Projekt „Krótkie wakacje” Katarzyny Roj zwyciężył w konkursie na wystawę w Pawilonie Polskim na Triennale w Mediolanie 2025 organizowanym przez Instytut Adama Mickiewicza. Przedmiotem wystawy jest idea sanatorium dziennego, które łączy rozmaite funkcje i odpowiada potrzebom wielokulturowej społeczności. Pawilon Polski zmieni się w kameralną komnatę inspirowaną tepidarium – pomieszczeniem, które w starożytnych rzymskich łaźniach, służyło do odpoczynku i rozgrzewania ciała. Przestrzeń, w której znajdzie się legowisko, zaoferuje osobom zwiedzającym doświadczenie spokoju pośród zgiełku wydarzenia, jednocześnie angażując wszystkie zmysły poprzez działania artystyczne.
Katarzyna Roj nad projektem pracuje wraz z architektką Aleksandrą Wasilkowską oraz z zespołem: Olafem Brzeskim (rzeźba), Łukaszem Rusznicą (fotografia) i Agatą Bartkowiak (komunikacja wizualna). W projekcie wezmą udział: Monika Opieka (zapach), Alicja Wysocka (choreografia) i Antonina Nowacka (dźwięk). Współorganizatorem wystawy jest BWA Wrocław.
Instytut Adama Mickiewicza już po raz czwarty organizuje Polski Pawilon w ramach jednego z najważniejszych międzynarodowych wydarzeń poświęconych architekturze, sztuce i designowi, które odbywa się co 3 lata we Włoszech. 24. edycja Triennale rozpocznie się 13 maja pod hasłem „Nierówności”.
Zwycięski projekt wyłoniło w ramach zamkniętego konkursu jury w składzie: dr Olga Wysocka, Małgorzata Miśkowiec, Barbara Krzeska, dr Małgorzata Jędrzejczyk i prof. dr hab. Magdalena Kochanowska.
Olga Wysocka dyrektorka IAM, uzasadniając swój wybór, wskazała, że: Projekt Katarzyny Roj dotyka tematu nowego rodzaju komfortu, opartego o spokój i czas, powszechnie niedostępnego dla większości grup społecznych. Temat osadza we współczesności, odnosząc się do nowych wyzwań medycyny i higieny XXI w. oraz potrzeby „społeczeństwa zmęczenia”. Wiodąca idea projektu obejmuje rozwijanie tematu nowej usługi miejskiej „sanatorium dziennego”.
24. edycja międzynarodowej wystawy Triennale w Mediolanie zostanie udostępniona dla zwiedzających w okresie od 13 maja do 9 listopada 2025 r., a jej tematem przewodnim będzie hasło „Nierówności” (ang. „Inequalities”). Odpowiedzią na to wyzwanie w projekcie „Krótkie wakacje” Katarzyny Roj jest pomysł na prototyp usługi miejskiej, będącej transkulturową i transgatunkową przestrzenią dla zdrowia, odporności i przyjemności. Nazywamy je Trans-sanatorium – podkreśla architektka Aleksandra Wasilkowska – i wyobrażamy sobie jako rodzaj architektury humanitarnej, łączącej w sobie funkcjonalizm, spirytualność, wielokulturowość i gościnność. To niewielkie budynki, o autonomicznej infrastrukturze wentylacji, sanitacji, przyrody i wody i osadzonej w krajobrazie sprzyjającym regeneracji, trosce, oddychaniu i inkluzywności.
Koncepcja wystawy Katarzyny Roj wyróżnia się spośród pozostałych bardzo klarowną wizją realizacji usługi miejskiej tzw. dziennego sanatorium, które jest dostępne dla wszystkich i oferuje odwiedzającym wytchnienie. Temat nierówności jest komentowany właśnie poprzez dostępność do wytchnienia i komfortu. Całość koncepcji ma fundament w interesującym i intelektualnie pobudzającym zestawie tekstów, pisze w uzasadnieniu prof. Magdalena Kochanowska.
Praca nad wystawą w Polskim Pawilonie odbędzie się w nowej, pilotażowej formule angażując nie tylko profesjonalistów, ale też osoby asystenckie. Taka formuła ma za zadanie dać młodym osobom możliwość zdobycia doświadczenia w pracy przy międzynarodowym projekcie pod auspicjami dużej instytucji kultury w ścisłej współpracy z doświadczonym kuratorem i zespołem projektowym. Ich uczestnictwo w całym procesie przygotowywania wystawy (m.in. aranżacji wnętrz, prac graficznych czy technicznych) wpisuje się we współczesny trend zespołowości, ale też w ideę wyrównywania szans, co licuje z przesłaniem Triennale 2025.
Autorka zwycięskiego projektu, Katarzyna Roj jest kuratorką i autorką wielu tekstów o kulturze materialnej. W latach 2009–2023 prowadziła program galerii Dizajn BWA Wrocław, w którym koncentrowała się m.in. na upowszechnianiu zagadnień związanych z projektowaniem spekulatywnym, odpornością, niesprawiedliwie rozłożoną konsumpcją oraz wykorzystaniem narzędzi projektowych w procesach adaptacji do zmiany klimatu. Kuratorka m.in. „Żyjni”, „Zaświatów” oraz wystawy-procesu „Pole Regeneracji”. Od 2023 zastępczyni dyrektora BWA Wrocław ds. Programu, Edukacji i Promocji.
Triennale w Mediolanie jest jednym z najbardziej prestiżowych międzynarodowych wydarzeń poświęconych architekturze, sztuce i designowi. Co trzy lata przestrzenie budynku Palazzo dell’Arte, w którym odbywa się wydarzenie, wypełniają instalacje i wystawy mające formę interwencji artystycznych (w formie tzw. sztuki site-specific), specjalnie wkomponowane w przestrzeń zabytkowego pałacu, mieszczącego na co dzień muzeum sztuki i designu. W przyszłym roku artystki i artyści z różnych krajów podejmą problematykę miast będących epicentrami zjawisk przyspieszających nierówności, a jednocześnie kluczowymi graczami w rozwiązywaniu ich na scenie lokalnej i międzynarodowej. Uwaga skupi się również na ludziach, zdrowiu i płci, oraz bioróżnorodności. Celem organizatorów jest stworzenie projektu wykraczającego poza mury budynku i świata sztuki, dlatego też zaplanowano szereg wydarzeń towarzyszących takich jak m.in. kampanie społeczne czy sympozja naukowczyń i naukowców.
***
Instytut Adama Mickiewicza (IAM) łączy polską kulturę z ludźmi na całym świecie. Jako instytucja państwowa, tworzymy trwałe zainteresowanie polską kulturą i sztuką, wzmacniając obecność polskich artystek i artystów na globalnej scenie. Inicjujemy innowacyjne projekty, wspieramy międzynarodową współpracę oraz wymianę kulturalną. Promujemy twórczość zarówno uznanych, jak i obiecujących twórców, ukazując różnorodność i bogactwo naszej kultury. Prowadzimy także portal Culture.pl, stanowiący wszechstronne źródło wiedzy o polskiej kulturze.