Zapowiedzi

Premiera „Don Pasquale” zainauguruje XXX Bydgoski Festiwal Operowy

Opera Nova zaprasza na  spektakle XXX Bydgoskiego Festiwalu Operowego, który odbywać się będzie od 20 kwietnia do 5 maja 2024 r.  Festiwal zainauguruje premiera „Don Pasquale” Gaetana Donizettiego w reżyserii Pawła Szkotaka. Imprezą towarzyszącą tegorocznemu Festiwalowi będzie, organizowany wraz z Akademią Muzyczną w Bydgoszczy, mistrzowski kurs wokalny prowadzony przez  Mariusza Kwietnia.

Okrągły numer Festiwalu to szczególny powód do radości, dlatego gospodarze zainaugurują Festiwal arcydziełem opery komicznej „Don Pasquale” Gaetana Donizettiego w reżyserii Pawła Szkotaka (realizującego wcześniej  w Operze Nova takie tytuły, jak „Così fan tutte” Mozarta oraz „Faust”  Gounoda na otwarcie XXVIII BFO).

Kierownictwo muzyczne premiery sprawuje Piotr Wajrak, przygotowanie Chóru spoczywa na Henryku Wierzchoniu, twórcą scenografii (i plakatu przedstawienia) jest Mariusz Napierała, choreografię przygotowuje Iwona Runowska, światła reżyseruje  Maciej Igielski. Nazwiska te pojawiają się często przy realizacjach Opery Nova i są gwarancją efektownych  spektakli. Do grona twórców dołączy po raz pierwszy kostiumograf, Sylwester Krupiński.

Podczas XXX BFO zaprezentowanych zostanie 7 spektakli w wykonaniu znakomitych teatrów z Polski, Litwy, Monako, Francji, Ukrainy.

Na miłośników musicalu czeka rewelacyjna produkcja  Teatru Muzycznego w Poznaniu, „Kombinat”  w reżyserii i wg scenariusza Wojciecha Kościelniaka, bazująca na piosenkach Grzegorza Ciechowskiego i zespołu „Republika”.

Bydgoskich widzów zelektryzuje zapewne zapowiedź pokazania perły opery francuskiej „Manon” Julesa Masseneta,  którą zaprezentuje Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu w Wilnie, przybywający do Bydgoszczy już po raz piąty.  Opera Narodowa we Lwowie (ponownie goszcząca na Festiwalu) przywiezie międzynarodową realizację  opery „Turandot” Giacomo Pucciniego, wystawioną na 120-lecie tamtejszej sceny.

Festiwalowa Publiczność zobaczy także inscenizację ekscentrycznej komedii pomyłek „Wyprawy Pana Broučka” Leoša Janáčka w reżyserii Davida Pountneya, którą zaledwie miesiąc po polskiej prapremierze pokaże u nas Teatr Wielki w Poznaniu.

Zaskakujących wrażeń artystycznych dostarczy czołowy zespół francuskiej sceny barokowej Le Concert de l’Hostel Dieu, który z choreografem  Mouradem  Merzoukim, dyrektorem artystycznym podbijającej światowe sceny La Compagnie Käfig, stworzył spektakl „Folia” w nieoczywisty sposób łączący muzykę baroku z baletem i hip-hopem. Będzie to wyjątkowe przeżycie Międzynarodowego Dnia Tańca.

Wielbicieli baletu z pewnością uwiedzie „Romeo i Julia” – historia kochanków wszech czasów opowiedziana w wybitnej choreografii Jeana-Christophe’a Maillota i w wykonaniu wiodącego na Starym Kontynencie zespołu Baletu Monte Carlo.

Sprzedaż biletów  od poniedziałku, 11 marca od godz.8.30 – w kasie biletowej oraz online.

Imprezą towarzyszącą tegorocznemu Festiwalowi będzie, organizowany wraz z Akademią Muzyczna w Bydgoszczy, mistrzowski kurs wokalny prowadzony przez  Mariusza Kwietnia.

Potop powszechny, Podstępni wariaci, Pomyślne oszustwo, Męczennicy, czy (sic!) Rita, czyli żona mnie leje – czy te tytuły mogą zapowiadać tak cudowną muzykę, jaką nakreśliło kompozytorskie pióro Gaetana Donizettiego? W repertuarze teatrów operowych całego świata, wśród jego wspaniałych oper seria  (np. Łucja z Lammermooru )  poczesne miejsca zajmują te najpiękniejsze i najpogodniejsze,  jak Napój miłosny i wreszcie ukoronowanie opery buffa: Don Pasquale.

15 lat temu Opera Nova po raz pierwszy w historii bydgoskiej sceny operowej sięgnęła po Napój miłosny powierzając jego reżyserię Krzysztofowi Nazarowi. To przedstawienie zdobyło  nagrodę im. Kiepury – jako  najlepszy spektakl muzyczny 2009 r. i aż do tej pory pozostaje jedynym tytułem  z bogatej twórczości Donizettiego zrealizowanym w bydgoskiej Operze. Don Pasquale kończy właściwą epokę włoskiej opery komicznej (nie zapominajmy jednak o Falstaffie Verdiego!), od 182. lat figuruje na afiszach słynnych teatrów operowych i w programach festiwalowych. Nareszcie dołączy do repertuaru Opery Nova w Bydgoszczy!

Próby reżyserskie rozpoczęły się 28 lutego. Premiera 20 kwietnia 2024 r. o godz.19 zainauguruje  XXX Bydgoski Festiwal Operowy.

Jego organizatorzy żywią nadzieję na powtórzenie sukcesu Eliksiru, gdyż reżyseria premiery spoczywa w rękach Pawła Szkotaka, który gwarantuje niebanalne odczytanie libretta, kierownictwo muzyczne sprawuje Piotr Wajrak, Chór przygotowuje Henryk Wierzchoń, twórcą scenografii (i plakatu przedstawienia) jest Mariusz Napierała, choreografię przygotowuje Iwona Runowska, światła reżyseruje  Maciej Igielski.

Nazwiska te pojawiają się często przy realizacjach Opery Nova i są gwarancją efektownych  spektakli. Do grona twórców dołączy po raz pierwszy kostiumograf Sylwester Krupiński.

Don Pasquale z rewolwerem pod poduszką?

Tandem Szkotak-Napierała przygotował przed dwoma laty w Operze Nova operę komiczna Mozarta; teraz ponownie sytuują akcję  na scenie obrotowej, gdzie płynnie, niemal filmowo, będzie przenosiła się z nowojorskiego zaułka ( tak, akcja dzieje się w latach 40. XX wieku w środowisku włoskich emigrantów w Stanach Zjednoczonych) do domu tytułowego bohatera. Jego postać reżyser widzi jako swoiste odbicie innego słynnego Don… Don Vita Corleone z powieści Maria Puzo i  kultowego filmu Coppoli.

Spektakle premierowe:
Sobota, 20 IV godz.19
Niedziela, 21 IV godz.18.

Następne:
14, 15, 16 czerwca
Sprzedaż biletów na wszystkie terminy od 11 marca br.

Ewa Chałat

fot. proj. Mariusza Napierały

Komentarze
Udostepnij