„Giselle” to najbardziej typowy dla okresu romantycznego „balet z akcją”, który zachował się w światowym repertuarze do naszych czasów. Libretto, które napisali Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges i Théophile Gautier, oparte jest na legendzie z gór Harcu o zjawach młodych dziewcząt zmarłych przed zamęściem i zwodzących młodzieńców tańcem. Temat, przedstawiający dzieje nieszczęśliwej miłości, odpowiada ideałom romantyzmu. Dramaturgia baletu eksponuje przede wszystkim rolę tytułową, która wymaga nie tylko umiejętności aktorskich, lecz przede wszystkim wyczucia stylu baletu romantycznego. Tytuł ten wystawiają wszystkie największe teatry świata, a każda z najlepszych balerin chce go mieć w swoim repertuarze. W naszym Teatrze będzie to trzecia premiera tego tytułu, poprzednie odbyły się kolejno w 1979 roku w choreografii Jarosława Piaseckiego i w 2003 w choreografii Roberta Streinera. Długo wyczekiwana w Łodzi pozycja klasycznego baletu na pewno spotka się z zainteresowaniem widzów.
Premiera 12 października 2024
Kompozytor: Adolphe Adam
Autor libretta: Théophile Gautier i Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges
Kierownictwo muzyczne: Andriy Yurkevych
Autorskie opracowanie choreografii wg. Jeana Coralliego i Julesa Perrota: Zofia Rudnicka
Scenografia i kostiumy: Tatiana Kwiatkowska
Reżyseria świateł: Maciej Igielski
Baletmistrzyni pary solowej: Renata Smukała
Asystentki choreografa: Beata Brożek-Grabarczyk, Agata Jankowska
Asystent dyrygenta: Sergey Simakov
Współpraca muzyczna: Marta Kosielska
Baletmistrzyni pary gościnnej Polskiego Baletu Narodowego: Maina Gielgud
Baletmistrzowie pary gościnnej Opery Lwowskiej: Kristina Mordzik, Andrey Musorin
Andriy Yurkevych
Ukraiński dyrygent Andriy Yurkevych jest obecnie dyrektorem muzycznym Teatru Narodowego w Pradze, gdzie dyrygował operami takimi jak La Traviata, Tosca, Aida, La Bohème, Romeo i Julia, Madama Butterfly, Macbeth, Cavalleria Rusticana i Pagliacci, a także licznymi koncertami symfonicznymi.
W 1999 roku ukończył studia z dyrygentury orkiestrowej w Państwowej Akademii Muzycznej im. M. Łysenki we Lwowie pod kierunkiem Jurija Łuciwa, a następnie doskonalił swoje umiejętności u Jacka Kaspszyka w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie oraz u Alberto Zeddy i Gianluigiego Gelmettiego w Accademia Chigiana w Sienie.
Laureat nagrody specjalnej na Ogólnoukraińskim Konkursie Dyrygenckim im. Turchaka w Kijowie, w 1996 roku – jeszcze jako student – rozpoczął pracę jako stały dyrygent w Państwowym Teatrze Opery i Baletu we Lwowie. W latach 2007-2009 był dyrektorem muzycznym Teatru Narodowego w Odessie (Ukraina), a od 2014 do 2017 roku dyrektorem muzycznym Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie oraz Teatru Narodowego w Kiszyniowie (Mołdawia). W okresie warszawskim zrealizował takie tytuły m.in. jak Eugeniusz Oniegin, Roberto Devereux, Latający Holender, Wilhelm Tell, Nabucco, Romeo i Julię, Maria Stuarta, Madama Butterfly, Anna Boleyn, Norma, Traviata, Turek we Włoszech oraz Strasznego Dworu.
W 2005 roku zadebiutował w Operze Rzymskiej, a dzięki sukcesowi szybko został zaproszony do ważnych teatrów, takich jak Opéra w Monte Carlo, Théâtre Royal de la Monnaie w Brukseli, Bayerische Staatsoper w Monachium, Deutsche Oper w Berlinie, Liceu w Barcelonie, Teatro Municipal w Santiago de Chile, Grecka Opera Narodowa w Atenach oraz Opera w San Francisco.
Szczególnie interesująca była jego współpraca z sopranistką Editą Gruberovą, z którą Yurkevych współpracował kilkukrotnie przy okazji wystawień Normy z orkiestrą Deutsche Oper w Filharmonii Berlińskiej, Lucrezi Borgii w Konzerthaus w Dortmundzie, w Kolonii i Dreźnie, a także kilka koncertów w Monachium, Wiedniu i Frankfurcie oraz gala z okazji 50-lecia kariery Gruberovej w Opernhaus w Zurychu.
W ostatnim czasie pracował nad takimi dziełami Don Carlo w Düsseldorfie; Lucrezia Borgia w La Coruña; Le Duc d’Albe w Gandawie (Vlaamse Opera); Simon Boccanegra w Genui i w Teatro Comunale di Bologna; Lucrezia Borgia w Teneryfie, Budapeszcie, Peczu i Bolonii; Łucja z Lammermooru w Darmstadt, Weronie (Teatro Filarmonico) i Nicei; La Traviata w Nowym Teatrze Narodowym w Tokio; Pagliacci w Genui; Requiem Dvořáka i La Traviata w Kiszyniowie; Petite Messe Solennelle Bacha i Oratorio na Boże Narodzenie w Łodzi; Pagliacci w Genui; Requiem Dvořáka i La Traviata w Kiszyniowie; Madama Butterfly w Nicei.
Nadchodzące występy obejmują Lunatyczkę i Rigoletto w Stuttgarcie oraz Werthera w Teatrze Narodowym w Tokio.
ZOFIA RUDNICKA
Polska tancerka, choreografka i aktorka, wykładowczyni Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, autorka książki „Gerard Wilk. Tancerz”.
Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. R. Turczynowicza i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie od 25 lat wykłada kompozycję tańca, od 2014 roku jest doktorem habilitowanym. Całą karierę baletową związała z Teatrem Wielkim w Warszawie, gdzie będąc solistką tańczyła m.in Mirtę w Giselle, Frygię w Spartakusie, Fedrę w Fedrze Lifara, Taglioni w Grand pas de quatre. Równolegle współpracowała z TV jako tancerka i choreograf Stworzyła kilkanaście spektakli baletowych, w tym prapremierowe: Nienasycenie muz. Tomasza Stańko i La Dolce Vita spektakl o Federico Fellinim zmuz. Nino Roty w Teatrze Wielkim w Warszawie, zrealizowała Śpiącą królewnę i Dziadka do Orzechów Piotra Czajkowskiego oraz choreografie do kilkudziesięciu oper, operetek, musicali, sztuk teatralnych i filmów baletowych m.in. Podróż magiczna muz. Andrzej Zieliński z Gerardem Wilkiem, La valse muz. Maurice Ravel, Mity muz. Karol Szymanowski. Dla uczniów warszawskiej baletowej wystawiła balet Czerwony kapturek muz. Jadwigi Szajny –Lewandowskiej i stworzyła kilkadziesiąt etiud i wariacji o czym wydała książkę zatytułowaną Tancerz, szkoła i scena – etiudy choreograficzne jako istotny element rozwoju artystycznego ucznia.
Laureatka „Złotej Maski” za balet Rudolf Valentino z muzyką Krzesimira Dębskiego, Nagrody Choreograficznej im. Jana Kiepury 2010 za słynny Taniec godzin w operze Gioconda Amilcare Ponchiellego a także dorocznej nagrody Stowarzyszenia Autorów ZAiKS w 2013 roku. Ostatnia jej duża praca to wspólna z Ewą Głowacką realizacja tradycyjnej wersji baletu Giselle w Operze Wrocławskiej w listopadzie 2018 roku. W lutym 2020 roku uhonorowana została Srebrna Glorią Artis. W 2019 roku ukazała się jej książka „Gerard Wilk. Tancerz”, poświęcona wybitnemu polskiemu tancerzowi, który urodził się i spędził dzieciństwo na Śląsku – w Gliwicach, a edukację baletową rozpoczął w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Ludomira Różyckiego w Bytomiu.
TATIANA KWIATKOWSKA
Scenograf i kostiumograf. Ukończyła warszawską Akademię Sztuk Pięknych, gdzie przygotowała dyplom u prof. Stefana Knothe. W swoim dorobku artystycznym posiada liczne realizacje projektów scenografii i kostiumów dla teatrów dramatycznych, operowych i produkcji telewizyjnych. Ważnym punktem w jej karierze była wieloletnia współpraca przy realizacji kultowych programów kabaretowych reżyserowanych przez Olgę Lipińską. Oddzielny i bardzo bogaty dorobek w karierze artystki stanowią realizacje scenografii dla kilkudziesięciu spektakli Teatru Telewizji. Przez wiele lat związana była także z warszawskim Teatrem Syrena, gdzie zrealizowała kilkanaście widowisk muzycznych i rewii m.in. Królową śniegu, Taka noc nie powtórzy się więcej oraz Il flagranti. Dla Teatru im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku stworzyła scenografie dla takich spektakli jak Hamlet, Wesołe kumoszki z Widsoru, Maria Stuart.
Współpracowała z takimi reżyserami jak m.in. Marta Meszaros, Andrzej Strzelecki, Olga Lipińska, Artur Barciś, Jan Englert, Zbigniew Zapasiewicz, Andrzej Ozga, Maciej Wojtyszka, Iwan Wyrypajew.
Pracowała dla Teatrów Muzycznych w Gliwicach i Lublinie, a także dla Opera Nova w Bydgoszczy i Teatru Wielkiego Opery Narodowej.
Za swoją działalność artystyczną była wielokrotnie nagradzana. Otrzymała m.in. Nagrodę Prezesa Rady Ministrów, Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii Najlepszy Scenograf, a także Najlepszej Scenograf Widowisk dla Dzieci i Młodzieży.
MACIEJ IGIELSKI
Reżyser świateł. Od 1990 roku związany jest z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, gdzie projektuje oświetlenie do spektakli operowych i baletowych. Jego ważniejsze realizacje to: Święta wiosna (reż. K. Zaleski), La bohème (reż. M. Treliński), Harnasie (chor. E. Wesołowski), W krainie czarodziejskiego fletu (reż. B. Redo-Dobber), Mandragora (reż. M. Znaniecki), W poszukiwaniu kolorów (chor. J. Tyski), Persona (chor. R. Bondar), Adagio & Scherzo (chor. K. Pastor). Pracował gościnnie dla Opery Nova w Bydgoszczy, reżyserując światła do przedstawień baletowych: Zniewolony umysł (chor. R. Bondara) Sen nocy letniej (chor. K. Urbański) i operowych: Rusałka (reż. K. Wuss), Halka i Rigoletto (reż. N. Babińska), Don Carlos (reż. W. Nurkowski) oraz Potępienie Fausta i Falstaff (reż. M. Prus). W 2013 gościł w Litewskim Narodowym Teatrze Opery i Baletu w Wilnie (Čiurlionis, chor. R. Bondar). Pracował także dla Kieleckiego Teatru Tańca (Zdarzyło się w Jeruzalem, chor. E. Szlufik-Pańtak i G. Pańtak). Reżyserował światła do musicali: Doktor Żywago (reż. J. Szydłowski) w Operze i Filharmonii Podlaskiej, Zorba (reż. W. Mazurkiewicz) w Teatrze Polskim w Bielsku-Białej, Przygody Sindbada Żeglarza (reż. J. Kilian) w Teatrze Muzycznym w Gdyni oraz Pinokio (reż. J. Kilian) w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie. Współpracuje również z teatrami dramatycznymi: Teatrem Bajka (Kocham O’Keeffe, reż. K. Kolberger), Teatrem Buffo (Matematyka miłości, reż. A. Albrecht), Teatrem Narodowym (Łysa śpiewaczka, Madame de Sade– reż. M. Prus, Opowieść zimowa – reż. M. Hycnar), z Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie (Romeo i Julia, reż. M. Hycnar), Teatrem Polskim w Bielsku-Białej (Balladyna, reż. N. Babińska). Zaprojektował oświetlenie pawilonu polskiego na EXPO 2000 w Hanowerze, wystawy „Warszawa w budowie” (WWB4) w Muzeum Sztuki Nowoczesnej , a także do superwidowiska Faust we wrocławskiej Hali Stulecia (reż. B. Redo-Dobber). Stworzył też światła do musicalu Bulwar zachodzącego słońca (reż. J. Mikołajczyk) i oper Cosi fan tutte i Faust (reż. P. Szkotaka) oraz Wesołej wdówki (reż. J.J. Połoński) w Operze Nova w Bydgoszczy. Ostatnio reżyserował światła do spektaklu baletowego Giselle w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. Z Teatrem Wielkim w Łodzi współpracował przy realizacji Cyrulika sewilskiego i Halki.
OBSADA
Giselle, młoda wieśniaczka: Jaeeun Jung – Polski Balet Narodowy (12.10.2024), Laura Ryngajłło (13.10.2024), Daryna Kirik – Opera Lwowska (19.10.2024), Karolina Urbaniak (20.10.2024)
Albert, książę śląski: Ryota Kitai – Polski Balet Narodowy (12.10.2024), Dominik Senator (13.10.2024), Serhii Aleksandrov – Opera Lwowska (19.10.2024), Joshua Legge (20.10.2024)
Hilarion, młody leśniczy: Nazar Botsiy (12.10.2024, 13.10.2024), Gintautas Potockas (19.10.2024), Giuseppe Stancanelli (20.10.2024)
Mirta, królowa willid: Ekaterina Kitaeva-Muśko (12.10.2024, 13.10.2024), Claudie Lacquemanne (19.10.2024), Stanislava Pincekova (20.10.2024)
Wstawne pas de deux (wiejskie): Riho Okuno (12.10.2024), Koki Tachibana (12.10.2024, 19.10.2024), Sakurako Onodera (13.10.2024, 20.10.2024), Chase Vining (13.10.2024, 20.10.2024), Emma Barrowclough (19.10.2024)
2 willidy: Riho Okuno (12.10.2024, 13.10.2024), Claudie Lacquemanne (12.10.2024, 13.10.2024), Maria Góralczyk (19.10.2024), Kinga Łapińska (19.10.2024), Valentyna Batrak (20.10.2024), Emma Barrowclough (20.10.2024)
Przyjaciółki Giselle: Maria Góralczyk (12.10.2024, 13.10.2024, 19.10.2024, 20.10.2024), Monika Maciejewska-Potockas (12.10.2024, 13.10.2024, 19.10.2024, 20.10.2024), Kinga Łapińska (12.10.2024, 13.10.2024, 19.10.2024, 20.10.2024), Isotta Sellari (12.10.2024, 13.10.2024, 19.10.2024, 20.10.2024), Sonya Shteyn (12.10.2024, 13.10.2024, 19.10.2024, 20.10.2024), Sakurako Onodera (12.10.2024, 19.10.2024), Claudie Lacquemanne (13.10.2024, 20.10.2024)
Berta, matka Giselle: Stanislava Pincekova (12.10.2024, 13.10.2024), Julia Sadowska (19.10.2024, 20.10.2024)
Batylda, narzeczona Alberta: Valentyna Batrak (12.10.2024, 13.10.2024), Ekaterina Kitaeva-Muśko (19.10.2024, 20.10.2024)
Wilfryd, przyjaciel Alberta: Chase Vining (12.10.2024), Koki Tachibana (13.10.2024, 20.10.2024), Yuki Itaya (19.10.2024)
Książę kurlandzki, ojciec Batyldy: Dominik Senator (12.10.2024, 19.10.2024, 20.10.2024), Joshua Legge (13.10.2024)
Soliści, Koryfeje, Zespół Baletu i Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi
Uczennice Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi
Dyrygent: Andriy Yurkevych (12.10.2024, 13.10.2024), Sergey Simakov (19.10.2024, 20.10.2024, 15.01.2025, 16.01.2025 godz. 11.00 i 18.30)
Dyrektor Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Z-ca Dyrektora ds. Artystycznych Rafał Janiak Kierownik Baletu Joanna Szymajda
Choreograf, Kurator Łódzkich Spotkań Baletowych Jacek Przybyłowicz
Fot. Joanna Miklaszewska