Zapowiedzi

Premiera “Il barbiere di Siviglia” w Polskiej Operze Królewskiej

20 grudnia o godz. 19 w Polskiej Operze Królewskiej odbędzie się premierowy pokaz “Il barbiere di Siviglia” (“Cyrulika sewilskiego”) w reż. Jitki Stokalskiej.

“Il barbiere di Siviglia” (“Cyrulik sewilski”) to jedno z najsłynniejszych dzieł Gioacchina Rossiniego. Choć jego napisanie zajęło ponoć kompozytorowi zaledwie trzy tygodnie, to okazało się jednym ze szczytowych osiągnięć w gatunku opera buffa. Skrząca się od oryginalnych muzycznych pomysłów kompozycja obfituje w kunsztowne arie i zabawne dialogi. Doskonałość muzycznych rozwiązań potęguje znakomite libretto, które Cesare Sterbini ułożył na podstawie sztuki Pierre’a Beaumarchais’go.

Dziś nie każdy pamięta, że prapremiera słynnej opery Rossiniego odbyła się pod tytułem “Almaviva, ossia L’inutile precauzione” (“Almaviva lub Zbyteczna ostrożność”). Zmiana oryginalnego tytułu stanowiła jeden z licznych zabiegów mających na celu zjednanie rzymskiej publiczności. Spodziewano się bowiem, że wykorzystanie przez młodego Rossiniego tekstu, na kanwie którego powszechnie szanowany Giovanni Paisiello skomponował wcześniej własną operę, może wzbudzić negatywne emocje. I rzeczywiście. Na nic zdało się uzyskanie zgody mistrza oraz wyjaśnienie dołączone do programu. Wszelkie próby załagodzenia sytuacji okazały się daremne, a premiera, która odbyła się w Teatro Argentina w Rzymie 20 lutego 1816 roku, zakończyła się fiaskiem.

Jednak już drugie przedstawienie publiczność przyjęła z należytym uznaniem. Wkrótce zaś opera zyskała sławę nie tylko we Włoszech, ale i na całym świecie. Przyjąwszy ostatecznie tytuł tożsamy z literackim pierwowzorem, “Il barbiere di Siviglia” Rossiniego bawi i zachwyca również dziś.

***

GIOACCHINO ROSSINI

IL BARBIERE DI SIVIGLIA

Premiera 20 i 21 grudnia, godzina 19.00

Teatr Królewski w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie

Kolejne spektakle 10 i 11 stycznia.

Szczegóły na www.operakrolewska.pl

Bilety do nabycia na www.ewejsciowki.pl

Obsada:
Hrabia Almaviva  – Karol Kozłowski/ Sylwester Smulczyński/ Leszek Świdziński
Figaro  – Tomasz Rak/ Robert Szpręgiel/ Witold Żołądkiewicz
Rosina  – Iwona Handzlik/ Aneta Łukaszewicz/ Anna Radziejewska
Bartolo  – Robert Gierlach/ Piotr Kędziora/ Dariusz Machej/ Andrzej Klimczak
Basilio  – Wojciech Gierlach/ Andrzej Klimczak/ Tomasz Raff
Berta  – Tatiana Hempel-Gierlach/ Justyna Stępień/ Anna Wyrzykowska
Fiorello/ Notariusz  – Paweł Michalczuk/ Piotr Kędziora
Ambrogio  – Jakub A. Grabowski
Oficer  – Paweł Michalczuk/ Sławomir Jurczak
Rossini  – Wojciech Pałęcki
Dziewczyna I  – Marta Schnura
Dziewczyna II  – Maria Złotek
Gitarzysta  – Mirosław Zalewski
Mimowie  – Jerzy Klonowski, Marcin Mastalerz, Janusz Porębski
 – Zespół wokalny Polskiej Opery Królewskiej
 – Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej
reżyseria:  Jitka Stokalska
scenografia:  Marlena Skoneczko
dyrygent:  Dawid Runtz
kierownictwo muzyczne:  Dawid Runtz
reżyseria świateł:  Karolina Gębska
ruch sceniczny:  Alisa Makarenko
przygotowanie zespołu wokalnego:  Lilianna Krych
asystent reżysera:  Sławomir Jurczak
II asystent reżysera:  Agnieszka Kozłowska
II dyrygentka:  Lilianna Krych
asystent reżysera świateł:  Marek Zamojski
konsultacje iluzjonistyczne:  Maciej Pol
Komentarze
Udostepnij