Zapowiedzi

Premiera spektaklu „ahat ilī. Siostra bogów” w bydgoskim Teatrze Polskim

Sezon 2023/2024 w Teatrze Polskim w Bydgoszczy zakończy premiera spektaklu „ahat ilī. Siostra bogów” w reżyserii Anny Augustynowicz, będącego adaptacją książki autorstwa Olgi Tokarczuk. Premiera odbędzie się już 31 sierpnia (sobota) o godz. 19:00, a pokazy popremierowe 1 września (niedziela) o godz. 18:00 oraz 3 września (wtorek) o godz. 19:00.

Przestrzeń przedstawienia w reżyserii Anny Augustynowicz oparta jest o zapis mitu, stworzonego przez Olgę Tokarczuk. Mit o sumeryjskiej bogini Isztar, który pozwala spojrzeć na ludzką naturę, patrząc w oczy kolejnym postcywilizacjom, gdzie płeć i wiek przestaje mieć znaczenie, gdzie istotą dramatu staje się brak pożądania. To spojrzenie niejako przechwytuje autorka, by w swoim tekście ustanowić mityczny pozaczas, w którym kwiaty nie mają zapachu, jedzenie nie ma smaku, wszystkie języki są uzasadnione i każdy pozbawiony sensu. Pozaczas, jaki łączy narodziny z umieraniem, życie ze śmiercią, w którym każdemu wolno przekroczyć nieprzekraczalne. Żeby tego czasu doświadczyć trzeba zejść do podziemi.

Olga Tokarczuk przenosi podróż Anny Inn przez grobowce świata w przestrzeń opery. Pisze libretto, ubiera je w język podniosły. Anna Augustynowicz tworzy formę dla teatru, interpretując libretto, które autorka wydała razem ze scenami dramatycznymi, jako dwa sposoby zapisu tej samej historii.

Spektakl odkrywa to, co w ludzkości jest niezmienne od początku jej istnienia. Twórcy i twórczynie próbując zrozumieć dlaczego Inanna zeszła do podziemi, sięgają w głąb ludzkiej otchłani, tym samym pomagając przezwyciężyć lęk przed śmiercią – jest to tekst uzdrawiający. Zachęca nas, by nie bać się konfliktowości, która jest w nas wszystkich.

Ekspresja aktorów w przedstawieniu jest inspirowana partyturą zapisaną przez Olgę Tokarczuk. Ludzki na wskroś język utworu stał się również inspiracją dla twórców scenografii, muzyki, mgnień obrazu, brzmienia światła i kostiumu – munduru ludzkiego ciała.

Premiera spektaklu odbędzie się 31 sierpnia (sobota) o godzinie 19:00 na małej scenie TPB. Pokazy popremierowe odbędą się 1 września (niedziela) o godzinie 18:00 oraz 3 września (wtorek) o godzinie 19:00.

Bilety dostępne są w kasie Teatru Polskiego w Bydgoszczy (bilety@teatrpolski.pl; +48 52 339 78 18; +48 885 60 70 90) oraz poprzez stronę www.teatrpolski.pl (zakładka KUP BILET).

Na deskach Teatru Polskiego w role bohaterów sumeryjskiego mitu o bogini wojny i miłości, Inannie, wcielą się: Zhenia Doliak, Adam Graczyk, Mirosław Guzowski, Dagmara Mrowiec-Matuszak, Paweł Paczesny, Michał Surówka, Małgorzata Witkowska.

Scenografię stworzy Marek Braun, muzyką zajmie się Jan Marek Kamiński, za videoart oraz światło odpowiedzialny będzie Wojciech Kapela, a kostiumy przygotuje Tomasz Armada. Inspicjentem spektaklu będzie Adam Pakieła.

Spektakl reżyseruje Anna Augustynowicz – reżyserka teatralna, w latach 1992-2022 roku dyrektor artystyczna Teatru Współczesnego w Szczecinie. Pracowała też m.in. w Teatrze Powszechnym w Warszawie, Teatrze Wybrzeże w Gdańsku i Starym Teatrze w Krakowie. Jej najnowszą premierę, „Matkę” Witkacego, można oglądać w stołecznym Teatrze Ateneum. Prowadzi seminarium reżyserskie w Akademii Teatralnej w Warszawie.

Znana jest z odważnego sięgania po dramaturgię współczesną z Polski i Europy oraz autorskie odczytania klasyki dwudziestowiecznego dramatu. Do historii polskiego teatru przeszły jej realizacje, które otworzyły erę „nowego teatru” w Polsce – „Młoda śmierć” Grzegorza Nawrockiego, „Moja wątroba jest bez sensu albo zagłada ludu” Wernera Schwaba, „Iwona, księżniczka Burgunda” Witolda Gombrowicza. Jej najgłośniejsze spektakle ostatnich lat to „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego, „Ślub” Witolda Gombrowicza i „Odlot” Zenona Fajfera.

Jest laureatką ponad czterdziestu nagród m.in. Laur Konrada, Paszport Polityki, Nagroda im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego, Festiwalu „Wyspiański” w Krakowie. W ostatnim czasie  dwukrotnie nagrodzona została nagrodą im. Konrada Swinarskiego przyznawaną przez miesięcznik „Teatr” za reżyserię „Ślubu” (2017) i „Odlotu” (2022).

fot. Kamila Paradowska

Komentarze
Udostepnij