Zapowiedzi

Premiera spektaklu „Damaszek 2045” w warszawskim Powszechnym

W Teatrze Powszechnym w Warszawie trwają próby do nowego spektaklu „Damaszek 2045” w reżyserii Omara Abusaady i na podstawie tekstu Mohammada Al Attara, artystów pochodzących z Syrii. Premiera spektaklu zaplanowana jest na 20 września 2019 roku. W obsadzie spektaklu: Aleksandra Bożek, Grzegorz Falkowski, Natalia Łągiewczyk, Oskar Stoczyński i Kazimierz Wysota.

Spektakl powstaje w ramach międzynarodowego projektu „Atlas of Transitions. New geographies for a cross-cultural Europe”, którego polskimi partnerami są Teatr Powszechny, Fundacja Strefa WolnoSłowa i Ośrodek Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego.

„Damaszek 2045”
prapremiera: 20 września 2019 r., Scena Duża Teatru Powszechnego w Warszawie
kolejne pokazy: 21, 22, 24 września i 27, 29, 30 października

reżyseria: Omar Abusaada
dramaturgia: Mohammad Al Attar
scenografia: Bissane Al Sharif
tłumaczenie tekstu: Agnieszka Piotrowska
wideo: Szymon Rogiński
muzyka: Nadim Husni
reżyseria światła: Piotr Pieczyński
tłumacz podczas prób: Feras Daboul
asystentka reżysera: Iza Stolarska
asystent ds. wideo: Maciej Rudzin
inspicjentka: Barbara Sadowska
obsada: Aleksandra Bożek, Grzegorz Falkowski, Natalia Łągiewczyk, Oskar Stoczyński, Kazimierz Wysota

Jest rok 2045, a Damaszek to kwitnące, rozwijające się gospodarczo i pełne życia miasto, w którym nic nie zakłóca spokoju. Jednak dwa ostatnie, pozornie niezwiązane ze sobą wydarzenia zaczynają zagrażać tej harmonii.

Instalacja artystyczna w jednym z nowo otwartych muzeów staje się celem tajemniczego aktu sabotażu. Wkrótce mieszkańców miasta zaczynają nękać koszmary senne, które przywołują obrazy dziwnej przeszłości. Oficerowie weterani, Adam i Sam wszczynają śledztwo, jednak każdy kolejny trop oddala ich od wyjaśnienia niepokojących okoliczności i narastającego chaosu. Gdy akcja sabotażowa wykracza poza muzeum, a koszmary dopadają coraz więcej osób, na jaw wychodzą wstrząsające fakty. W obliczu konfrontacji, która na zawsze zmieni ich los, mieszkańcy Damaszku odkrywają, jak wielką fikcją było ich dotychczasowe, uporządkowane życie, a wszystko wokół chyli się ku upadkowi.

W nowym spektaklu „Damaszek 2045” dramatopisarz Mohammad Al Attar i reżyser Omar Abusaada pytają o ludzką pamięć i mechanizmy zapominania, pisanie historii wojny oraz o narracje zwycięzców i zwyciężonych.

Spektakl realizowany jest w ramach międzynarodowego projektu Atlas of Transitions. New geographies for a cross-cultural Europe.

Projekt współfinansowany ze środków programu Kreatywna Europa Unii Europejskiej.

Omar Abusaada

Niezależny syryjski reżyser i dramaturg mieszkający w Damaszku. Po ukończeniu studiów teatralnych w Wyższym Instytucie Sztuk Dramatycznych w Damaszku zaczął rozwijać własną wizję teatru świadomego politycznie i społecznie. Był współzałożycielem Studio Theatre, którego pierwsza premiera pt. „Bezsenność” miała premierę w 2004 roku.

Spędził wiele lat podróżując po najodleglejszych regionach Syrii, Egiptu i Jemenu, aby szkolić młodych praktyków teatru i wystawiać spektakle na targowiskach, czy rynkach, które często były pretekstami do rozmów z lokalnymi studentami, pracownikami lub mieszkańcami wsi, którzy czasami dołączali do aktorów na scenie.

Od prawie 10 lat Abusaada współpracuje z syryjskim dramatopisarzem Mohammadem Al Attarem. Ich spektakle znajdują się na granicy między dramaturgią i dokumentacją. Kondensują traumy wojenne i pokazują, co znaczy mierzenie się z nimi na co dzień. Jedno z ich ostatnich dzieł – „Kiedy czekałem” – którego premiera odbyła się w 2016 r. w ramach Kunsten Festiwal w Brukseli, została wybrana do oficjalnego programu 70. edycji Festiwalu Teatralnego w Awinionie.

Mohammad Al Attar

Syryjski dramatopisarz, który zajmuje się Syryjską Rewolucją i wynikającymi z niej konfliktami już od 2011 roku. Al Attar urodził się w Damaszku. Na uniwersytecie ukończył literaturę angielską, a następnie studia teatralne w Wyższym Instytucie Sztuk Dramatycznych w Damaszku. Uzyskał także tytuł magistra w dziedzinie teatru na londyńskim Goldsmiths University. Jest uznawany za jednego z najważniejszych kronikarzy rozdartej wojną Syrii.

Jego sztuki, takie jak: „Wycofanie”, „Online”, „Spójrz na ulicę… tak właśnie wygląda nadzieja”, „Czy mógłbyś spojrzeć w kamerę?” i „Kiedy czekałem” były wystawiane na rozmaitych międzynarodowych festiwalach i spotkaniach teatralnych. Przy pracy nad większością swoich sztuk łączył siły z syryjskim reżyserem Omarem Abusaadą. Niedawno ukończyli teatralną trylogię, która obejmowała adaptacje greckich tragedii poświęconych życiu kobiet szukających schronienia przed wojną. Po adaptacji „Trojanek” (2013) w Jordanii i „Antygony z Szatili” (2014) w Libanie, „Ifigenia” została wystawiona w Volksbühne w Berlinie we wrześniu 2017 r. W 2017 roku w Berlinie odbyła się premiera „Aleppo, portretu nieobecności” Al Attara w HKW. Jego ostatnia sztuka „Fabryka”, koprodukcja Festiwalu Ruhrtinnale i Volksbünhe, miała swoją premierę w sierpniu 2018 roku.

Oprócz dzieł scenicznych, Al Attar pisał także dla wielu czasopism i gazet, ze szczególnym uwzględnieniem tematu Powstania Syryjskiego.

Komentarze
Udostepnij