Zapowiedzi

Rok 2023 w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku

Rok 2023 był dla Teatru Wybrzeże rokiem dużych zmian, zakończonych otwarciem nowej Dużej Sceny.

Teatr Wybrzeże zaprezentował 410 spektakli, w tym: 6 premier, 13 spektakli poza siedzibą, 37 różnych tytułów, 6 spektakli gościnnych. Odwiedziło nas 68000 widzów. Zorganizowaliśmy 208 wydarzeń edukacyjnych, i 11 dostępnych dla widzów ze szczególnymi potrzebami.

Modernizacja Dużej Sceny

6 października odbyło się oficjalne otwarcie zmodernizowanej Dużej Sceny Teatru Wybrzeże. Była to największa, zarówno pod względem wartości, jak i stopnia złożoności, z prowadzonych dotąd przez Teatr inwestycji. Autorem projektu przebudowy Dużej Sceny jest Warsztat Architektury Pracownia Autorska Krzysztof Kozłowski. Wykonawcą robót budowlanych – firma Budimex S.A. Oprócz samej sceny Teatr zyskał elegancką przestrzeń foyer utrzymaną w złocie i czerwieni oraz taras na dachu teatru, który widzowie już pokochali. Tłumnie go odwiedzają przed spektaklami, mimo niesprzyjających warunków atmosferycznych.

Uroczystego otwarcia dokonali Marszałek Województwa Pomorskiego Mieczysław Struk, Prezydentka Gdańska Aleksandra Dulkiewicz, Wiceminister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Selin oraz Dyrektor Teatru Wybrzeże Adam Orzechowski. Po oficjalnym przecięciu wstęgi nastąpiła część artystyczna połączona ze zwiedzaniem obiektu. W wydarzeniu wzięło udział około 340 osób.

9 października, w związku z otwarciem Dużej Sceny, zaprezentowaliśmy nowy logotyp Teatru Wybrzeże, którego autorem jest Wojciech Janicki z Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz
w Poznaniu. Tego samego dnia uruchomiliśmy nową stronę internetową. Projekt strony przygotowała Monika Jochan, a realizacją zajęli się programiści: Dominik Kościelak i Krzysztof Radomski.

14 października odbyła się głośna premiera „Wyzwolenia” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jana Klaty, otwierająca Dużą Scenę. Spektakl został wielokrotnie doceniony w zestawieniach najważniejszych wydarzeń teatralnych 2023 roku, m. in. znalazł się wśród 10 najważniejszych spektakli roku wg Tygodnika Polityka.

W listopadzie teatr rozpoczął pracę wg zmienionej struktury organizacyjnej. Najważniejszą zmianą było powstanie Działu Komunikacji i Edukacji, który zajmuje się komunikacją, edukacją, dostępnością, rozwojem widowni oraz obsługą widzów.

Premiery

1. Radosław Paczocha PUNKT ZERO
Premiera: 13 stycznia 2023,  Scena Malarnia
Reżyseria: Adam Orzechowski
Dramaturgia: Radosław Paczocha
Scenografia, kostiumy, światło: Magdalena Gajewska
Muzyka: Marcin Nenko and MINDSTACKER

2. na podstawie powieści Tadeusza Konwickiego KRONIKA WYPADKÓW MIŁOSNYCH
Premiera: 12 maja 2023, Scena Kameralna
Adaptacja i reżyseria: Jarosław Tumidajski
Scenografia: Mirek Kaczmarek
Kostiumy: Krystian Szymczak
Światło: Katarzyna Łuszczyk
Muzyka: Dobrawa Czocher

3. Scenariusz na motywach baśni braci Grimm: Marta Giergielewicz ZŁOTY KLUCZ
Premiera czteroczęściowa na Scenie Letniej: 2, 9, 16 i 23 lipca
Reżyseria: Maćko Prusak
Dramaturżka: Marta Giergielewicz
Scenografia: Marta Śniosek-Masacz                                                                                    
Muzyka: Bartłomiej Woźniak                                                                                                                                                 

4. PIĘKNA ZOŚKA
Premiera: 7 lipca 2023, Scena Malarnia               
Reżyseria: Marcin Wierzchowski
Scenariusz: Justyna Bilik, Marcin Wierzchowski             
Dramaturgia: Maciej Bogdański              
Scenografia i kostiumy: Magda Mucha 
Muzyka: Marta Zalewska            
Choreografia: Aneta Jankowska             
Światło: Szymon Kluz                                                                                                                                

5. na motywach dramatu Williama Shakespeare’a ROMEO I JULIA IS NOT DEAD            
Premiera: 28 lipca na Scenie Kameralnej i 5 sierpnia na Scenie Letniej w Pruszczu Gdańskim 
Scenariusz i reżyseria: Michał Siegoczyński
Konsultacje dramaturgiczne: Patryk Warchoł   
Scenografia: Justyna Elminowska          
Kostiumy: Sylwester Krupiński               
Muzyka: Kamil Pater
Ruch sceniczny: Maćko Prusak 
Video: Natalia Mentkowska     
Światło: Damian Pawella                           
Operatorzy kamery: Oliwia Niewidziała, Jakub Wadecki            

6. Stanisław Wyspiański WYZWOLENIE
Premiera: 14 października na Dużej Scenie
Reżyseria: Jan Klata
Scenografia, kostiumy, światło: Mirek Kaczmarek
Ruch sceniczny: Maćko Prusak
Video: Natan Berkowicz
Asystent scenografa: Grzegorz Więckowski

Wystawy:

Premierze spektaklu KRONIKA WYPADKÓW MIŁOSNYCH towarzyszyła wystawa plakatów studentów Pracowni Plakatu prof. Lecha Majewskiego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Na wystawie zaprezentowaliśmy 26 prac konkursowych spośród których Teatr Wybrzeże wyłonił zwycięski projekt Julii Górki.

Premierze spektaklu ZŁOTY KLUCZ Marty Giergielewicz w reżyserii Maćko Prusaka towarzyszyła wystawa prac ukraińskiej ilustratorki Olgi Grebennik, autorki plakatu do spektaklu ZŁOTY KLUCZ.

Prapremierze spektaklu PIĘKNA ZOŚKA towarzyszyła wystawa, na której zaprezentowaliśmy „nie wystawiane dotąd prace krakowskiego malarza Piotra Stachiewicza, autorstwa Marka Tyndy”. Prace powstały w trakcie przygotowań do spektaklu PIĘKNA ZOŚKA.

Prapremierze spektaklu ROMEO I JULIA IS NOT DEAD towarzyszyła wystawa plakatów studentów Pracowni Projektowania dla Kultury Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Na wystawie zaprezentowaliśmy 23 prace konkursowe spośród których Teatr Wybrzeże wyłonił zwycięski projekt Emilii Kamińskiej.  

Udział w festiwalach:

18 i 19 marca – spektakl CZEGO NIE WIDAĆ Michaela Frayna w reżyserii Jana Klaty wziął udział w 29. edycji Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi.

7 maja – SCENY Z EGZEKUCJI Howarda Barkera w reżyserii Adama Orzechowskiego wzięły udział w 63. Kaliskich Spotkań Teatralnych.     

5 czerwca – TROJANKI Eurypidesa w reżyserii Jana Klaty wzięły udział w 10. Międzynarodowej Olimpiadzie Teatralnej. Przedstawienie zostało zaprezentowane na Scenie Teatru Narodowego w Budapeszcie.

1 i 2 sierpnia – spektakl ROMEO I JULIA IS NOT DEAD na motywach dramatu Williama Shakespeare’a,
w reżyserii Michała Siegoczyńskiego został zaprezentowany na 27. Festiwalu Szekspirowskim.

13 września – TROJANKI Eurypidesa w reżyserii Jana Klaty wzięły udział w 31. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Divadlo w Pilźnie.                         

Nagrody i wyróżnienia:              

26 kwietnia – Dorota Kolak została laureatką tytułu POMORZANINA/POMORZANKI ROKU 2022. Nagroda portalu ZAWSZE POMORZE.        

1 maja – Teatr Wybrzeże został nominowany w konkursie IDOL 2023 organizowanym przez Fundację Szansa dla Niewidomych. Teatr nominowano w kategorii: Instytucja otwarta dla niewidomych, a nasza specjalistka ds. edukacji Weronika Łucyk otrzymała indywidualną nominację w kategorii Idol środowiska.

3 maja – Joanna Kreft-Baka, Monika Chomicka-Szymaniak i Jerzy Gorzko zostali uhonorowani Nagrodami Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury z okazji jubileuszu pracy twórczej.

8 maja – KOŁO SPRAWY BOŻEJ Konrada Hetela w reżyserii Radka Stępnia znalazło się w finale 29. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. 3 lipca – Robert Ciszewski otrzymał wyróżnienie aktorskie w 29. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej za rolę Seweryna Goszczyńskiego w spektaklu KOŁO SPRAWY BOŻEJ Konrada Hetela w reżyserii Radka Stępnia.

16 maja – plakat do spektaklu KIM JEST PAN SCHMITT? zaprojektowany przez Justynę Czerniakowską został zakwalifikowany do Międzynarodowego Biennale Plakatu BICeBé w Boliwii. Plakat ten został również zaprezentowany na plenerowej wystawie Divieto d’Affissione w Turynie.

19 maja – dramaturżka Teatru Wybrzeże Anna Wakulik została laureatką Nagrody-Stypendium im. Stanisława Barańczaka.

20 maja – Grzegorz Gzyl został nominowany do nagrody Splendor Gedanensis za rolę Urgentino w SCENACH Z EGZEKUCJI. Kapituła nagrody nominowała ponadto do tytułu Mecenasa Kultury Gdańska firmę Ziaja m.in. za wsparcie finansowe Teatru Wybrzeże.

22 maja – Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej nadał tytuł profesora sztuki w dyscyplinie sztuki filmowe
i teatralne naszej znakomitej aktorce Dorocie Kolak.

3 czerwca – plakat do spektaklu PUNKT ZERO zaprojektowany przez Justynę Czerniakowską został finalistą European Design Awards EDAWARDS – jednej z najbardziej prestiżowych międzynarodowych nagród w dziedzinie wzornictwa.

24 czerwca – plakaty do spektakli KIM JEST PAN SCHMITT? i PUNKT ZERO zostały zaprezentowane na 28 Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie.                             

8 lipca – Marzena Nieczuja Urbańska, Adam Orzechowski, Piotr Chys, Piotr Łukawski, Agnieszka Poroszewska, Mariusz Kramek i Krzysztof Puzio otrzymali nagrody okolicznościowe z okazji jubileuszu 15-lecia Sceny Letniej Teatru Wybrzeże w Pruszczu Gdańskim. Nagrody wręczył Marszałek Województwo Pomorskiego Mieczysław Struk i burmistrz Pruszcza Gdańskiego Janusz Wróbel.      

6 października – Podczas uroczystej gali Dyrektor Teatru Wybrzeże Adam Orzechowski otrzymał najwyższe wyróżnienie Samorządu Województwa Pomorskiego, Statuetkę Gryfa Pomorskiego „za zaangażowanie w tworzenie samorządu na Pomorzu, za wspólną wytężoną pracę dla dobra wspólnego i rozwoju regionu”, a także Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury „w uznaniu wieloletniego oddania na rzecz rozwoju teatru – dobra zespołu, jakości warunków jego pracy i komfortu publiczności”.

17 października – Teatr Wybrzeże został wielokrotnie wymieniony w corocznej ankiecie miesięcznika TEATR „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2023/2024” w następujących kategoriach:

Najlepsze przedstawienie: PIĘKNA ZOŚKA       
Najlepsza nowa polska sztuka: GRUPA KRWI Anny Wakulik, PIĘKNA ZOŚKA Justyny Bilik, Marcina Wierzchowskiego
Najlepsza reżyseria: Marcin Wierzchowski za PIĘKNĄ ZOŚKĘ   
Najlepsza rola kobieca: Karolina Kowalska za rolę Zofii Paluchowej, PIĘKNA ZOŚKA    
Najlepsza rola męska: Piotr Biedroń za rolę Macieja Palucha, PIĘKNA ZOŚKA, Robert Ciszewski za rolę Seweryna Goszczyńskiego, KOŁO SPRAWY BOŻEJ 
Najlepsza rola drugoplanowa: Katarzyna Dałek i Maciej Konopiński za role Anieli i Kaspra w PIĘKNEJ ZOŚCE
Najlepsza adaptacja teatralna/dramaturgia: Maciej Bogdański, PIĘKNA ZOŚKA              
Najlepsza scenografia/kostiumy/reżyseria światła: Mirek Kaczmarek za wiecznie zieloną „dolinę Issy”
w KRONICE WYPADKÓW MIŁOSNYCH   
Najlepsza choreografia: Aneta Jankowska, PIĘKNA ZOŚKA        
Najlepsza muzyka/reżyseria dźwięku: Marta Zalewska, PIĘKNA ZOŚKA              

12 grudnia – W rankingu Jacka Wakara „Najlepsi, Najlepsze” za rok 2023 zostaliśmy wymienieni
w następujących kategoriach:  
Najlepsze przedstawienie WYZWOLENIE w reż. Jana Klaty       
Najlepsza nowa polska sztuka PIĘKNA ZOŚKA – scenariusz Justyna Bilik i Marcin Wierzchowski            
Najlepsza reżyseria Jan Klata za WYZWOLENIE
Najlepsza rola męska Piotr Biedroń za WYZWOLENIE i PIĘKNA ZOŚKA 
Najlepszy teatr „Fantastyczny czas, zwieńczony otwarciem dużej sceny, ma gdańskie Wybrzeże.”       

13 grudnia – Zarząd Sekcji Krytyków Teatralnych ZASP przyznał Nagrodę im. Andrzeja Nardellego za najlepszy debiut aktorski w sezonie 2022/2023 w teatrach dramatycznych – Karolinie Kowalskiej – za rolę Celiny Mickiewiczowej w spektaklu KOŁO SPRAWY BOŻEJ w reżyserii Radka Stępnia, zagranego na deskach Teatru Wybrzeże.                                  

17 grudnia „Wyzwolenie” Stanisława Wyspiańskiego w reżyserii Jana Klaty znalazło się w zestawieniu „10 najlepszych spektakli roku według „Polityki” (Tygodnik Polityka, 17 grudnia 2023).

Planowane premiery sezonu 2023/2024 w Teatrze Wybrzeże

1. DZIEWCZYNA, KTÓRA PODEPTAŁA CHLEB                                                                     

spektakl inspirowany baśnią Andersena (spektakl dla dorosłych)                                   

reż. Mariusz Grzegorzek                                                                     

Premiera: 19 stycznia 2024, Scena Malarnia Gdańsk                                                                            

„Starotestamentowe Las Vegas”, tak o swoim spektaklu mówi jego twórca, Mariusz Grzegorzek, który na przykładzie pewnej wspólnoty chce przyjrzeć się społeczno-obyczajowej rewolucji. Inspirując się wieloma kulturowymi odniesieniami, ten nieco prowokacyjny moralitet, opowiada o zderzeniu starego porządku wartości z nowym światem pozornie nieograniczonych możliwości. Zabawa trwa w najlepsze, ale wiele wskazuje na to, że jej uczestnicy zapomnieli o wcale niemałych potrzebach człowieka, a szczególnie tych o bardziej duchowej proweniencji. Biblijna triada: wiara, nadzieja i miłość wyglądają tu, jak zagubione siostry na karnawałowym balu pełnym ekscentrycznych przebierańców. Pytanie kiedy, z kim, i jak skończy się zabawa w Las Vegas… 

Pomimo tytułu, wywiedzionego z jednej z baśni Andersena, jest to spektakl dla widzów dorosłych.                                                                                                                                           

2. PUSTE MIEJSCA
polska prapremiera hiszpańskiego dramatu Claudii Cedó                                               

reż. Lena Frankiewicz                                                            

Premiera: 2 lutego 2024, Scena Stara Apteka                            

Współczesna katalońska sztuka o wychodzeniu z traumy. Opowiada o poronieniu długo spodziewanego dziecka. Trauma powraca do głównej bohaterki w formie krótkich, migawkowych koszmarów. I choć ta historia miała miejsce w szpitalu, to jednocześnie odbywa się ona ciągle w głowie przeżywającej swoją wielką stratę matki. Dzieje się więc jakby tu i teraz, w natłoku innych zdarzeń, wspomnień i emocji, choć jednocześnie wszystko to jest jedynie przeszłością. Tak jak przeszłością jest długo oczekiwane, wymarzone dziecko…                                                                                                                                                                              

3. Witold Gombrowicz

IWONA, KSIĘŻCZNICZKA BURGUNDA                                                           

reż. Adam Orzechowski                      

Premiera: luty 2024, Scena Stara Apteka          

Pierwsza sztuka napisana dla teatru przez Gombrowicza to ciągle niezwykle aktualna przypowieść o odmienności postrzeganej jako zagrożenie. Eksplorująca uniwersalne mechanizmy wykluczenia i nietolerancji oraz psychologicznych projekcji, sztuka wpisuje się we współczesne teorie feministyczne, pokazując m.in. okrutne oblicze mizoginizmu. I jakby tego było mało, kozioł ofiarny jakim staje się w finale tytułowa Iwona staje się również przestrogą przed flirtem z populistycznymi narracjami.                                                             

4. CIEMNOŚCI KRYJĄ ZIEMIĘ                                                  
adaptacja powieści Jerzego Andrzejewskiego

młody tandem twórców Piotr Froń (dramaturg) i Tomasz Fryzeł (reżyser)                     

Premiera: kwiecień 2024, Scena Stara Apteka                          

Jedna z najsłynniejszych, a może i najszczerszych powieści Jerzego Andrzejewskiego w interpretacji młodego tandemu twórców, będzie opowiadać o monokulturowym świecie, w którym możliwa jest tylko jedna narracja i właśnie ta narracja zaczyna zjadać własny ogon. Jest to świat na opak, w którym wolność staje się cieniem zniewolenia, a odwołanie wszechobecnej inkwizycji jest możliwe tylko w przeddzień śmierci głównego inkwizytora, choć może lepiej powiedzieć, wyłącznie w jego głowie. Będzie to również spektakl o wielkiej porażce utopii, która zawładnęła ludzkimi umysłami bardziej niż świat wartości, do którego w tym świecie wszyscy nieustannie się odwołują.                                                                                                                           

5. Tennesse Williams
SZKLANA MENAŻERIA                                                               

młody tandem twórców Stanisław Chludziński (reżyser) i Bartosz Cwaliński (dramaturg)

Premiera: maj 2024, Scena Kameralna w Sopocie                    

Jeden z najsłynniejszych dramatów amerykańskiego klasyka dramaturgii w interpretacji młodych absolwentów krakowskiej AST będzie opowiadał o dusznej atmosferze rodzinnego domu, w którym nawet najbardziej proste marzenia okazują się nieosiągalne, a ludzie, którzy powinni być dla siebie nawzajem wsparciem stają się swoim osobistym przekleństwem. Znakomite aktorskie role, świetne dialogi i smutek przegrywanego każdego dnia życia.                                                                     

6. ALLES SCHWINDEL      
polska prapremiera niemieckiego przedwojennego musicalu                                                      

duet Schiffer/Spoliansky                                                                     

reż. Paweł Aigner                                                                   

Premiera: lipiec 2024, Duża Scena / Scena Letnia

Napisany na początku lat trzydziestych XX wieku przez żydowski tandem twórców musical dopiero od kilku lat powraca regularnie na niemieckie sceny po blisko stuletniej przerwie. Na poziomie fabuły jest to pędząca w szalonym tempie historia omyłek, w której wątek miłosny i kryminalny wzajemnie się dopełniają i przeplatają. Nic nie wydaje się w tym świecie prawdziwe poza chęcią przeżycia miłości i przygody. Dwoje młodych ludzi niespodziewanie dla siebie spotyka się i zaczyna sobą fascynować, choć każde z nich podaje się za kogoś innego. Ale ostatecznie jakie ma znaczenie jak to wszystko się skończy i kim naprawdę są ci młodzi ludzie, skoro i tak „wszystko szwindel”?       

7. Tytuł w trakcie ustalania                                                      

reż. Radosław Rychcik                                                           

Premiera: sierpień 2024, Scena Kameralna w Sopocie              

Komentarze
Udostepnij