Zapowiedzi

Prapremiera online “Hioba” Krzesimira Dębskiego w Polskiej Operze Królewskiej

KAROL WOjTYŁA / KRZESIMIR DĘBSKI
HIOB
PRAWYKONANIE
25 kwietnia 2021, godzina 19:00

STREAMING LIVE na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej

Wydarzenie organizowane pod Mecenatem Grupy PZU i Grupy LOTOS.

Ja sam napisałem dramat nowy. Grecki formą, chrześcijański duchem, odwieczny treścią […]. Dramat o cierpieniu: „Hiob”.

Tak o swym dziele pisał w 1940 roku dwudziestoletni Karol Wojtyła w liście do przyjaciela – Mieczysława Kotlarczyka. Młody dramaturg odczytał starotestamentową opowieść o niezawinionym cierpieniu oraz niezłomności wiary z perspektywy chrystologicznej i dostrzegł jej paralelę z losami pogrążonej w wojennej pożodze Polski. Rok po obchodach setnej rocznicy urodzin Papieża Polaka Polska Opera Królewska zaprasza na współczesną muzyczną interpretację Hioba.

O utworze skomponowanym na specjalne zamówienie Polskiej Opery Królewskiej sam kompozytor mówi tak:

Mam nadzieję, że w naszym spektaklu czytelne będzie to, że mit Hioba, opowieść o Hiobi,e to jest prawda cierpienia. To przesłanie o tym, że prędzej czy później wszyscy ludzie dostąpią cierpienia. Niektórzy muszą się z cierpieniem zmierzyć wcześniej, na różnych etapach swojego życia, inni dopiero przy nieuchronnym jego końcu.

Stworzyłem na potrzeby tego dzieła taki swój „idiom biblijny” (… ), w częściach „biblijnych” pojawiają się stylizacje na muzykę barokową, średniowieczną i renesansową. Zderzam te fragmenty ze współczesnymi, i z ariami – znów quasi barokowymi. Używam też barokowego instrumentarium (…). Pokusiłem się o pewną syntezę tego, co wiem o muzyce dawnej i wspaniałych dziełach mistrzów wieków minionych.

Znamienne, że premiera dzieła, planowana pierwotnie na maj 2020 roku, nie odbyła się ze względu na pandemię, która ogarnęła cały świat. Obowiązujące po dziś dzień obostrzenia  ograniczają działalność instytucji kultury, toteż opera zostanie zaprezentowana online, bez udziału publiczności . Być może jednak te wszystkie trudne okoliczności wzmocnią uniwersalny przekaz dzieła. Jest to bowiem, jak podkreśla Dębski: „opera (…) o losie człowieka, który wpadł w nieszczęścia, a potem wydobywa się z tego upadku”.

Spektakl będzie transmitowany prosto z Teatru Królewskiej na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej.

KIEROWNICTWO MUZYCZNE / DYRYGENT TADEUSZ KAROLAK

REŻYSERIA TOMASZ CYZSCENOGRAFIA NATALIA KITAMIKADOCHOREOGRAFIA NATALIA DINGESREŻYSERIA ŚWIATEŁ KATARZYNA ŁUSZCZYKPRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO LILIANNA KRYCH
ASYSTENT DYRYGENTA KAROL SZWECH
ASYSTENT REŻYSERA SŁAWOMIR JURCZAK
II ASYSTENT REŻYSERA AGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENTKI TATIANA HEMPEL–GIERLACHDOROTA LACHOWICZ

OBSADA

HIOB  ADAM KRUSZEWSKI
ELIHU  JAKUB BOROWCZYK
NIEWIASTA HIOBOWA  ANETA ŁUKASZEWICZ
CHOREUTA 1, ELIFAZ  SYLWESTER SMULCZYŃSKI
CHOREUTA 2  PAWEŁ KOWALEWSKI
CHOREUTA 3, SOFAR  MACIEJ GRONEK
CHOREUTA 4, KONIUCH  GRZEGORZ ŻOŁYNIAK
STRĄCONY, PASTUCH, JUHAS, SŁUGA, BALDAD  LESZEK ŚWIDZIŃSKI
PROLOGOS / EPILOGOS  PAWEŁ MICHALCZUK
DZIECKO FRANCISZEK KACZOROWSKI

ZESPÓŁ WOKALNY i ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ

INSPICJENT TATIANA HEMPEL-GIERLACH, DOROTA LACHOWICZ

Do realizacji wydarzenia wykorzystano oświetlenie dofinansowane ze środków
Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Szczegóły na www.operakrolewska.pl

Komentarze
Udostepnij