Zapowiedzi

Premiera musicalu “Szaleństwa Panny Anny” w Białostockiej Akademii Musicalowej

W sobotę 29 maja odbędzie się premiera musicalu „Szaleństwa Panny Anny” w reżyserii Doroty Białkowskiej-Krukowskiej. Przedstawienie muzyczne jest oparte na motywach książki Lucy Maud Montgomery w przekładzie Rozalii Bernsteinowej „Ania z Zielonego Wzgórza”.

Autorski projekt Białostockiej Akademii Musicalowej to opowieść, która napełnia optymizmem. Ciepła, zabawna i mądra historia dzięki, której chłoniemy ponadczasowe wartości takie jak miłość, przyjaźń i rodzina.

– Dlaczego właśnie „Ania z Zielonego Wzgórza”? Po pierwsze jest to wyjątkowa i ponadczasowa powieść. Przy wyborze książki do adaptacji kierowałam się również znalezieniem w scenariuszu jak największej ilości ról dla dzieci. Szczególnie ważny był również temat – na tyle ciekawy, by zaangażować w 100% nie tylko młodych aktorów, ale także widzów. No i najważniejsze to ponadczasowe przesłanie o przyjaźni, akceptacji oraz wytrwałości w walce o swoje marzenia. Nigdy nie można się poddawać! Nasi słuchacze doskonale o tym wiedzą. Przyznaję, że na wybór tytułu miał wpływ mój osobisty sentyment do książki oraz samej postaci Ań. To bardzo emocjonalna i wrażliwa dziewczyna, którą miałam przyjemność kiedyś zagrać. To były moje pierwsze kroki na scenie Teatru Muzycznego w Gdyni i zawsze pozostaną żywe w moim sercu – mówi Dorota Białkowska-Krukowska, reżyser.

Dorota Białkowska-Krukowska odpowiada również za scenariusz musicalu. Autorską muzykę skomponował Marcin Nagnajewicz, teksty piosenek napisał Bartłomiej Łochnicki, a Hanna Mocarska stworzyła choreografię.

– Musical „Szaleństwa Panny Anny” pod względem choreograficznym, to zestawienie „starego” z nowym. Połączyliśmy tańce młodych osób za czasów, w jakich rozgrywała się historia głównej bohaterki z współczesnymi krokami, pochodzącymi z techniki tańca jazzowego i hip-hopu. Praca nad przedstawieniem rozpoczęła się rok temu, podczas pandemii. Wówczas zajęcia odbywały się w trybie zdalnym, co stanowiło olbrzymie wyzwanie zarówno dla mnie – choreografa, jak i dla słuchaczy BAM-u. Ta forma pracy niewątpliwie wpłynęła na ostateczny wygląd jednej z pierwszych choreografii do utworu “Podróż Mateusza”. Wykorzystując niewielką domową przestrzeń postanowiłam, aby kompozycja ruchowa była utrzymana w pozycji siedzącej i opierała się na bardzo precyzyjnych oraz synchronicznych ruchach. Ogromnym wyzwaniem podczas prób okazał się walc. Ciężka praca i zaangażowanie słuchaczy przeszły nasze najśmielsze oczekiwania – opowiada Hanna Mocarska, choreograf.

– Praca z młodzieżą nad warsztatem wokalnym podczas przygotowań do musicalu była wspaniała. Możliwość obserwacji ich rozwoju i to jak otwierały się na nowe, często im nieznane techniki wydobywania dźwięku, dawała mi mnóstwo energii i jeszcze więcej motywacji do dalszej pracy. W każdym naszym słuchaczu starałem się znaleźć coś indywidualnego, coś nad czym można popracować, co można jeszcze poprawić, ulepszyć. Ich głosy można porównać do diamentów, które ledwo co odkryte, lśnią i błyszczą, ale dopiero po dokładnym oszlifowaniu i nadaniu odpowiedniego kształtu, stają się jedyne w swoim rodzaju, najpiękniejsze. Każdy z nich jest wyjątkowy – mówi Bartłomiej Łochnicki, który odpowiadał za przygotowanie wokalne słuchaczy i jest autorem tekstów piosenek.

W projekcie wystąpiło ponad pięćdziesięciu słuchaczy Akademii w wieku od 5 do 55 lat, oraz trzech profesjonalnych aktorów: Justyna Godlewska-Kruczkowska, Marek Tyszkiewicz oraz Dawid Franciszek Malec.

Justyna Godlewska-Kruczkowska – aktorka Teatru Dramatycznego wcieliła się w postać silnej i sprawiedliwej Maryli Cuthbert.

– Całe życie z ogromną radością stworzyłam i grałam dla dzieci i przed dziećmi. Po raz pierwszy znalazłam się w sytuacji, gdzie byłam równorzędnym partnerem młodych adeptów sztuki. I to jest dopiero coś! Zachwycająca i porywająca jest wrażliwość, pasja, energia i pracowitość słuchaczy BAM. Spotkanie na scenie i przed kamerą – zwłaszcza z dziewczynkami wcielającymi się w rolę głównej i tytułowej bohaterki, pozostawiło we mnie niezapomniane wrażenia. Nie jestem jednak wolna od niepokoju: czy podołałam? Czy właśnie tak, sceniczne Anie, wyobrażały sobie Marylę? Czy moja postać, a i osoba nie były zbyt wymagające? Mam nadzieję, że jesteście dziewczynki zadowolone i spełnione, bo ja – bardzo! Dziękuję Wam za te niezwykłe doświadczenie, trzymam kciuki za dalsze artystyczne sukcesy i pozdrawiam BAM, który sprawił, że mogłyśmy razem pracować – powiedziała Justyna Godlewska-Kruczkowska.

Marek Tyszkiewicz odtwórca roli ciepłego, szczerego i dobrodusznego Mateusza Cuthberta cieszy się z zaproszenia do realizacji musicalu „Szaleństwa Panny Anny”.

– Praca z wyjątkowo utalentowaną młodzieżą była dużą  przyjemnością. Zdolności wokalne, taneczne i aktorskie obu Ań były na bardzo wysokim poziomie. Atmosfera podczas pracy wspaniała. Bartek Łochnicki i pani reżyser Dorota Białkowska-Krukowska okazali się nie tylko znakomitymi pedagogami, ale także sprawnymi organizatorami. Specjalne pozdrowienia kieruję do pani choreograf Hani Mocarskiej. Nie mogę się już doczekać premiery w Kinie Helios – powiedział Marek Tyszkiewicz, aktor Teatru Dramatycznego im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku.

W postać tytułowej Ani Shirley wcieliły się dwie słuchaczki Akademii, wyłonione podczas castingu.

– Najtrudniejsze do zagrania były emocje, bo jak wiemy Ania przeżywa wszystko o wiele mocniej. Było to nie lada wyzwaniem i inspirującym doświadczeniem – opowiada Patrycja Oleszkiewicz.

– Bardzo dobrze czułam się w tej roli. Było to ciekawe doświadczenie i dużo się nauczyłam od Ani, bo jest naprawdę wspaniałą postacią, obdarzoną niezwykłą wyobraźnią – mówi Wiktoria Kociukiewicz.

Bartosz Kalinowski – odtwórca roli Gilberta Blythe’a opowiada, że bardzo ciężko było wskrzesić w sobie różne emocje. Cieszy się, że dostał tę rolę. Wcielenie się w tę postać było dla niego bardzo satysfakcjonujące.

Projekt realizowany był w Podlaskim Muzeum Kultury Ludowej oraz w Teatrze Dramatycznym im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku. Realizacja tego przedsięwzięcia nie byłaby możliwa bez wsparcia Województwa Podlaskiego.

Ze względu na pandemię musical został zarejestrowany w formie filmu, którego premiera odbędzie się w Kinie Helios w dniu 29 maja o godz. 9.00.

Wszystkich, którzy chcieliby zobaczyć efekty pracy słuchaczy Białostockiej Akademii Musicalowej zapraszamy w dniu 1 czerwca  o godz. 19.00. na kanał Akademii w serwisie YouTube. Musical będzie dostępny przez kilka kolejnych dni.

Musical „Szaleństwa Panny Anny”

Realizatorzy:

Scenariusz i reżyseria: Dorota Białkowska-Krukowska

Muzyka i kierownictwo muzyczne: Marcin Nagnajewicz

Choreografia: Hanna Mocarska, Paulina Wróblewska

Teksty piosenek: Dorota Białkowska-Krukowska, Bartłomiej Łochnicki

Mix i mastering: Cezary Krukowski, Blaze Sound

Przygotowanie wokalne: Sylwia Mądra, Bartłomiej Łochnicki

Przygotowanie aktorskie: Dawid Franciszek Malec

Przygotowanie grupy „BAMISIE”: Sylwia Mądra

Przygotowanie „BAM dla DAM”: Agnieszka Hryniewicka, Justyna Godlewska-Kruczkowska

Producent: Agnieszka Hryniewicka

Social media: Emilia Rogalska

Oprawa graficzna: Marcin Rogalski

Blaze Media Agencja Kreatywna:

Operator 1: Łukasz Gwara

Operator 2: Damian Stankiewicz

Operator 3: Jacek Dziemidowicz

Montaż, kolor i korekcja: Damian Stankiewicz

Dźwięk na planie: Paweł Puczyłowski

Obsada:

Ania Shirley- Wiktoria Kociukiewicz, Patrycja Oleszkiewicz

Maryla Cuthbert – Justyna Godlewska-Kruczkowska

Mateusz Cuthbert – Marek Tyszkiewicz

Pan Philips – Dawid Franciszek Malec

Diana Barry – Liliana Parish, Patrycja Bubińska

Gilbert Blythe – Bartosz Kalinowski

Józia Pye – Wiktoria Sikora, Patrycja Tekień

Janka Andrews – Zofia Bieniasz, Iga Ostrowska

Ruby Gillis – Wiktoria Jakubowska, Zofia Kłubowicz

Gertie Pye – Magdalena Suszczyńska, Marcelina Wenclik

Prissy Andrews – Wiktoria Walczyk

Minnie Barry – Hanna Kosiorek

Carol Sloane – Vincent Korolczuk

Liliana – Agata Glapa

Mary – Antonina Gorczak

Flora – Ewa Rozwadowska

Tillie- Patrycja Kuczko

Kordelia- Małgorzata Grądzka

Rebeka – Pola Socha

Rozalia – Judyta Jurek

Leslie – Zuzanna Breczko

Rilla – Joanna Pietruczuk

Una – Alicja Miazga

Dzieci z Avonlea: Patrycja Bartłomiejczyk, Zuzanna Brulińska, Filip Chojnowski, Aleksandra Danilczuk, Maria Dzikowska, Weronika Gołubowska, Julia Grigoriew, Amelia Hojden, Emilian Jakubowski, Julianna Jarząbek, Marianna Jarząbek, Hanna Korszak, Róża Krukowska, Wanda Kuźmicz, Weronika Lulewicz, Antonina Łapińska, Weronika Markowska, Laura Muczyńska, Amelia Niemczynowicz, Matylda Niechwiedowicz, Ryszard Niechwiedowicz, Ksawier Nieradka, Antoni Romanowicz, Zofia Sadowska, Zofia Saniewska, Gabriela Taudul, Dawid Tekień, Wiktoria Walczyk, Marcelina Wenclik, Dominika Wysocka, Laura Wysocka

Kobiety z Avonlea: Ewelina Chmielewska, Agnieszka Daniluk, Joanna Kociukiewicz, Maria Kułakowska, Anna Oleszkiewicz, Marta Siemieniuk, Małgorzata Wenclik

Link do trailera musicalu: https://youtu.be/jzyoWMle7Yg

Komentarze
Udostepnij