Zapowiedzi

Premierowe wydarzenia w szczecińskim Teatrze Kana

Po wielu miesiącach zamknięcia w końcu wracamy!

Dla Teatru Kana czerwiec jest miesiącem premier – spektaklowych, muzycznych i edukacyjnych.

5 i 6 czerwca zapraszamy na premierę spektaklu „Homino 2.1”, który jest efektem pracy grupy t.Kanka, pracującej pod okiem Bibianny Chimiak, Karoliny Sabat i Piotra Starzyńskiego. 

19 i 20 czerwca premierowo swoje przedstawienie „Manchineel” pokaże także pracująca pod opieką Marty Giers grupa Połowisko. Czerwcowa muzyczna premiera to z kolei, pokazywane po raz pierwszy na żywo, „Naparstki” w wykonaniu Bibikings i grupy t.Kanka, na którą zapraszamy 26 czerwca.

Połowa miesiąca przyniesienie także pierwsze zetknięcie z projektem Laboratorium Pedagogiki Teatru, którego uczestnicy i uczestniczki odwiedzą Teatr Kana aby poznać metody pracy i kulturę organizacyjną. 

11 czerwca natomiast zapraszamy szczecińskich widzów na spektakl Teatru Kana „Gęstość Zaludnienia” w reż. Krzysztofa Popiołka. W czerwcu w Kanie wiele nowego, inspirującego i odświeżającego! 

5 czerwca, g. 19:00 – premiera Homino 2.1, grupa t.Kanka 

6 czerwca, g. 17:00 – premiera Homino 2.1, grupa t.Kanka 

bilety: 25/30 zł 

homino (esperanto) – w dosłownym tłumaczeniu oznacza: dorosły człowiek płci żeńskiej

Spektakl jest rozwinięciem i pogłębieniem rozpoczętego w spektaklu Femino 2.0. procesu twórczego. To Inspirowana codziennością opowieść o kobiecości. O tym jak jest nam tu i teraz, w rzeczywistości z jednej strony mocno postępowej, z drugiej – wciąż podbudowanej stereotypem. W społeczeństwie powszechnej edukacji i równie powszechnej niewiedzy. To próba ustosunkowania się do siebie i swojego ciała, wypowiedzenia głośno tego co wciąż pozostaje wstydliwym, oswojenia feminizmu, odpowiedzi na pytanie czym jest kobiecość, jak sobie z nią radzę, czy kobiecość lub mężczyzność są do siebie podobne i czy pryzmat płciowości jest w ogóle uzasadniony w procesie myślenia o człowieku? Jest jednocześnie oddaniem głosu i rzuceniem światła na postaci kobiet: artystek, naukowczyń, działaczek, rewolucjonistek, które nie zajęły odpowiedniego dla siebie miejsca na kartach historii, którym świat nie dał dojść do głosu i zbyt szybko o nich zapomniał. Wciąż są wśród nas sytuacje, na które nie można się zgodzić ze względu na szacunek należny każdemu człowiekowi. To nasz pokojowy manifest, nasza HERstoria. 

obsada: Aleksandra Dąbrowska, Katarzyna Kupiec, Zuzanna Marczak, Nikola Palej, Hanna Podskarbi

opieka artystyczna/reżyseria: Bibianna Chimiak, Karolina Sabat, Piotr Starzyński

choreografia hiphopowa: Eliza Hołubowska

reżyseria świateł: Bibianna Chimiak & Piotr Motas

opieka techniczna: Piotr Motas

premiera: 5-6 czerwiec 2021

podziękowania dla Bartłomieja Pawlaka

9 czerwca, g. 18:00 – spotkanie autorskie i premiera książki Sama siebie nie pamiętam Beaty Zuzanny Borawskiej 

wstęp wolny 

„Sama siebie nie pamiętam” to debiut literacki Beaty Zuzanny Borawskiej. Porusza ona w sposób poetycki i artystyczny fundamentalne dziś tematy – chorobę i opiekę nad osobą zależną, oraz pamięć: tę utraconą i tę żywą. Książka zawiera opowiadania, kartki z dziennika, wiersze oraz kolaże. Opowiadania, które często przybierają kształt próz poetyckich, wspomnień, podkreślają podziały na to, co męskie i kobiece, zwracają uwagę na cielesność, a przede wszystkim pamięć ciała. Natomiast kartki z dziennika to już wielomiesięczny, fragmentaryczny zapis zmagań z Alzheimerem, które nie pozbawione są trudnych przeżyć, przykrych niespodzianek losu, jak i humoru. Z kolei poezja to głównie „głos Chorej”. Całość ilustrują kolaże Anny Paszkowskiej. 

Książka ukaże się nakładem wydawnictwa Granda, pod redakcją Elizy Kąckiej. 

Dostępna na www.wydawnictwo-granda.pl i w dobrych księgarniach. 

Beata Zuzanna Borawska (ur. 1985) – od ponad dziesięciu lat związana z kulturą jako: dziennikarka, animatorka kultury, wydawczyni płyt z muzyką jazzową, współautorka filmu pt. „Narcyz o sobie. Historia Marka Kazany”. Aktywistka społeczna, feministka, obecnie studentka studiów pisarskich na Uniwersytecie Szczecińskim.

Książka dofinansowana z budżetu miasta Szczecin | Mecenat: Fabryka Styropianu ARBET

Matronaty/Patronaty medialne:

Babiniec Literacki, Wizje, Kanał książkowy, Fabularie, Prestiż, wSzczecinie.pl, SzczecinCzyta.pl

8, 9 czerwca, g.18:00 – Odyseja Teatru Nowszego

spektakl odbędzie się na Dworcu PKP w Szczecinie

Choć współczesny świat stoi dla nas otworem, to coraz rzadziej wyruszamy w podróż, która nie tylko jest przygodą, ale też ścieżką wewnętrznej przemiany. Dziś możemy polecieć na koniec świata lub nawet zdobyć z wycieczką Mount Everest, ale to nie oznacza, że przekraczamy jakiekolwiek osobiste granice. Doświadczamy jedynie iluzji rytuału przejścia, którą chętnie wzmacniamy epicką relacją w mediach społecznościowych. Istotą podróży jest to, co po drodze. To otrząśnięcie się z młodzieńczych ideałów i odnalezienie sensu życia – swojej Itaki.

Projekt Odyseja to nie tylko przywołanie motywu homerowskiej podróży Odyseusza. To także artystyczna droga od mitologicznego chaosu do poezji kosmosu Kubricka. Spojrzenie w świat, który “wyszedł z formy” rozbudzając w Hamlecie konieczność jego naprawy.

Zapraszamy widzów do miejsca, gdzie podróż się rozpoczyna lub kończy. Na dworcu kolejowym – pomiędzy przyjazdami i odjazdami pociągów – będziemy wspólnie doświadczać wyprawy w różnych jej momentach: tuż przed “wyjazdu”, w chwili zwątpienia oraz w procesie dojrzewania – rytualnej “śmierci do nowego życia”. Każdy uczestnik otrzyma zestaw słuchawkowy, który będzie bramą do intymnego świata wykreowanego przez performerów, a niedostępnego dla przypadkowych przechodniów. Poprzez język teatru i tańca zbadamy, w jakim stopniu archetyp homo viator – człowieka w drodze, jest aktualny dla współczesnego Europejczyka.

ZAPISY: 

8.06 – https://app.evenea.pl/event/871795-2
9.06 – https://app.evenea.pl/event/871795-3

Choreografia: Tomasz Ciesielski w ścisłej współpracy z tancerzami

Taniec: Natalia ‘Sarna’ Kladziwa, Oscar Mafa, Paweł Urbanowicz

Muzyka: Sean Palmer, Kuba Pałys

Kostiumy: Damian Kretschmer

Produkcja: Joanna Stasina

Projekt jest współorganizowany przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego Scena dla tańca 2021, finansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

fot. Piotr Nykowski

Komentarze
Udostepnij