Zapowiedzi

Premiera spektaklu “Raj. Potop” w STUDIO teatrgalerii w Warszawie

Premierowy spektakl „Raj. Potop” w reżyserii Grzegorza Jaremki (29 maja o 19.00) to propozycja STUDIO na otwarcie instytucji kultury w maju.

Na Scenie Malarnia teatru trwają próby do spektaklu w reżyserii Grzegorza Jaremki „Raj. Potop” na podstawie pierwszej części „Trylogii klimatycznej” (tłum. Jacek Kaduczak, wyd. ADIT) Thomasa Köcka, jednego z najbardziej utalentowanych przedstawicieli młodego pokolenia austriackich dramatopisarzy.

Miałem ochotę walnąć wielkim teatralnym projektem, by sprawdzić, do czego właściwie zdolny jest tekst teatralny. Kiedyś teatr był właśnie taki, ale nastąpiło znużenie formą literacką zwaną tekstem teatralnym. Jednocześnie chciałem zwrócić tej formie możliwość literackiego opisu świata. Także dlatego, że jestem przekonany, iż teksty dramatyczne dają dużo więcej swobody niż na przykład tekst prozatorski – podkreśla Thomas Köck, autor powieści „Trylogia klimatyczna”.

W imponującej swoim rozmachem „Trylogii klimatycznej” Thomas Köck łączy dramat rodzinny ze sztuką historyczną, a thriller polityczny z tomikiem poezji. „Trylogia” to złowieszczy potop rzeczy, niosący za sobą wyrzucone na brzeg skrawki sensów, fragmenty obrazów, zdegradowane biografie, losy ofiar, pojęcia i definicje. „Trylogia” to transhistoryczna symfonia, w której toną wszelkie granice gatunkowe.

W pierwszej części „Trylogii” zatytułowanej „raj potop”która posłuży jako punkt wyjścia do spektaklu w STUDIO, przesuwamy się po dwóch liniach akcji wiodących wzdłuż historii wyzysku. Śledzimy finansowy upadek rodziny okresu transformacji, skupiony wokół losów pewnej tancerki pracującej na umowach śmieciowych, oraz jej ojca, bankrutującego właściciela warsztatu samochodowego. Następnie przenosimy się w XIX wiek – do Manaus w Brazylii, w sam środek mrocznych czasów boomu kauczukowego. Poznajemy baronów gumowych, którzy prawo do istnienia natury przeciwstawiają naturalnym prawom rynku. Walczy z nimi architekt Felix Nachtigal, który w dżungli ma zbudować operę. Niełatwo jednak u Köcka odróżnić fakt od fake’u. Wprawdzie kolonizatorzy noszą szykowny tweed, ale jednocześnie robią sobie późnokapitalistyczne selfie.

„Trylogia” ma wymiar prawdziwie kosmologiczny i apokaliptyczny – zarówno w sensie uniwersalnym, jak i indywidualnym. W „raju potopie” jesteśmy świadkami gorzkiego końca rodziny nuklearnej oraz porażki idealisty Nachtigala. Wszyscy są ofiarami, to jedynie pionki w sztuce o katastrofie ekonomicznej i ekologicznej, której prawdziwym bohaterem jest niewidzialna ręka rynku.

W „Trylogii klimatycznej” Thomas Köckodsłaniawręcz po szekspirowsku, procesy historyczne, bez zatracenia ludzkiej, jednostkowej perspektywy. Bada granice zarówno naszej cywilizacji, jak i samego teatru jako medium.

Do współpracy przy spektaklu reżyser zaprosił Natalię Mleczak (scenografia i kostiumy), Bartosza Dziadosza (muzyka), Marka Kozakiewicza (reżyseria światła i video) i Agnieszką Kryst (choreografia). Na scenie zobaczymy Marcina Pempusia, Natalię Rybicką, Pawła Smagałę, Mateusza Smolińskiego, Ewelinę Żak, Martę Ziębę oraz Agnieszkę Kryst. Premierę spektaklu „Raj. Potop” zaplanowano na 29 maja 2021 r. (sobota), w dniu otwarcia teatrów po przerwie spowodowanej pandemią. Bilety na wszystkie spektakle repertuarowe teatru dostępne są na teatrstudio.pl.

Dział Edukacji teatru przygotował „Medytację klimatyczną” (29 maja, sobota), której przewodnikiem będzie Wojtek Mejor, animator, performer i aktywista. Będzie to okazja, by spojrzeć na to, co nas otacza, z niecodziennej perspektywy. WDział Edukacji teatru przygotował „Medytację klimatyczną” (29 maja, sobota), której przewodnikiem będzie Wojtek Mejor, animator, performer i aktywista. Będzie to okazja, by spojrzeć na to, co nas otacza, z niecodziennej perspektywy. W przestrzeniach uznawanych za nieużyteczne poszukamy ukrytych wartości i sensów. Wydarzenie towarzyszy premierze spektaklu „Raj. Potop” (reż. Grzegorz Jaremko). Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona, więcej informacji na www.teatrstudio.pl/edukacja.

„Raj. Potop” w reżyserii Grzegorza Jaremki

Premiera: 29 maja (sobota)

godz. 19.00

Scena Malarnia

inne terminy: 30 maja, 1, 18-20 czerwca

PARTNERZY:

Agencja Dramatu i Teatru Elżbieta Manthey, reprezentująca prawa autorskie w Polsce, Austriackie Forum Kultury

TWÓRCY

Thomas Köck

Urodził się w 1986 roku w Steyr, w Górnej Austrii. W Berlinie i Wiedniu studiował filozofię i literaturoznawstwo, a także dramaturgię. Współpracował z niemieckim instytutem literackim w Lipsku i wiedeńskim zespołem theatercombinat/Claudia Bosse. Od 2014 roku wielokrotnie nagradzany. Jego sztuka „jenseits von fukuyama” zdobyła w 2014 roku nagrodę Osnabrücker Dramatikerpreis. W 2015 otrzymał stypendium im. Thomasa Bernharda w teatrze w Linzu oraz Else-Lasker-Schüler-Dramatikerpreis, a sztukę „raj. potop. zbłąkana symfonia(paradies. fluten. verirrte sinfonie)” zaproszono w 2015 roku na Heidelberger Stückemarkt. W 2016 roku wyróżniono ją Kleist-Förderpreis dla młodych dramaturgów, a prapremiera światowa odbyła się jesienią 2017 roku w wiedeńskim Akademietheater. W 2016 Köck otrzymał nagrodę dramaturgiczną Związku Teatrów Austriackich, a w 2018 i 2019 Mülheimer Dramatikerpreis.

Grzegorz Jaremko

Reżyser teatralny, absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz reżyserii na Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Był asystentem Krystiana Lupy, Pawła Miśkiewicza i Michała Borczucha. Zadebiutował w 2017 roku „Iwoną, księżniczką Burgund” Witolda Gombrowicza w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu. W 2019 roku wyreżyserował w TR Warszawa przedstawienie „Woyzeck” na motywach dramatu Georga Büchnera oraz „Chromę” na podstawie książki „Chroma. Księga kolorów” Dereka Jarmana w STUDIO teatrgalerii w Warszawie. Laureat XIII Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego w Radomiu za reżyserię „Iwony, księżniczki Burgunda” (2018).W 2020 roku „Woyzeck” znalazł się w selekcji festiwalu Fast Forward w Staatsschauspiel Dresden. W tym samym roku spektakl wziął udział w Generation After. Showcase, przeglądzie najciekawszych polskich spektakli organizowanym przez Nowym Teatr w Warszawie. W maju 2021 roku powrócił do STUDIO teatrgalerii, gdzie wystawia adaptację sytuującego się poza gatunkami tekstu „Raj. Potop”, pierwszej części „Trylogii klimatycznej” Thomasa Köcka. Inne projekty Jaremki to między innymi słuchowisko „Nuda to brak katastrof” zrealizowane dla Krytyki Politycznej (2021), wideo-oprowadzanie w ramach projektu „Dom. Muzeum” artysty dla Nowego Teatru (2020) oraz liczne czytania performatywne, z których ostatnie to „Błąd” Jakuba Żulczyka w Teatrze Polskim w Podziemiu, czy „Obrażanie publiczności” Petera Handkego w Austriackim Forum Kultury (2020).

Natalia Mleczak

Scenografka, kostiumograf, wykładowczyni i dyrektor kreatywna. Absolwentka intermediów na poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Autorka kreacji scenograficznych i kostiumowych do teledysków w Polsce i zagranicą (min. Brodka, Kasia Nosowska, Myslovitz, Kazy Lambist, Lomboy ) spektakli teatralnych ( min. Geniusz w Golfie, Teatr Stary w Krakowie, Niewidzialny Chłopiec, Teatr Współczesny we Wrocławiu, Murzyni, Teatr Polski w Bydgoszczy, Miraże, Teatr Lalek we Wrocławiu, Mefisto, Teatr Powszechny w Warszawie, Stanczyk Musical, Teatr Rozrywki, Historia Przemocy, Teatr Fredry w Gnieźnie ) filmów (min. „Jak głęboki jest ocean”, „The life of death”, „The Bartender” ). Współpracowała z Vogue Home Japan oraz Wallpaper a także większością polskich magazynów ilustrowanych. Przedmiotem jej zainteresowań jest interdyscyplinarność sztuk oraz działania w przestrzeni publicznej.

Bartosz Dziadosz (PLEQ)

Kompozytor, producent muzyczny, a także kurator. Reprezentuje eksperymentalny nurt w muzyce elektronicznej. W swoich kompozycjach łączy ze sobą gatunki muzyczne takich jak drone, ambient, abstrakcyjny glitch i modern classical. W 2005 roku powołał do życia projekt PLEQ. Wydawał płyty w różnych wytwórniach na całym świecie, między innymi w Tokio, Paryżu, Canton czy Montrealu. Kolaboruje z artystami z różnych zakątków świata, a także jest kuratorem moskiewskiej wytwórni Dronarivm. Brał też udział w wielu kompilacja charytatywnych, gdzie znalazł się u boku takich artystów jak Max Richter, Autechre, Nils Frahm, Future Sound Of London, itd. Oprócz Polski, koncertował również w Rosji, Anglii, Szwajcarii, Norwegii, Szwecji, Rumunii, Grecji, Litwie, itd. Od kilku lat bardziej niż produkcją płyt, zajmuje się komponowaniem muzyki do spektakli teatralnych i krótkich form dokumentalnych. Ma za sobą ponad 20 spektakli (zarówno w Polsce jak i za granicą: Słowenia, Łotwa, Szwajcaria, Niemcy) teatralnych do których komponował muzykę. Przygodę z teatrem rozpoczął od słuchowiska radiowego w Starym Teatrze w Krakowie. Skomponował także muzykę do spektaklu „Nie Ma” w formie Teatru Telewizji wyprodukowanego przez WFDiF. Jest autorem ścieżki dźwiękowej do słuchowisk radiowych „Wszystko o mojej matce” (Transfer 2016 – główna nagroda przyznawana przez Radio Kraków) i „Moja podróż do Rosji”, które zostało wydane w formie płyty CD jako dodatek do Krytyki Politycznej. Obecnie współpracuje z Wojtkiem Farugą, Tomkiem Śpiewakiem, Lucy Sosnowską, Grzegorzem Jaremko, Aleksandrą Jakubczak, Wiktorem Rubinem i z Michałem Borczuchem, z którym zrobił kilkanaście spektakli w najważniejszych polskich teatrach – Teatr Nowy, Teatr Studio i TR w Warszawie. 2 lata z rzędu jego projekty otrzymały nagrody Grand Prix na najważniejszym polskim festiwalu teatralnym- Boska Komedia za spektakle „Apokalipsa” i „Wszystko o mojej matce”. 18 września 2018 spektakl „Wszystko o mojej matce” miał swoją premierę w TVP Kultura. Brał udział w projekcie „Do ostatniego drzewa”, który miał na celu zaprzestanie wycinki drzew w Puszczy Białowieskiej. Projekt ten przełożył się na wiele sukcesów, m.in. 13 lwów w Cannes (3 złote, 3 srebrne i 7 brązowych). Skomponował muzykę i stworzył instalacje dźwiękowa do wystawy Agaty Grzybowskiej „9 bram i z powrotem ani jednej” która miała swoją premierę 25 czerwca 2018 roku w Galerii Pauza podczas Miesiąca Fotografii w Krakowie.

Marek Kozakiewicz

Urodzony w 1986 roku. Operator filmowy. Reżyser światła i wideo w teatrze. Ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej w Łodzi (PWSFTviT) na wydziale Sztuki Operatorskiej. Skończył również studia licencjackie na kierunku Filmoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Szczególnie oddany pracy przy filmach dokumentalnych. Filmy, do których realizował zdjęcia były pokazywane na największych festiwalach filmowych w Polsce i na świecie. Jest autorem zdjęć do pełnometrażowego filmu dokumentalnego „Diagnosis”, który był nominowany do ORŁÓW 2019 w kategorii najlepszy film dokumentalny. Za ten film Marek Kozakiewicz był nominowany przez PSC do nagrody za najlepsze zdjęcia filmu dokumentalnego 2019. Zrealizował zdjęcia do filmu „Najbrzydszy Samochód Świata”, który miał światową premierę na IDFA 2017 (konkurs główny) oraz otrzymał Złotego Lajkonika, Grand Prix dla najlepszego polskiego filmu na 57. Krakowskim Festiwalu Filmowym. Obecnie Marek pracuje nad swoim dokumentalnym debiutem pełnometrażowym „Silent Love” jako reżyser i operator. Projekt ten koprodukuje ARTE i został wyróżniony nagrodą Accelerator Prize na DOK Leipzig 2019 Film Market. W teatrze zadebiutował w 2012 roku, tworząc video do wielokrotnie nagradzanego w Polsce i za granicą spektaklu Krzysztofa Garbaczewskiego „Iwona Księżniczka Burgunda”. Od tego czasu wyreżyserował video i światło do prawie 30 sztuk teatralnych i oper. Współpracuje z takimi reżyserami jak: Krzysztof Garbaczewski, Grzegorz Jarzyna, Maja Kleczewska, Natalia Korczakowska, Paweł Miśkiewicz, Wiktor Rubin, Katarzyna Szyngiera, Marcin Wierzchowski. W 2015 wyreżyserował video do spektaklu „Kordian” Jana Englerta na 250-lecie Teatru Narodowego w Warszawie.

Agnieszka Kryst

Tancerka i choreografka. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale Choreografii i Teorii Tańca. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca 2013/Art Station Foundation by Grażyna Kulczyk. Laureatka programu GPS/Global Practice Sharing w Nowym Jorku realizowanego przez Movement Research, we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca oraz Art Stations Foundation. Jako tancerka i performerka współpracowała m.in. z: Juanem Domìnguezem Rojo, Noą Shadur i Kondradem Smoleńskim, Małgorzatą Haduch, Sjoerdem Vreugdenhilem, Martą Ziółek, Pawłem Sakowiczem, Joanną Leśnierowską i Januszem Orlikiem czy z Rebecką Lazier, w której spektaklu “There might be other” występowała w Polsce, USA i Kanadzie. Finalistka festiwalu/konkursu choreograficznego New Europe Festival 2013 w Pradze. Autorka prac „A Score”(stworzona w ramach programu Solo Projekt Plus), „Łuczniczki” (galeria miejska BWA Bydgoszcz); „Topologia pożądania” (Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Fundacja Burdąg); „Expiria” (Nowy Teatr; Teatr im. S. Żeromskiego w Kielcach, Art Station Foundation). Jako choreografka współpracuje przy spektaklach teatralnych z m.in: Jakubem Skrzywankiem; Eweliną Marciniak; Grzegorzem Jaremko, Egle Svedkauskaite, Katarzyną Kalwat czy Justyną Sobczyk. Jest członkinią grupy Centrum w Ruchu, przestrzeni sztuk performatywnych w Warszawie.

STUDIO teatrgaleria to jedna z najważniejszych eksperymentalnych scen w Polsce zarządzana przez dyrektora naczelnego teatru Romana Osadnika od 2011 roku. W kwietniu 2016 roku kierownictwo artystyczne teatru objęła reżyserka Natalia Korczakowska, a galerii ‒ krytyczka i historyczka sztuki Dorota Jarecka; od 2019 roku na stanowisku zastępcy dyrektora naczelnego wspiera je teatrolog i kurator Tomasz Plata. W sezonie 2020/2021 odbyły się trzy premiery: „Powrót Tamary” w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego (15 sierpnia 2020 r.), „Monstera” w reżyserii Marty Ziółek (9 października 2020 r.), „Koniec z Eddym” w reżyserii Anny Smolar (24 października 2020 r.). 12 marca 2021 roku odbyła premiera spektaklu „Krasz” w reżyserii Natalii Korczakowskiej. Od 15 maja 2021 r. na Placu Defilad zobaczymy „Narkotyki” w reżyserii Oskara Sadowskiego na podstawie esejów Stanisława Ignacego Witkiewicza, patrona teatru (15-18 maja, godz. 20:30) oraz spektakl „Złota Skała. Opowieść o Robercie Brylewskim” Grzegorza Laszuka (22-24 maja, godz. 20:30). Materiały archiwalne teatru STUDIO są dostępne na platformie vod.teatrstudio.pl.

STUDIO teatrgaleria

Plac Defilad 1, Warszawa

www.teatrstudio.pl

vod.teatrstudio.pl

Komentarze
Udostepnij