Zapowiedzi

„Puppenhaus. Kuracja” nominowanych do Paszportu Polityki Sulimy i Piaskowskiego w TR Warszawa

Reżysersko-dramaturgiczny duet Jędrzej Piaskowski i Hubert Sulima zostali nominowani do Paszportu POLITYKI 2021 w kategorii TEATR.

Jak czytamy na stronie Tygodnika „Polityka”, na której właśnie zostały ogłoszone tegoroczne nominacje do nagrody, Jędrzej Piaskowski i Hubert Sulima to: duet reżysersko-dramaturgiczny, do Paszportu POLITYKI pierwszy raz nominowany w ubiegłym roku. Urodzony w 1988 r. w Warszawie Jędrzej Piaskowski jest absolwentem reżyserii w Akademii Teatralnej w Warszawie, studiował też muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim. Hubert Sulima jest rok młodszy i pochodzi z Bielawy w Górach Sowich. Studiował prawo na Uniwersytecie Wrocławskim i reżyserię w krakowskiej AST. Pracują razem od czterech lat, a uwagę krytyków zwraca nieszablonowość i nieoczywistość ich działań.” Za spektakle, które wyróżniają się na tle polskiego teatru, coraz bardziej przewidywalnego” – napisał bez owijania w bawełnę Jacek Cieślak. Za „szukanie trzeciej drogi w polskim teatrze, »pomiędzy bezużytecznym konserwatyzmem a hermetyczną nowoczesnością«” – chwalił Jacek Sieradzki. Zaś Dariusz Kosiński w swojej nominacji oryginalność języka teatralnego Piaskowskiego i Sulimy wiąże z kategorią czułości i przeciwstawia modnie ciemnym i depresyjnym produkcjom konkurencji. Ich najnowsze, nagradzane i doceniane, przedstawienia to „Jezus” (warszawski Nowy Teatr), płynnie łączący surrealizm z ewangeliczną miłością, „Nad Niemnem. Obrazy z czasów pozytywizmu” (Teatr im. Osterwy w Lublinie), w którym lekturową prozę Elizy Orzeszkowej czytają lekko pastiszowo, ale wiernie, z szacunkiem i szeregiem pytań o współczesną Polskę. Czy „Komedia. Wujaszek Wania” Czechowa (Teatr Zagłębia w Sosnowcu) – w ich adaptacji historia o nieudacznikach i nieszczęśliwcach próbujących stawiać czoła życiu, czyli ludziach takich jak my. Łączy je lekki ton, zabawa formą, czułe spojrzenie na bohaterów, ich upadki i śmiesznostki oraz wiara w człowieczeństwo i, jednak, pozytywną moc wspólnoty. No i, co też nie bez znaczenia, programowy brak hermetyczności i przyjazne podejście do widza. „Nikt tak, trochę jajcarsko, trochę krzepiąco, z przymrużeniem oka, ale serio nie gada dziś z widownią; niech wytrwają obaj panowie na tej drodze” – apeluje Jacek Sieradzki.

Do tegorocznej nagrody Tygodnika POLITYKA w kategorii TEATR nominowana jest także Iga Gańczarczyk i Dominik Strycharski. Nominacje zostały przyznane przez krytyczki i krytyków teatralnych: Michała Centkowskiego („Newsweek”), Jacka Cieślaka („Rzeczpospolita”, „Teatr”), Tomasza Domagałę (blog Domagała Się Kultury), Łukasza Drewniaka (Teatralny.pl), Dariusza Kosińskiego („Tygodnik Powszechny”, Uniwersytet Jagielloński), Monikę Kwaśniewską-Mikułę („Didaskalia”, Uniwersytet Jagielloński), Katarzynę Niedurny (Dwutygodnik.com), Jacka Sieradzkiego („Dialog”), Joannę Targoń („Gazeta Wyborcza”, „Didaskalia”), Jacka Wakara (krytyk niezależny).

Nazwiska laureatek i laureatów poznamy podczas gali 18 stycznia 2022 r. Szczegółowe informacje o nagrodzie znajdują się => TU.

Jędrzej Piaskowski i Hubert Sulima stworzyli w TR Warszawa w 2018 roku spektakl „DAWID JEDZIE DO IZRAELA”, który został wyprodukowany w koprodukcji TR Warszawa i Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

Jędrzej Piaskowski jest laureatem nagrody Debiut TR 2015, w ramach której stworzył wraz z zespołem TR Warszawa oraz zaproszonymi do współpracy twórcami i twórczyniami spektakl „PUPPENHAUS. KURACJA” na podstawie tekstu Magdy Fertacz.

PUPPENHAUS. KURACJA
„PUPPENHAUS. KURACJA” w reżyserii Jędrzeja Piaskowskiego jest próbą spojrzenia na problem zdrady i kolaboracji z perspektywy osobistej pamięci. Konstruując teatralną fantazję na temat wojennej historii, twórcy i twórczynie zadają pytania dotyczących stygmatyzacji, karania i oceny ludzi, którzy z różnych powodów podczas okupacji uciekali od heroizmu, obowiązku walki oraz poświęcenia życia dla ojczyzny: w jaki sposób konstruowana jest pamięć historyczna i moralna ocena postaw z przeszłości? Jakie są granice interpretacji i fantazjowania na temat historii, w którą wpisane są trauma i heroizm? Jak wyleczyć zbiorową pamięć?

Scenariusz przedstawienia autorstwa Magdy Fertacz inspirowany jest m. in. autentycznymi historiami Marii Malickiej (wybitnej przedwojennej aktorki, dla której zbudowano scenę przy Marszałkowskiej 8. Artystkę, oskarżoną o kolaborację z Niemcami podczas okupacji, po wojnie objęto zakazem występowania w Warszawie) oraz słynnej francuskiej aktorki Leonie Bathiat. Inspiracją były też historie działającego w budynku Teatru Rozmaitości (dzisiejszego TR Warszawa) Deutsches Filmtheater oraz mieszczącej się przed i w trakcie II wojny światowej w Alejach Jerozolimskich kawiarni Mon Café, będącej popularnym miejscem spotkań warszawskich homoseksualistów i homoseksualistek.

Spektakl współtworzą aktorki i aktorzy TR Warszawa, Sebastian Pawlak, Lech Łotocki, Justyna Wasilewska i Agnieszka Żulewska. Scenografię i światła stworzył Aleksandr Prowaliński, wideo – Marta Nawrot, kostiumy – Hanka Podraza, muzykę: Jan Tomza-Osiecki, choreografię – Mikołaj Karczewski. Asystentem reżysera i inspicjentem jest Wojciech Sobolewski, asystentką inspicjenta – Katarzyna Gawryś, a kierowniczką produkcji – Natalia Starowieyska.

fot. Magda Hueckel

Komentarze
Udostepnij