Zapowiedzi

Premiera spektaklu “Gwido, hrabia Blezu” w krakowskiej Cricotece

5 i 6 grudnia w Cricotece odbędzie się premiera spektaklu “Gwido, hrabia Blezu”, na którą zaprasza nowo powstały kolektyw twórczy Trzecia Grupa Krakowska.

GWIDO, hrabia Blezu to XVIII-wieczny, oświeceniowy dramat opowiadający historię krucjat dziecięcych. Adam Naruszewicz, katolicki biskup i wolnomularz, poeta i historyk, pisze w nim o starciu dwóch cywilizacji, ale też (przede wszystkim) o zderzeniu oświeceniowego racjonalizmu i religijnej irracjonalności, utylitarystycznej polityki z dziecięcym idealizmem. Tym, co w tragedii fascynuje najbardziej, to przyjęta przez autora optyka: chrześcijańskie wojska stają się terrorystami dokonującymi inwazji na muzułmański kraj zarządzany przez oświeconego sułtana; religijne racje są pretekstem do brutalnego konfliktu o ekonomicznym podłożu, same zaś dzieci, wraz z tytułowym Gwidonem, stają się zakładnikami wyznawanej ideologii. Ich żarliwość i religijna wiara są rozgrywane przez dorosłych, lecz paradoksalnie wymykają się spod kontroli i doprowadzają do politycznej katastrofy. W tym sensie Gwido okazuje się figurą podobną dwóm “książęcym” bohaterom: księciu Myszkinowi i Księciu Niezłomnemu, zaś sam utwór Naruszewicza wyjątkowo współczesnym studium politycznym, które opowiada o naszych dzisiejszych problemach.

Niniejsza realizacja jest prapremierą sztuki Naruszewicza, która nie została przeniesiona na scenę za życia autora i która wkrótce po powstaniu zaginęła na ponad dwieście lat. Uciekając od rozbudowanych rozwiązań scenograficznych, rezygnując z tradycyjnego przywiązania do wieku i płci aktorów wcielających się w poszczególne postaci, realizatorzy za naczelne zadanie postawili sobie rozczytanie relacji pomiędzy bohaterami i wydobycie na pierwszy plan znaczeń wpisanych w Naruszewiczowski dramat.

Spektakl stanowi pierwszą premierę Trzeciej Grupy Krakowskiej, kolektywu twórczego inspirującego się działaniami XX-wiecznych krakowskich artystów awangardowych, przede wszystkim Tadeusza Kantora, Marii Jaremy i Jonasza Sterna. Do dziedzictwa mistrzyń i mistrzów kolektyw podchodzi krytycznie, czerpiąc inspirację z poszukiwań formalnych, przecinających się dziedzin sztuki i zacierania granicy pomiędzy codziennością i działaniem artystycznym, rezygnując zaś z paradygmatu “artysty-geniusza”; stawiając na zbiorową formę twórczości.

Spektakl został zrealizowany dzięki stypendium Młoda Polska przyznanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Premierowe pokazy odbędą się w przestrzeni i dzięki uprzejmości Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka.

*

Beniamin Bukowski (ur. 1991) – reżyser, dramaturg, laureat wielu nagród na obu polach, m.in. Nagrody Publiczności festiwalu Teatroteka Fest organizowanego przez ZAiKS, WFDiF i Akademię Teatralną w Warszawie za spektakl “Niesamowici bracia Limbourg” (2019); Nagrody Krakowskiej Giełdy Teatralnej za koncepcję reżyserską i czytanie performatywne autorskiego tekstu “Mazagan. Miasto (2017); Nagrody Publiczności dla spektaklu “Mosdorf. Rekonstrukcja” na Festiwalu Młodego Teatru mTeatr w Koszalinie (2017); Wyróżnienia honorowego dla tekstu “Dorosło” w Konkursie na Sztukę dla Dzieci i Młodzieży” (2019); Nagrody Francuskiego Ministerstwa Kultury i centrum przekładu dramatycznego Maison Antoine Vitez dla przekładu francuskiego “Niesamowitych braci Limbourg” (2017); Laureat Jury Alternatywnego (Jury Publiczności) i finalista Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej za tekst “Niesamowici bracia Limbourg” (2015).

*

RZECZ TRAGEDYI

SŁOWAMI AUTORA: Roku 1213 z rozkazu Innocentego III papieża zaczęto ogłaszać po wszystkich europejskich krajach krucjatę szóstą, albo wojnę świętą przeciwko Saracenom. Najpierwszym do niej byli powodem dzieci rozmaitego stanu, którzy się zebrawszy w Niemczech i we Francji aż do 50 prawie tysięcy, wyprawili się do Palestyny lądem i morzem, śpiewając: Panie JEZU CHRYSTE przywróć nam twój krzyż święty. Część z tych dzieci w podróży lądowej już to z nędzy, już od rozbójników poginęła; część, puściwszy się z Marsylii na okrętach kupieckich albo utonęła, albo od pogan pojmana w niewolę do Syrii i do Egiptu zaprowadzona została.

DATY SPEKTAKLU: 5 i 6 grudnia 2019 r.

Komentarze
Udostepnij