Zapowiedzi

Spotknie autorskie, wystawa i premiera „Sztuki intonacji” w warszawskim Dramatycznym

Najbliższy tydzień w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy upłynie pod znakiem zgłębiania historii teatru i fascynacji największymi postaciami polskiego teatru XX wieku.

8 stycznia (sobota) o godzinie 17.00 zapraszamy na spotkanie z Tadeuszem Słobodziankiem – autorem zbioru dramatów „Kwartety otwockie”, które ukazały się nakładem oficyny „żywosłowie.wydawnictwo”. Spotkanie poprowadzą Katarzyna Osińska i Dariusz Kosiński, a fragmenty książki przeczytają aktorzy Teatru Dramatycznego: Janusz R. Nowicki, Krzysztof Szczepaniak i Anna Szymańczyk. Zapraszamy do Sali im. Witolda Zatorskiego o godz. 17.00. Wstęp wolny.

Wydawnictwo o książce: „Słobodzianek pisze o Grotowskim! Autor tak znanych dramatów jak „Prorok Ilia”, „Car Mikołaj”, czy – przede wszystkim – „Nasza klasa” (jedyny tekst dramatyczny nagrodzony Nagrodą Literacką „Nike”, 2012), zaliczany do najwybitniejszych polskich dramatopisarzy współczesnych, napisał cykl sztuk o teatrze, których głównym bohaterem jest twórca Teatru Laboratorium. Już sama ta sensacyjna informacja mogłaby służyć za wystarczającą rekomendację tomu „Kwartety otwockie”, na który składa się pięć dramatów: „Geniusz”, „Sztuka intonacji”, „Powrót Orfeusza”, „Krzew gorejący” i „Helsinki”. Jeśli zaś dodać, że na scenie jego kart pojawiają się też Konstanty Stanisławski i Józef Stalin (to wyjątkowo oni, a nie Grotowski, są bohaterami pierwszego Kwartetu), Jurij Zawadski, Tadeusz Kantor, Ludwik Flaszen, Kazimierz Dejmek, Konrad Swinarski, to już nawet z prostej ciekawości, co też między nimi się zdarza, warto sięgnąć po najnowszą książkę Tadeusza Słobodzianka, jeszcze zanim Kwartety trafią na deski teatru (a trafią na pewno, bo kompozycyjnie to bardzo sprawna robota).

Zręcznie napisane, inteligentne, chwilami zabawne sztuki na czworo wykonawców, grając z biografią Grotowskiego, legendą i plotką o nim (i nie tylko), wciągają stopniowo w coraz głębszą i wcale niekoniecznie zabawną refleksję o sztuce we współczesnym świecie, sensie jej uprawiania i relacji między artystami a władzą. Skomponowane w czasie pandemii, przynoszą niejednoznaczną i gorzką prawdę o teatrze, nawet może mniej z czasów Grotowskiego, a bardziej współczesnym. Pytają o skuteczność teatru, o jego wpływ na życie, o relację między teatrem – sztuką gry dążącej do mistrzostwa – a prawdą, w świecie, który sam staje się coraz bardziej teatralny, choć (to tylko pozorny paradoks) sztuką teatru niespecjalnie się interesuje. A także o to, czy naprawdę „tylko w teatrze możemy być wolni”.

Również 8 stycznia, o godz. 18.30 odbędzie się otwarcie wystawy w Galerii Teatru Dramatycznego „Grotowski Fest. 20 lat później”.

Wystawa dokumentuje jeden z nurtów 39. Warszawskich Spotkań Teatralnych poświęcony twórczości Jerzego Grotowskiego. Centralnym punktem ekspozycji jest projekcja panelu dyskusyjnego, zorganizowanego w Teatrze Dramatycznym m.st. Warszawy w 2019 roku z okazji 20. rocznicy śmierci artysty. Historyczne wydarzenie „Jerzy Grotowski. 20 lat później” zebrało w jednym miejscu współpracowników, przyjaciół i spadkobierców twórczości Jerzego Grotowskiego.
Galeria Teatru Dramatycznego jest otwarta od wtorku do niedzieli w godz. 12.00–18.00 (wstęp wolny) oraz od 18.00 do rozpoczęcia spektaklu (wstęp za okazaniem ważnego biletu na przedstawienie).

Obydwa wydarzenia towarzyszą premierze „Sztuki intonacji”, która odbędzie się także 8 stycznia, o godzinie 19.30 na Małej Scenie Teatru Dramatycznego. Przedstawienie reżyseruje Anna Wieczur, a w obsadzie: Adam Ferency, Łukasz Lewandowski, Modest Ruciński, Sławomir Grzymkowski, Anna Moskal i Barbara Garstka (gościnnie).

Więcej o spektaklu: https://teatrdramatyczny.pl/sztuka-intonacji

Komentarze
Udostepnij