Zapowiedzi

PREMIERA “GURU” OPERY NA ZAMKU W SZCZECINIE SERWISIE YOUTUBE!

Uprzejmie informujemy, że operę „Guru” współczesnego francuskiego kompozytora Laurenta Petitgirarda, której światowa prapremiera odbyła się w Operze na Zamku w Szczecinie w 2018 roku można już oglądać bezpłatnie na kanale Opery na Zamku w serwisie YouTube (z napisami w języku polskim, angielskim lub francuskim), podobnie jak zamieszczony już tam spektakl baletowy „Na kwaterunku” Stanisława Moniuszki – do końca 2020 roku.

Opera „Guru” emitowana jest z okazji Dnia Teatru Publicznego 2020. Organizatorami Dnia Teatru Publicznego są: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Serdecznie zapraszamy!

Opis „Guru”:

Światowa prapremiera „Guru” odbyła się w Operze na Zamku w Szczecinie 28 września 2018 roku. Libretto według oryginalnego pomysłu Laurenta Petitgirarda napisał Xavier Maurel. Za pulpitem dyrygenckim stanął podczas tego niezwykłego wydarzenia sam kompozytor. Wśród obsady solistów znalazły się znakomitości światowych scen operowych, m.in. holenderski bas Hubert Claessens, francuski tenor Paul Gaugler czy aktorka Sonia Petrovna.  „Guru” to spojrzenie na ostatnie dni sekty, prowadzonej przez opętanego przywódcę. Początkowo jego zamiarem było pozbawienie swoich wiernych ich majątków. Ale Guru zaczyna wierzyć w swoją nadprzyrodzoną moc, chce być zbawcą, prorokiem. Demoniczny przywódca rozpoczyna przygotowania do wielkiej „podróży”, która pozwoli wyznawcom spotkać się w sferze bezcielesnej. Opór stawia tylko jedna kobieta, Marie, niedawno przyjęta członkini sekty. Zachowując zdrowy rozsądek w obliczu masowego szaleństwa, zdecydowanie wyróżnia się spośród innych postaci. Podejmuje walkę z Guru, by powstrzymać machinę zła, ocalić siebie i pozostałych.

„Guru” to opera zaangażowana będąca reakcją na ogromną liczbę sekt funkcjonujących na świecie niszczących ludzkie umysły. Powstała w latach 2006-2009 pod wpływem autentycznych wydarzeń z 1978 roku, kiedy to przywódca sekty w Jonestown doprowadził do samobójstwa ponad 900 osób. Kompozytor wyraża sprzeciw wobec wszelkiej umysłowej manipulacji, także tej, z którą mamy do czynienia na co dzień.

Realizacja:

KIEROWNICTWO MUZYCZNE, DYRYGENT – Laurent Petitgirard

REŻYSERIA – Damian Cruden

SCENOGRAFIA – Jérôme Bourdin

KOSTIUMY – Dominique Louis, Agata Tyszko

REŻYSERIA ŚWIATEŁ – Maciej Igielski

PRZYGOTOWANIE CHÓRU – Małgorzata Bornowska

PRZYGOTOWANIE WOKALNE SOLISTÓW – Mari Laurila-Lili

Obsada:

GURU – Hubert Claessens

MARIE – Sonia Petrovna

VICTOR – Paul Gaugler

IRIS – Bożena Bujnicka (za tę rolę solistka otrzymała nagrodę w prestiżowym konkursie Teatralne Nagrody Muzyczne im. Jana Kiepury)

CARELLI – Guillaume Dussau

MARTHE – Gosha Kowalinska

NOWI ADEPCI – Lucyna Boguszewska, Iga Caban, Sandra Klara Januszewska, Paweł Wolski, Tomasz Łuczak, Rafał Pawnuk

Chór i Orkiestra Opery na Zamku w Szczecinie

#DzieńTeatruPublicznego2020
#CZEKAMY

Opis „Na kwaterunku”:

„Na kwaterunku” to nieco zapomniane dzieło baletowe Stanisława Moniuszki. Robert Bondara opowiedział je na scenie Opery na Zamku w Szczecinie w uniwersalny sposób. Oddalił się od sielankowej atmosfery i spojrzał na utwór z punktu widzenia jednostki. Pokazał, jak konflikt wpływa na życie człowieka. Istotnym punktem zaczepienia był syndrom stresu pourazowego, którego doświadczają żołnierze, ale i cywile. Choreograf przybliżył XIX-wieczną partyturę Moniuszki, w której muzyka stanowiła jedynie pretekst do pokazania połączonej scenami pantomimicznymi suity różnych tańców, do wrażliwości współczesnego człowieka, żyjącego w świecie toczących się konfliktów zbrojnych, niosących okrutne konsekwencje. Robert Bondara dotknął zatem żywego, bolącego problemu. W swojej inscenizacji skontrapunktował mistrzowsko sielankową, wręcz cukierkową muzykę tematem wojny. Doszukał się tych elementów, które współczesnemu widzowi pomagają zrozumieć naturę konfliktu zbrojnego. Przeniósł ciężar z banału, dobrej zabawy, która jest głównym motorem napędowym tego utworu, na nieco inne tematy, podskórnie w nim tkwiące. Dzięki temu nie powstała artystyczna rekonstrukcja spektaklu, a oryginalne dzieło, w którym historia opowiedziana jest z perspektywy jednego człowieka, nazwanego On. Robert Bondara zaczerpnął jak najwięcej z oryginalnego libretta, ale je zmodyfikował. Pewne fakty, które znajdowały się w źródłowym utworze, opowiadane są z retrospektywnego punktu widzenia. Poza parą młodych ludzi z pierwowzoru, Juliana i Katarzyny, pojawiły się tam jeszcze postaci, których w libretcie nie było, między innymi kobieta spotkana przez głównego bohatera na jego drodze, Dziewczyna II. Dzięki temu można dowiedzieć się, kim ten człowiek jest i jakie są motywy jego działania. Choreograf zastosował w swoim przedstawieniu bardzo oszczędne środki wyrazu, aby pokazać wydarzenia z okresu wojny, która może być osadzona w teraźniejszości, w przeszłości, przyszłości, rzeczywistości odległej od nas…

Realizacja:

KIEROWNICTWO MUZYCZNE, DYRYGENT – Jerzy Wołosiuk

INSCENIZACJA I CHOREOGRAFIA – Robert Bondara

SCENOGRAFIA I KOSTIUMY – Julia Skrzynecka, Martyna Kander

REŻYSERIA ŚWIATEŁ – Maciej Igielski

PROJEKCJE MULTIMEDIALNE – Artur Sienicki

Obsada: 

ON – Paweł Wdówka

JULIAN – Patryk Kowalski

KATARZYNA – Stephanie Nabet

DZIEWCZYNA – Ksenia Naumets

SIERŻANT – Pedro Rizzi

CHŁOPIEC – Idris Bakayok

LEKARZ – Andrzej Kieć

ŻOŁNIERZE – Roger Bernad, Piotr Nowak, Łukasz Przespolewski, Maksim Yasinski, Yu Yamani

CYWILE – Żaneta Bagińska, Karolina Cichy-Szromnik, Aleksandra Januszak, Monika Kieliba, Nadine De Lumé, Emma Mcbeth, Stephanie Nabet, Julia Safin, Vasyl Kropyvnyi, Jeppe Jakobsen

Orkiestra Opery na Zamku w Szczecinie

Nagranie jest udostępniane w ramach #TUTTIwdomu – edycji specjalnej projektu TUTTI.pl, promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Fot. P. Gamdzyk©Opera na Zamku

Komentarze
Udostepnij