Zapowiedzi

Poznański „Straszny dwór” Teatru Wielkiego w Filharmonii Berlińskiej

22 kwietnia, Teatr Wielki w Poznaniu zaprezentował w Filharmonii Berlińskiej „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki – wydarzenie, które odbyło się pod patronatem honorowym Ambasadora RP w Berlinie, Pana Dariusza Pawłosia, z pewnością długo będzie rezonować w międzynarodowym środowisku artystycznym.

Koncertowe wykonanie ikonicznej opery patrona poznańskiego Teatru zachwyciło i poruszyło melomanów, a tłumnie zgromadzona publiczność (na widowni zasiadło przeszło 2000 melomanów) nagrodziła owacją na stojąco solistów: Ruslanę Koval (Hanna), Goshę Kowalinską (Jadwiga), Piotra Kalinę (Stefan), Rafała Korpika (Zbigniew), Anne Lubańską (Cześnikowa), Stanislava Kuflyuka (Miecznik), Jaromira Trafankowskiego (Maciej), Alberta Memetiego (Damazy) i in. oraz Chór przygotowany przez Mariusza Otto i Orkiestrę Sceny pod Pegazem pod batutą Maestro Marco Guidariniego. Gospodarzem wieczoru był Frederik Hanssen, dziennikarz muzyczny „Der Tagesspiegel”.

Powrót do Berlina z kolejną koncertową odsłoną opery Moniuszki, po „Halce” (2019) i „Parii” (2023), wpisuje się w strategię promocji za granicą dorobku patrona Teatru Wielkiego w Poznaniu i ma w sobie niezwykłą symbolikę: Moniuszko spędził w mieście nad Sprewą trzy lata (1837-1840), rozwijając kompozytorski kunszt w słynnej Singakademie. I choć kompozytor doskonale umiał w swej twórczości poruszyć patriotyczne struny i niezwykle efektowanie nawiązywać do polskiego folkloru i tradycji, co słychać w „Strasznym dworze”, to również doskonale czuł puls zachodzących zmian w muzycznej Europie. Edukacja w tyglu kulturowym, jakim był ówczesny Berlin, była dla Moniuszki niezwykle ważna i pomogła mu wypracować indywidualny język muzyczny, który dzięki takim wydarzeniom, jak wczorajszy koncert, odczytujemy jako europejski i niezwykle uniwersalny.

Konsekwentna promocja Moniuszkowskiej spuścizny poza granicami kraju, prowadzona przez Teatr Wielki w Poznaniu od kilkunastu lat, przynosi widoczne efekty, które przekładają się na ważne muzyczne nagrody, jak International Opera Awards w kategorii „dzieło odkryte na nowo” dla inscenizacji „Parii” (2021) oraz „Jawnuty” (2023), czy uznanie krytyków dla nagrań dokonanych przez wytwórnię Naxos („Halka” – 2021, „Paria” – 2023). Koncertowe wykonania dzieł patrona poznańskiej sceny w Filharmonii Berlińskiej natomiast ukazują, jak istotnym aspektem działalności poznańskiej Opery jest współpraca z uznanymi instytucjami kultury za granicą – gościnne koncerty to inspirująca konfrontacja z nową publicznością, a także szeroko rozumiana integracja środowiska muzycznego. 

Teatr Wielki w Poznaniu pragnie podziękować za wsparcie i ścisłą współpracę przy realizacji wydarzenia Ministerstwu Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Wielkopolskiego, Ambasadzie RP w Berlinie, Instytutowi Adama Mickiewicza, Instytutowi Polskiemu w Berlinie, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, Konzertdirektion Prof. Victor Hohenfels, Orlen Deutschland, kancelarii Von Zanthier & Dachowski oraz Toyota Bońkowscy. Słowa podziękowania kierujemy również do Mecenasa Teatru – Enea SA.

Koncertowe wykonanie „Strasznego dworu” w Filharmonii Berlińskiej jest dowodem na to, jak bardzo bliska współczesnemu odbiorcy jest ta opera. Wierzymy, że działania podejmowane przez poznańską scenę przyczyniają się do promocji muzyki polskiej, a jednocześnie pokazują, jak wyrazistą i rozpoznawalną, artystyczną marką jest Teatr Wielki w Poznaniu.

fot. Bartek Barczyk

Komentarze
Udostepnij