Zapowiedzi

Rezydencje artystyczne we wrocławskim Instytucie Grotowskiego

Całoroczny program rezydencji artystycznych dla zespołów teatralnych i indywidualnych twórców w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego – otwarte prezentacje pracy w styczniu i lutym 2022.

Jako instytucja skupiona na wspieraniu samorozwoju, zespołowości oraz pogłębianiu różnych aspektów pracy teatralnej Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu tworzy warunki i przestrzeń do pobytów rezydencjalnych ukierunkowanych na twórczy dialog z tradycją i doskonalenie rzemiosła. Stworzyliśmy ofertę zarówno dla zespołów teatralnych i artystów indywidualnych.

Ideą programu jest wymiana doświadczeń i metod pracy, wzbogacenie warsztatu aktorskiego, jak również stworzenie przestrzeni na dialog, wspólne zadawanie pytań i poszukiwanie odpowiedzi w praktyce. Rezydenci będą rozwijać swoje projekty pod okiem doświadczonych tutorów teatralnych, związanych z Instytutem Grotowskiego. Okres realizacji projektów rezydencjalnych to październik 2021 – październik 2022.

Poniżej krótkie przedstawienie rezydencji styczniowych i lutowych. Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki.

La Ruota

Pokaz pracy zespołu Adaria w różnych dialektach włoskich

pon. 30.01.2022, godz. 17.00

Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Trzy kobiety zostały uwięzione w sieci znaczeń, którą utkało dla nich społeczeństwo; czasem ta sieć jest ciasna i chcą ją rozerwać, innym razem jest kołyską, która je chroni. Między pragnieniem odejścia, a pragnieniem pozostania; między krzykiem rezygnacji a krzykiem nadziei, pojawia się rozpaczliwa potrzeba poczucia się jak w domu.

Droga poznania – od zamkniętego świata do nieskończonego wszechświata

Pokaz pracy Michele Luchettiego w języku angielskim

czw. 10.02.2022, godz. 18.00

Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Robotnik budowlany zostaje sam na placu budowy, z którego wkrótce wystartuje statek kosmiczny. Astronauta wspomina swoje przeżycia podczas kwarantanny przed zbliżającą się misją. Arcykapłan przybywa z daleka, aby pobłogosławić statek kosmiczny przed startem. Wszyscy posiadają wiedzę, do której się odwołują, gdy przytłaczają ich emocje, jednak nikt z nich nie wie, co się wydarzy.

Doświadczenia ciała w przeżyciach estetycznych

Prelekcja Maliny Barcikowskiej w języku polskim

pt. 11.02.2022, godz. 17.00

Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

W „Możliwościach teatru” Jerzy Grotowski zastanawiał się nad stworzeniem wspólnoty aktorów i widzów przedstawienia. Szansę na to widział w zaktywizowaniu widowni poprzez wzbudzenie w niej odpowiednich stanów emocjonalnych, czemu służyć miała m.in. specjalna aranżacja sali. Wydaje się, że współczesny sposób wystawiennictwa dzieł sztuki oraz koncepcje estetyczne przedstawiające widza jako uczestnika sytuacji artystycznych odbierającego sztukę nie tylko intelektualnie, ale z czynnym udziałem ciała, mogą zbiegać się z badaniami Grotowskiego w tworzeniu sądów estetycznych. W swojej prelekcji rezydentka chciałaby bliżej przyjrzeć się polu tematycznemu stworzonemu dzięki takiemu interdyscyplinarnemu podejściu.

Echa wcielone

Pokaz pracy Anny Olkinuory w języku angielskim

pt. 11.02.2022, godz. 18.30

Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

„Echa wcielone” to projekt badawczy, poświęcony badaniu fenomenologicznego pojęcia doświadczalnej przestrzeni ciała i poszukiwaniu sposobów, w jakich jego rozumienie można wykorzystać jako podstawę do tworzenia spektakli. Projekt dostarczy nowej artystycznej wiedzy na temat ciała jako miejsca autobiograficznego performansu oraz ciała jako twórcy wiedzy. Poza tym badania doprowadzą do powstania metody tworzenia performansu, w której fundamentem pracy będzie rozumienie i doświadczanie przez ciało otaczającej go przestrzeni. Podczas rezydencji w Instytucie Grotowskiego Anna skupi się na badaniu, w jaki sposób przestrzeń publiczna i prywatna mogą wejść ze sobą w dialog oraz jak eksperymenty artystyczne w przestrzeni publicznej „przekładają się” na przestrzeń teatralną.

Zmysł

Warsztaty prowadzone przez Sarę Kaurin Jonassen w języku angielskim

sob. 12.02.2022, godz. 10.00–15.00

Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Sarah Kaurin Jonassen zajmie się badaniami w zakresie tworzenia teatru angażującego zmysły. W trakcie rezydencji planuje zbadać, jak stworzyć praksis posługując się „zmysłowymi” ćwiczeniami. Głównym elementem tego praksis stanie się proces zbierania i tworzenia materiału teatralnego (devising). Na zakończenie swojej rezydencji artystka poprowadzi warsztaty, podczas których uczestnicy dowiedzą się, jak w praktyce zbierać i tworzyć materiał, który można wykorzystać w spektaklu angażującym zmysły. Bazując na pracy warsztatowej artystka stworzy immersyjny, interaktywny spektakl.

Uwolnić SUKĘ

Pokaz pracy Eleanor Brewster w języku angielskim

sob. 12.02.2022, godz. 18.00

Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

„Uwolnić SUKĘ” to proces, w którym artystka bada stereotypy narosłe wokół kobiecego gniewu w oparciu o teksty dokumentalne i poetyckie. Proces ma na celu zgłębienie zniuansowanych reguł decydujących o tym, jak kobiety uczą się wyrażać swój gniew i jak ich gniew, świadomie lub nie, manifestuje się w kobiecym ciele. Artystka-rezydentka pragnie zbadać dynamikę uwalniania stłumionego w kobietach głosu. Jakie kolory, dźwięki, obrazy i emocje wiążą się z kobiecym doświadczeniem gniewu? Artystka chce wejść w kontakt z tymi wrażeniami i emocjami, odkrywając, jaki mają wpływ na powstający tekst. Chce w sobie uwolnić i afirmować „sukę”.

Opowieści mityczne

Warsztaty prowadzone przez Elisabeth Gunawan w języku angielskim

niedz. 13.02.2022, godz. 10.00–15.00

Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Co się stanie, gdy zrzucisz skórę i wejdziesz do grobu swoich przodków? Znajdziesz tam narodziny, śmierć, stratę, żal, seks, Boga i mit. Jako twórcy wchodzimy pod podszewkę kondycji ludzkiej i kwestionujemy naszą rzeczywistość, a to, co znajdujemy wewnątrz, pokazujemy na zewnątrz w formie spektaklu. Nasza praktyka obejmuje badania, pedagogikę i spektakle teatru mitycznego. Nienaturalistycznego teatru wyobraźni, skupiającego się na „prawdach uniwersalnych” i mitycznych pytaniach, które wykraczają poza horyzontalną linię ludzkiego dramatu, sięgając pionowej linii nieba i piekła. Teatr mityczny jest z natury międzykulturowy, przekraczając podziały etniczne, płciowe i seksualne, przybliża widzom człowieczeństwo wspólnego doświadczenia, gdyż jest głęboko zakorzeniony w ciele i pierwotnej komunikacji niewerbalnej.

Fot. Paula Kajza

Komentarze
Udostepnij