 2024 roku na Gwangju Biennale zaprezentowanych zostanie 31 wystaw w pawilonach narodowych i instytucjonalnych. Partnerami Polskiego Pawilonu są Ambasada Rzeczypospolitej Polskiej w Seulu, Miasto Wrocław, Centrum Sztuki WRO, Leeleenam Studio oraz Paju Typography Institute.
Wydarzenie wpisuje się w 35-lecie stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Republiką Korei. Szczegółowy program kulturalny przygotowany na tę okazję znajduje się tutaj.